فصلی نو ، مدیرکل پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد از افزایش فوت ناشی از گازگرفتگی در این استان، نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. «کامروز امینی» در گفت‌وگو با فصلی نو، افزود: از ابتدای سالجاری تا کنون (۲۵دی ماه) ۵ نفر بعلت مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند. وی […]

فصلی نو ، مدیرکل پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد از افزایش فوت ناشی از گازگرفتگی در این استان، نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

«کامروز امینی» در گفت‌وگو با فصلی نو، افزود: از ابتدای سالجاری تا کنون (۲۵دی ماه) ۵ نفر بعلت مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه از این تعداد یک مورد در ۹ ماهه امسال بوده است، اظهارکرد: دو مورد نهم دی ماه در سی سخت و دو مورد دیگر ۲۳دی ماه در دشتروم بویراحمد بوده است.

مدیرکل پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: این تعداد فوتی در ابتدای زمستان نشان از افزایش فوتی ها دارد و باتوجه به اینکه هنوز یک ماه از فصل زمستان تمام نشده ۴ مورد فوتی ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن داشته ایم که این مساله یک هشدار به مردم استان برای مراقبت بیشتر و رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی است.

امینی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ در مجموع ۷ فوت ناشی از گاز گرفتگی در استان به ثبت رسیده است، تصریح کرد: در ۹ ماهه سال قبل تنها یک مورد داشتیم و در سه ماهه زمستان ۶ مورد فوت ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن داشته ایم که با این وضع فوتی های ابتدای امسال تاکنون افزایش دارند.

گفتنی است که پیش از این «محسن جلیل»، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار فصلی نو ، از گازگرفتگی و مسمومیت ۲۳۰ نفر با CO از ابتدای سالجاری تاکنون در این استان خبر داد و گفت: در این مدت  ۵ نفر بر اثر مسمومیت با گاز CO در استان فوت کرده اند.

لازم به ذکر است که بر اساس این گزارش، گاز CO گازی است سمی که از احتراق ناقص کربن به وجود می آید که رنگ و بوی خاصی ندارد و به همین دلیل آن را قاتل خاموش می نامند. وقتی CO وارد سیستم تنفسی شخصی شود بلافاصله با گلبول های قرمز شخص وارد واکنش شده و باعث می شود تا اکسیژن کمتری به اعضای بدن برسد که اولین عوارض این مساله در ابتدا سوزش چشم‌ها و پس از سپری شدن زمانی بین ۱ الی ۲ ساعت بسته به غلظت گاز کربن مونوکسید موجود در مکان فرد احساس خواب آلودگی و احساس خستگی مفرط می‌کند.

در این حالت اعضای بدن گِزگِز کرده و اگر بدن شخص حساس باشد دچار خونریزی بینی می شود. اگر شخص سعی کند سرپا بایستد دچار سرگیجه به همراه حالت تهوع شده و چشم‌ها در این حالت اغلب سیاهی می رود. در ادامه ممکن است شخص دچار بیهوشی شود.

افرادی که در یک فضای سربسته در معرض استنشاق این گاز قرار می‌گیرند ابتدا احساس کرختی و خواب آلودگی می‌کنند و در صورتی که هرچه سریعتر مکان را ترک نکنند و یا هوای تازه تنفس نکنند دچار بیهوشی و در نهایت خفگی می‌شوند. کودکان، سالمندان، افراد با سابقه بیماریهای قلبی – ریوی و افراد با مبتلا به بیماری های خونی بیشتر از سایرین دچار عوارض ناشی از مسمومیت با گاز CO می‌شوند.