شورای هماهنگی ائتلاف نیروهای انقلاب و منتظریان در آینه ی انتخابات مجلس

فصلی نو- مطلبی را که در زیر می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین سایت است و انتشار آن الزاما بمعنای تایید یا رد نوشته از جانب گردانندگان سایت نیست.

فصلی نو- محسن رفیعی

بسمه تعالی

اختلافات داخلی، ترس از شکست، خشم و ناامیدی در اردوگاه شورای هماهنگی ائتلاف نیروهای انقلاب در بویراحمد و دنا موج می زند. شاید عنوان ” شورا ” سرپوشی مناسب برای منازعات درونی و جدال بین افراد این گروه در بازی قدرت باشد. گروهی که هرکدام رویای خود را جستجو می‌کند. فقدان فرصت برابر، انحصارطلبی، انسداد سیاسی ناشی از نگرش های برخی از سران ذی‌ نفوذ به خاطر حذف فرصت‌ها، برای چهره هایی که نماینده طیف وسیعی از اقشار مردم در شهرستانهای بویراحمد و دنا بوده‌اند، اعتماد و وحدت را در این گروه به شدت متزلزل ساخته است. در واقع نوعی از جلسات دورهمی، بدون فرصت برابر بر مبنی شایسته سالاری برای تمام اعضا و همچنین منفعت طلبی و اهداف شخصی و فقدان هدف مشترک ومنازعه قدرت باعث شده است که گروه تمام نیرو و ظرفیت خود را صرف غلبه بر زد و بند های داخلی اعضا نماید؛ تا بتواند به صورت ظاهری و شکلی آنها را در ایام انتخابات با خود همراه کند. در این سراسیمگی از گوشه و کنار این جریان صدای اعتراض ها بلند بوده و هست و هر روز یکی از این اعضا خود را شایسته کاندیداتوری می دانست، که گویا مورد بی مهری بازی قدرت شده اند. برای مثال ادعای دکتر کیان دهراب پور که گفته است:” شوراهای تصمیم گیری برای انتخاب کاندیدای نهایی که بعضی از آن صحبت می کنند جزء سیاه بازی چیزی دیگری نبود، در آینده نزدیک از تبانی ها و بده بستان های این شورا مطالبی را خواهم گفت”.” حب و بغض در بعضی از تصمیم گیرندگان جریان اصولگرای بویراحمد و دنا حاکم است” گوشه ای از این اختلافات است.

مجمع فاقد برنامه‌ریزی و استراتژی مشخص و مورد تأیید همه اعضا بوده است؛ ولی تمام تلاش خود را به خرج می دادند که بگویند نهایتا به توافق خواهند رسید. جلسات متعدد راه به جایی نبرد و اختلافات در شورای های کوچک و بزرگ این جریان هر روز عمیق و عمیق تر گشت تا در واپسین روز ثبت نام، تن گرم اصولگرایان با آب سرد خداحافظی دکتر هدایت خواه به خود لرزید.
با این وجود؛ پس از نا امیدی دکتر هدایت خواه و خداحافظی با کاندیداتوری در بویراحمد و دنا و نپذیرفتن کاندیداتوری توسط برخی از چهره های ذی نفوذ و موثر اصول گرایی، جناب آقای منتظریان با حمایت حاج سید مسعود حسینی بر اساس گزارش رسانه ها با سابقه ی فعالیت در نهادهای امنیتی و اداره کل اطلاعات استان کهگیلویه و بویراحمد و استان قزوین و معاونت استانداری در دوران دولت مهرورزی، ,وارد قبای سیاست شد و مشتاقانه با همراهی جمعی از یاران خود و در اوج اختلافات داخلی این جریان، برای نامزدی کاندیداتوری دوره یازدهم نمایندگی مجلس شورای اسلامی بویراحمد و دنا راهی خیابان گلستان چهاردهم شد. دکتر کیان دهراب پور، شکرالله امامی، احسان عسکری و دکتر نستور درخشنده پور هم نام خود را به عنوان مدعیان کاندیداتوری اصول گرایان ثبت نمودند.

برخی از مصادیق بی اعتمادی، اختلافات درونی، تصمیمات خودسرانه و رفتارهای انحصار گرایانه در این دوره‌ عبارتند از: جلسات دورهمی برای تعیین کاندیداها، برگزاری انتخابات درونی بین کاندیداها و نهایتا پشت کردن به رای گیری های درون حزبی، که برخی از این تصمیمات ناشی از تعصبات منطقه‌ای نگری، قومیت گرایی وانحصارطلبی بوده است. با چنین شرایطی احتمالا واژه “تکرار” برای شکست کاندیدای شورای هماهنگی ائتلاف نیروهای انقلاب بویراحمد و دنا شنیدنی است. شکستی که مثل ادوار گذشته از هم اکنون زمزمه هایش در اردوگاه شورای هماهنگی ائتلاف نیروهای انقلاب به گوش می‌رسد. زیرا کسانی که ذی‌نفوذ و صاحب قدرت تصمیم‌سازی نهایی هستند، نمی‌دانند که محبوبیت اجتماعی و سیاسی آنان مثل گذشته های دور نیست؛ و از نام آنها واژه‌ی ” شکست ” تداعی می‌شود. البته باید بدانند اگرچه منازعات درونی و نارضایتی نخبگان به حکم تکلیف و مصلحت شخصی با سکوتی تلخ به خاموشی گراییده است؛ اما احتمالا نتیجه ای جز شکست را هم به جان نخواهند خرید.

واقعیت امر این است که حذف و مصادره برخی از چهره‌های خوش‌نام و محبوب اصولگرا و حضور غیر منتظره و ناگهانی و بی‌برنامه ی افراد این جریان در انتخابات، تصمیم منطقی، عقلایی و ارزیابی شده ای نبوده و نیست؛ بلکه حاصل ناامیدی، شتاب‌زدگی، استیصال، انسداد و بن بست سیاسی و اجتماعی است که شاخص ترین افراد گروه به خاطر مسائل منطقه‌ای علیا و سفلی، قومیت گرایی و سردسیر و گرمسیر و عدم آمادگی برای رقابت در انتخابات بر اصولگرایان تحمیل کردند؛ به گونه ای که حتی برخی از کاندیداهای این جریان به تندی زبان به انتقاد گشوده اند و متعاقب آن احتمالا سومین شکست سیاسی تلخ اصولگرایان را در این مرحله ، به کام جناب آقای منتظریان که تماشاگر مردمی است که فوج فوج از این جریان جدا گشته اند ؛ خواهند چشاند.

آقای منتطریان در گذشته، نه در قامت شخصیتی سیاسی در عرصه اجتماعی حضور داشته است و نه به عنوان مدیری توسعه گرا، آمادگی خود را برای تحرک چرخ توسعه آزموده است. سابقه ای از حضور ایشان در مجامع علمی هم در دست نیست و علاوه بر آن برای جوانان و عامه مردم غریبه ای نا آشنا است و چیزی که بیش از هر موضوع دیگری در عرصه سیاست پایش را لنگ کرده است ؛ عدم همراهی و سکوت طیف گسترده ای از یاران همیشگی اصولگرایان است، آن چنان که خبری از حضور آنها در رسانه ها هم نیست.

محسن رفیعی دکتری رشته علوم سیاسی اصفهان

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=11206

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: