یادداشتی از محمد امیری -توسعه شهر و شورا

فصلی نو- محمد امیری

 

توسعه شهر نیازمند حرکت به سمت توسعه پایدار و گام برداشتن در جهت مفاهیم جدیدی مانند شهر الکترونیک است. توسعه شهر مستلزم توسعه شهروندان و توسعه شورای شهر است چرا که اعضای شورای شهر متعهد، توانمند و کاردان می توانند با انجام اصلاحات موثر موجبات پیشرفت های سازمانی و توسعه شهری را فراهم کنند. به شورای شهر باید به دید یک نهاد تخصصی نگاه کرد و در یک نهاد تخصصی، با انتخاب افراد متخصص و مجرب و توسعه یافته و توانمنداز لحاظ کارکردهای موردنیاز شورای شهر می توان به نتایجی دست یافت که منتهی به نظارتی موثرتر ،استفاده بهینه و  مسئولانه تر از منابع مختلف و تصویب قواعد اجرایی‌تر گردد و در غیر این صورت و با انتخاب افراد غیرمتخصص و ناآشنا به مدیریت شهری و ضروریات آن،شورای شهر را به نهادی ناکارآمد و حتی زاید تبدیل خواهد کرد که نه یارای نظارت بر مدیریت اجرایی شهرداری را دارد و نه توان تصویب قواعد موردنیاز اداره شهر را خواهد داشت و نه حتی در نهایت منجر به توسعه شهری خواهد شد.

مدیریت شهری یاسوج با کلکسیونی از مشکلات بزرگ و انباشته شده در گذر زمان نظیر عدم پیاده سازی مدیریت یکپارچه شهری ،کنترل ترافیک ،باز آفرینی بافت فرسوده ، حاشیه‌نشینی و عدم وجود نظام درآمدهای پایدار شهری و … دست به گریبان است که در به وجود آمدن این مشکلات بی‌توجهی‌‌ها و احیاناً برخی سیاسی‌کاری‌‌ها نیز مشهود است و لذا بیشتر از هر زمان دیگر نیاز شورای شهر یاسوج به نیروی انسانی جوان، متخصص و پرانگیزه را آشکار می سازد. عبور از انتخابات شورای شهر و موفقیت در آن،برای هر جریان سیاسی لازم است ولی کافی نخواهد بود چرا که عبور از انتخابات شورا با افراد غیر متخصص بی انگیزه که محصول سهم خواهی گروهها و جریانهای سیاسی یا محصول قوم گرایی باشند، اعضای شورای شهر و جریان سیاسی پشتیبان آنها را ، با انبوهی از مشکلات مواجه خواهد ساخت و آن زمان است که اگر منابع انسانی شورای شهر به زیور توانمندی و توسعه یافتگی آراسته نباشند، هیچ کارایی نخواهند داشت. معضلی که در چند دوره گذشته شورای شهر،با ورود برخی افراد ناآشنا به مدیریت شهری و بدتر از آن فقدان برنامه، دست به گریبان بوده است و خوب می‌دانیم که چقدر چنین نگرشی، باعث آسیب به شهر و شهروندان یاسوج شده است. آسیبی که آثار زخمهای آن بر تن رنجور شده مدیریت شهری یاسوج سالها مانده و خواهد ماند.

بنابراین شورای شهر کارآمد تنها با حضور اعضای توسعه یافته، توانمند و آشنا با مشکلات عظیم شهری و البته پرانگیزه می‌تواند شکل بگیرد تا با مدیریت منابع مختلف و اصلاح و بهینه سازی فرآیندها و روش ها به توسعه پایدار شهری و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان  منجر گردد. و مردم نیز باید برای بهره مندی کامل از حقوق خود و نقش آفرینی در تصمیم های مهم جامعه، افراد متخصص و کارآمد را انتخاب کنند تا آینده پر ثمر و روشنی را برای خود و آینده گان رقم بزنند.

 

محمد امیری

 

 

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=13877

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: