فصلی نو ، در روزهای اخیر مرقومه‌ای حاوی انتقاد و پیشنهادهای نسبت به بکارگیری نهضتی‌ها و حق التدریس‌ها در بدنه آموزش و پرورش خطاب به مهدی روشنفکر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد که نماینده مردم بویراحمد ، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی با انتشار یادداشتی به آن پاسخ داد .

به گزارش فصلی نو در پاسخ مهدی روشنفکر آمده است:

سرکار خانم سیده ریحانه حسینی
مسئول بسیج دانشجویی پردیس کوثر دانشگاه فرهنگیان استان کهگیلویه و بویراحمد
سلام علیکم


نامه شما که مشحون از دغدغه و احساس تکلیف نسبت به تعلیم و تربیت و حاوی نکته‌های مهم و کاربردی برای حقیر بود از طریق رسانه‌ها واصل شد.
از تذکرات دلسوزانه و عالمانه شما و لطفی که در حق اینجانب به عنوان یک معلم داشتید بی‌نهایت سپاسگزارم.
الحمدالله دانشگاه فرهنگیان در کشور و به خصوص در استان ما در چند سال اخیر کارایی و کارآمدی خود را در کمک به ارتقاء کمی و خصوصاً کیفی سطح آموزش در پایه‌های مختلف تحصیلی به عینه نشان داده و پس از یک دوره رکود در امر آموزش، با ورود دانشجومعلمان پردغدغه، متعهد و متخصص به مدارس، باردیگر شور و شعور و شکوه معلم و مدرسه و محصلین و خانواده‌ها را همچون دهه اول و دوم انقلاب تداعی کرده و سطح کلی آموزش و پرورش را به طرز چشم گیری بهبود بخشیده است که این مهم را به عنوان یکی از خادمان این دانشگاه از نزدیک شاهد بوده و هستم.
قطعاً آنچه را که در خصوص قانون تعیین تکلیف استخدامی‌های آموزش و پرورش مرقوم نموده‌اید و دغدغه‌اش را دارید مورد توجه همه دلسوزان تعلیم و تربیت است و البته تاحدود زیادی به درستی مسائل را مطرح نموده‌اید که تشریح و توضیحات در این مقال نمی‌گنجد و البته همچنانکه اشاره کرده‌اید بسیاری از مشکلات از سال‌ها قبل نیز وجود داشته‌اند که نیازمند بررسی و برنامه‌ریزی برای حل و فصل نهایی هستند.
علی ایّحال مستحضرید که آموزش و پرورش در زمان خلاء نیروی‌های لازم، جهت تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود، اقدام به بکارگیری نیروهای حق‌التدریسی وحق‌الزحمه‌ای نموده که گذشته از نیاز مبرم آموزش و پرورش به نیروی آموزشی در آن برهه زمانی ، بدون شک مشکلاتی را متوجه امر خطیر آموزش کرده است. لذا بی شک انتقادات اساسی متوجه تصمیم سازان و تصمیم گیران وقت بوده که بازپرداختن به آن نیازمند بررسی جداگانه و گسترده دیگری است.
در هر حال در اثر این تصمیم نادرست، عده‌ای از هموطنان گرفتار شده‌اند که نمیتوان منکر زحمات آنها بود و قاعدتاً ایشان نیز مطالبات به حقی دارند که باید یکبار برای همیشه آن را علاج کرد بصورتیکه هم خانواده‌ها در این شرایط آسیب نبینند و هم همانگونه که خاطر نشان کردید؛ آموزش و پرورش به عنوان رکن اصلی یک‌ جامعه هدفمند و خواهان ترقی و آرزومند آینده‌ی روشن، دچار افت کیفیت نشود.
رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود رهنمود صریح و روشنی در ارتباط با نحوه جذب و آماده سازی نیروهای متخصص و متعهد برای پرداختن به امر آموزش در کشور داشته اند. رهنمودهایی که بلاشک در راس تصمیمات تازه و برنامه‌ریزی‌های بلند مدت مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش در آینده خواهد بود.
به نظر می‌رسد دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی این ظرفیت را دارند تا با برنامه‌ریزی صحیح و دور اندیشانه در سال‌های آتی، دانش آموزانی با رتبه‌های به مراتب پایین‌تر و با تراز‌های بالاتر در آزمون کنکور سراسری و با تعداد بیشتر و متناسب با نیازهای سیستم آموزشی کشور را پذیرش و تربیت کنند که این هدف با احیای شان معلمی در جامعه و همچنین فراهم‌ کردن امکانات و مزایای هر چه بهتر برای دانشجو معلمان و آموزگاران محترم قابل دستیابی است.
بنده که خود را از خادمان جامعه تعلیم و تربیت و عضوی از دانشگاه فرهنگیان می‌دانم؛ به جد معتقدم که باید میزان پذیرش دانشگاه فرهنگیان در هر سال تحصیلی را با نیازهای آموزش و پرورش در مقاطع مختلف تنظیم کرده و به همین میزان در راستای توسعه‌ی کمی و کیفی این دانشگاه اقدام گردد.
از این بابت به شما و سایر دانشجویان عزیز و مجموعه بزرگ آموزش و پرورش اطمینان خاطر میدهم که باتوجه به ظرفیت کمیسیون آموزش و تجربیات حقیر در این خصوص، تمام تلاش خود را در راستای تقویت دانشگاه فرهنگیان و توجه روزافزون به دانشجومعلمان عزیز بکار خواهم گرفت.


مهدی روشنفکر
نماینده مردم شریف بویراحمد، دنا و مارگون