آمار عجیب برای کهگیلویه و بویراحمد سرانه بیشترین مصرف نوشابه و کمترین استفاده از خودروی شخصی در کشور

استفاده کنندگان از موتورسیکلت در بین خانوارهای شهری کل کشور در سال قبل به طور متوسط 16.08 درصد بوده است و شهروندان بوشهری با 51.12 درصد بیشترین استفاده را از این وسیله نقلیه داشتند.

فصلی نو ، مرکز آمار ایران به تازگی گزارشی از درآمدها و هزینه های خانوارهای شهری منتشر کرده است که برخی رتبه های خانواده های کهگیلویه و بویراحمد از جمله استفاده از خودرو شخصی، تلفن همراه، پوشاک، تفریحات و … جلب توجه می کند.

به گزارش فصلی نو ،طرح آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی هر سال توسط مرکز آمار ایران و با همکاری معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها در سراسر کشور اجرا می‌شود که نتایج آمارگیری سال ۱۳۹۶ به تازگی منتشر شده است.

هزینه و درآمد خانوارها، تأثیر مستقیمی بر شرایط معیشتی خانواده ها و کیفیت زندگی آنان دارد و از همین رو از اهمیت خاصی برخوردار است.

تعادل بین هزینه و درآمد خانوارها، همواره برای مردم و برنامه ریزان کشور چالش آفرین بوده است و در برنامه های نوسازی بر نزدیک کردن این دو به هم تلاش می شود.

کهگیلویه و بویراحمد با احتساب نفت از جمله استان هایی است که بیشترین تولید ناخالص داخلی را داراست اما به همراه استان‌های ایلام و خراسان جنوبی کمترین سهم را در تولید غیرنفتی کشور دارند.

با این حساب، بررسی درآمدها و اولویت های هزینه ای خانوارهای این استان از اهمیت بسزایی برخوردار است و می توان به اولویت بندی نیازهای جامعه پی برد.

مرکز آمار ایران به تازگی نتایج تحقیق خود پیرامون هزینه ها و درآمدهای خانوارهای شهری در استان های مختلف کشور در سال ۱۳۹۶ را منتشر کرده که در آن جایگاه کهگیلویه و بویراحمد نیز مشخص شده است.

تعداد خانوارهای نمونه شهری برحسب گروه های درآمد سالانه در این گزارش در کل کشور ۱۸ هزار و ۷۰۱ خانوار که سهم کهگیلویه و بویراحمد در این نمونه گیری ۵۳۶ خانواده بود.

**استفاده از وسیله نقلیه شخصی

درصد خانوارهای نمونه شهری استفاده کننده از اتومبیل شخصی در سال گذشته در کل کشور ۵۰.۵۵ درصد بوده است.

خانوارهای شهری ساکن استان یزد با ۶۹.۱۹ درصد و کهگیلویه و بویراحمد با ۳۲.۹۲ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین خانوارهای استفاده کننده از اتومبیل شخصی بوده اند.

استفاده کنندگان از موتورسیکلت در بین خانوارهای شهری کل کشور در سال قبل به طور متوسط ۱۶.۰۸ درصد بوده است و شهروندان بوشهری با ۵۱.۱۲ درصد بیشترین استفاده را از این وسیله نقلیه داشتند.

خانوارهای شهری ساکن استان البرز در سال ۱۳۹۶ با ۰.۴ درصد کمترین استفاده را از موتورسیکلت داشتند و کهگیلویه و بویراحمد با ۲.۲۵ درصد پس از البرز در رتبه دوم قرار گرفت.

میانگین استفاده از دوچرخه در بین خانوارهای شهری کل کشور ۱۲.۰۲ درصد بود و ساکنان شهری کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته بطور متوسط ۷.۲۶ درصد از از دوچرخه استفاده کردند.

شهروندان اصفهانی با ۲۶.۸۳ درصد و سیستان و بلوچستان با ۲.۷۲ درصد حداکثر و حداقل استفاده از دوچرخه را در سال ۱۳۹۶ داشتند.

** رادیو و لوازم خانگی

خانوارهای شهری استفاده کننده از رادیو در کل کشور ۵.۱۹ درصد در سال گذشته بود و شهرنشینان چهارمحال و بختیاری با ۴۸ درصد بیشترین استفاده را از رادیو داشتند.

خانوارهای نمونه گیری شده شهری استان های قزوین و کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۶ از رادیو استفاده نکردند.

میانگین استفاده از یخچال فریزر در بین خانوارهای شهری سراسر کشور ۶۳.۲۴ درصد در سال ۹۶ بود و ساکنان شهری کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته با ۸۷.۱۶ درصد بیشترین استفاده را از این وسیله داشتند .

شهروندان کرمانی در سال قبل با ۴۱.۲۸ درصد حداقل استفاده را از یخچال فریزر کردند.

خانوارهای شهری خراسان جنوبی با ۹۰.۲۱ درصد حداقل استفاده از تلفن همراه را در سال گذشته داشتند.

** تسهیلات عمده مسکن

شهروندان کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته بطور ۱۰۰ درصد از آب لوله کشی و برق و به میزان ۹۷.۴۷ درصد از گاز برخوردار بودند.

خانوارهای شهری کل کشور ۴۳.۵۲ درصد از شبکه عمومی فاضلاب برخوردار هستند و این نسبت در کهگیلویه و بویراحمد در سال قبل ۰.۴۵ درصد بود.

خانوارهای شهری کردستان با ۹۸.۶۵ درصد بیشترین بهره مندی از شبکه عمومی فاضلاب را در سال گذشته داشتند.

** تلفن، اینترنت و رایانه

متوسط استفاده از تلفن در کل کشور طی سال ۱۳۹۶ به میزان ۷۴.۷۱ درصد و در کهگیلویه و بویراحمد ۵۷.۰۲ درصد این وسیله بکار گرفته شد.

خانوارهای شهری ساکن استان مرکزی در سال قبل با ۹۳.۶۲ درصد و سیستان و بلوچستان با ۲۱.۴۲ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین استفاده از تلفن را داشتند.

میانگین استفاده از تلفن همراه در کشور ۹۵.۶۴ درصد و خانوارهای شهری کهگیلویه و بویراحمد با ۹۸.۵۳ درصد بیشترین استفاده کننده از این دستگاه در سال ۱۳۹۶ بودند.

در کل کشور بطور متوسط ۵۳.۷۵ درصد خانوارهای شهری از اینترنت استفاده می کنند و این نسبت در سیستان و بلوچستان با حداقل استفاده ۲۳.۱۵ درصد است.

خانوارهای شهری ساکن استان کهگیلویه و بویراحمد با ۸۳.۵۷ درصد بیشترین استفاده کنندگان اینترنت در کل کشور بودند.

خانوارهای شهری سراسر کشور بطور میانگین در سال قبل ۳۷.۸۱ درصد از رایانه استفاده کردند و شهروندان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱.۰۴ درصد و سیستان و بلوچستان با ۱۶.۸۱ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین استفاده کنندگان رایانه در سال ۱۳۹۶ بودند.

** هزینه های غیرخوراکی

متوسط هزینه های غیرخوراکی سالانه خانوارهای شهری کل کشور ۲۵۲ میلیون و ۷۷۵ هزار ریال و این نسبت در کهگیلویه و بویراحمد ۲۰۵ میلیون و ۸۴۲ هزار ریال بود.

شهروندان تهرانی با ۳۹۰ میلیون و ۹۲۲ هزار ریال و کرمان با ۱۳۸ میلیون و ۹۷۶ هزار ریال به ترتیب بیشترین و کمترین هزینه را برای مواد غیر خوراکی در بین خانوارهای شهری سراسر کشور در سال ۹۶ پرداخت کردند.

** پوشاک و کفش

میانگین هزینه کرد خانوارهای شهری سراسر کشور برای پوشاک و کفش در سال گذشته ۱۳ میلیون و ۲۲۹ هزار ریال بود و شهروندان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۰ میلیون و ۷۱۸ هزار ریال بیشترین هزینه را برای خرید این اجناس پرداخت کرده بودند.

خانوارهای شهری سمنان با هشت میلیون و ۵۸ هزار ریال کمترین پرداخت هزینه را برای خرید پوشاک و کفش در سال ۹۶ داشتند.

** اجاره بها

در زمینه اجاره بها و سایر هزینه های منزل مسکونی خانوارهای شهری سراسر کشور به طور متوسط ۹۷ میلیون و ۸۷۴ هزار ریال در سال قبل داده بودند و مبلغ اجاره بهای سالانه در بین شهروندان کهگیلویه و بویراحمد بطور میانگین ۵۵ میلیون و ۵۶۷ هزار ریال بود.

شهروندان تهرانی با ۲۰۰ میلیون و ۵۰ هزار ریال و خراسان جنوبی با ۳۳ میلیون و ۷۹۶ هزار ریال بیشترین و کمترین اجاره را در سال گذشته پرداخت کرده بودند.

** هزینه های بهداشتی و درمانی

متوسط هزینه های بهداشتی و درمانی خانواده های شهری کشور ۲۳ میلیون و۷۰۷ هزار ریال در سال قبل بود و این نسبت در کهگیلویه و بویراحمد ۱۴ میلیون و ۱۶۰ هزار ریال بود.

شهروندان استان مازندران با ۳۲ میلیون و ۶۹ هزار ریال و کرمان با هشت میلیون و ۲۷۲ هزار ریال حداکثر و حداقل هزینه را برای امور درمانی و بهداشتی سال قبل پرداخت کردند.

** تفریحات و سرگرمی

مبلغ ۲ میلیون و ۴۷۴ هزار ریال هزینه ای بود که در سال ۱۳۹۶ بطور میانگین برای تفریحات و سرگرمی سراسر کشور پرداخت شده بود و خانوارهای شهری ساکن کهگیلویه و بویراحمد بالاترین هزینه را در کل کشور به مقدار پنج میلیون و ۴۹۹ هزار ریال متحمل شده بودند.

خانوارهای شهری ساکن سمنان کمترین هزینه را برای تفریحات و سرگرمی خود به مبلغ ۷۴۳ هزار ریال در سال ۹۶ پرداخت کردند.

** تحصیل و آموزش

بیشترین هزینه تحصیل و آموزش خانوارهای شهری مربوط به شهروندان تهرانی با ۱۰ میلیون و ۷۵۸ هزار ریال و کمترین آن برای آذربایجان غربی با ۲ میلیون و ۹۷۸ هزار ریال بود.

میانگین پرداخت هزینه تحصیل و ٱموزش سراسر کشور هفت میلیون و ۶۴ هزار ریال در سال قبل برآورد شد در حالی که این نسبت در کهگیلویه و بویراحمد چهار میلیون و ۶۰۲ هزار ریال در سال ۱۳۹۶ گزارش شد.

**هزینه های خوراکی و دخانی

بطور میانگین خانوارهای شهری در کشور سال گذشته ۱۶ میلیون و ۹۳۶ هزار ریال برای تهیه آرد، رشته، غلات و فرآورده های آن هزینه کرده بودند و شهروندان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۰ میلیون و ۵۵۹ هزار ریال کمترین مقدار را برای این سبد خرید اختصاص داده بودند.

شهروندان ساکن مازندران با پرداخت ۲۲ میلیون و ۶۷۷ هزار ریال بیشترین هزینه را برای تهیه آرد، رشته، غلات و فرآورده های آن در سال قبل اختصاص داده بودند.

میانگین هزینه پرداختی برای انواع شیر در کل کشور ۲ میلیون و۱۰۹ هزار ریال بود و ساکنان شهری کهگیلویه و بویراحمد با پرداخت ۴۲۹ هزار ریال کمترین مبلغ را داده بودند.

خانوارهای شهری ساکن تهران بیشترین هزینه را برای تهیه انواع شیر به مقدار سه میلیون و ۱۴۵ هزار ریال در سال گذشته پرداخت کرده بودند.

خانوارهای شهری سراسر کشور سال گذشته یک میلیون و ۷۹۰ هزار ریال برای نوشابه پرداخت کرده بودند و این نسبت در سمنان با کمترین هزینه ۷۳۳ هزار ریال برآورد شد.

شهروندان کهگیلویه و بویراحمد برای خرید نوشابه در سال قبل هفت میلیون و ۲۳۸ هزار ریال بیشترین هزینه را در کشور برای این نوشیدنی اختصاص داده بودند.

متوسط مصرف دخانیات در بین خانوارهای شهری سراسر کشور یک میلیون و ۵۴۴ هزار ریال در سال قبل بود که شهروندان چهارمحال و بختیاری بیشترین هزینه را برای این کار به میزان ۲ میلیون و ۳۷۷ هزار ریال پرداخت کرده بودند.

شهروندان ساکن کهگیلویه و بویراحمد پس از خراسان جنوبی با پرداخت ۲۰۸ هزار ریال کمترین هزینه را برای تهیه دخانیات داده بودند.

** متوسط انواع درآمد

متوسط تعداد افراد در خانوارها ی شهری سراسر کشور ۳.۴۳ نفر و در کهگیلویه و بویراحمد ۴.۰۴ نفر بود.

تعداد افراد دارای درآمد در بین خانوارهای شهری سراسر کشور ۱.۴۷ نفر و اردبیل با بیشترین تعداد ۲.۶۵ نفر بود.

شهروندان کهگیلویه و بویراحمد کمترین تعداد افراد دارای درآمد سالانه به میزان ۱.۲۴ نفر را دارا بود.

** حقوق بگیران

سرانه درآمد از حقوق بگیری خانوارهای شهری کل کشور ۱۲۶ میلیون و ۴۲ هزار ریال گزارش شد و این نسبت در کهگیلویه و بویراحمد ۱۲۷ میلیون و ۲۴۳ هزار ریال بود.

بیشترین میزان درآمد از حقوق بگیری مربوط به شهری خانوارهای هرمزگان با ۱۸۱ میلیون و ۲۶۴ هزار ریال و کمترین آن مربوط به آذربایجان غربی با ۶۷ میلیون و ۶۳ هزار ریال گزارش شد.

** مشاغل آزاد

میانگین درآمد از مشاغل آزاد شهرهای سراسر کشور ۵۹ میلیون و ۵۹ هزار ریال ارزیابی شد در حالی که این نسبت در کهگیلویه و بویراحمد ۴۸ میلیون و ۵۲ هزار ریال بود.

شهروندان مازندرانی با ۱۰۸ میلیون و ۷۶۴ هزار ریال و سمنان با ۲۷ میلیون و ۷۹۸ هزار ریال به ترتیب بیشترین و کمترین درآمد را از طریق مشاغل آزاد کسب کردند.

میانگین درآمد پولی از مشاغل آزاد کشاورزی خانواده های شهری سراسر کشور در سال گذشته چهار میلیون و ۹۵ هزار ریال بود و در کهگیلویه و بویراحمد سه میلیون و ۲۹۸ هزار ریال گزارش شد.

بیشترین میزان درآمد پولی از مشاغل آزاد کشاورزی سراسر کشور مربوط به گلستان با ۱۳ میلیون و ۲۷۴ هزار ریال و کمترین آن مربوط به تهران با ۴۵۳ هزار ریال در سال بود.

یک کارشناس مسائل خانواده می گوید: خانواده را می توان به یک کشور کوچک تشبیه کرد که اگر برای هزینه و درآمد اعضای آن برنامه مناسبی در نظر گرفته نشود دچار چالش های اقتصادی مانند ورشکستگی، رکود و در نهایت منجر به فروپاشی خواهد شد.

دکتر اصغر هادوی معتقد است که سبک زندگی، روش های صحیح دخل و خرج را نیز شامل می شود و در این زمینه باید عادات غلط کنار گذشته شود و با بهره گیری از روش های زندگی سالم زمینه را برای سلامتی و بقای خانواده و جامعه فراهم کرد.

وی می گوید: دخل و خرج همان هزینه و درآمد است که در الگوهای بودجه ریزی به عنوان دو رکن اساسی شناخته می شوند و بهترین الگوی برنامه ریزی آن است که هزینه ها با درآمدها تناسب معقول داشته باشند.

بطور معمول هزینه ها و نیازها بیشتر از درآمدهاست و لذا باید تدابیری اندیشیده شود که موازنه بین درآمد و هزینه و یا دخل و خرج برقرار شود.

در شرایطی که میانگین تعداد افراد دارای درآمد در کهگیلویه و بویراحمد کمترین مقدار در کشور است و از طرف دیگر بیشترین هزینه های مصرفی در زمینه اینترنت، پوشاک و کفش و تفریح و سرگرمی در کل کشور را دارند.

همچنین بی توجهی نسبت به مصرف شیر و زیاده روی در استفاده از انواع نوشابه در استان زیان بار است و از این رو بهتر است که تغییرات جدی در شیوه زندگی شهری مردم استان ایجاد شود. تغییراتی که سلامت و رشد اقتصادی آنان را تضمین کند.

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=7879

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: