گزارش اولین کمپین بزرگان بویراحمد برای مخالفت با تغییر نام استان/کنایه سنگین به افراد خاص/تصاویر

فصلی نو،پس از تصمیم شورای فرهنگ استان کهگیلویه و بویراحمد که واکنش های متفاوتی ،را در بر داشت ،شب گذشته  جمعی از بزرگان ایل بویراحمد که از همه طوایف در آن حضور داشتند در منزل حمید طاهری بویراحمدی گرد هم آمدند تا با استفاده از خرد جمعی به نتیجه معقول و در خور توجه دست پیدا کنند.

به گزارش فصلی نو ،در این نشست جمعی از حاضرین به نیابت از گروههای دیگر به ایراد سخنرانی پرداختند که مهمترین موضوعی که در آن به بحث کشیده شد صیانت از نام استان کهگیلویه و بویراحمد در کمال آرامش ،همراه با مذاکرات مصالحت آمیز بود.

سید حسن حسینی موردراز در این جلسه  با اشاره به تاریخ  استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:اسم استان بنیان تاریخچه ای داشته است و این اسم حامل تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد است مثلا در زمان پهلوی  در همه مکاتبات این اسم لحاظ می شد و یا امام خمینی هم گفتند” که آخرین پناه گاه ما کوههای کهگیلویه و بویراحمد است ” بنابراین نمی توانند به این راحتی اسم استان را عوض کنند .

آنانیکه بحث تغییر نام را مطرح کرده اند، احساس حقارت می کنند

حسینی موردراز ادامه داد:یک عده افراد خاص که در ساخت استان نقشی نداشته اند و الان بواسطه قدرتی که پیدا کرده اند دوست دارند به دلیل احساس حقارتی که در مقابل اسم استان می کنند می خواهند،خودشان را به شکلی  مطرح کنند.

وی به مشکلات پیش روی استان اشاره کرد و گفت:همه این ها برای سرپوش گذاشتن به مشکلات جامعه است چطور در استانی که ۱۱ درصد منابع آبی و ۲۵ درصد منابع نفت و گاز را در اختیار دارد باید ۴۰ درصد از مردمش تحت پوشش کمیته امداد باشند.

فعال سیاسی استان با انتقاد از مدیران استان گفت :چطور است که یکی از مدیران موافق یا مخالف اظهار نظر نمی کنند یا در جلسات حضور ندارند.

اتحاد برای خنثی کردن توطئه

محمد نگین تاجی در این جلسه گفت:ما نمی توانیم هویت مان را از دست بدهیم ،و با تمام وجود از اسم استان کهگیلویه و بویراحمد دفاع کنیم اول که همه تلاشمان را خواهیم کرد که دفاع قانونی کنیم و اگر نشد ایستادگی کنیم ،تا زمانی که زنده هستیم اسم مان شناسنامه مان هست و نمی توانیم حذف کنیم.

نگین تاجی در ادامه گفت:به استاندار نامه نوشتیم که امام جمعه فرموده است که فقط اسمی عوض می شود ،آیا شما حاضرید اسم خلیج فارس خلیج عربی شود این اسم مجموعه تاریخ و جغرافیایی یک استان است و مطمئن باشید که آقایان به مقصودشان نخواهند رسید.

وی گفت :مردم استان کهگیلویه و بویراحمد هر سلیقه و تفکری داشته باشند متحد هستند که برای خنثی کردن توطئه آقایان هر اقدامی را انجام دهند .

درصدد هستیم تا آریوبرزن و ماه پرویز را زنده کنیم

حسین روحانی گفت: ما درصدد هستیم تا نامهایی همانند ماه پرویزو آریوبرزن را زنده کنیم  اما اقایان در صدد حذف نام استانمان هستند ،ما از جمهوری اسلامی مطالبه داریم چون تنها حاکمیتی است که به دلیل عدالت محوری و مهرورزی استیلایش را پذیرفتیم .

روحانی گفت : از دولت جمهوری اسلامی ایران خواستاریم که به خواسته  افراد انگشت شمار تن ندهد چرا که خون مردم یک استان بجوش آمده است.

استدلالی پشت تغییر نام استان نیست

محمد رضا نیکبخت نیز در این جلسه ابراز داشت:خیال دوستان راحت باشد ،اقایان می خواستند محک بزنند و من فکر می کنم یک تفکر بدعت آموزی در موضوع نهفته است اولا باید بررسی شود که چه خوبی دارد اسم استان عوض شود.

نیکبخت به دلایل موافقان تغییر نام استان اشاره کرد و گفت : تنها دلیلی که گفتن اسم استان مشکل داردعنوان کرده اندکه این اسم دراز است ،اولا که این ها در مکاتباتشان می نویسند ک و ب و الان ایلام کوتاه است چه گلی به استان ۵ حرفی ایلام زده اند.

رئیس مجمع خیرین سلامت اضافه کرد : بالاخره ما مثل گذشته محروم هستیم ،چطور آذربایجان شرقی که اسمش دراز است همه چی به آنها داده اند،بنابراین استدلالی پشت این دلیل نیست.

وی به ترکیب شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و اذعان داشت:باید به ترکیب شورای فرهنگی توجه کنیم مطمئن باشید که فقط دو سه نفر جوش تغییر نام استان را داشته اند،البته در گذشته این تصمیم گرفته شد و به نتیجه نرسید ،دولت هم مجبور نیست خودش را گرفتار این نام کنند.

رئیس سابق دانشگاه‌های علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه و کاشان به جنگ نرم اشاره کرد و گفت: یکی از مصادیق بارز جنگ نرم همین است و جنگ نرم یعنی اختلاف افکنی و تفرقه ،حالا فرض کنید به رای گذاشته شد ۵۱ درصد گفتند تغییر نکند و ۴۹ درصد گفتند تغییر کند،و مخالفان پیروز شدند ،حالا چه می شود و چه کاری در این استان انجام می شود.

محمد رضا نیک بخت گفت : دو نماینده از سه نماینده مخالف تغییر نام هستند که باید در نطق پیش از دستور عنوان کنند،همان کاری که تطری نماینده کرمانشاه برای باختران کرد ،بالاخره ثابت می شود که بالای دو سوم مردم استان مخالف تغییر نام هستند که همین برای آنان کفایت می کند.

نوع نگاه به تغییر نام استان مغرضانه است

فعال سیاسی اصلاح طلب کهگیلویه و بویراحمدی در این نشست ابراز داشت: نوع نگاه به تغییر نام نگاه صادقانه ای نیست یک نگاه مغرضانه است  چون نگاه مغرضانه است و صداقت در آن نیست نمی توان تحمل کرد که جغرافیا و هویت مان که همواره برای آنان جنگیده ایم  نادیده شود.

قاسم یزدانی اشاره کرد: منتقدین و مخالفین کسانی هستند که روی این نام حساس هستند ،همین آقای حمید طاهری بویراحمد چندی پیش علیه بنده مطلب بسیار تندی نوشت اما بنده  برای نقطه مشترک و اتحاد در خانه اش حاضر می شوم و اشتراک دیدگاه می کنیم.

یزدانی گفت : من با وجود این جمع و تفکر هیچ نگرانی از بابت تغییر نام استان نخواهم داشت ،و به شما اطمینان خاطر می دهم .

وی گفت : متاسفانه ما با بچه هایمان حرف نزده ایم و آنان بعضا نمی دانند که چرا از هویت استانمان دفاع می کنیم ،بنابراین ما یک غفلت تاریخی هم داشته ایم ،باور کنید هویت ساختن به این راحتی نیست.

یزدانی ادامه داد : آقایانی که به دنبال تجزیه هستند سهمشان در خوزستان به اندازه امیدیه می توانست باشد ،آقایان امروز نه تنها سهمشان در استان به اندازه امیدیه نیست بلکه یکی از سهامداران اصلی استان هستند.

وی به دستگاههای تحت اداره تجزیه طلبان اشاره کرد و گفت : شما ببینید دستگاههای که بودجه اصلی استان در آنجا توزیع می شود همانند دستگاهای عمرانی و جاههای حساس دست چه کسانی است ،ما همه این ها را تحمل کردیم ولی آنها دارند پایشان را از گلیم خود خیلی جلوتر می برند .

در  این جلسه ده نفر از افراد حاضر به عنوان نمایندگان مردم انتخاب شدند که پیگیر مطالبات مردم استان برای دفاع از نام استان باشند.

مقر شد که ۱- نمایندگان در دیدار با آیت الله مک حسینی دغده های مردم استان را مطرح کنند.

۲- موضوع از ابتدا در استان مطرح شود و با استاندار و  کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج  دیدار و گفت و گو داشته باشند.

۳- تاکید بر اتحاد و دوستی بین همه اقشار مردم

۴-تاکید بر آرامش همراه با  مطرح کردن مطالبات

۵- آگاهی دادن به نسل جوان برای شناخت هویت استان

۶-ورود نمایندگان مخالف مجلس به بحث تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد

در پایان این جلسه حمید طاهری بویراحمدی ،میزبان جلسه ،ضمن تشکر از حاضرین عنوان کرد: دفاع از نام استان مسئله فردی نیست و این وظیفه همه ما است که برای اینکار تا سر حد جان تلاش  کنیم و انشالله نام استان تا ابد برای استان باقی می ماند.

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=2564

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: