بن بست یاسوج با طرح های هادی بنیاد مسکن و تعاونی ادارات
بن بست یاسوج با طرح های هادی بنیاد مسکن و تعاونی ادارات

فصلی نو – زریر حجتی چند سوژه مهم خبری در نشست آسیب شناسی جرائم خشن توسط مقامات قضایی مطرح شد که آنچه در رسانه ها انعکاس یافت ناظر به اظهارات مقامات بود ولی تا کنون و بر اساس واقعیت های میدانی، مشکلات حادث شده در مسیر طرح تفصیلی و دهها سوژه مطرح شده که اولین […]

فصلی نو – زریر حجتی

چند سوژه مهم خبری در نشست آسیب شناسی جرائم خشن توسط مقامات قضایی مطرح شد که آنچه در رسانه ها انعکاس یافت ناظر به اظهارات مقامات بود ولی تا کنون و بر اساس واقعیت های میدانی، مشکلات حادث شده در مسیر طرح تفصیلی و دهها سوژه مطرح شده که اولین بار از لسان مقامات منتشر شد، مورد کنکاش قرار نگرفته که چه فجایعی پشت این موارد از مرکزیت شهر تا سرحدات مناطق تابعه مخفی گردیده است و آیا یاسوج با این معضلات، چشم اندازی خواهد داشت؟
وقتی که شهرداری و مقامات ذیربط تا کنون نتوانسته اند رضایت ساکنین دو بلوار شهر یاسوج را با هزینه های روز برآورده نمایند، چگونه ممکن است مشکلات متعدد ناشی از مجهولات و ابهامات حاشیه ای این طرح را به گستره یاسوج فردا جبران نمایند؟
آیا شهرداری یاسوج با مشکلات مالی فراوان و نیروهای تحمیل شده با بار مالی، کشش این همه مشکلات را در آینده خواهد داشت و با بن بست های فراوان مواجه نمی شود؟!
با هشدار مقام قضایی می طلبد که ابعاد مختلف طرح های هادی بعنوان مطالبات اصلی شهروندان مورد کنکاش رسانه ها قرار گیرد.
یکی از این سوژه های مورد مناقشه، طراحی، تصویب و نحوه اجرای طرح جامع شهر یاسوج است که هر ۱۵ سال یکبار باید بازنگری شود.
متاسفانه مدت زیادی از بازنگری طرح تفصیلی گذشته و اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.
این موضوع سبب شده در کنار عدم نظارت بنیاد مسکن بر طرح‌های هادی روستایی اطراف یاسوج و بی‌توجهی دهیاران و شوراها که نماینده حکومت در روستاها هستند، بافت های ناکارآمد در اطراف یاسوج شکل بگیرد
در کنار مشکلات خلق شده تعاونی ادارات، اشخاص سودجو از فرصت ایجاد شده سوء‌استفاده نموده و در نبود طرح جامع یا تفصیلی برای حواشی شهر یاسوج و در عین حال نیاز شدید مسکن مهاجرین به یاسوج که حسب بررسی دومین شهر مهاجرت پذیر کشور در سال‌های اخیر بوده است، اراضی کشاورزی را خریداری و در نبود نظارت بر امور اراضی کشاورزی آنها را قطعه بندی و به فروش رسانده اند و در واقع به عنوان حیاط خلوت برخی از ادارات خدمات رسان، با توصیه و سفارش برخی سیاسیون مجوز انشعابات غیرمجاز به این افراد اعطا شده، بافت های ناکارآمد حاشیه شهری بدون سرانه های فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، رفاهی و… احداث گردیده است
بر فرض اینکه طرح تفصیلی تصویب و ابلاغ شود، با وجود این همه تخلف که در طرح‌های هادی روستایی و حاشیه شهر ایجاد شده (عدم رعایت حریم رودخانه ها، پر کردن رودخانه های فصلی و فروختن آنها توسط تعاونی ها و اشخاص، ایجاد کوچه های بن بست و کوچک در حاشیه شهر) ساخت و سازها عملاً با تولد نوزاد مرده ای مواجه خواهد بود، چرا که بافت کاملاً حاشیه‌نشینی و خود مریض، امراض زیادی مانند معضل وجود سرانه بهداشتی، سرانه سبز، آموزشی،ورزشی، بهداشتی و رفاهی را در پی دارد.
حال اینکه همین طرح تفصیلی طی یکی دو سال اخیر مورد تقاضای بازنگری از سوی رئیس کل دادگستری استان دادستان و معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قرار گرفته است به نحوی که مکاتباتی حتی با شورای تامین هم انجام گرفته است.
سال گذشته با تلاش دستگاه قضایی و مساعدت استاندار سابق از ۲ میلیارد تومان اعتباری که لازم بود حدود ۴۰۰ میلیون تومان تامین و مسکن شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری پیگیر اصلاح طرح تفصیلی شده‌اند و الحاق برخی از نواحی اطراف یاسوج مصوب شد.
این مصوبه به وزارت مسکن و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی ارجاع گردیده که هنوز نتیجه آن مشخص نشده است همان چیزی که مورد مطالبه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در نشست با رسانه ها بوده است.
شاید اگر این طرح ابلاغ شود عملاً شهرداری با وجود اراده فعلی و نیروهای حاضر قادر به اداره نباشد.
هم اکنون در صد قدمی ساختمان های شهرداری تخلفات بسیار بزرگ ساختمان سازی رخ داده ولی شهرداری متعرض برخی از آنها نشده است چگونه می‌تواند به وسعت الحاق حواشی شهر یاسوج کار را پیش ببرد؟!
معضل بسیار بدی که وجود دارد این است که هیچ مسئولی از این تعاونی ها یا افرادی که طرح تفصیلی ارائه داده‌اند یا در حوزه نظارت بر طرح های هادی، مطالبه سرانه های آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، مذهبی، رفاهی و… را ننموده اند.
چه کسی باید پاسخگو باشد و این نقاطی که قرار است به شهر ارجاع شوند چگونه با وجود این معضلات، شهریت پیدا می کند در حالی که صدها مشکل مثل انتهای بلوار ارم و جمهوری در حاشیه شهر یاسوج اضافه خواهد شد و شهرداری در آینده چگونه می تواند آنها را خریداری کند؟
نهادهای مسئول با وجود داشتن طرح جامع و تفضیلی فعلی که برای بخش اعظمی از شهر و حتی حاشیه و اضافات آن برای انجام دادن وظایف خود در اختیار دارند و به آن عمل می کنند چگونه می توانند با طرح جدید و معضلات فراوان آن که قطعاً بازنگری جدید منجر به تحولاتی می شود مواجه شوند. به عنوان مثال مادوان و سرآبتاوه اگر به شهر یاسوج وصل می شود چگونه چگونه باید معضلات آن حل شود؟!