ثانیه ۱۰ و ۱۹ و ۳۳/ در ۹ دی گچساران چه گذشت؟

بهتر است کمیته ای از استان و حتی کشور و نه گچساران، به موضوع ورود کرده و بویژه عوامل محرک در روزهای پیش از واقعه را بررسی نمایند.

بهنام عکاشه

تصویر تیتر از همکارمان یاسر مرادی مدیر آفتاب جنوب

فیلم ۹ دی گچساران
امروز در گچساران اتفاقی شرم آور افتاد و مراسمی که قرار بود عامل وحدت باشد توسط عده ای به حاشیه کشانده و به استوانه نظام اهانتی بی سابقه شد.
برای روشن شدن موضوع نیاز به مستندات و احتمالا فیلم ضبط شده توسط خود شورای هماهنگی می باشد و امیدواریم آقای مرادی رئیس این شورا برای روشن شدن بخشی از موضوع آن را در اختیار رسانه ها قرار دهند.
اما تنها مستند در دسترس، فیلم ۶۲ ثانیه ای است که توسط تلفن همراه برداشت شده و متاسفانه ماشینی که گویندگان در آن قرار دارند مشخص نمی باشد.
اما ظاهرا واقعه از ۱ دقیقه پیش از فیلم آغاز شده است که در تنها فیلم موجود اثری از آن نیست یا مثلا کات شده است.
رسول شعبانی که از ابتدای فیلم تا ثانیه ۹ شعار می دهد، به زاگرونا می گوید: قبل از این فیلم نیز آقای سیف اله.غ در لحظاتی شعار مرگ بر آقایان را داده است و در واقع آنچه در فیلم می آید بار دوم است که شعار مرگ بر هاشمی سرداده می شود.
رسول اینگونه واقعه نگاری می کند: در طول مسیر از ابتدا تا درب اداره بازرگانی گچساران روند عادی مراسم توسط بنده و حاج حبیب زارع در جریان بود. نزدیک بازرگانی آقای “غ” به هر طریقی، میکروفون را که در دستان آقای زارع بود به دست گرفته و شروع به شعار دادن می نماید.
در این لحظه من از ماشین جدا شده بودم و مسیر را پیاده طی می کردم. نزدیک دادگاه حاج آقا حجازی به من گفت: بهش بگو بیاد پائین و خودت سخنران را اعلام کن. من بالا رفتم و در همین موقع چند نفری شروع به مشاجره با “غ” کردند و من که میکروفون را در اختیار داشتم به نام سخنران و شعارهای موجود در برگه شورای هماهنگی پرداختم که اثری از شعار علیه هیچکدام از آقایون نبود و حاضرم مستندات را به رسانه ها بدهم. در ثانیه ۱۰ فیلم وقتی اصرار مجدد آقایان را بر تکرار شعارها دیدم برای آنکه مشاجره بیشتر نشود به آنها گفتم بابا این ۴ نفر در میان این شعارها هستند و پایین آمدم و میکروفون را به آقای زارع دادم و ایشان نیز طبق برنامه و اعلام شورا و آقای مرادی، برنامه را ادامه داد که دوباره فرد مذکور تریبون را گرفته(ثانیه ۳۳) و باز شعارهای قبلی را تکرار نمود. در همه این مدت هم آقای مرادی مشغول رتق و فتق امور در داخل مصلی بودند.
به حرفهای رسول اعتماد کرده چند نکته را یادآور می شویم؛
۱. چرا هیچ کس مانع قرارگرفتن سیف اله.غ به پشت تریبون نشد. این گونه مراسمات توسط تیم انتظاماتی کنترل می شود.
۲. آقای سیف اله.غ دو بار و با زمان طولانی میکروفون را به دست گرفته و شعار داده اند. چگونه کسی مانع ایشان نشده است و چرا بدون مزاحم به تکرار عمل ناپسند و هنجارشکن خود پرداخته اند.
۳. اینکه “غ” تاکید می کند برای اولین بار در گچساران نام خائنین می آید چه علتی می تواند به جز اینکه احتمالا عده ای به فکر بهره برداری از قید “اولین شهر” هستند. شاید سیف اله.غ بتواند پاسخ این سوال را بدهد.
۴. واقع این است که اتفاقی است که افتاده و اگر نگوئیم مقصر ولی مسئول اول آن شخص جناب مرادی خواهد بود. تعامل خاص با رسانه ها و منتقدینش توانست به مخالفینش و مدعیان درس پاسخگوئی و شرح صدر دهد، اگرچه در اقناع معترضین چندان موفق نبود.
۵. صبوری فرماندار و فرمانده سپاه گچساران در برخورد با موضوع در حالی که دقیقا کنار ماشین بوده اند، جلوی تشدید قضایا را گرفت و اگر برخوردی نامناسب با شرایط محیطی صورت می گرفت نتیجه مشخص نبود.
۶. بهتر است کمیته ای از استان و حتی کشور و نه گچساران، به موضوع ورود کرده و بویژه عوامل محرک در روزهای پیش از واقعه را بررسی نمایند.
۷. شرایط فردی و شغلی فرد شعاردهنده، احتمال خودسر بودن وی در این زمینه را کمرنگ نموده و نمی شود با یک تماس تلفنی با وی، اصل موضوع و انگیزه های احتمالی را کشف نمود.
۸. رسانه ها باید با پرداختن به این قضیه و بالا بردن هزینه آن، جلوی وقایع بعدی و سوء استفاده بدخواهان را گرفته و نگذارند به راحتی با آبروی شهر بازی شود.

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=8074

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: