نظام اداری باید شیشه ای شود؛ سامانه های شفافیت، پیش شرط مبارزه با فساد اداری

فصل جنوب – زریر حجتی –سلامت نظام اداری در گرو قوانین کارآمد و مطالبه مردم هوشمند است.
اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم در زمینه:
” قانون ارتقاء نظام سلامت اداری و مقابله با فساد” و نیز قوانین و شیوه نامه های “انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات” به امری ضروری مبدل شده است.
امروزه بدلیل گستردگی فساد در سیستم اداری، بالا رفتن رانت خواری و همچنین سوء استفاده از موقعیت ها، شیشه ای شدن نظام اداری به منظور حفظ حقوق عامه و جلوگیری از فساد عین عمل به تکلیف قانونی است.
قانون در این زمینه خلائی ندارد و با دهها و صدها مصوبه و آیین نامه و شیوه نامه و بخشنامه و …بستر سلامت نظام اداری و بهداشتی کردن محیط را رقم زده است.

یکی از عواملی که می تواند در روند توسعه و گسترش فساد موثر واقع شود و رشد آن را متوقف نماید، شفاف سازی است که این شفاف سازی لازم است در تمام زمینه های اداری، اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی اعمال گردد.

امروزه سلامت نظام اداری در پاسخگویی و اداره جامعه امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
آنچه به این سلامت سرعت می بخشد و می تواند بستر ساز اعتماد مردم به نظام اداری و کارآمد کردن آن در پاسخگویی ضابطه مند باشد، ارتقاء نظام سلامت و شفافیت در قوانین و مقررات و نیز آگاه نمودن مردم به حقوق حقه خویش در نظام اداری می باشد.

هشیاری و نظارت مردمی از عوامل موثر در بالا بردن ضریب نظام سلامت اداری می باشد.

مردم پرسشگر- دولت پاسخگو می تواند به عنوان دو رکن اساسی در رونق نظام سلامت اداری کمک نماید.
در عصر ارتباطات، جهل و جهالت به قانون محلی از اِعراب ندارد و ترک فعل نیز در زمره جرائم احصاء شده است.
هم باید مردم به حقوق حقه خویش آگاه باشند و هم نظام اداری به تکلیف خویش و نیاز جامعه واقف باشند، چون هر تکلیفی حقی بدنبال دارد.

تحقق عدالت اجتماعی و به تبع آن وفاق اجتماعی می تواند مولودی مبارک برای سلامت نظام اداری باشد.
برای رسیدن به این مهم می بایست بستر لازم در حوزه های فناوری و اطلاعات در قالب اطلاع رسانی و شفاف سازی اذهان و افکار جامعه با رویکرد آگاهی بخشی به مردم فراهم شود که می توان از ظرفیت صدا و سیما، رسانه های نوشتاری و گفتاری و همچنین فضای مجازی برای تحقق این مهم بهره گرفت.

داشتن نظام اداری پاسخگو و سالم از حقوق حقه جامعه اسلامی است و در گام دوم انقلاب، مبارزه با فساد و تبعیض جز در سایه شفاف سازی و سلامت نظام اداری قابل تحقق نیست.
از اینرو دعوت می نمایم از همه فرهیختگان و دانشگاهیان و رسانه ها که بحث شفاف سازی را با مطالبه ” راه اندازی سامانه های شفافیت ادارات” در اولویت برنامه های آگاهی بخش خود قرار دهند، بطوریکه کلیه ادارات با موج این مطالبه گری به صورت خودجوش راه اندازی این سامانه را در اولویت کاری قرار دهند تا مردم بصورت آنلاین ببینند و اگر ادارات متعهد به این رویه در راستای مبارزه با فساد نشوند، انتظار است که دستگاههای نظارتی و قضایی بر مبنای قوانین موضوعه الزام به راه اندازی سامانه شفافیت نمایند.
بی شک مهمترین راه متوقف کردن سرعت فساد اداری تکیه به این قوانین است که متاسفانه نه در دستگاههای دولتی تعهد چندانی بر شیشه ای شدن آن هست و نه جامعه رسانه ای و دانشگاهی به عنوان قشر پیشرو، تحول آفرین و تریبون اصلی مردم بر آن تاکید دارند…!
مجموعه رسانه ای عصر انتظار و بندیر نیوز آمادگی دارد تا با مدیران پیشتاز در اجرای این قانون به گفت و گو بپردازد و جامعه را از نتیجه اقدامات شفافیت زا مطلع نماید.

زریر حجتی

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=14575

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: