گزارشی از اقدامات آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد
- شناسه خبر: 43619
- تاریخ و زمان ارسال: 27 خرداد 1403 - 04:23
آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه هر جامعه، نقشی اساسی در تربیت نسل آینده و پیشرفت کشور ایفا میکند. در همین راستا، ارتقای کیفیت آموزش به عنوان مطالبه ای عمومی، همواره مورد توجه مسئولان و دلسوزان نظام تعلیم و تربیت بوده است.
![گزارشی از اقدامات آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد 1 169022009](https://faslejonoob.ir/wp-content/uploads/2024/06/169022009.jpg)
به گزارش خبرنگار فصلی نو_اقدامات آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه هر جامعه، نقشی اساسی در تربیت نسل آینده و پیشرفت کشور ایفا میکند. در همین راستا، ارتقای کیفیت آموزش به عنوان مطالبهای عمومی، همواره مورد توجه مسئولان و دلسوزان نظام تعلیم و تربیت بوده است
اقدامات انجام شده در استان کهگیلویه و بویراحمد
در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز طی دو سال اخیر، اقدامات قابل توجهی در راستای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش انجام شده است. این اقدامات در حوزههای مختلف آموزشی، پرورشی، زیربنایی و منابع انسانی صورت گرفته است که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود:
حوزه آموزشی
تقویت مدارس دولتی: با توجه به نقش کلیدی مدارس دولتی در نظام آموزشی، برنامههای متعددی برای تقویت این مدارس در دستور کار قرار گرفته است. از جمله این برنامهها میتوان به افزایش سرانه فضای آموزشی، تجهیز مدارس به امکانات آموزشی و کمک آموزشی، و همچنین اجرای طرحهای آموزشی نوین اشاره کرد.
توسعه کیفی هنرستانها: هنرستانها به عنوان یکی از مهمترین مراکز تربیت نیروی انسانی متخصص، مورد توجه ویژهای قرار گرفتهاند. در این راستا، برنامههای متعددی برای توسعه کیفی هنرستانها، از جمله تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها، بهروزرسانی تجهیزات و امکانات آموزشی، و همچنین ارتقای سطح علمی و مهارتی معلمان و مربیان اجرا شده است.
اجرای طرح شهید همت: این طرح با هدف ارتقای توانمندی حرفهای و تخصصی معلمان اجرا میشود. در قالب این طرح، بیش از ۵۰ درصد معلمان دوره ابتدایی استان تحت آموزشهای تخصصی قرار گرفتهاند.
توسعه و تجهیز اردوگاههای فرهنگی و تربیتی: اردوگاهها نقشی مهم در تربیت اخلاقی و اجتماعی دانشآموزان ایفا میکنند. در این راستا، اردوگاههای فرهنگی و تربیتی استان یاسوج و دنا توسعه و تجهیز شدهاند.
اجرای برنامههای مختلف پرورشی و فرهنگی: برنامههای متعددی با هدف تقویت بنیانهای اخلاقی و اعتقادی دانشآموزان، از جمله طرحهای قرآنی، نماز جماعت، و اردوهای راهیان نور، اجرا شده است.
حوزه پرورشی
تمرکز بر اجرای طرح مقابله با آسیبهای اجتماعی دانشآموزان: این طرح با هدف پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در بین دانشآموزان اجرا میشود. در قالب این طرح، برنامههای مختلف آموزشی، تربیتی و مشاورهای برای دانشآموزان در معرض خطر ارائه میشود.
توسعه و تقویت مدارس شبانهروزی: مدارس شبانهروزی نقش مهمی در ارائه خدمات آموزشی به دانشآموزان مناطق روستایی و عشایری دارند. در این راستا، برنامههایی برای توسعه و تقویت این مدارس، از جمله افزایش سرانه فضای آموزشی و تجهیز مدارس به امکانات آموزشی و کمک آموزشی، اجرا شده است.
توجه به مهارتآموزی در آموزش دانشآموزان: مهارتآموزی از جمله مولفههای کلیدی در نظام آموزشی نوین است. در این راستا، برنامههای متعددی برای توسعه مهارتآموزی در بین دانشآموزان، از جمله برگزاری کارگاههای آموزشی و ایجاد هنرستانهای جدید، اجرا شده است.
حوزه زیربنایی
جلب مشارکت خیرین: خیرین نقش مهمی در توسعه و تجهیز مدارس دارند. در این راستا، اقدامات متعددی برای جلب مشارکت خیرین در امر مدرسهسازی و تجهیز مدارس انجام شده است.
ساخت و تجهیز مدارس جدید: طی دو سال اخیر، تعداد قابل توجهی مدرسه جدید در استان ساخته و تجهیز شده است. این امر به افزایش سرانه فضای آموزشی و بهبود کیفیت آموزش در مدارس کمک کرده است.
توسعه و تجهیز فضاهای ورزشی و فرهنگی: فضاهای ورزشی و فرهنگی نقش مهمی در تربیت جسمانی و روحی دانشآموزان دارند. در این راستا، برنامههایی برای توسعه و تجهیز این فضاها در مدارس اجرا شده است.
حوزه منابع انسانی
توانمندسازی معلمان: برنامههای متعددی برای توانمندسازی معلمان، از جمله برگزاری دورههای آموزشی، ارائه مشاورههای تخصصی، و اعطای جوایز و تشویقها، اجرا شده است.
ارتقای منزلت و جایگاه معلمان: معلمان به عنوان رکن اصلی نظام آموزشی، از جایگاه و منزلت ویژهای برخوردارند. در این راستا، اقداماتی برای ارتقای منزلت و جایگاه معلمان، از جمله افزایش حقوق و مزایا، و همچنین اجرای طرحهای رفاهی و حمایتی، انجام شده است.
نقش و جایگاه اولیاء و مربیان
اولیاء و مربیان نیز در امر تعلیم و تربیت فرزندان نقشی اساسی دارند. در این راستا، برنامههای متعددی برای جلب مشارکت اولیاء و مربیان در امر آموزش و پرورش اجرا شده است. از جمله این برنامهها میتوان به برگزاری جلسات آموزش خانواده، و همچنین تشکیل انجمنهای اولیاء و مربیان اشاره کرد.
چالشها و چشماندازها
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد