فصل جنوب _ داریوش شجاعی  به نام خدایی که هست . بادها می وزند و ابرها می روند ؛ اصول اخلاقی و حرمت هم نشینی در یک دیار حکم می کند که در این روزهای سرد دنا، در هر قول و مقالی ابتدا یادی کنیم از مردم شریف سی سخت، حتی به دعا یا آرزویی […]

فصل جنوب _ داریوش شجاعی 

به نام خدایی که هست .

بادها می وزند و ابرها می روند ؛

اصول اخلاقی و حرمت هم نشینی در یک دیار حکم می کند که در این روزهای سرد دنا، در هر قول و مقالی ابتدا یادی کنیم از مردم شریف سی سخت، حتی به دعا یا آرزویی کوچک؛
نوبهارتان شاد، باغتان بی گزند سموم آباد.

یک سالی است که شوربختانه رسم و آیین اشتباه و ضدمنتقد محوری بر فضای رسانه ای بویراحمد سایه افکنده است.
رسمی که می گوید انتقاد ممنوع، هرکس انتقاد می کند یا کینه شخصی دارد یا می سوزد یا حسادت می کند یا عزلش کرده اند و در نهایت با مانیست و دشمن ماست. ناظر بر همان قول معروفِ: هرکه با ما نیست، بر ماست!

از دیگر قواعد این رسم این است که شما باید واقعیت را وارونه و به میل ما ببینید. شب را روز کنید و برعکس. دم خروس ها را ول کنید و قسم ما را باور کنید. می گوییم برادر در اداره ی من فلانی و فلانی را به قاعده قوم گرایی عزل و نصب می کنند، پس حداقل بپذیرید.
می گویند و می نویسند دروغ است. شعار ما بر مبنای وحدت است.
می گوییم در اداره ی ما و در اتاق خود من چنین اتفاقاتی افتاده است.
می گویند ؛ شعار ما وحدت است!
می گوییم خوش انصاف، خود من را تا الان چندبار جابجا کرده اند. می گویند؛ وحدت!
قبول داریم که برخی از انتقادات، غیر کارشناسانه یا گاها مغرضانه است، اما اگر کارشناسی از سر تخصص و دلسوزی هم نقدی کند، متاسفانه برایشان فرقی ندارد؛
بدون مطالعه کامل آن نقد، قلمشان را بر می دارند و با این پیش زمینه که طراحی کرده اند، دق دل پاره می کنند ؛
انواع تهمت ها را نثار منتقد می کنند تا جایی که هیچ حرمتی برای قلم و مخاطبین خود قایل نمی شوند و گاها جملات را به کلمات بزمی و دو سه حرفی می رسانند.
فکر می کنند مخاطبشان همان چند نفر اطرافشان است و هنوز به این درک نرسیده اند که این مشاوران اعظم با رای مردمی به آنجا رسیده اند که از خودشان بسی باسوادتر، با عقبه و سابقه درخشان تری هستند .
مردمی که به مدد زیست و سواد مدرسه و دانشگاهی و فضای رسانه ای به درکی رسیده اند که اعداد و ارقام را می شناسند، فرق طرح و لایحه را می دانند، دهم ها و صدم ها را از هم تمیز می دهند، فاصله دست و زبان و قول و عمل را دیده اند. تفاوت اختیارات دولت و مجلس را یاد گرفته اند .
آری ؛ برادران من؛ خیال می کنید مردم نمی بینند و نمی دانند.
مردم شاید گاهی بی خیال باشند اما این تفاوت ها را با همه وجود حس می کنند.

از آخرین قواعد این رسم و این عقب گشتِ فرهنگی، این است که منتقد را متهم به مرزبندی علیا و سفلا می کنند و تا می توانند بر واژه ی مردم موج سواری می کنند و می گویند: مردم خودشان قضاوت می کند!

برای آنکه مستند گفته باشم جای دوری نمی روم و از آخرین جوابیه شان مثالی میزنم; جوابیه ای که جناب نوبهار با همان قواعد مرسوم، در پاسخ تذکر دکتر بهرامی ارایه دادند.

اولا جناب نوبهار، برادر ارجمند؛ در بحث حادثه زلزله سی سخت و خسارات بوجود آمده، عمران و ساخت ساز بعد از زلزله، اگر جناب دکتر بهرامی با توجه به تحصیلات و تجربیات ارزنده، سابقه درخشان ایشان در شهرداری و همچنین عضویت در هیات علمی دانشگاه و… ایشان کارشناس نیستند، پس کارشناس کیست ؟!
آیا از دید شما کسی که تنها مشوق و حامی تمام وقت شماست، می تواند کارشناس باشد؟ ولو اینکه زلزله را با ضاد بنویسد !؟

ثانیا، انتقادات و استدلال های آقای بهرامی، کاملا واضح، روشن و بدیهی است؛
در بحث برنامه ریزی بودجه، سهم اعتبارات ستاد حوادث غیر مترقبه را‌ قانون تعیین تکلیف کرده‌ و نقش مجلس و دولت مشخص است.
دولت اختیار هزینه را با یک برنامه ریزی مناسب دارد.
این اعتبارات «پادار» مجلس و نماینده خاصی نیست.
پس تخصیص اعتبار از سوی هر دولتی برای حوادث این چنینی امری طبیعی است و این اعتبارات از سوی دولت پادار شده! اگر قرار بود اعتباری پا دار شود، پس دولت همان شب اول بروز حادثه، امکاناتش را بکار نمی گرفت و نمی توانست هزینه ای انجام دهد.
اگر مجلس آن را پادار کرده، کار ساده است، مصوبه آن را ارائه کنید و نه ابلاغ دولت را !

ثالثا، نقش نماینده در این حد است که بتواند با رایزنی و چانه زنی با مسئولین مربوطه از آنها بخواهد که اعتبارات تخصیص یافته شده را اضافه کنند، مثلا اگر بنیاد مسکن برای ترمیم یا ساخت ۵۰۰ خانه اعتبار تخصیص داده با وساطت و رایزنی نماینده این عدد به ۶۰۰ تا برسد.

نماینده نه بر حسب وظیفه رسمی، بلکه بر اساس وظایف غیر رسمی و عرفی می تواند ورود کند و با چانه زنی با دستگاه های مربوطه دولتی وارد مذاکره شود.

رابعا، اگر جنابعالی و دوستانتان و جناب دکتر روشنفکر خواهان شفافیت در مورد این بحث هستید و داشتن اطلاعات را حق مردم می دانید با توجه به استقبال همیشگی دکتر بهرامی از مناظره و شفافیت به شما پیشنهاد یک مناظره در یک محیط علمی یا فضای دیگر داده می شود .
البته ناگفته نماند که یک ماه پیش چنین پیشنهادی از سوی دانشجویان انجمن دانشگاه به شما داده شد که با یک نه تشدید دار مواجه شدند.

در پایان، جناب نوبهار قلم حرمت دارد و جایگاه و آبروی افراد محترم است. اگر این کلمات برای شما بار فرهنگی و اخلاقی ندارد دیگران اینگونه نیستند . بکار بردن واژه هایی با مفهوم بدخواهی مردم و عاملیت نفاق در شان محبوبترین فرد سیاسی بویراحمد نیست و سعی کن ادب در کلام را از ایشان یاد بگیرید که از اسوه های اخلاق مداری این دیار اصیل هستند .