بررسی راهکارهای “تمرکززدایی و ترافیک “در شهر یاسوج
- شناسه خبر: 3098
- تاریخ و زمان ارسال: 11 بهمن 1395 - 07:19
فصلی نو-بابک درست
با یک نگاه سطحی به وضعیت خیابان های شهر یاسوج ،به ویژه مسیر هفت تیر تا فلکه ساعت متوجه خواهید شد که همین مسیر کوتاه پر جمعیت ترین نقطه شهری استان است که به طبع معضلات فراوانی را متوجه مرکز استان و شهروندان نموده است .
جدای از بحث ترافیک های خسته کننده ،از قضا مهمترین مراکز درمانی شهر در همین نقطه قرار گرفته است ،چه بسا هر لحظه امکان دارد بیماران اورژانسی در راه رسیدن به مراکز درمانی ،به دلیل ترافیک صدمات فراوانی را متحمل شوند که جا دارد ،دستگاههای خدمت رسان در حوزه بهداشت و درمان در این خصوص تدابیر ویژه ای بیاندیشند.
دومین معضل ،تمرکز شهر در یک نقطه مشخص ،گرانی اجاره بها املاک تجاری در این نقطه به دلیل تقاضای زیاد است که سبب شده است این نقطه از شهر تفاوت بسیار فاحشی نسبت به دیگر اماکن و خیابان های شهر در بحث اجاره بها داشته باشد و آنطرف تر مغازه دار مجبور است به دلیل پرداخت اجاره بهای سنگین ،سود به مراتب بیشتری بر روی اجناس خود درج کند ،که همین مشکل سبب شده است که بسیاری از مردم یاسوج را شهر گران تلقی کنند.
شاید دلیل عمده سفر شهروندان به شهرهای استان های همجوار جهت خرید مایحتاج خود ،بواسطه همین اجاره بهای سنگین باشد که در این مهم می طلبد ،سازمان صنعت ،معدن و تجارت با اجرای ساماندهی صنوف در دیگر خیابان ها چاره اندیشی کند.
شما ببینید امروزه همه شهروندان یاسوجی جهت خرید ،پوشاک،وسایل صوتی و تصویری،لوازم خانگی،طلا،ساعت،کیف و کفش،موبایل به همین نقطه مراجعه می کنند ،اما چنانچه متقاضیان این کالاها هر کدام به خیابان های دیگری مراجعه نمایند از بار عمده ترافیک در سطح شهر یاسوج کاسته خواهد شد.
یکی از مواردی که سبب ازدیاد تمرکز در یک نقطه و حجم ترافیک میشود، گسترش شهرها و جابهجایی افرادی است که در مناطق حومهی شهرو روستاههای اطراف شهر زندگی میکنند و به مراکز اصلی شهر رفت و آمد مینمایند. این سفرهای روزانه از حومه به مناطق مرکزی شهر، موجب گسترش ترافیک و مشکلات ناشی از آن میشود. احداث اماکن اقامتی موقت در نقطه اصلی شهر برای اسکان این افراد و کاهش رفت و آمد آنها از محل کار به مناطق مسکونی خود، میتواند تا حدی مشکلات ترافیک را کاهش دهد.
استفاده از خودروهای همگانی برای سازمانها و ادارهها
در برخی ازکلان شهرهای ایران، اجرای این طرح در مدیریت ترافیک تاثیر فراوانی داشته است. اجباری شدن استفاده از خودروهای عمومی برای دانش آموزان و کارکنان مدارس، مراکز تجاری و فروشگاهها، دانشگاهها و سایر سازمانها برای رفت و آمدشان به محل کار، در توسعه فرهنگ استفاده از وسایل نقلیهی عمومی بسیار موثر است.
ترافیک همواره در مناطق شهری وجود دارد. برنامهریزان شهری و مسئولان اجرایی و شهروندان، همگی بر ضرورت حل معضل ترافیک همین نظر را دارند. عمده دلیلی که مسئله را سخت تر میکند، عدم توافق بر نوع راه حل است. ضمن این که فضای شهرها به شکل معمول بر اساس طرحهای مدیریتی سالیان قبل برنامه ریزی شدهاند؛ در حالی که طرحها و برنامه های جدید به سمت گسترش و تمایل حمل و نقل عمومی بر خودروهای شخصی تغییر یافتهاند.
در این طرح ها می بایست مناطق ویژه و جداگانهای برای عابران پیاده، دوچرخهسواران و موتورسواران اختصاص داده شود. طراحان شهری باید از طریق پروژههای دقیق به ایجاد فضای مورد نیاز جدید برای ساماندهی ترافیک بپردازند.
اماکنی که مشکل ترافیک دارند و علت مشکل آنها را پیدا کرد. طراحی برخی از خیابانهای شهر به گونهای است که باعث ترافیک شدید و توقف خودرو میشود و به اصطلاح راه را بند میآورد(همانند مسیر چهاره معاد -چها راههلال احمر). این گونه خیابانها باید به طور دقیق شناسایی شوند و به جمعآوری اطلاعات لازم و تجزیه و تحلیل آنها پرداخته شود. همچنین باید تعداد خودروهایی را که در مناطق مختلف شهر به طور میانگین در رفت و آمد هستند، محاسبه کرد. در اکثر موارد، در همان خیابانهای دهها سال پیش، تعداد ماشینهای در حال رفت و آمد، چندین برابر شده است.
توزیع مناسب و مساوی امکانات و پیشرفتها در نقاط مختلف شهر، عامل مهمی در کاهش بار ترافیک در نقاط پر ازدحام شهر می باشد. همه امکانات رفاهی و شهری در مراکز و منطقه های مختلف شهر می بایست یکسان باشد،تا از جابهجاییهای شهروندان از نقاط محروم از امکانات ،به نقاط توسعه یافته و پر امکانات شهری کاسته شود.
بابک درست -دبیر انجمن صنفی پیمانکاران استان
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد