فصلی نو | فصل جنوب فصلی نو | فصل جنوب
  • صفحه نخست
  • اخبار استان
  • سیاسی
  • بین الملل
  • پیشنهاد سردبیر
  • گزارش تصویری

کارخانه‌ی دلی بیجک یا ترافیک شهر یاسوج؟!!! کدام یک مشکل شهروندان محسوب میشود؟؟

فصلی نو-محسن مطهریان با افزایش جمعیت و تراکم شهری، ترافیک سنگین و همچنین چالشهای زیست محیطی چند دهه‌ی گذشته در شهرها، توسعه‌ی حمل و نقل شهری به منظور توسعه‌ی اقتصادی، افزایش دسترسی، امنیت و سلامت...

modir
آبان ۲۹, ۱۳۹۵
چاپ
0 دیدگاه ها

فصلی نو-محسن مطهریان

با افزایش جمعیت و تراکم شهری، ترافیک سنگین و همچنین چالشهای زیست محیطی چند دهه‌ی گذشته در شهرها، توسعه‌ی حمل و نقل شهری به منظور توسعه‌ی اقتصادی، افزایش دسترسی، امنیت و سلامت روانی، یکی از مسائل مورد توجه برنامه‌ریزان شهری است (قهری و دیگران،۱۳۹۴، ۱). حمل و نقل همواره یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر ساختار شهرها بوده است. اما بویژه در سد‌ه‌ی اخیر با گسترش انواع وسایل نقلیه موتوری و تغییرات فزایند‌ی جمعیتی به یکی از اصلی‌ترین مشکلات شهرنشینی بدل گردیده است (منافی و کلانتری، ۱۳۹۰، ۱). شهر یاسوج در سالهای اخیر با رشد شهرنشینی و افزایش تراکم جمعیت و با تبدیل شدن روستای مادوان به شهر و افزایش سفرهای روزانه به مرکز شهر یاسوج، با مشکلات بزرگی در زمینه‌ی حمل و نقل شهری مواجه شده است.
با یک نگاه کلی به عکس های هوایی شهر یاسوج، بنظر می‌رسد استخوان بندی شهر یاسوج را می‌توان محدوده‌ی فلکه‌ی ساعت (میدان شهدای نیروی انتظامی فعلی) تا میدان جانباز تخمین زد که اکثر سفرهای روزانه برای خریدهای روزمره یا رسیدگی به مسائل بهداشتی-درمانی در این محور صورت می‌گیرد. بدین ترتیب در ساعات اوج ترافیک یعنی در ساعات اولیه‌ی صبح، هنگام ظهر، بعد از وقت اداری و با آغاز شب، مسافرین محدوده‌ی حاشیه‌ی شهر که قصد عزیمت به محدوده‌ی مرکزی شهر یا مسیر عکس را دارند با مشکلاتی مواجه می‌شوند. در ادامه با مطالعه‌‌ی اسناد فرادست شهر یاسوج میتوان به این نتیجه رسید که تاکنون برنامه‌ریزی کافی و منظمی جهت توسعه‌ی سیستم حمل و نقل و اسکلت شهر یاسوج نشده است. به محض ورود به فلکه‌ی ساعت، نکته‌ا‌ی که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند انبوه تاکسی در طول روز و انبوه مسافرین در ساعات پیک تردد مخصوصاً در شب است. این معضل شهری به خودی خود عامل مخل آسایش شهروندی محسوب می‌شود که توجه و رسیدگی به آن می‌تواند هم آسایش و ایمنی شهروندان را تامین کند و هم مسئله‌ی ازدحام جمعیت و ترافیک وسایل موتوری را تا حدی سامان ببخشد. البته لازم بذکر است که در گذشته تغییر این ایستگاه به مکانهای دیگر صورت گرفته است که این تغییر به زعم شهروندان خوشایند نبوده و مورد استقبال قرار نگرفت. که در مواجه با چنین مشکلی باید تغییر و تحول بنیادی در نظام کاربری شهر یاسوج صورت بگیرد تا بتوان آن را حل کرد.
در ادامه می‌توان مسئولان محترم شورای شهر و شهرداری را با سوالی این چنینی مورد خطاب قرار داد که :

شرایط حال و کنونی این نقطه‌ی پرتراکم شهری تا کی باید به بی نظمی خود ادامه دهد و تاکنون برای رفع این معضل چه راه‌کار و سیاست‌های گره‌گشای اندیشیده شده است؟

حال با ارائه‌ی چند راهکار میتوان تا حدودی این معضل را ترمیم بخشید:
– ابتدا مکان‌یابی درست و اصولی ایستگاه های تاکسی به تفکیک هر ناحیه از شهر
– توجه به حمل و نقل عمومی و توسعه‌ی آن از اهداف بلند مدت قرار گیرد(تاکسی، اتوبوس، مسیر های دوچرخه و پیاده راه)
– ممنوع کردن تردد وسایل حمل و نقل خصوصی به مرکز شهر در ساعات مختلف شبانه روز( باتوجه به وسعت شهر یاسوج اجرای این طرح امکان پذیر است)
– توسعه‌ی استخوان بندی شهر یاسوج و تعریف کاربری های متنوع که در ساعات شبانه روز عملکردهای جاذبی(نظیر مراکز خرید، اغذیه فروشی ها، پاتوق های فرهنگی و…) داشته باشند. این مسئله بار ترافیکی را در مرکز شهر تا حدودی بهبود خواهد بخشید
– ایجاد هماهنگی بین شورای شهر و شهرداری یاسوج با مادوان جهت ارائه‌ی خدمات حمل و نقل بهینه به شهروندان
– خودیار کردن شهر مادوان و کاهش سفرهای روزانه‌ی شهروندان آن به شهر یاسوج، از سیاست های نظام برنامه ریزی منطقه‌ای قرار گیرد
درپایان شایان ذکر است که پیگیری و اجرای طرح مناسبی برای حل این معضل از برگزاری جلسات متعدد نظیر جلسات متعدد برای خریداری کارخانه‌ی سنگ‌شکن دلی‌بیجک جهت رفع مشکلات شهروندان به مراتب اهمیت بیشتری دارد
امیدست با مشورت گرفتن از کارشناسان متخصص امر، این معضل هرچه سریع‌تر حل شود
محسن مطهریان،کارشناسی ارشد طراحی شهری،دانشگاه هنر تهران

اخبار مرتبط

فیلم و عکس -ادعای مربوط به راهداری و حمل و نقل کذب از...
تأیید تخلفات در هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد /ابطال مدارک دوره تخصصی...
پرداخت پاداش ۱۳۵ میلیارد ریالی به خوش مصرف‌های برق کهگیلویه و بویراحمد
گردهمایی مدیران امور اداری سازمان امور عشایر ایران در یاسوج و برگزاری دوره...
سرپرست دانشکده بهداشت و علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج منصوب شد
سرپرست مدیریت امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه منصوب شد
برخورد شدید با خودروهای مسافرکش پلاک شخصی فاقد مجوز قانونی
یادداشت – محمد بهرامی و سه میدان مین توسعه در کهگیلویه و بویراحمد؛...

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر ورزشی

سیده رقیه پناهی

پرداخت ماهیانه ۵۳ میلیارد برای حقوق پرسنل دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از درآمد اختصاصی- اولویت اول پیشگیری

IMG 20250322 132806

محمد بهرامی در بیمارستان شهید جلیل : پیشنهاد می کنم یکی از معاونت های علوم پزشکی غیر بومی باشد- فرهنگ رفتاری ما باید تغییر کند – مجتبی عسکری : خودم را وامدار نگاه دکتر بهرامی می دانم

دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

اخذ مجوز جذب ۲۳۵ نفر از وزارت بهداشت – ورود هلی کوپتر برای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج – اخذ اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در سفر دوم هیات دولت- افزایش ۱۵۰ تخت بیمارستانی

سعید جاودان سیرت پیری جمعیت

ارسالی مخاطبین – تغییر مدیران ضعیف دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اقدامی انقلابی از سعید جاودان سیرت

62309149

آمار تنها یک فوتی کرونایی طی ۴۵ روز گذشته در کهگیلویه و بویراحمد

فصلی نو | فصل جنوب

پایگاه خبری فصلی نو، منبعی مستقل و به‌روز برای اطلاع‌رسانی درباره اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. این پایگاه با هدف ارائه‌ی اخبار دقیق، بی‌طرفانه و تحلیلی فعالیت می‌کند و تلاش دارد با انتشار محتواهای متنوع و مستند، مخاطبان خود را در جریان تحولات مهم قرار دهد.

دسته ها

  • اخبار استان
  • مطالب ویژه
  • عکس
  • فرهنگی

دسترسی سریع

  • خانه
  • تماس با ما
  • درباره ما

مجوز ها

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری فصلی جنوب ( فصلی نو) است. بازنشر مطالب صرفا با اجازه کتبی مجاز است.

طراحی سایت : بویردیتا ( رامین پاسیار)

  • صفحه نخست
  • اخبار استان
  • سیاسی
  • بین الملل
  • پیشنهاد سردبیر
  • گزارش تصویری