دارندگان دفترچه های بیمه تامین اجتماعی ،سرگردان در کلینیک های درمانی

فصلی نو،کلینیک‌های شمار یک و ۲ شهید مفتح یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد به دلیل اختلاف با سازمان تأمین اجتماعی در ۲ روز گذشته از پذیرش دفترچه‌های تأمین اجتماعی در این مراکز خودداری کردند و هم اکنون بیماران دارای این دفترچه‌ها با تعرفه آزاد ویزیت می‌شوند.

 به گزارش فصلی نو به نقل از  ایرنا، حدود ۷۰ پزشک متخصص در رشته‌های مختلف در این ۲ کلینیک مشغول هستند که روزانه جمعیتی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر را ویزیت می‌کنند.

برخی شهروندان و مراجعه‌کنندگان به این مراکز که از این اقدام مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان نگران شده بودند با ابراز گلایه و نارضایتی خواستار حل سریع‌تر این معضل شدند.
برخی از آنان در این زمینه معتقد بودند که اگر بین ۲ مجموعه و یا وزارتخانه مشکل وجود دارد چرا مردم باید تاوان این مشکلات را دهند و نباید دود این اختلاف‌ها و عدم تعامل‌ها به چشم مردم برود.
آنان همچنین برخورد غیرمنتظره توسط مجموعه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و مدیریت این کلینیک‌ها را نوعی چالش برای طرح تحول و مجموعه بزرگ نظام سلامت در کشور دانستند.
تعرفه آزاد برای هر پزشک متخصص در این مراکز بین ۱۳۵ تا ۱۶۰ هزار ریال است.
طبیعی است که حقوق و مزایای این پزشکان و یا به تعبیر علم پزشکی (فرانشیز) و حق کارانه (عمل جراحی) این افراد باید پرداخت می‌شد اما سؤال اساسی و تأمل‌برانگیز اینجاست که آیا این افراد نمی‌توانستند دریافت حقوق و مزایای خود را از راه‌های دیگر نیز پیگیری کنند.
برخی از پزشکان جراح و متخصص و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۲ نیز اقدام به اعتصاب و حضور نیافتن در مطب‌های خود در کلینیک شهید مفتح یاسوج کرده بودند.
این پزشکان در حالی اقدام به این عمل کرده بودند که حتی در آن روز هریک از این پزشکان بیش از ۷۰ تا ۸۰ بیمار را برای معالجه پذیرش کرده بودند.
** پرداخت نشدن فرانشیز دلیل عدم پذیرش دفترچه‌های تأمین اجتماعی
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عدم پرداخت مطالبات توسط تأمین اجتماعی را دلیل لغو قرارداد و عدم پذیرش دفترچه‌های تأمین اجتماعی در این ۲ کلینیک تخصصی دانست و گفت که افزون بر یک سال است که مطالبات معوق آ‌نها پرداخت نشده است.
پرویز یزدان پناه اظهار داشت که میزان مطالبات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از تأمین اجتماعی رقمی افزون بر ۴۰۰ میلیارد ریال است.
وی تصریح کرد که میزان کل مطالبات این دانشگاه از مراکز بیمه‌ای استان نیز رقمی افزون بر یکهزار و ۲۴۰ میلیارد ریال است.
** مشکلی که خاص کهگیلویه و بویراحمد نیست
معاون درمان تأمین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد نیز با تأیید این خبر گفت که این مهم یک موضوع کشوری است و تنها مختص به این استان نیست و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی نیز باید با سعه صدر و خویشتن داری بیشتری با این موضوع برخورد می‌کردند.
پیمان اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که میزان کل مطالبات تأمین اجتماعی در استان کمتر از ۴۰۰ میلیارد ریال است درحالی‌که میزان بدهی سایر دستگاه‌های اجرایی و دولتی به این نهاد عمومی غیردولتی حدود دوبرابر این میزان است.
وی تصریح کرد که یک سوم پرداخت حق بیمه‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی استان سهم حوزه درمان در این نهاد است.
** مطالبات ۷۰۰ میلیارد ریالی تأمین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد از دستگاه‌های اجرایی
مدیرکل تأمین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد نیز بروز این چالش را موضوعی فرا سازمانی دانست و گفت که این مهم باید به‌طور ریشه‌ای حل شود.
عباس نورمحمدی میزان مطالبات معوق بابت حق بیمه تأمین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد از دستگاه‌های مختلف اجرایی استان را افزون بر ۷۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت که میزان مطالبات مجموعه دانشگاه علوم پزشکی از این نهاد کمتر از نیمی از این رقم است.
وی گفت که میزان هزینه‌های این نهاد عمومی غیردولتی روزانه رقمی افزون بر ۲۵۰ میلیارد ریال است.
بروز این چالش در حالی در استان محروم کهگیلویه و بویراحمد رخ داده که مردم به‌ویژه روستائیان تاکنون از آثار و برکات طرح تحول نظام سلامت ابراز رضایت داشتند.
یکی از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در کهگیلویه و بویراحمد کاهش محسوس ارجاع بیماران به خارج از استان است که به گفته مسئولان اجرایی و متولیان امر شمار بیماران ارجاعی از این استان به استان‌های همجوار از ۳۰ نفر به ازای هر یک هزار نفر تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت هم‌اینک به حدود چهار نفر به ازای این میزان رسیده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۰۰ هزار نفر دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است.

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=3325

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: