بهرامی ؛مردم طبیعت دوست سی سخت خود از محیط زیست محافظت می کنند جاده ایمن حق آنهاست

 

فصل جنوب _ محمد بهرامی 

بنام خداوند بخشاینده و مهربان

 

در پی مشکلات ایجاد شده جهت احداث جاده یاسوج به سی سخت، دغدغه و درخواست بحق شهروندان سی سخت از یک سو، مدافعان و حامیان محیط زیست و منابع طبیعی از سوی دیگر، لازم دیدم به بیان چند مورد بپردازم:

– تقابل و در تعارض قرار دادن این دو مقوله (توسعه خواهی و ایجاد زیرساخت در مقابل حفاظت و حراست از طبیعت) به هیچ وجه پسندیده نیست و بهتر آن است که این دو وجه مهم را با بکارگیری روش های علمی، استفاده از تجربیات و مدل های ملی و جهانی، استفاده از آرا نخبگان، کارشناسان، دلسوزان و … در امتداد و تکمیل یکدیگر دید و کوشید با پیوند این دو مولفه و نیاز اساسی، توامان هم به رشد و شکوفایی و هم به آبادی و آبادانی رسید.

– به یقین از نخستین و مهمترین اقدامات برای توسعه و گسترش خدمات، افزایش سطح رفاه عمومی و بهبود شاخص‌های اقتصادی در هر کشور و منطقه ای، جاده‌سازی است و این مهم در کشور ما نیز همواره جز اولویت‌ها و سرفصل های برنامه‌های توسعه‌ای قرار داشته است. پس این قابلیت به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه پایدار می‌تواند اثرات مستقیمی بر توسعه پایدار شهری و روستایی داشته باشد.

 

– امروزه حمل و نقل جاده ای، به عنوان یکی از مهمترین شاخص های توسعه ی اقتصادی به حساب می آید. کارشناسان و اقتصاددانان، بر این باورند که برای توسعه ی یک واحد اقتصادی، می بایست دو واحد توسعه حمل و نقلی جاده ای را ایجاد کرد. سرمایه گذاری مستقیم بر روی زیرساخت ها باعث فراهم شدن امکانات تولیدی شده و فعالیت های اقتصادی را تحریک نموده و با کاهش هزینه های تجارت و انتقالات، باعث بهبود رقابت پذیری می شوند و در نهایت به توسعه و رشد اقتصادی کمک می نمایند.
از طرفی بهبود وضعیت حمل و نقل جاده‌ای با کاهش مصرف سوخت، به لحاظ زیست‌محیطی نیز دارای آثار و تبعات مثبتی خواهد بود.

– اهالی شهرستان دنا، شهر سی سخت و روستاهای اطراف از دیرباز به عنوان مردمی فرهیخته و با فرهنگ شناخته شده و می باشند.
این مردم شریف در حفاظت از منابع طبیعی زبانزد خاص و عام اند و بارها مشاهده کرده ام که در اطراف و اکناف منطقه و در کنار باغداری، در حال کاشت درختان وحشی از جمله بلوط، کیکم، زالزالک، بنه و بید هستند.
پس این عزیزان همه دلسوز طبیعت و محیط زیست خود هستند و بی شک از هیچ کوششی در این مسیر خودداری نخواهند کرد.

 

_ دنا و سی سخت به حق به عنوان نگین گردشگری جنوب کشور شناخته شده است.
یکی از مهمترین برنامه های توسعه ای برای استان ما و خاصه شهرستان دنا، می توانست و می تواند اتحاد، همت و عزمی عظیم برای انتخاب این منطقه، به عنوان «منطقه ویژه گردشگری» باشد که یقینا همگان بر تاثیرات مثبت و فواید فراوان آن صحه گذاشته و از آن مطلع اند، لذا در آینده ای نزدیک به شرح مفصل و بررسی جوانب این برنامه/پیشنهاد خواهیم پرداخت.

– بی شک یکی از مهمترین مولفه های بالفعل کردن قابلیت های بالقوه گردشگری و احیا صنعت توریسم در منطقه، ایجاد زیرساخت های مناسب و باکیفیت ارتباطی از جمله جاده مناسب می باشد.
لذا برای حضور و سفر مسافران وجود راه‌ با کیفیت و ایمن از اهمیت خاصی برخوردار است.
عدم وجود کارخانجات و صنایع بزرگ از عوامل اصلی عدم رشد اشتغال و ایجاد محرومیت عمیق در منطقه شده که توسعه گردشگری در استان با محوریت شهر سیسخت می‌تواند علاوه بر توسعه استان باعث اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری در منطقه شود.
طبق پیش‌بینی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) تجارت بین‌المللی دنیا تا سال ۲۰۲۰ در اختیار صنعت گردشگری قرار خواهد گرفت.
جالب است که بدانیم میانگین درآمد ورود هر گردشگر به ایران حدود ۱۵۰۰ دلار است؛
اگر هر بشکه نفت را ۵۰ دلار در نظر بگیریم، در آمد ما از هر گردشگر برابر با صادرات ۳۰ بشکه نفت است.
چنانچه ترکیه یکی از کشورهایی است که فاقد منابع نفتی است، اما با اتکا به صنعت گردشگری و توریست توانسته  نزدیک به ۷ برابر بیشتر از ایران درآمد داشته باشد!

 

– از مسئولان امر بویژه جناب مهندس هاشمی مدیرکل محترم محیط زیست استان که الحق و الانصاف از مدیران زحمتکش، کاردان و دلسوز و از خانواده ای اصیل و مصلح هستند، انتظار می رود تا با ایجاد یک فرصت برد_برد، شرایطی فراهم شود که با ایجاد راهکاری مرضی الطرفین، با کمترین خسارت ممکن به طبیعت، شهروندان به حق طبیعی خود که همان ایجاد جاده مناسب است دسترسی داشته باشند.

در پایان، جای جای استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به پتانسیل‌های بالقوه موجود در حوزه‌های مختلف اقتصادی، بویژه سی سخت با جاذبه ها و زیبایی های خدادادی اش، نیازمند مسیر ارتباطی استاندارد و امن برای حمل و نقل آسان و سریع است تا ان شاالله کمتر شاهد تصادفات متعدد که عمدتا به دلیل عدم وجود جاده‌ مناسب بوده است باشیم.
برای دستیابی به این مه


م، بیش از هر موقع نیازمند همدلی هستیم چرا که اعتقاد داریم تحت هیچ شرایطی نبایستی اتحاد و انسجام خویش را از دست بدهیم.

برای همگان آرزوی سلامت و بهروزی دارم.

 

محمد بهرامی
بهمن ماه ۹۹

 

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=13511

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: