فصلی نو-شیرین بانو زرین ۴۳ نفر از کارگران اخراج شده شهرداری یاسوج که در میان آنها ۲۹ سال و ۴ ماه خدمت به چشم میخورد-تقدیم به به تمامی کارگران و رفتگران زحمت کشی که زیبایی شهر ما در دستان آنها رقم میخورد. انسان میتواند به وسیله کاری که انتخاب می کند خالق خود باشد (شهید […]

شیرین بانو زرینفصلی نو-شیرین بانو زرین

۴۳ نفر از کارگران اخراج شده شهرداری یاسوج که در میان آنها ۲۹ سال و ۴ ماه خدمت به چشم میخورد-تقدیم به به تمامی کارگران و رفتگران زحمت کشی که زیبایی شهر ما در دستان آنها رقم میخورد.

انسان میتواند به وسیله کاری که انتخاب می کند خالق خود باشد (شهید رجایی ۱۳۵۹)

هر سال ۴ شهریور به عنوان روز کارمند اختصاص می یابد.
کارمندان به عنوان قشر تاثیر گذار جامعه و بدنه دولت جمهوری اسلامی ایران ، شمار کثیری ازافراد جامعه را تشکیل می دهند . تقدیر از این قشر پر توان جامعه و استماع مشکلات و نارسایی های سیستم اداری از زبان اشخاص مجری آن در هفته دولت ، موجب تعیین روزی بنام روز کارمند در هفته دولت شده است .
این روز بیش از آنکه از جهت فرمایشی و شعاری حائز اهمیت باشد فرصتی ست مناسب برای تبیین جایگاه و رفع مشکلات کارمندان.از آنجا که کارمندان با دلسوزی و حسن نیت وقت خود را صرف خدمت به مردم و نظام میکنند.بی شک دولت باید توجه ویژه ای نسبت به آنان مبذول داردو با طراحی برنامه های صحیح بیشترین استفاده را از این نیروهای زحمتکش جهت پیشبرد اهداف خود ببرد.
قشری که در مدت خدمت در مواجهه با مشکلات چه جسمی و چه روحی میباشند. از مشاغل سخت گرفته تا به نسبت مشاغلی که درصد سختی کار آنان کمتر هست.از جمله مشکلاتی که شاید به نظر نیاید در سالهای اولیه خدمت .
مشکلات جسمی: نوع فعالیت روزانه کارمندان به شکلی است که آینده جسمی آنها را به یکی از دغدغه‌های روز جامعه پزشکی کشور بدل کرده. به گفته کارشناسان حوزه پزشکی و فیزیوتراپیست‌ها، شیوه فعالیت روزانه کارمندان که به همان اصطلاح «پشت‌میزی» معروف است باعث شیوع بیماری‌های اسکلتی و عضلانی در آنها شده تا جایی که عموما این بخش گسترده از جامعه، از درد گردن، آرتروز، واریس و… رنج می‌برند.
مشکلات روحی:
استرسها. بی انگیزگی .افسردگی. روزمرگی و خستگی ها میتواند تاثیری زیادی بر روحیه و توانایی شغلی در پی داشته باشد در تحقیقی که روی فعالیت روزمره کارمندان ایرانی صورت گرفته، سه عامل استرس‌زا معلوم شده‌اند که می‌شود آن را به شاغلان غیردولتی نیز تعمیم داد: «ویژگی‌های نقش کارمند در اداره»، «روابط کاری»، «ساختار و جو سازمانی».
کارشناسان معتقدند که هرکدام از این عوامل استرس‌زا می‌توانند کارمند را در معرض مشکلات جسمی و مشکلات روحی فراوانی قرار دهند.قشری که میتوان گفت از بهترین روزهای جوانیشان تا روزهای بازنشستگی شان در خدمت به جامعه اش سپری میشود.
وقتی نیروی انسانی سرمایه اصلی محسوب شود، بنابراین بحث های نگهداشت نیرو و سلامت محیط کاری نیز مطرح می شود ، یکی از رسالت های اساسی مدیریت منابع انسانی نگهداری کارکنان توانمند است. از آنجا که اقدامات نگهداری، مکملی بر سایر اقدامات و فرایند های مدیریت منابع انسانی است، حتی اگر عملیات کارمندیابی، انتخاب، انتصاب و سایر اقدامات پرسنلی به نحو بایسته انجام شود بدون توجه کافی به امر نگهداری نتایج حاصل از اعمال مدیریت چندان چشمگیر نخواهد بود.
نظام نگهداری منابع انسانی ابعاد متعددی را شامل می شود که می توان آنها را به دو دسته تقسیم نمود: دسته اول در رابطه با حفظ و تقویت جسم کارکنان است مانند برقراری بهداشت و ایمنی در محیط کار، اجرای برانامه های ورزش و تندرستی و بعضی خدمات مشابه. دسته دوم شامل مواردی است که تقویت کننده روحیه علاقمندی کارکنان به کار و محیط کار می باشد، مانند؛ خدمات بیمه و بازنشستگی و خدمات پرسنلی. در صورت داشتن توجه و به کارگیری این موارد امنیت شغلی در کارکنان ایجاد شده و به رضایت شغلی آنها منتهی می شود که این امر خود از اهمیت بسزایی برخوردار است.
رضایت شغلی یعنی دوست داشتن شرایط و لوازم یک شغل، شرایطی که درآن کارانجام می گیرد و پاداشی که برای آن دریافت می شود. به عبارت دیگر یعنی احساس خرسندی و خشنودی که فرد از کار خود می کند و لذتی که از آن می برد و در پی آن، به شغل خود دلگرمی و وابستگی پیدامی کند.
عوامل متعددی وجود دارد که در کنار هم می تواند از ایجاد رضایت در فرد بکاهد یا حتی او را در زمره افراد ناراضی از شغل خود قرار دهد. میزان درآمد، وجهه اجتماعی، امکان ارتقای شغلی، نحوه مدیریت در محل کار، عدم تبعیض و میزان آگاهی افراد از شغل خود از مهمترین عوامل ایجاد رضایت شغلی در افراد است.
بدون تردید خدمتگزاری و رفع مشکلات مردم عبادتی بزرگ و عملی سزاوار ستایش است که اجر واقعی آن جز در ید حضرت رحمان نیست به پاس قدردانی از تمامی تلاشگران عرصه سازمانی در تمامی نهادها و ادارات جمهوری اسلامی و گرامی داشت منزلت کارمندان شریف و زحمتکش، این روز خجسته را به تمامی کارکنان و کارمندان شریف ایران اسلامی بویژه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی. بیمارستانها. پایگاهها. مراکز بهداشتی و درمانی و تمامی کارکنانی که در جای جای این کشور و نقاط دورافتاده و شرایط خاص از هیچ تلاشی برای خدمت دریغ نمیکنند تبریک و تهنیت می گوییم و امیدواریم مسئولین محترم بیش از پیش این گوهرهای ثبات و پایداری جامعه را ارج نهند.
توفیق هر چه بیشتر در خدمت به مردم و خلق خدا را برای همه کارکنان زحمتکش مسألت دارم.
امید آن که عرصه خدمتگزاری را قدر نهاده و از این توفیق به نحو شایسته در راستای خدمت رسانی به آنان بهره مند شویم.

شیرین بانو زرین -از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج