تمرکززدایی حلقه مفقوده در سطح شهر یاسوج
- شناسه خبر: 13924
- تاریخ و زمان ارسال: 4 اردیبهشت 1400 - 10:35
وقتی اسم ترافیک می آید خیلی ها در ذهنشان فقط کلانشهرها را تصور می کنند. اما واقعیت این است که گره های ترافیکی در شهر های کوچکتر هم وجود دارد و بر خلاف تصور گاهی می تواند کلافه کننده تر هم باشد.
یاسوج پایتخت طبیعت ایران یکی از این شهرهاست. شهری که در کمتر از ۱۰ سال آنچنان ازدحامی از خودرو و جمعیت در آن ایجاد شده که گاهی پیمودن شمال تا جنوب این شهر نیاز به زمانی طولانی و اعصابی فولادین دارد.
برای بررسی دلایل گره های ترافیکی و راهکارهای کاهش و گشودن این گره ها، فصل جنوب گفت و گویی با اردشیر عباسی انجام داده است که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.
جناب عباسی ابتدا وضعیت ترافیکی شهر یاسوج را تشریح کنید؟
ترافیک شهر یاسوج موضوعی است که در چند سال اخیر این شهر به آن مبتلا شده است.در فصل گردشگری این ترافیک به اوج خود میرسد . گاهی شهر یاسوج حتی از تبعات اجتماعی ناشی از ترافیک هم آسیب می بیند.
گره های ترافیکی در حال حاضر کجا هستند؟
ببینید بولوار مطهری از میدان جهاد تا فلکه ساعت و هفت تیر، خیابان شصت متری از فلکه جانباز تا میدان انقلاب، و کوچه های منتهی به این دو مسیر که قلب بازار شهر یاسوج هستند در بیشتر روزها ترافیک سنگین دارند.
اما مساله اینجاست که حتی خیابان ارتش که به عنوان راه فرار از گره ترافیکی پیش بینی شده بود با افتتاح کلینیک شهید مفتح خود به یکی از کانون های ترافیک تبدیل شد.
یا میدان امام حسین و استانداری تا رودخانه بشار که بسیار عریض است در فصل گردشگری به دلیل توزیع نامناسب فضای سبز و پارکها و تراکم آن در این قسمت از شهر با ترافیکی سرسام آور روبرو می شود.
همینطور خیابان جمهوری در ورودی آبشار هم چنین شرایطی دارد.
ترافیک چه تبعاتی دارد؟
ببینید وقتی نام ترافیک می آید بسیاری ذهنشان به سمت انبوه خودروها و وقت و انرژی که از انسان ها تلف می کند می رود. اما ترافیک با خود آلودگی صوتی، آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی، اتلاف وقت، جنگ اعصاب ، پیامدهای اجتماعی و موارد دیگری به دنبال دارد.
به نظر شما چه عواملی باعث ایجاد گره های ترافیکی شده است؟
یاسوج مرکز استان و مرکز اداری و سیاسی کهگیلویه و بویراحمد است. پس بخشی از این ترافیک ناشی از همین است. این شهر آب و هوای مطبوعی دارد. این شهر چهار فصل است پس برای زندگی از همه لحاظ ایده آل است و بسیاری برای مهاجرت این شهر را انتخاب می کنند. از سویی حاشیه های این شهر که از گوشه تا سرآبتاوه است از خود شهر جمعیت بیشتری دارند. حاشیه هایی که اصول شهرسازی در انها رعایت نشده و حالا تبعات آن دامنگیر شهر یاسوج شده است.در ضمن با اینکه خود یاسوج هم قدمتی کمتر از نیم قرن دارد اما اصول شهرسازی در آن رعایت نشده و نمی شود ، همین موضوع خود باعث ایجاد ترافیک در این شهر می شود.
پیشنهاد و راهکار شما برای کاهش ترافیک چیست؟
اول باید یادآوری کنم ترافیک از آن دسته مسائل مهم شهری است که برای کاهش ان عوامل زیادی باید دست به دست هم بدهند. از شهروندان گرفته تا شهرداری و پلیس و غیره تا برطرف شود.
اما معتقدم بخش اعظمی از دلایل ترافیک فرهنگی است.
منظورتان از مشکلات فرهنگی چیست؟
فرهنگ رانندگی و حتی فرهنگ شهر نشینی است. ما باید بپذیریم شهر یاسوج اگر چه کلانشهر نیست اما ویژگی هایی دارد که فقط در کلانشهرها وجود دارد.
پس باید نگاه سنتی نسبت به شهر را تغییر دهیم.
اما برای اینکه بتوانیم برای حل ترافیک کاری کنیم چاره ای نداریم جز اینکه به سمت استفاده از تکنولوژی های روز برویم.
نکته دیگر اینکه باید در مرکز شهر که به نظر بنده از انتقال خون تا فلکه جانباز ، تردد خودروها کاهش یابد. این کاهش تردد می تواند با طرح زوج و فرد، محدودیت های ساعتی انجام شود از سویی ایجاد پارکینگ هم در اطراف این منطقه می تواند کمکی با کاهش ترافیک کند.
اگر محدودیت ایجاد شود شهر از رونق می افتد
برخلاف شما من فکر می کنم اگر تجمع خودروها نباشد رونق شهر بیشتر هم می شود بسیاری از ترس همین ترافیک برای خرید نمی آیند.
نکته دیگر اینکه باید شهر تمرکز زدایی شود.
منظورتان از تمرکز زدایی چیست؟
الان شما برای خرید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد فقط یک مرکز شهر دارید، در حالی که می توان اصناف مختلف را در خیابان های مختلف متمرکز کرد. به عنوان مثال پارچه فروشی ها، طلافروشی ها ، پوشاک، کفش و پزشکان، وکلا و غیره را در خیابانهای مستعد شهر مستقر کرد و یا زمینه استقرارشان را فراهم کرد. در نتیجه بار ترافیک از مرکز شهر کم می شود.
نکته دیگر اینکه باید فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز جا بیفتد.
برای این منظور نخست باید در تعریف مسیر و ایستگاه ها تجدید نظر کنیم.
مثلا از فلکه جهاد تا ترمینال قدیم کنار رودخانه بشار باید اتوبوس و تاکسی داشته باشیم،مسیر شرف ابادها،مادوان،بلهزار،مسیر میدان عدل و شهرک بلکو،خیلی مناطق دیگر شهر و حومه شهر…مسیرها باید همه نقاط شهر را پوشش بدهند تا مردم راغب به استفاده از وسایل نقلیه شوند. یعنی اگر مسافر بداند اتوبوس تا نزدیک خانه اش می رود حتما مشتاق می شود اما اگر میانه راه قرار باشد پیاده شود پس ترجیح می دهد از همان ابتدا یا خود رو شخصی بیرون بیاورد و یا با خودروهای تک سرنشین دربستی و آژانس تردد کند.
ضمن انکه باید در برنامه شهر یاسوج حاشیه های این شهر مثل سرابتاوه یا مادوان که خواه یا ناخواه در آینده جز فضای شهری یاسوج میشوند دیده شوند تا زیرساخت ها آماده باشند و در آینده دغدغه کمتری نسبت به این مناطق داشته باشیم.
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد