به گزارش فصل جنوب ،پژمان نیک اقبالی در این خصوص تصریح کرد: دهدشت چهار ورودی دارد که سه ورودی در دستور کار حوزه راه و شهرسازی قرار دارد ،که باید در ان کارهای اجرایی صورت پذیرد ، هرچند به لحاظ تفکیک راه روستایی وراه فرعی ، همه ورودی‌های شهر دهدشت راه فرعی حساب می‌شوند وباید […]

به گزارش فصل جنوب ،پژمان نیک اقبالی در این خصوص تصریح کرد: دهدشت چهار ورودی دارد که سه ورودی در دستور کار حوزه راه و شهرسازی قرار دارد ،که باید در ان کارهای اجرایی صورت پذیرد ، هرچند به لحاظ تفکیک راه روستایی وراه فرعی ، همه ورودی‌های شهر دهدشت راه فرعی حساب می‌شوند وباید تحویل راهداری می‌شد، اما به دلیل مشکلات خاصی که داشت تحویل راهداری نشد و در اختیار راه و شهرسازی برای اصلاح و تعریض قرار گرفت .

 

بعضی از پروژه ها هیچ منبع تامین اعتبار برای اینکه پروژه ادامه پیدا کند نداشته اند، به عنوان مثال ورودی دهدشت به سمت طولیان در سال‌های گذشته با پروژه قلعه رئیسی دیشموک در یک طرح قرار داشته ،و اعتباری که برای این پروژه هزینه می شد با ان پروژه یکی بوده و با تفکیک راه روستایی این پرژه از پروژه قلعه رییس جدا و هیچ محلی برای تامین اعتبار وجود نداشت.

 

نیک اقبالی افزود: ای کاش یکی از مسئولین شهرستان حتی این سوال را می پرسید که این پروژه از چه محلی الان تامین اعتبار می شود؟ با رایزنی هایی که شد و انصافا کمکی که دوستان که در دستگاه های نظارتی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان داشتند ، و علی رغم همه محدودیت هایی که وجود داشت این پروژه را به پروژه باغچه سادات- سرفاریاب متصل کردیم ، خود پروژ باغچه سادات ، یک پروژه خاص از نظر اعتباری هست و چند پیمانکار در آن در حال انجام کار هستند که مطالباتی از گذشته هم دارند و اعتبار پروژه هم محدود هست ، اگر میخواستیم براساس اعتبارات و بر اساس مطالبات پیمانکاران و تقسیم اعتبار بین انها به این قطعه اعتباری بدهیم ، اعتبار بسیار ناچیز باید به قسمت طولیات پرداخت میشد . اما با توجه به شرایط خاص و اهمیت این پروژه ، بیشترین اعتبار را برای این قطعه و در حد توان منظور کردیم .

یکی از مشکلات این پروژه این بود که حدود ۱۰ سال بلا تکلیف بود، که پیمانکار در آنجا کار را رها و خاتمه قرار داد هم نشده بود و دارای مطالباتی هم بوده است .

وی تاکید کرد: من الان نزدیک دوسال هست در اینجا مسئولیت دارم ، که فقط یک سالش طول کشید تا توانستم مراحل قانونی و اداری خاتمه پیمان پروژه رو بگیرم . و برگزاری مناقصه راه هم با یک روش و فرایند خاصی انجام دادیم که ،یک نامه از فرماندار محترم وقت گرفتم، با این توجیح که یک نامه به من بدهید و تایید و تضمین کنید در سالهای آینده این پروژه را تامین اعتبار کنید وبر اساس نامه شما بتوانم مناقصه را برگزار و کسی راه و شهرسازی را زیر سوال نبرد و این کار را انجام دادیم . و در ان مقطع واقعا با آن نامه توانستم مناقصه برگزار کنیم .

مدیر کل راه شهر سازی گفت : در حال حاضر خوشبختانه با همه محدودیت ها، دو قسمت از سه قسمت تکمیل شده است ، یکی از وردی خود دهدشت تا بعد از پمپ بنزین در یک مقطع آسفالت شد ،چند روز پیش هم در قسمت های باقی ماتده لکه گیری انجام و تکمیل شد . بعد از آن یک پل بزرگ بود که ساخته شد و آسفالت هم انجام شد است . فقط مانده قسمت انتهایی و سوم که یک پل دومتری دارد و اگر اعتبار این پروژه را تامین شود و قیر برای این پروژه تامین کنیم آن هم ظرف چند روز آینده انجام خواهد شد، که همین الان هم پیمانکار در حال کار است.

نیک اقبالی در ادمه افزود: بنا شد این محور با همین وضعیت موجود خط کشی و زیر بار ترافیک برود ، تا مردم بتوانند از این قسمت های تکمیل شده استفاده کنند، اما ای کاش یک نفر سوال می‌کرد برای تامین اعتبار و کمک به تامین اعتبار این پروژه مسئولان شهرستان چه کاری انجام دادند ه اند؟ کدامیک از مسئولین شهرستان قدم مثبتی در جهت تامین اعتبار این پروژه برداشت اند ؟ البته ما به جد پیگیر این پروژه هستیم و بزودی هم قسمت سوم را تکمیل خواهیم کرد .
وی با اشاره به اینکه تا این لحظه یک ریال تخصیص اعتبار به این پروژه ها از اول امسال تا الان داده نشده و الان دارند تخصیص ها را به ما ابلاغ می‌کند ، گفت: ما در حال حاضر حتی اعتباد سوخت وسایل‌نقلیه اداره را نتوانستیم پرداخت کنیم ،بعد می گویند مگه ۵ کیلومتر راه چقدر هست که کار تمام نمی شود؟الان هر کیلومتر راه سازی حدود ۱۰ میلیارد تومان در استان کهگیلویه وبویراحمد هزینه بر می دارد، مخصوصا اگر پروژه به مرحله زیر سازی و آسفالت که همه ی هزینه ها ان نقدی است رسیده باشه ، و باید پول نقد باشه تا پیمانکار بتواند قیر و اسفالت بخرد و انجام شود .

ورودی دوم محور سوق دهدشت میباشد

این مسئول با اشاره به ورودی دوم که محور سوق هست افزود: با همه تلاش هایی که شده ،همه محور با عرض ۲۲ و نیم متر بازگشایی شده ، هرچند هم از نظر فنی اشکالاتی به لحاظ پروفیل طولی و عرضی ممکن هست وجود داشته باشد ، اما واقعا الان یک محور ارتباطی مناسب هست که نسبت به قبل قابل مقایسه نیست . در سال گذشته فقط یک میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات شهرستان برای این پروژه منظور شد که فقط ۵۰ درصد تخصیص ان محقق شد . ولی ما ۳ میلیارد تومان مناقصه برگزار کردم و پیمانکار را موظف کرددیم که حدود بیش از ۳ میلیارد تومان روکش آسفالت انجام داد که که هنوز مطالباتش پرداخت نشده است .

نیک اقبالی تاکید کرد: امسال هم با تلاشی که شده مبلغ دیگری از محل اعتبارات شهرستان، که هنوز معلوم نیست تخصیصش چقدر محقق خواهد شد منظور شده است ،که در شرف برگزاری مناقصه برای رفع قسمت حادثه‌خیز آن جاده هستیم . اگر ان جاده بخواهد روکش کامل شود حدود ۲۰ میلیارد تومان فقط اعتبار نیاز دارد ،روکش هم نیاز به اعتبار نقد دارد ، و نصب نیو حرسی وسط هم حدود ۱۰دمیلیارد اعتبار نیاز دارد ،

خب شما قضاوت بفرمایید ما این کار را با چه پولی انجام دهیم ؟

قسمت سوم محور چرام- دهدشت
وی با اشار به محور چرام به دهدشت گفت: قسمتی از محور مذکور به سمت سمغان تا پلی که سه راهی جاده زندان جدا میشود در اختیار شهرداری ودر محدوده شهر است ، و شهرداری در حال انجام کار هست و ارتباطی به راه وشهرسازی ندارد!!!!!

مدیر کل راه و شهر سازی به اینکه این محدود در حوزه کاری مانیست افزود: در چند ماه گذشته داستان محترم کهگیلویه برای حل مشکل این قسمت با همکار ما و رییس اداره راه و شهرسازی دهدشت صورت جلسه داشته اند که رفع معارض و پرداخت به معارض را اداره راه وشهرسازی به عهده بگیرید وشهرداری هم زیرسازی و آسفالت انجام دهد.که براورد هزینه توسط کارشناسان رسمی انجام و برای تعهدی که به عهده راه و شهرسازی گذاشته شده مشکلی نداشته و کار توسط شهرداری در حال انجام هست

نیک اقبالی تصریح کرد: در واقع بعد از پل تا فنی حرفه ای که بار ترافیک زیادی دارد در محدوده ی کاری ما است که خوشبختانه در سال‌های گذشته هم چهار خطه شده ،هم روشنایی وسط داردو تحویل اداره کل راهداری می باشد ، و در آن قسمت اگر قراره روکش آسفالتی صورت بگیرد، باید راهداری روکش آسفالت صورت انجام دهد، همین تصادفی که چند روز پیش اتفاق افتاد اصلا در حوزه وظیفه راه وشهرسازی نیست ومربوط به حوزه راهداری است.

وی عنوان کرد: برای بقیه مسیر هم ما در حال حاضر دوتا پیمانکار داریم یکی در قسمت محدود چرام ،که قسمتی را که سالها متوقف بود در چند ماه گذشته تکمیل و افتتاح کردیم ، قسمت ورودی چرام هم الان قیر پاشی صورت گرفته ،ولی وقتی اعتبار نیست ما چطور به پیمانکار فشار بیاوریم برای انجام کار؟پیمانکار هم درخواست دارد قسمتی از مطالباتش پرداخت شود تا ادامه کار را انجام دهد.

نیک اقبال اظهار داشت : قسمت باقیمانده در محدوده چرام در حال انجام کار است ،اما در محدوده شهرستان کهگیلویه که پیمانکار دیگری در حال انجام کار هست ،علی رغم اینکه قبل از من هم اخطار های زیادی به پروژه داده شده بود ، با توجه به شرایط اگه بخواهیم آن را خلع ید کنیم ودوباره به مناقصه بگذاریم باید چندین برابر این قرارداد بسته شود ، در صورتی که که ما با هم این پیمانکار با هر شرایطی که بود قسمت عمده ی را آسفالت کردیم و پل بزرگی نرسیده به فنی حرفه ای را هم انجام دادیم .الان هم پروژه اعتبار انچنانی ندارد ولی باز پیمانکار قول داده که لکه گیری های اسفالت را انجام و کار را به اتمام برساند .
پژمان نیک اقبالی گفت: من سوالم از دوستان و رسانه هایی که اطلاع کافی ندارند در این است که ابتدا سوال کنید ببینید میزان اعتباری که برای پروژه‌ها در نظر می‌گیرند با میزان کارکردی که ما دراینجا داریم چقدر هست و چه کسانی برای تامین یک ریال از اعتبارات تا الان وقت صرف کردند؟؟ و بفرمایند که یک ریال ابلاغ اعتبار را از فلان جا گرفتم برای یکی از این محورهاو ما هم ضمن تشکر با یک ریال شما ده ریال کار می‌کنیم .

وی افزود: در این مورد به جز تلاش خود اداره کل راه و شهرسازی هیچ کسی با ما همکاری نکرده ، وفقط یه عده مغرضانه زحمات دوستان در اداره راه را زیر سوال می‌برند ، من نمی خوام بگم که پروژه‌ها اشکالی نداره یا طولانی نشده، اما شما شرایط مملکت را ببینید در بدترین زمان ممکن طی سال گذشته که هم تحریم بوده ،هم کرونا هم اعتبارات بسیار محدود بوده ما با چنگ و دندان این پروژه ها را جلو بردیم ، چرا در گذشته در شرایطی که وضعیت بسیار خوب بود چرا کار انجام نشد؟ با وجودی الان در این دوسال دربدترین شرایط مملکت هست ما داریم کار انجام می دهیم . مگر همین مسیر طولیان ۱۱سال تعطیل نبود چرا هیچکس صحبتی نکرد؟ یک سال گذشته با شرایط سخت مقداری از این مسیر اسفالت شده است.

وی در اخر خاطر نشان کرد: در هر صورت باید منصف بود ، دوستانی که فنی هستند می دانند که اگر مطالبات پرداخت نشده پیمانکار بیش از ۱۰ درصد مبلغ قراردادش باشد ما نمیتوانیم خلع ید کنیم واگر خاتمه پیمان شود ،باید دوباره به مناقصه برود و هر پروژه مناقصه تجدید شد چندین برابر وضعیت الان ،بخاطر بالا رفتن هزینه‌ها باید دوباره قرارداد جدید منعقد گردد ،که قطعاً به ضرر دولت است. ما هم مجبور هستیم مدیریت کنیم و با همین پیمانکاران کار را جلو ببریم و کار را تمام کنیم و تلاش هم خواهیم کرد انشاالله ،با کمک و همکاری همه متولیان پروژه به ثمر برسانیم .