به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه وبویراحمد میزان شکایات و گزارش های مردمی در روزهای نخست طرح سهمیه بندی بویژه در حوزه حمل و نقل تا ۳۰۰ مورد می رسید.

فصلی نو – پس از نشست فوق العاده ستاد تنظیم بازار کهگیلویه وبویراحمد و اعلام ممنوعیت هرگونه افزایش قیمت کالاو اجناس و البته پس از آن نیز با اعمال و تشدید نظارت ها و بازرسی های روزانه آرامش نسبی در بخش عمده ای از بازار حاصل شد، شورای ترافیک استان نیز امروز دوشنبه تصویب کرد که هیچ افزایش قیمتی در حوزه حمل و نقل اعم از درون شهری، بین شهری و یا برون شهری پذیرفتنی نیست.

همچنین مردم می توانند هرگونه گرفتن کرایه اضافی از سوی خودروهای دارای پلاک زرد و شناسنامه دار را نیز به سامان حمل و نقل تعزیرات حکومتی و یا بازرسان صنعت و معدن گزارش کنند.

البته بر اساس گزارش دستگاه های مسئول و نظارتی میزان افزایش قیمت و نرخ کرایه تاکسی ها بویژه مسافربرهای بین شهری هرچند در روزهای نخست و پرتب و تاب طرح سهمیه بندی بنزین افزایش یافته بود اما با مقاومت مردم ، نظارت های مستمر و برخوردهای قاطع کرایه ها تا حدودی به نرخ های اولا برگشته است.

به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه وبویراحمد میزان شکایات و گزارش های مردمی در روزهای نخست طرح سهمیه بندی بویژه در حوزه حمل و نقل تا ۳۰۰ مورد می رسید.

براتعلی صالحی اظهار داشت: در صورتی که هم اینک میزان این شکایت ها و درخواست ها انگشت شمار است و حتی در برخی روزها به ۱۰ مورد نمی رسد.

وی دلیل اصلی آن را عزم راسخ همه دستگاه های مسئول و نظارتی در اعمال قانون و افزایش میزان بازرسی ها دانست و یادآور شد: بازرسی از سطح بازار از سوی بازرسان صنعت و معدن، اصناف و تعزیرات حکومتی روزانه و به صورت دو شیفت صبح و عصر با قوت ادامه دارد.

صالحی اظهار داشت: پس از طرح سهمیه بندی بنزین و بازدیدهای میدانی از سطح بازار در صنوف مختلف تخلفی مبنی بر افزایش قیمت کالاها مشاهده نشده و یا بسیار ناچیز بوده که البته با توجه به شرایط خاص و برخی نگرانی ها از طرح سهمیه بندی بنزین اجازه هیچ افزایش قیمتی و یا سوء استفاده ای از این طرح از جمله در حوزه حمل و نقل داده نخواهد شد.

وی ابراز داشت: تعزیرات حکومتی برای برخورد با متخلفان در سطح بازار مصمم است و پرونده های مربوط به تخلف گرانفروشی و یا کم فروشی در سریع ترین زمان ممکن رسیدگی می شود.

صالحی تصریح کرد: البته افزایش قیمت تا حدودی بر حوزه حمل و نقل درون شهری و بین شهری در سطح استان بویژه شهر یاسوج تاثیر گذاشته که تذکرات لازم در این زمینه به رانندگان تاکسی ها داده شد و ضروری است که متولیان امر و اعضای شورای ترافیک نیز با عزمی راسخ تر به یاری دستگاه های نظارتی بیایند.

صالحی همچنین از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه گران فروشی و یا افزایش قیمت در هر کالایی و یا صنفی از طریق شماره‌های ۱۳۵ و یا ۱۲۴ تعزیرات حکومتی و بازرسان صنعت، معدن و تجارت را در جریان بگذارند که بدون شک در کمترین زمان ممکن بررسی خواهد شد.

سامانه ۱۳۵ مربوط به تعزیرات حکومتی و سامانه ۱۲۴ مربوط به حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است که مردم از طریق این سامانه می‌توانند تخلفات گرانفروشی و کم‌فروشی را به مراجع مربوطه اطلاع دهند.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: هیچ راننده تاکسی درون شهری و یا برون شهری حق افزایش کرایه و گرفتن وجه اضافی از مسافر را تا مشخص شدن وضعیت و مصوبه ستاد تنظیم بازار و یا کمیته های مربوطه تعیین نرخ در شورای ترافیک ندارد.

عزیز فیلی تصریح کرد: باتوجه به اینکه به جز بنزین سایر حامل های انرژی از جمله نفت و گاز، سی ان جی و ال پی جی هیچگونه افزایشی نداشته بنابراین افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی (اتوبوس، کامیون های حمل بارو..) فاقد وجاهت قانونی است.

فیلی عنوان کرد: اتاق اصناف، صنعت و معدن و تعزیرات حکومتی گشت های بازرسی خود را در تمامی شهرستان های ۸ گانه استان فعال و افزایش دهند.

وی خواستار مشارکت و همکاری تمامی دستگاه های اجرایی استان برای حفظ آرامش در سطح بازار از جمله در بخش حمل و نقل عمومی در مناطق مختلف استان شد و گفت: هرگونه تغییر در نرخ کرایه وسایل نقلیه درون شهری و برون شهری بنزین سوز تابع کشور است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه وبویراحمد نیز افزایش قیمت از سوی تاکسی های بین شهری در سطح استان را ممنوع دانست و تاکید کرد: برای سهولت دسترسی مسافران به دست‌اندرکاران بخش حمل‌ونقل عمومی مسافر استان و یا ارائه هرگونه انتقاد و پیشنهاد در نحوه خدمات‌دهی بخش، راه های ارتباطی مسافران در بنرهای نصب شده در معرض دید عموم قرار گرفته است.

محمد نصیری راد تصریح کرد: همچنین با اقدام های کنترلی و افزایش میزان بازدیدها و نظارت های مستمر در تمامی شهرستان ها به شدت وضعیت تاکسی ها و مسافربرهای بین شهری را رصد می کنیم

خودروهای شخصی(پلاک سفید) چالش اساسی

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: خودروهای شخصی ابتدا باید در سامانه مربوطه ثبت نام  و شناسنامه دار شوند تا سهمیه بنزین حمایتی برای آنها در نظر گرفته شود.

فیلی گفت: هرگونه افزایش قیمت در زمینه حمل و نقل عمومی اعم از پلاک زرد و یا سفید به هر بهانه ای و یا کاهش سهمیه بنزین آنها در سهمیه بندی ممنوع و به هیچ وجه است قابل پذیرش نیست.

وی اظهار داشت: باید از هم اکنون با مدیریت صحیح، از افزایش قیمتها در بخش حمل نقل جاده ای بویژه در ماه های پایانی سال جلوگیری شود.

فیلی تصریح کرد: ساماندهی  خودروهای پلاک سفید به عنوان یکی از مشکلات و چالش های اساسی در این راستا باید به طور جد در دستور کار و برنامه های متولیان امر بویژه اداره کل حمل و نقل جاده ای ، اتاق اصناف ، سازمان همیاری شهرداری ها و تاکسیرانی قرار گیرد.

وی افزود: خودروها چنانچه از نرخ مصوبی که برای دریافت کرایه در نظر گرفته شود، تبعیت نکنند به تعزیرات حکومتی معرفی و بر اساس قانون با آنها برخورد می شود.