فصلی نو ،- امید مردم نوشت: چند مدتی است که انتخاب گزینشی خبرنگاران در استان کهگیلویه و بویراحمد برای پوشش جلسات و نشست های مدیران باب شده است و خبرنگارانی به این نشست ها و جلسات دعوت می شوند که همه چیز را در استان محروم کهگیلویه و بویراحمد آرام می بینند و صرفا به رسانه […]

فصلی نو ،- امید مردم نوشت: چند مدتی است که انتخاب گزینشی خبرنگاران در استان کهگیلویه و بویراحمد برای پوشش جلسات و نشست های مدیران باب شده است و خبرنگارانی به این نشست ها و جلسات دعوت می شوند که همه چیز را در استان محروم کهگیلویه و بویراحمد آرام می بینند و صرفا به رسانه ای کردن و انتشار اخبار گزینشی و مورد علاقه مدیران اقدام می کنند.

یکی ازمهمترین رسالت های رسانه ها  در استان کهگیلویه و بویراحمد بیان واقعیت ها و حقیقت هایی است که در این استان وجود دارد و به عنوان رکن چهارم دموکراسی وظیفه دارد تا اقدامات و سهل انگاری ها و شاید هم تخلفات و کم کاری مدیران و دستگاههای اداری و دولتی را در راستای کمک به توسعه استان بیان نمایند.

رسانه ها و خبرنگارانی که از آنها به عنوان چشم بیدار جامعه یاد می کنند کسانی هستند که  نقاط قوت و ضعف مدیریت ها را با زبان منطق و تحلیل صحیح بیان می کنند و می توانند چراغ راه توسعه استان باشند.

هر چند که گفتن حقیقت تلخ است و تحملش برای  خیلی ها سخت، اما این رسالتی است که بر عهده رسانه ها گذاشته شده و همین حقیقت تلخ باعث شده است تا بسیاری از مدیران استان دست به دامن کسانی شوند که عنوان خبرنگاری را یدک می کشند و با دعوت گزینشی به جلسات سعی در آرام و خوب جلوه دادن وضعیت عملکردی مدیران دارند.

این دستگاه ها و مسئولین به نوعی سعی دارند تا با عدم دعوت برخی از رسانه ها در واقع آنها را تحریم خبری کنند اما خبرنگاران واقعی، تیزبین تر از آن هستند و همیشه در راستای انجام رسالت خود به بهترین شکل تلاش می کنند و رسالت خود را به لوح تقدیر و کارت هدیه و کادو نمی فروشند.

برخی از مسئولین از گفتن و بیان کردن مشکلات و بیان نقایص در برنامه ریزی و اجرا هراس دارند و سعی می کنند با این کار خبرنگاران را متوجه کنند که خبرهای انتقادی نزنند و در خبرهای خود نشان دهند در حوزه مدیریتی آنها هیچ مشکلی نیست و همه چیز امن و امان است.  این در حالیست که بیان مشکلات با نقد یا انتقاد و یا هر شکل دیگری به همراه راه کارها می تواند سبب رفع مشکلات و ریشه کن کردن آنها شود اما متاسفانه عده ای از بیان مشکلات بویژه در حوزه کاری خود  ناراحت و عاجزند.

البته در بروز چنین اتفاقی دلایل و علل فراوانی می تواند دخالت داشته باشد و شاید هم از سوی کسانی برنامه ریزی صورت می گیرد تا دیگران را به چالش بکشانند.

یکی از مهمترین وظایف ذاتی روابط عمومی ها  ارتباط با رسانه ها و پاسخگویی به سوالات خبرنگاران  در راستای تنویر افکار عمومی است اما متاسفانه باید گفت که ندانستن وظیفه ذاتی روابط عمومی ها در برخی از ادارات و سازمانهای استان کهگیلویه و بویراحمد معضلی همیشگی برای اصحاب رسانه بوده است  چرا که مدیران در انتخاب و شرح وظایف روابط عمومی ها همت لازم را به کار نبرده و با بی توجهی به اهمیت این مسئولیت، فردی را در این مسئولیت می گمارند، که به وظایف خود واقف نیست. متاسفانه برخی تمام تعریفشان از روابط عمومی به نصب بنر در مناسبت های مختلف و هماهنگی های تلفنی جناب مدیر خلاصه می شود ولی اینگونه نیست،ضمن تشکر از روابط عمومی های اداراتی که وظایف خود را به خوبی می دهند از آن دسته از افرادی که در انجام وظایف و مسئولیت های خود سردرگم هستند تقاضا می شود در شرح وظایف خود مطالعه ای هرچند مختصر داشته باشند. شاید یکی دیگر از  دلایل انتخاب گزینشی خبرنگاران برای نشست های خبری ناتوانی روابط عمومی ها در ارتباط با رسانه ها باشد که مجبورند کار دعوت برای جلسات را به افرادی بیرون از مجموعه واگذار نمایند تا آنها نیز طبق سلیقه و میل خود خبرنگارانی را انتخاب و دعوت نمایند که اگر چنین باشد فاجعه ای بزرگ برای روابط عمومی های استان است.

از دیگر سویی شاید موضوع ایجاد چالش و تقابل  با استاندار و تیم مدیریتی نیز مد نظر کسانی باشد که قصد دارند تا از این طریق رابطه رسانه ها با مدیران و به تبع آن مدیریت ارشد استان را شکرآب نموده و از این آب گل آلود شده ماهی بگیرند.

دعوت گزیشنی خبرنگاران استان در حالی صورت می گیرد که اسامی خبرنگاران فعال  استانی در سامانه جامع رسانه ای در اختیار فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین خانه مطبوعات استان قرار دارد و روابط عمومی استانداری نیز می تواند از این طریق به لیست خبرنگاران فعال دسترسی داشته باشد تا با حضور همه طیف ها و گروههای خبری زمینه رقابت سالم و نقد عملکردی در استان مهیا شود چرا که نقد سالم می تواند راه توسعه استان را مهیا نماید.

لذا به نظر می رسد روابط عمومی استانداری کهگیلویه و بویراحمد و معاونت مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با دقت موضوع را بررسی نموده و پروژه ایجاد چالش بین رسانه ها و مدیران ارشد استانی را که از طریق دعوت گزینشی خبرنگاران برای نشست ها خبری مدیران صورت می گیرد خنثی نمایند.

بنابراین اکنون که در آستانه روز خبرنگار و برگزاری نشست های خبری ادارات و سازمان ها قرار داریم اخباری مبنی بر بروز پدیده مافیای دعوت گزینشی از خبرنگاران به گوش می رسد که جا دارد تا دیر نشده است از این اقدام مخرب و ضد رسانه ای جلوگیری به عمل آید.