آقای روزنامه نگار،آبگوشت خود تویی

فصلی نو-صطفی فراغت

رُکن چهارمِ دموکراسی مدام در حالِ اشتباست. اشتباه پشتِ اشتباه. کسی هم نمی گوید آهای رسانه، آهای قلم به دست، روزنامه دار یا برنامه ساز اشتباه نکن. رکن چهارمِ دموکراسی یعنی مجموعه ای که توان  بازسازی فرهنگ را داشته باشد. رکن چهارم دموکراسی یعنی حرکت دادنِ مردم به سوی فرهنگ.
علی پروین به رسم دوستی و انسانیت به دیدار منصور پورحیدری  می رود که مدتی است ناخوش است و در بیمارستان بستریست. طبیعتا وقتی رسانه می فهمد، ذوق می کند و خبرنگارِ حوزه مربوطه اش را راهی می کند تا گوشِ شیطان کَر از  روزنامه و خبرگزاریِ رقیب جا نماند. برایشان مهم است خبر بزنند پروین وقتی از پورحیدری عیادت کرده چه گفته و چه حالی شده. با کدام پا وارد اتاق شده و هنگامِ خروج، کدام پا را زودتر بیرون گذاشته. در دومین ماه از فصل پاییز چه پوشیده و با چه آدم هایی طبقات بیمارستان را بالا رفته و پایین آمده.
غُلو نیست، واقعیتِ امروز اغلب رسانه های ما همین است. امروز برای اغلبِ رسانه ها، بیش از صداقت و سلامتی، بیش از درستی و آگاهی بخشی، «کلیک» خوردن ها و «دیده» شدن ها حیاتیست. امروز، هر رسانه ای زودتر رقیبش را خراب کند، برنده است. امروز هر روزنامه ای تیتر درشت تری علیه دیگری کار کند، بازی را برده. امروز به جایی رسیده ایم که غلط املایی هم تیتر می شود!
متاسفانه «زرد» بازی به همه جا رسوخ کرده است. خبرنگارِ تلویزیون برای آن که از دوستان زرد اندیش اش عقب نماند و به اصطلاح خودی نشان دهد، یا برای آن که نشان دهد چقد «زردی» با خودش دارد، لبخند زنان میکروفن را جلوی دهان پروین می برد و می پرسد «آبگوشت کار دستش داده؟»
 آبگوشت توایی، آبگوشت ما هستیم که از کارِ رسانه زرد بازی و سیاه نمایی را از بَر شده ایم. اصلا چه کسی گفته مطبوعات رکن چهارم دموکراسی؟ مطبوعات و رسانه هایی که خودشان نیازمند فرهنگ هستند چطور می توانند این جایگاه را از آن خود کنند. لطفا رکن چهارم دموکراسی را تغییر دهید، اغلب ما اندازه این صحبت ها نیستیم.

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=2433

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: