با زور و دستور نمی توان قیمت گوشت را در استان ساماندهی کرد

حسین پور ادامه داد: اگر جلسه دستوری بگذاریم مدت کوتاهی می توانیم بازار را اداره کنیم اما اگر در دوره بعدی دامدار کار پروار بندی را تعطیل کرد دیگر کاری از دست دولت بر نمی آید.

فصلی نو ، معاون سازمان صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اقتصاد دستوری و رفتارهای قهری بازار گوشت قرمز دراین استان ساماندهی نمی شود.

به گزارش فصلی نو ،در روزهای گذشته گوشت قرمز در استان و بخصوص شهرستان بویراحمد بازار متلاطمی داشته آنچنان که برخی قصابی ها در سطح شهر تعطیل و یا گوشتی که در بازار ارایه شد با قیمتی بالاتر از ۵۴۰ هزار ریال (نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار استان) به فروش رسید.

این موضوع باعث گلایه شهروندان شد ، رسانه های خبری به آن پرداختند و مسئولان نیز بصورت ویژه به موضوع ورود کردند.

برخی عوامل زنجیره تولید تا مصرف گوشت، کمبود دام زنده و برخی نیز تخلفات قصابان در بالابردن قیمت را دلیل نابسامانی بازار عنوان کردند.

با این حال معاون سازمان صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بر این باور است باید دنبال علت ها باشیم و نباید فقط معلول(گرانی گوشت) را ببینیم.

سالار حسین پور روز شنبه  گفت: بازار نقش اقتصادی دارد و زمانی که نتواند نقش خود را ایفا کند دولتها وارد می شود و وقتی دولت ابزارهای لازم برای دخالت در بازار را نداشته باشد شکست می خورد.

وی افزود: ، سیاست های مالی و پولی یکی از مهمترین ابزارهای دولت برای تاثیر گذاری در بازار است که به دلیل نوسانات ارز و تحریم ها این ابزارها موثر واقع نشده اند.

حسین پور یادآوری کرد: عرضه و تقاضا در بازار گوشت با هم هماهنگ نیستند و بازار نشان می دهد هنوز کشش برای افزایش قیمت گوشت وجود دارد.

وی تاکید کرد که اگر کشش وجود نداشت دامدار هم جرات نداشت بگوید قیمت دام زنده من اگر فلان مقدار نباشد، نمی فروشم.

حسین پور ادامه داد: اگر جلسه دستوری بگذاریم مدت کوتاهی می توانیم بازار را اداره کنیم اما اگر در دوره بعدی دامدار کار پروار بندی را تعطیل کرد دیگر کاری از دست دولت بر نمی آید.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: باید اجازه بدهیم بازار نقش خود را ایفا کند و نقش آن را به رسمیت بشناسیم.

وی تاکید کرد جلوگیری از خروج دام به استانهای دیگر هم ممکن نیست چون استان در کریدور عبوری عشایر قرار گرفته و تشخیص اینکه دام های خروجی استان مربوط به عشایر کدام منطقه است دشوار است.

معاون سازمان صنعت ادامه داد: چون کشش بازار در سرتاسر ایران بیش از قیمت مصوب استان است وقتی دامدار این شرایط را دارد که گوشت را در استان دیگری به قیمتی به مراتب بالاتر بفروشد پس دام را از استان خارج می کنند.

وی یادآوری کرد بازرسی و نظارت سازمان صنعت به لحاظ قانونی فقط اجازه دارد در سطح بازار ورود کرده و اگر گوشتی بالاتر از ۵۴۰ هزار ریال به فروش برسد با آن برخورد کند اما قانون این اجازه را نداده که با دامدار برخوردی کند.

در روزهای اخیر قصابان شهر یاسوج به بهانه ارزان بودن قیمت گوشت ،خودسرانه قیمت هر گیلوگرم گوشت را تا ۶۵۰ هزار ریال افزایش دادند.

سازمان صنعت ، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد هم وارد موضوع شد و ۲۸ نفر مغازه عرضه گوشت قرمز را پلمپ کرده و صاحبان آنها را به تعزیزات حکومتی معرفی کرد.

اکنون بازار گوشت در شهرستان بویراحمد همچنان روزهای پرتلاطمی را می گذراند و هنوز از سوی مسئولان تصمیم نهایی درباره قیمت عرضه گوشت قرمز گرفته نشده است و گوشت قرمز باید با قیمت قبلی ۵۴۰ هزار ریال در اختیار مردم قرار گیرد.

بسیاری از قصابی های شهرستان بویراحمد هم اکنون هم تعطیل هستند و از عرضه گوشت قرمز خودداری می کنند.

بویراحمد با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرستان کهگیلویه و بویراحمد است.

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=8001

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: