به قلم سید عبدالصمد رضایی – از شورای اول تا شورای حال شهر سی سخت
- شناسه خبر: 14481
- تاریخ و زمان ارسال: 2 تیر 1400 - 06:29
به نام خدا –
از شورای اول تا شورای حال شهر سی سخت
در طول حیات بشری از اغازین تا کنون بهره مندی از خرد جمعی ومشورت به انحا وانواع گوناگون وجود داشته است . ادمی ، از بدو زندگی اش به این امر مهم واقف گردید که به تنهایی نمیتواند بر مشکلات وسختی های زندگی خود فایق اید، پس بهتر ان دید که گروهی وجمعی زندگی نماید تا هم احساس قدرت بیشتری نموده وهم از عقول وخرد هم دیگر بهره ی کافی و وافی را ببرد.
وهمین امر به چهره وزندگی بشر مدنیت و کیفیت بیشتری بخشید .
اما در هفتم اسفند ماه سال ١٣٧٧ که تشکیل شوراهای اسلامی شهر وروستا در کشور شروع گردید در شهر سیسخت هم با انتخاب مردم پنج نفر به عنوان منتخبین اغاز به کار نمودند، البته مردم سی سخت همیشه بر حسب هوش سرشاری که داشتند اغلب امورشان را با مشورت وبرگزاری جلسات مختلف با حضور بزرگترها وریش سپیدان و..به پیش می بردند وبا استفاده از عقلانیت گروهی تصمیمات درستی می گرفته وانجام میدادند به خصوص در امور کشاورزی ودام داری، جلوگیری از تهاجم دشمنان خارجی ویا پیشگیری از حوادث غیر مترقبه طبیعی یا اداره اموری به شکل کدخدایی و …..
دور اول شورای اسلامی در شهر سی سخت با حضور تعداد زیادی از افراد مختلف جوان و بزرگ سال که ان موقع شرط حضور فقط توانایی خواندن ونوشتن بود اغاز گردید وچون تجربه قبلی انتخاب وعمل از قبل وجود نداشت با چالش هایی فراوانی روبرو بود ازجمله نظریات متفاوت در میزان حیطه های مختلف کاری وعمل و چگونگی نظارت ودخالت در امور دولتی وغیردولتی وموارد ضعفی که در قوانین شورا وجود داشت براین عامل سردر گمی و وجودابهامهای زیادی دامن میزددر ارتباط با شهرداری ، انتخاب شهردار ونظارت بر امور شهرداری وحتی ارتباط و چگونکی ان با سایر نهادهای دولتی هم مشکلات وعدم تجاربی در این زمینه ها ،که همین موارد در دوره های بعدی با اصلاح وتجدید نظر در موارد قانونی ان با توجه به تجارب شورایی در دوره های بعدی کمتر وکمتر شد در دور سوم شورای اسلامی شهر جهت هماهنگی با انتخابات همسوی دیگری ادامه کار شورا از چهار سال به شش سال اضافه گردید .
میتوان مهمترین اتفاقات دورانهای بعد را کسب تجارب بیشتر ورفع چالشها وضعفهای قانونی و تمرکز بر انتخاب افرادی که قدرت ودانایی متخصص تری در امور فنی وعمرانی و …داشته بودند.
در دور اول میتوان گفت که انتخاب افراد بیشتر از کسانی بود که در نهادهای فرهنگی به خصوص اموزش وپرورش فعالیت داشتند که در دورهای بعدی سوم وچهارم و انتخاب نیروهای فنی و تخصصی انهم به صورت حداقل صورت گرفت مهمترین موضوع قابل توجهی که باید در دوره های اول تا سوم به ان پرداخت دخالت وفعالیت شوراها در امور اختلافی خانوادگی ویا ملکی واجتماعی وقضاوت های سنتی و …بوده وهم چنین عدم انتخاب بانویی که در این ادوار نامزدهایی هرچند کم شرکت داشتند ومیتوان گفت یکی از چالشهای این ادوار نبود حضور بانویی در ترکیب شوراها بوده است
و مهمترین اتفاق دیگری که از شورای سوم به بعد وجود داشت با توجه به عملکرد شوراها و میزان توقع وانتظار مردم وهم چنین عدم باوراجتماعی واداری به شوراها در نگاه مسولین که بعضاان هارا مزاحم ویا …میدیدند حضور نامزدها کمتر وکمتر می شده وچنانچه از شصت نفر دوره اول به پانزده نفر دوره کنونی رسیده بود ومیتوان گفت میانگین سنی هم از کهولت به جوانی و کمترین سن تقلیل یافته که در دوره ی پنجم حضور جوانان از مسن ها بیشتر بوده است
اتفاق مهمی که در شورای پنجم افتاد انتخااب بانویی بود که به جمع شوراهای اسلامی در شهر سی سخت اضافه گردید
در شورای کنونی که جادارد به انها تبریک گفته وارزوی موفقیت برای انها داشته باشم انتخا ب میانگین سنی پایین بوده که میتوان گفت به نوعی جوانترین شورای شهر تا کنون را دراین دوره نام برد وبه همین دلیل باید از تجارب شوراهای قبل و…خوب استفاده نمایند به دلیل اینکه در شوراهای اول تا پنجم حداقل یک یا دو نفر از شوراهای قبل وجود داشت که در انتقال تجارب و….موثر بودند
اما در پایان میخواهم به اسیب ها ومشکلاتی که در شوراها وجود داشته بپردازم تا شاید در رویکرد اصلاحی وترمیمی نگاه واندیشه ی شورای کنونی موثر باشد
١–
عدم دانایی وشناخت کامل ودقیق بر وظایف شورایی وتسلط بر ایین نامه و …چنانچه گاها دخالت مستقیم ویا چندکاری غیر مسولیتی و تدوین نادرست مصوبات شورایی به وجود می امد
٢—
دخالت غیر مسولانه و شخصی در تصمیمات وعملیات شورایی وبعضا عدم حمایت های درست ویا حمایت های غلط واحساسی که میتوان مهمترین اسیب های شورایی دانست
٣ —
عدم رویه درست حساب شده مطابق فاکتورها و موارد ومفاد قانونی انتخاب شهردار چنانچه مشکلاتی را اغلب ادوار شورایی در این زمینه داشتند
۴—
قطع شدن ارتباطهای عمیق ولازم شوراها با مردم ویا با مسولین که شاید به روز مره گی کاری شوراها یا خود مردم ویا مسولین و یا خود شورا بر می گشت که اسیبی مهم به در روند کار شوراها بوده وهست
۵—-
عدم نظارت بر مصوبات شورا ویا عدم حمایت از مصوبات انها وعدم نظارت کمیسون تطبیق براین مصوبات ویا عدم اعتنای مدیران دولتی و…بر مصوبات شوراها وهم چنین
عدم کیفیت بخشی به جلسات ومصوبات گاها برگزاری جلسات مکرربدون کیفیت ویا بدون حضور مردم ویا بدون حضور کارشناسان مرتبط ویا فاصله زیاد جلسات
اجرایی وعدم تقویم اجرایی متاسب ماهیانه یا سالیانه
مهمترین اسیبی که بر شورا وجود دارد دخالت مستقیم در امور شهرداری ویا عدم توجه شهردار به مصوبات شورا ویاعدم کارشناسی بودن مصوبات ویا عدم مطابقت ان با قانونهای موجود
وتکروی وفردی عمل نمودن بعضی اعضای شورای شهر در رابطه با شهرداری ویا نهادهای دیگر
۶—
عدم دعوت وحضور نماینده شوراها در جلسات مهم اداری وستادی یا بر عکس ان جایی که شوراها باید از حضور مسولین وصاحب نظران د جلسات خود ویا مردمی بهره ببرند
٧—
ودر اخر عدم تمرکز شوراها بر تدوین مصوبات وراهای درامد زایی شهرداری وکمک به کسب بودجه ویا ایجاد بودجه بیشتر
نیاز سنجی ، شناخت مهمترین مشکلات وموانع موجود مردمی ، انتقال عملکرد شوراها به مردم ، نظارت بر ساخت وساز های بی رویه وهم چنین مهاجرت داخلی وخارجی واینده نگری در احتمال وجود بحرانهای کم ابی وخشکسالی ویا ترافیک شهری وحضور ونظارت بر کمیسونهای مختلف شهرداری طبق قوانین شورایی و … حفظ ارتباط با مسئولین ومردم ونظارت بر عدم زمین خواری ومنابع طبیعی ومحیط زیستی وبر عکس ان تسهیل در استفاده از منابع موجود طبیعی مطابق قانون ونگاه عدالتی تمام بخشی استفاده از پتانسیلها وظرفیتهای موجود شهری و منطقه ای با نگاه دقیق کارشناسی وزیر ساختها مطابق قوانین عرفی سنتی وشرعی به خصوص قوانین موضوعه می تواند ازدگر وظایف شوراها باشد
از طولانی بودن مطلب پوزش می طلبم
سید عبد صمد رضایی
فعالی فرهنگی اجتمای باداشتن سوابق دو دور شورای اسلامی شهر وشهرستان واستان
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد