از بررسی مشکلات گلخانه داران و طرح های پرورش ماهی تا بررسی مشکلات تولید مرغ در استان

فصلی نو ، پیش از ظهر امروز شصتمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور اعضای اصلی شورا، به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و با دستور کارهای زیر در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج برگزار شد.

۱-پیگیری مصوبات جلسه قبل شورا
۲-بررسی مسایل و مشکلات مزارع پرورش مرغ گوشتی با تاکید بر ممنوعیت صدور مجوز تاسیس و پرداخت تسهیلات و تاثیر آن بر واحدهای مرغداری استان.
۳-تعیین تقویم برگزاری جلسات شورا در سال ۱۴۰۰

به گزارش فصل جنوب به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ،جبار کیانی پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در ابتدای این نشست ضمن تبریک فرا رسیدن عید فطر به دستور کارهای مهم دو نشست اخیر شورا و نتایج آن ها اشاره کرد و افزود: در نشست های پنجاه و هشت و پنجاه و نهم شورای گفت و گوی استان ۵ دستور کار مطرح شد و در این جلسات ۱۰ مصوبه اتخاذ شده که ۸ مصوبه آن همچنان در حال اقدام است و ۲ مصوبه نیز انجام شده است.

کیانی پور با انتقاد از دستگاه های مربوطه به ضرورت و اهمیت پیگیری و به نتیجه رساندن مصوبات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها از دستگاه های دولتی انتظار می رود با جدیت بیشتری مصوبات شورا را دنبال کرده به نتایج مورد نظر برسانند.

مصوبه بر زمین مانده معافیت بیمه مطالبه گلخانه داران کهگیلویه و بویراحمد

در بخشی از بررسی مصوبات نشست قبل شورا، جبار کیانی‌پور در خصوص مشکلات گلخانه داران گفت: تاکید بر این بود که سازمان تامین اجتماعی به حوزه گلخانه‌داران کمک کند و به مانند گذشته معافیت را اعمال کند.

کیانی‌پور خاطرنشان کرد: نگاه سازمان اجتماعی به سمت کمک و حل مشکلات گلخانه‌داران باشد آنچه از تامین اجتماعی انتظار داریم هم همین است.

محمدامین منوچهری مشاور اتاق بازرگانی نیز در این خصوص گفت: سال ۱۳۶۱ مصوب شد که واحدهای تولیدی تا ۵ نفر کارگر از بیمه معاف هستند این مصوبه سال‌های بعد هم در سطح ملی تمدید و برای  واحدهای تولیدی خصوصا در مناطق محروم اجرا می‌شد تا یکسال گذشته که سازمان تامین اجتماعی معافیت بیمه ۵ نفر را برای استان کهگیلویه و بویراحمد حذف کرد.

وی بیان کرد: در سطح استان برای برقراری معافیت بیمه گلخانه‌داران اقداماتی صورت گرفته اما سازمان تامین اجتماعی موافقت نمی‌کند که با توجه به تاکید استاندار و حساسیت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی قرار شد موضوع به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد تا به بخش تولید خصوصا گلخانه‌ها که حوزه حساسی است و استان در این خصوص ظرفیت عظیمی دارد کمک شود.

مشاور اتاق بازرگانی بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی مصوبه‌ای که مورد تاکید خودش بوده را عملا اجرا نمی‌کند که دلایل آن را از طریق اتاق بازرگانی، استانداری و تامین اجتماعی پیگیری می‌کنیم.

عباس نورمحمدی مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص بیان کرد: تامین اجتماعی، اتاق بازرگانی، ستاد رفع موانع تولید، دادگستری و حتی استانداری  موضوع معافیت بیمه واحدهای گلخانه‌ای را با سازمان تامین اجتماعی مکاتبه کرده که گلخانه‌ها کمک دولت هستند و با توجه به هزینه‌های بالای تولید مورد توجه قرار گیرند اما تاکنون سازمان تامین اجتماعی موافقت نکرده است.

وی بیان کرد: گلخانه‌داران این موضوع را در دیوان عدالت اداری طرح کردند که در صورتی که رای به نفع آنها شود ۱۰ درصد حق بیمه را پرداخت کنند در غیر اینصورت ۳۰ درصد در نظر گرفته اعمال می‌شود. در این خصوص مقرر شد تا زمان رای دیوان عدالت اداری گلخانه‌داران ۱۰ درصد حق بیمه را پرداخت کنند اما دیوان عدالت اداری هر رای را که صادر کرد همان اعمال می‌شود.

بررسی مشکلات طرح های ماهی استان

مشکلات طرح های پرورش ماهی یکی دیگر از دستورکارهای نشست های قبل بود که در خصوص نتایج مصوبات آن در نشست امروز بحث و بررسی شد.

معاون شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص افزود: ۳۰۰ مزرعه پرورش ماهی در این استان وجود دارد که در صورت توجه و رفع مشکلات این واحدها می‌توان شاهد رونق تولید و اشتغال‌زایی بود.
وی اظهارکرد: شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد دارای مشکلات اساسی هستند و رفع این موانع نیاز به همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی متولی دارد.
معاون شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: واحدهای شیلات استان در بحث تمدید پروانه با مشکلات اساسی روبه‌رو هستند و کار تمدید هر پروانه برخی مواقع تا دوسال به طول می‌انجامد.
بنام با اشاره به موانع موجود صاحبان طرح های پرورش ماهی برای دریافت تسهیلات بانکی تصریح کرد: بانک‌ها به افراد عادی راحت‌تر از سرمایه‌گذاران بخش شیلات تسهیلات می‌دهند و اکثر تسهیلات مورد نیاز به دلیل اخذ وثایق سنگین بانکی بلاتکلیف مانده‌ است.
وی با اشاره به موضوع تناقض در مجوزها طرح های پرورش ماهی استان ادامه داد: واحدهای شیلات امروزه با مشکل کمبود دارو و نهاده دست و پنجه نرم می‌کنند.
معاون شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: نبود نظارت کافی بر دو کارخانه‌های تولید غذا و نهاده مورد نیاز شیلات که مافیا تشکیل دادند و همه کار انجام می دهند اما رساندن غذای سالم به دست تولید کنندگان ماهی که کار اصلی‌شان هست را انجام نمی دهند.
بنام ضمن انتقاد از همکاری نکردن بیمه‌ها با مزارع پرورش ماهی استان تاکید کرد: بیمه‌ها در خسارات سنگینی نظیر سیل متقبل هزینه‌ها نمی‌شوند و برای بیمه طرح‌های ماهی که ریسک پذیرند، ریسک نمی کنند.
وی راه‌اندازی یک واحد آزمایشگاهی در بخش شیلات استان را از خواسته‌های ضروری فعالان این بخش دانست و اظهارکرد: مشکلات در بخش شیلات از طرف یک یا دو دستگاه و سازمان قابل حل نیست و باید همه دستگاه‌های متولی در این زمینه بصورت ید واحد عمل کنند و همکاری داشته باشند.
به گزارش ایسنا، معاون شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بیش از ۳۰ واحد پرورش ماهی در این استان با مشکل آب روبرو هستند، تناقض در مجوزهای طرح پرورش ماهی و تناژ و میزان آب مورد نیاز آنها با هم منطبق نیست.

همچنین الیاس تاج الدینی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: مهمترین مشکل مزارع و طرح‌های پرورش ماهی استان تناقض تناژ و میزان آب است که قرار بود شرکت آب استان این مشکل را حل کنند و می گویند باید از تهران مجوز بگیریم اما باوجود تاکید استاندار هنوز جوابی در این خصوص نگرفته ایم.

حشمت‌الله صمیمی دوست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص اظهار داشت: از حجم تولیدی ماهی در استان قریب به ۳۰ درصد از آن در استان مصرف می‌شود و مابقی تولید به سایر شهرهای کشور ارسال می‌شود.

وی ماهی را از منابع پروتئینی مناسب در سبد مصرفی دانست و گفت: متأسفانه ذائقه مردم استان در مصرف گوشت بیشتر متمایل به مصرف گوشت قرمز و مرغ است و به همین دلیل مصرف ماهی در استان با توجه به اینکه یکی از تولیدکنندگان مطرح در این زمینه هستیم، میانگین پائینی دارد.

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به مشکلات موجود در بخش شیلات استان عنوان کرد: پنج جلسه در رابطه با مشکلات بخش شیلات برگزار شده و پاره‌ای از مشکلات نیز حل و فصل شده‌ است.

وی طولانی شدن صدور مجوزها در بخش شیلات را ناشی از وجود موانع قانونی و بهداشتی مطابق با ضوابط دانست و گفت: دستگاه‌های اجرایی در صدور مجوزها باید طوری عمل کنند که حق غیر قانونی برای افراد ایجاد نشود.

صمیمی‌دوست به مشکل کم‌آبی در استان اشاره کرد و افزود: صدور مجوز در بخش شیلات مطابق با دستورالعمل‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

 

بررسی مسایل و مشکلات مزارع پرورش مرغ گوشتی/ حمایت از سرمایه گداران پرورش مرغ در استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری در این نشست با اشاره به نوسانات در بازار مرغ گفت: باید تلاش شود که با شناخت ظرفیت‌ها و ضعف‌ها و کمک به حل مشکلات موجود در این بخش معضل کمبود مرغ در بازار استان را مرتفع شود.

صمیمی دوست تصریح کرد: صدور هرگونه مجوز با توجه به مشکلات کمبود آب در بخش شیلات ممنوع است و همچنین مشکلات واحد‌های شیلات در جلسات تخصصی بررسی و بر طرف شود.

معاون استاندار بیان کرد: در زمینه تأمین مرغ در استان کمبود داریم و باید جهاد کشاورزی نسبت به اعلام رقم مورد نیاز استان اقدام کند و سی واحد مرغداری قابل احیا هر چه سریع‌تر وارد چرخه فعالیت شوند.

وی افزود: با توجه به قابل احیا بودن  سی واحد مرغداری در استان، فراخوان لازم صادر شود و به مالکان توانمند کمک شود و اگر مالک واحدی توانایی و یا تمایل به احیا ندارد، با رعایت ضوابط و حقوق این واحدها به چرخه تولید بازگردند.

صمیمی ‌دوست بر جذب سرمایه‌گذار برای رفع مشکل کمبود مرغ در استان تأکید کرد و گفت: فراخوانی در سطح کشور صادر شود و از افراد سرمایه‌گذار برای فعالیت در واحد‌های واحد اجداد، جوجه کشی، مادر، وارد کننده نهاده خوراک و … دعوت شود.

الیاس تاج‌الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: ۱۴۳ واحد مرغداری گوشتی در سطح استان وجود دارد که برخی از این واحدها فعال و نیمه فعال هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر ۲۹ واحد راکد به چرخه تولید بازگشته‌اند افزود: در حال حاضر از مجموع ۱۴۳ واحد مرغداری، ۱۰۲ واحد فعال و نیمه فعال هستند.

تاج‌الدینی با اشاره به افزایش جوجه‌ریزی در فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: جوجه‌ریزی سال گذشته ۳۱۶ هزار قطعه بود که در سال جدید به  ۶۱۵ هزار رسید، که شاهد افزایش ۷۱ درصدی جوجه‌‌ریزی در سال ۱۴۰۰ هستیم.

وی بیان کرد: تولید مرغ استان در سال گذشته ۱۴ هزار و ۸۱۸ تن بود که نیاز استان ۱۸ هزار و ۶۰۰ تن است که حدود  ۴ هزار تن کسری در استان وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: برخلاف آنچه مطرح می‌شود  برای صدور مجوز جدید واحدهای مرغداری مشکلی وجود ندارد و وزارت به استان محور ایجاد واحدهای جدید مرغداری با تسهیلات را داده است.

 

 

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=14053

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: