حضور ۲۴ ساله موحد و غیاب در کمیسیون های تخصصی مجلس
- شناسه خبر: 30699
- تاریخ و زمان ارسال: 19 تیر 1402 - 08:01
فصلی نو؛ سرگذشت حضور ۲۴ ساله سید محمد موحد در مجلس شورای اسلامی مثنوی هفتاد منی است که علیرغم هیاهوی بسیار، دستاورد چندانی برای مردم حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ نداشته است.
موحد که یکی از دستاوردهای خود را حضور در کمیسیون قضایی و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی میداند، ۲۴ سال از عمر پارلمانی مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی را به همین راحتی به گونهای سپری کرد که نتیجه آن برای مردم ملموس نیست.
مجلس شورای اسلامی از کمیسیونهای متعدد تخصصی و غیرتخصصی تشکیل شده که موحد در اغلب آنها هیچ نقشی نداشته است. کمیسیونهای اقتصادی، انرژی، برنامه و بودجه، صنایع و معادن، عمران، کشاورزی و … از اصلیترین کمیسیونها هستند که ردی از موحد در آنها دیده نمیشود.
جالب آن است که حتی در کمیسیونهای قضایی و اصل ۹۰ نیز ابتکار عملی از او مشاهده نشده است. گواه آن نیز نبود یک صفحه مستند از اقدامات او در فضای سیاسی و مطبوعاتی استان است.
از سوی دیگر، برخی که تنها یک یا دو دوره در مجلس حضور دارند، میتوانند به ریاست یک کمیسیون دست یابند. آیا ۲۴ سال زمان کمی برای ریاست یک کمیسیون است؟ چرا در طول شش دوره نمایندگی، موحد هنوز نتوانسته حتی ریاست کمیسیون قضایی یا اصل ۹۰ را بر عهده بگیرد؟ بنابراین نه تنها موحد نتوانسته در کمیسیونهای تخصصی حضور یابد بلکه حتی قادر نبوده به ریاست کمیسیونهایی برسد که شش دوره در آنها عضویت داشته است.
این همه در حالی است که غلامرضا تاجگردون در هشت سال حضورش در مجلس، ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق مجلس شورای اسلامی را بر عهده گرفت. تاجگردون یک سوم از عمر پارلمانی موحد در مجلس حضور داشت و توانست به ریاست این کمیسیونها برسد. اما موحد که چهار دوره بیشتر در مجلس حضور دارد هنوز اندر خم یک کوچه است. از سوی دیگر، عدل هاشمی، رقیب موحد در کهگیلویه بزرگ که یک دوره چهار ساله در مجلس حضور داشت، توانست نائب ریس کمیسیون تخصصی انرژی شود.
در حالی که همگی نسبت به نیازهای عمرانی و زیربنایی کهگیلویه بزرگ اجماع دارند، نمیتوان هیچ خط و ربط مستقیمی بین کمیسیونهای مطبوع موحد و نیازهای این حوزه انتخابیه متصور شد.
راهسازی، سدسازی، زیربناهای ورزشی، فرهنگی، اقتصادی و … علاوه بر نیاز به اعتبار، نیازمند نمایندگانی است که در کمیسیونهای عمرانی، اقتصادی، انرژی و … حضور اثرگذار داشته باشند. این نیازها، هیچ ارتباطی با کمسیون قضایی ندارند مگر نظارت خاصی که بر عهده دستگاه قضایی است.
از سوی دیگر، زیر مجموعه کارنامه و مسئولیت پارلمانی موحد، شوراهای حل اختلاف و رسیدگی به شکایات مدیران بود؛ روشن نیست موحد با چه صبغه سیاسی عمر ۲۴ سال مردم کهگیلیویه بزرگ را اینگونه هدف قرار داده است.
در حالی که در شش دوره حضور موحد خبری از مطالبه او در مورد سد آبریز شنیده نمیشد، حال که با تلاش دلسوزان استان و کهگیلویه، آبریز تبدیل به یک مطالبه عمومی و فراگیر شده است، در برخی تریبونها برای این سد بینوا گلو پاره میکند؛ آنگونه که شخص بیاطلاع فکر میکند صفر تا صد کار بر شانههای او بوده است. البته ناگفته نماند برخی نیز از معامله موحد بر سد آبریز سخن گفتند که هر چند او در یک سخنرانی در چرام تلویحاً معامله در برخی امور همچون بکارگیری نیروهای انسانی را پذیرفت، اما معامله بر سد آبریز را تکذیب نکرد.
از سوی دیگر، شهروندان کهگیلویه در جریان نیستند که سید محمد موحد کارمند دستگاه قضایی است یا در زمان قبل از نمایندگی در شرکت نفت استخدام شده است؟
در پایان باید گفت حال که ۲۴ سال از حضور موحد در مجلس میگذرد بد نیست او از خود بپرسد: من که در حضور مردم بهمئی شعار کرسی ریاست مجلس را وعده دادم، حال که به ریاست یک کمیسیون هم نرسیدم، چگونه و با چه استدلالی باید دوباره نامزد انتخابات شوم؟
سلام علیکم.مطالب خوبی بود
سلام علیکم مقاله در مورد بیش نیمه عمر یک انقلاب ،مطالب خوبی بود