به قلم میثم نادری – نقش اسفالت رنگی در توسعه شهر یاسوج
- شناسه خبر: 13719
- تاریخ و زمان ارسال: 24 اسفند 1399 - 09:51
فصل جنوب – میثم نادری
در وضعیت فعلی جهان که مشکلات روحی و روانی زیادی را در لایه های مختلف جامعه مشاهده می نمائیم، بیشتر این مشکلات حاصل تاثیرات محیط می باشد و این محیط است که با عوامل مختلف باعث انحراف فکری افراد می شود،یکی از این محیط ها خانه و شهر می باشد، امروزه در بسیاری از شهرهای جهان بکارگیری مناسب رنگ به عنوان مظهری از پیوند بین انسان و محیط، ساده ترین و مؤثرترین عامل در جهت سرزندگی مورد استفاده قرار گرفته است.
رنگ مولفه ای بصری و بیانی بسیار مهم از زندگی معاصر شهری است که به علت عدم توجه به قابلیت های تعاملی آن در محیط و عدم شناخت زمینه های شهری و هویتی مورد غفلت قرار گرفته است ، مدیران شهری باید ایجاد آرامش بصری و نشاط شهروندان را بهعنوان یکی از اهداف مهم در اجرای پروژههای شهرسازی مورد توجه قرار دهند تا بتوانند میزان آلودگیهای دیداری را که اغلب نادیده گرفته میشوند، را به میزان قابلتوجهی کاهش دهند.
تخریب و فرسودگی آسفالتها وعمر کوتاه آن ها اغلب هزینه های سنگینی بر دوش شهرداری ها تحمیل میکند ، در گذشته هزینه رویه آسفالتی ۳۰ تا ۴۰ درصد از کل هزینههای تمام شده بود، اما هم اکنون با افزایش قیمت قیر هزینه رویه آسفالتی ۷۰ درصد از کل هزینههای جاده سازی را در بر میگیرد.
در شهر یاسوج و بعضی از مناطق کشور بسیاری از پروژهها طبق روال سنتی و سابق انجام میشود، و علی رغم اینکه در طول سال شاهد اجرای اسفالت در بعضی از خیابانها میباشیم اما متاسفانه پس از گذشت مدت زمان کوتاهی اسفالت اجرا شده علاوه بر مشکلات فنی دچار تغییر رنگ های فاحش شده و جلای اولیه خود را از دست می دهد که متعاقبا شاهد هستیم در خیایانهای اصلی شهر برای رفع پدیده رنگ پریدگی اسفالت و کهنه شدن ان درچشم همشهریان وگردشگران ، شهرداری به ناچار علی رغم سالم بودن سطح اسفالت مجبور به روکش مجدد می شود و این یعنی در واقع یکی از صدها دلیل کمبود بودجه سالیانه شهرداری یاسوج و ناتوانی در عدم پرداخت حقوق پرسنل خود می باشد. کاهش هزینههای اقتصادی و استفاده از فناوریهای نوین که بتواند عمر آسفالت را افزایش داده و بهره وری از آن را اقتصادیتر کرده و رابطه بین زیبایی مبلمان شهری وشرایط روحی و روانی مردم در مبحث نور و رنگ در معماری را و همچنین بهره بری اقتصادی را بصورت خطی افزایش دهد، از جمله دلایلی بود که نویسنده را مشتاق به نگارش این مطلب نمود.
متاسفانه علی رغم اینکه در بیشتر کلان شهرهای کشور استفاده از روش اسفالت رنگی چندین سال است که به پدیده ای روتین تبدیل شده است اما در شهر یاسوج بنا به دلایل نامعلوم هنوز این فناوری به عرصه اجرا نرسیده و حتی شاید برای خیلی از همشهریان نامی نا اشنا تلقی گردد و این دقیقا یکی از همان دلایل عقب ماندگی زیبایی شناسی در این شهر است که با وجود مواهب طبیعی زیبا شاید می شد با کمی خلاقیت و دنبال کردن علم روز هم چهره شهر را زیبا تر نمود و هم کاهشی حدلقل ۳۰ درصدی در بودجه بیت المال نمود و این هزینه در عمران نمودن گوشه ای از این شهر کم تر توسعه یافته نسبت به حتی همسایگان نزدیکش صرف می گردید. یاسوج که به شهر آبشارهای خروشان معروف است پر از جاذبه های تاریخی و طبیعی است و بیشتر گردشگران برای دیدن از این جاذبه ها بهار و تابستان را برای سفر به این شهر انتخاب می کنند اما افسوس و صد افسوس اگر کمی چاشنی خلاقیت مهندسی به خلاقیت خدادای این شهر نوپا اضافه می شد.
در مصارف زیبایی وقتی بخواهند رنگ آسفالت را تغییر دهند، اغلب از رنگ استفاده میکنند که عمر مفید ۶ ماهه دارد، در حالی که آسفالتهای رنگی با عمر مفید چهار ساله جلوی هزینههای متولیان این بخش را میگیرد وهمچنین استفاده از پلیمرهای رنگی داخل آسفالت باعث میشود که مقاومت آن هم افزایش پیدا کند.
قیر رنگی از اختلاط قیر با رنگدانه ها بدست می آید که این رنگدانه ها به دو دسته آلی و غیرآلی تقسیم می شوند. رنگدانه های غیرآلی مانند اکسید آهن، اکسید کروم، دی اکسید تیتانیوم و رنگدانه های مخلوط (مثل کبالت آبی) برای رنگی کردن مخلوطهای قیری مناسبند. این رنگدانه ها در هر شرایط آب و هوایی پایدار هستند اما رنگدانه های آلی که از حشرات و گیاهان استخراج می گردند در برابر حرارت و شرایط آب و هوایی ناپایدار، گران قیمت و برای اختلاط با قیر نامناسبند.
مهمترین نوع رنگدانه های آلی، آزوپیگمان (azo pigment) نامیده می شوند که از هیدروکربنهای آروماتیک تشکیل شده اند آسفالت رنگی محصولی دانشبنیان و پرکاربرد است که برای مشخصکردن محل عبور عابران پیاده، مشخصکردن بخشهای مختلف بزرگراهها، سطح سرعتگیرها، کشیدن حصار در جاده برای مشخصکردن مسیر ویژه دوچرخهسواری و پیادهروی و محوطههای ورزشی و … مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از آسفالت رنگی هم به خیابانها زیبایی بصری میدهد و هم خاصیت اطلاعرسانی بالاتری دارد و در کنار آن در مقایسه با رنگکردن آسفالت معمولی از ثبات رنگ بیشتری برخوردار است.
یکی از مشکلات ترافیکی در خیابانهای شهری پارک کردن وسایط نقلیه در محلهای شلوغ است. همچنین از جمله عواملی که سبب افزایش تصادفات، کاهش ایمنی و در پی آن افزایش زمان مفید همشهریان میگردد، عدم وجود مکانهای مشخص جهت پیاده و سوار کردن عابرین پیاده است که علاوه بر بروز اختلال در ترافیک، بعضاً سبب وقوع تصادفهای نابهنگام میشود که این حالت سبب به وجود آوردن صفهای طولانی و افزایش قابلتوجه ترافیک مخصوصا برای شهری مثل یاسوج با خیابان های تنگ و تعداد بالای ماشین میشود، با استفاده از آسفالت رنگى مىتوان محلهاى مجاز براى پارک را در کنار خیابان مشخص نموده و این مسئله را ساماندهى کرد، امروزه آسفالت رنگی از جهات گوناگونی از جمله موارد زیست محیطی، منظر زیبایی و ترافیکی بر آسفالتهای معمولی ارجحیت دارد از جمله برای مشخص کردن محل های یونیک ، مشخص کردن بخشهای مختلف بزرگراهها، داخل تونلها، ورودی های فرعی به اصلی، سرعت سرعتگیرها، مشخص کردن مسیر ویژه دوچرخه سواری و پیاده روی ، محوطه های ورزشی و … می توان از آسفالت رنگی به جای رنگ کردن سطح آسفالت استفاده کرد و همچنین به کارگیری آسفالت رنگی در برخی از موارد نیز می تواند به زیبایی فضای اطراف کمک نموده و در فصل هایی مثل پاییز و زمستان که روز کوتاه می باشد علاوه بر روشنایی معابر اصلی یک فضای رمانتیک در هنگام بارش نزولات جوی را شاهد باشیم که در نتیجه زیست پذیری فضای عمومی را افزایش می دهد و همچنین آسفالت رنگی می توانند به نحو فزاینده ای تنشهای ناشی از عوامل محیطی را کاهش دهند و جایگزین بسیار مناسبی برای تابلوهای اعلام خطر باشد به گونه ای که با استفاده از این فناوری علاوه بر حذف برخی از علائم راهنمایی و رانندگی ، می توان جلوه خاصی به فضاهای عمومی شهری داد.
اما از مهم ترین و اصلی ترین مزیت های این اسفالت پلی مری ، کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی مصرف قیر در آسفالت سازی و همچنین این آسفالت عارضه ترکهای پوست سوسماری و قیر زدگی را ندارد و در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم است و مزیت دیگر بالابردن ضریب ایمنی سطح جادهها است ؛ چراکه زمانی که سطح آسفالت را رنگ میکنیم، اصطکاک میان سطح و لاستیک ماشین کاهش مییابد و این مسئله بهویژه در مواقعی که هوا بارانی و جاده لغزنده است، خطر بیشتری را بهوجود میآورد؛ اما استفاده از آسفالت رنگی این مشکل را نیز برطرف میکند.
یک روش عمده برای تهیه آسفالت رنگی و درنتیجه سطوح رنگی استفاده از بایندرهای رنگی است. عمده آسفالت رنگی بوسیله اضافه کردن پیگمنت در هنگام اختلاط آسفالت تهیه می شود و بیشتر از پیگمنت اکسید آهن استفاده می کنند. معمولاً از آسفالت رنگ شده باکیفیت استفاده می کنند تا مطمئن شوند سطح رویی مواد هنگامی که در معرض ترافیک قرار می گیرد خصوصیات رنگ خود را حفظ کند.
امروزه در بسیاری از شهرهای جهان بکارگیری مناسب رنگ به عنوان مظهری از پیوند بین انسان و محیط، ساده ترین و مؤثرترین عامل در جهت سرزندگی مورد استفاده قرار گرفته است ،همچنین بکارگیری رنگهای مناسب باعث برجسته کردن زیبایی های شهر یا در جایی باعث پنهان سازی عیوب طراحی می شود ،پس می شود با کمی تلاش در جهت توسعه شهر یاسوج و استفاده درست و مهندسی از فناوری های نوین دنیا و بهره گیری از نظر متخصصین مربوطه به راحتی شاهد افزایش رابطه بین روحیه شهروندی ، تنوع در المان شهری و اسفالت زیبای معابر را حتی با هزینه کمتر اما با تلاش بیشتر در اینده ای نه چندان دور شاهد باشیم.
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد