خطاب مدیرکل سابق راهداری استان به استاندار ؛ خودتان قضاوت کنید مقصر کیست ؟
- شناسه خبر: 33679
- تاریخ و زمان ارسال: 15 مهر 1402 - 06:11
فصلی نو _ الله کرم جانی پور
جناب استاندار الوعده وفا. من یا جنابعالی چه کسی جوابگو است. در زمستان سال ۱۴۰۰ که استاندار محترم استان کهگیلویه و بویر احمد با مدیران استانی به زیلایی سفر میکنند در منطقهای بین شبلیز و پوله زیلایی به نام پیچهای گچی که طولش برابر یک کیلومتر میباشد که به معبر صعبالعبور و قتلگاه مسافرین شهرت دارد ، با بازدید استاندار از آن نقطه و توضیحات آقای قائمی فرماندار وقت شهرستان دنا و بنده بعنوان سرپرست آن روزهای راهداری استان، مبنی بر طراحی پیچ های با طرح هندسی نامناسب و تاکید استاندار بر ایمن سازی آن پیچهای گچی و بعد از آن سفر استاندار محترم بنده به مدت پنج شبانه روز با دستگاههای راهداری نسبت به تعریض پیچها و حذف نقاط حادثه خیز آن منطقه اقدام نمودم،.اما انسا ن های مریض الحال گزارشی به دکتر اکبری معاون راهداری سازمان راهداری کشور مبنی بر استفاده از دستگاههای اداره جهت حذف نقاط حادثه خیز میدهند و در همان زمستان روکش آسفالت به طول ۶کیلومتر قسمتی از جاده شبلیز به پوله همراه با آن یک کیلومتر پیچ گچی با آسفالت و ساخت دیوار ضامن به مناقصه میرود و آقای احدیان برنده مناقصه میشود اما به علت برف و باران عملیات اجرایی این طرح به بهار سال ۱۴۰۱ موکول میشود، که در همان سفر که استاندار محترم در منطقه سادات چاهن حضور پیدا می کنند ، یکی از خواسته های مردم آن منطقه آسفالت ۱۳کیلومتر جاده در آن منطقه بوده است .
گزارش بنده بعنوان مدیر وقت راهداری استان بدین گونه است که در فروردین سال ۱۳۹۹قراردادی با شرکت بانیان آبادی بویر با اعتباری برابر با ۱۸۴ میلیارد ریال بسته میشود، که با ۳۷درصد پلوس با ساخت ابنیه فنی و اسفالت ۲۰کیلومتر جاده با مدت پیمان ۲۲ماه که پیمانکار شروع به کار میکند و پایان مرداد۱۳۹۹٫ از صورت وضعیت. تایید شده پیمانکار مبلغ ۲۲میلیارد ریال پرداخت میشود و پیمانکار مجددا شروع به کار میکند .
در مرداد سال ۱۴۰۰ شرکت بانیان آبادی بویر به حق یا ناحق ۴۶میشودو چند سوال در اینجا پیش میاد آیا مدت قرارداد ۲۲ماه نبود آیا شورای فنی استان میتوانست بهتر تصمیم بگیرد آیا در تمام شهرستانها بدین شکل اقدام میکردند یا نه و آیا پروژه تامین اعتبار شده بود یا نه و در شروع مدیریت بنده چون این پیمانکار از قبل ۴۶شده بود و متحمل ضرر و زبان سنگینی شده بود پروژه مجددا به طول ۱۳کیلومتر آسفالت و ساخت ابنیه فنی به مناقصه میرود و شرکت شاکوه مارگون با مدیریت آقای ثابت پور با ۸۰درصد پلوس با مبلغ قرارداد ۱۳۰میلیارد ریال برنده مناقصه میشود .
در همان سفر اعلام کردم که آقای ثابت پور از پیمانکاران بومی منطقه است و به اندازه ۱۳کیلومتر مصالح بیس و ساب بیس که در منطقه پوله دپو شده و متعلق به آقای ثابت پور میباشد .
در همان زمستان سال ۱۴۰۰ پیگیر قیر شد م و حواله ۵۰۰تن قیر برای آسفالت ۱۳کیلومتر جاده موشمیها و سادات چاهن و دره صحه و دره زیتی و لعل مینا صادر میشود و با توجه به اعتبار موجود و پانصد تن قیر و مصالح دپو شده در محل و بومی بودن پیمانکار نقطه امید من به آسفالت این جاده ها بود ۹٫اما در پایان زمستان سال۱۴۰۰ آقای محمدی به جای من عهده دار مدیریت حمل و نقل و راهداری می شود و بنده که معاون فنی و راه روستایی بود م و با حفظ سمت سرپرست شده بود م به جایگاه معاونت خود بر میگردم و چون آقای ثابت پور در حال مراحل انعقاد قرار داد بود و باید قرار داد را من امضا میکردم اما آقای محمدی مجددا به پیمانکار اولیه شرکت بانیان آبادی بویر اجازه شروع کار را میدهد و من هم که تا پایان خرداد سال ۱۴۰۱ معاون فنی و راه روستایی بودم .
با توجه به اعتبارات سفر اول ریاست محترم جمهور در سال ۱۴۰۰در زمان مدیریت من و با پی گیری های خودم شرکت بانیان آبادی بویر شروع به خرید و حمل بیس به طول ۶کیلومتر در جاده سادات چاهن و یک کیلومتر زیر اساس در جاده دره صحه و خرید و حمل و پخش ۱/۵,کیلومتر بیس در جاده موشمیها میکند و پانصد تن قیر را در اردیبهشت سال ۱۴۰۱,دریافت میکند و ۱/۵,کیلومتر جاده ورودی موشمی ها آسفالت میشود جناب استاندار چند سوال پیش میآید ۱-چه عاملی باعث شد بعد از معاونت بنده به مدت ۱۴ماه فصل کاری این پروژه راکد باشد ۲-ایا در پایان سال مالی یعنی شهریور سال ۱۴۰۱پولی به پیمانکار داده شد یا نه ۳- چرا تا الان که حدود ۱۹ماه بعد از مدیریت و معاونت بنده هنوز وضعیت مطالبات شرکت بانیان آبادی بویر و وضعیت آن ۵۰۰تن قیر مشخص نشده ۴- در تیرماه سال ۱۴۰۲با فهرست بهای سال ۱۴۰۲پروژه های این بخش به مناقصه میرود و شرکت فاریاب سپید میهن به پیمانکاری آقای مردانی با ۳۶درصد پلوس با مبلغ ۹۰میلیارد ریال برنده مناقصه جاده موشمیها به طول ۳/۷ میشود و تا الان هم خوب کار کرده و ۱۳میلیارد ریال پیش پرداخت و ۱۰, میلیارد ریال اوراق که برابر ۵میلیارد ریال پول نقد دریافت نموده و شرکت بهنام برج با ۵۰درصد پلوس و مبلغ قرار داد ۲۴۰میلیارد ریال با مدت قرار داد ۸ماه قرار داد جاده های سادات چاهن و دره صحه بسته و این جاده ۵/۵,کیلومتر سادات چاهن آماده آسفالت میباشد و پیمانکار ۳۰میلیارد ریال پیش پرداخت دریافت نمود.
به علت نبود قیر تا الان آسفالت نشده ۵- جناب استاندار آیا با ۳۵۰میلیارد ریال این دو قرار داد که با تعدیل و مابهالتفاوت قیر بالاتر از ۵۰۰میلیارد ریال میشود این ۵۰میلیارد ریال پرداختی جوابگوی چه قسمتی از حجم کار است ۶- جناب استاندار فعلا حواله قیر این منطقه با مشکل برخورد نموده که توضیح دادم و اگر الان جنابعالی پیگیر قیر نباشید ممکن است به این زودی ها قیر حواله نشود و با توجه به شروع فصل بارندگی امسال ممکن است این ۸کیلومتر آماده آسفالت و زحمات پیمانکاران از بین برود ۷- جناب استاندار اگر قرار داد با برآورد سال ۱۴۰۰با شرکت شا کوه بسته میشد برابر ۹۰میلیارد ریال بود که با تعدیل و مابه التفاوت حداکثر ۱۴۰میلیارد ریال میشد اما قراردادهای جدید بسته شده برابر با ۳۵۰میلیارد ریال که با تعدیل و مابه التفاوت قیر بالاتر از ۵۵۰میلیارد ریال میباشد هر چند همین دو پیمانکار جدید با این درصدها متحمل ضرر سنگینی میشوند ۸- جناب استاندار در زمستان سال ۱۴۰۰ قول به مردم دادید که تا یک سال آینده یعنی تا پایان سال۱۴۰۱ هیچ روستایی در استان بدون جاده و گاز نباشد البته نسبت به گاز این مناطق در سال ۱۴۰۲ اقدام شد اما نسبت به جاده الوعده وفا ۹- جناب استاندار محترم به خاطر ۱۸۰۰۰نفر جمعیت زیلایی و به احترام خون ۷۲تن شهید عزیز زیلایی خودتان پیگیر قیر باشید تا قبل از بارندگی این جاده ها آسفالت شوند و همچنین به فکر پیچهای گردنه گچی باشید ۱۱- جناب استاندار در زمستان سال ۱۴۰۰ سفری به جاده سیلاب و کلوار داشتید و گزارشی که من بعنوان مدیر وقت راهداری به جنابعالی دادم که از شهریور سال ۱۴۰۰پیمانکار شروع به ساخت ابنیه فنی و خاکبرداری و زیر سازی ۱۲کیلومتر جاده شاغالب به سمت گردنه آدور مرز با چهارمحال و بختیاری و همچنین نصب سنگ شکن توسط پیمانکار که فقط مجوز برق مانده بود. و در سال ۱۴۰۰محوز قیر هم گرفته شده بود جناب استاندار از آن زمان تا کنون که حدود ۱۹ماه است هنوز آن جاده آسفالت نشده. هر چند چندین بار جنابعالی و معاونین محترم جنابعالی از نزدیک منطقه را دیدید انشالا که دستور فرمایید پیگیری شود چون به قول پیمانکار در پایان سال مالی ۱۴۰۲,,پولی دریافت ننموده است و مطالبات پیمانکار بالا میباشد ۱۲- جناب استاندار با یک حساب سر انگشتی به آن همه. بزرگوار تحصیل کرده در کنارت بگو که برایت محاسبه کنند که آیا در این مدت زمان خساراتی متحمل دولت شده از جهت صدمه به حمل و نقل عمومی و سوخت و مناقصه های مجدد و طولانی شدن پروژه ها و افزایش قیمت مصالح و قیمتهای فهرست بها وتورم و تاخیرات مجاز یا غیر مجاز چند صد میلیارد تومان خسارت به استان وارد شده یا نشده ۱۳-جناب استاندار محترم با توجه به قیمت قیر در سامانه. که الان تنی ۱۵/۵میلیون تومان و قیمت قیر پیشنهادی پیمانکاران در زمان انعقاد قرار داد تنی۹/۳میلیون تومان بوده اما هنوز وضعیت نهایی قیمت قیر مشخص نشده که ممکن است موچب تاخیر در آسفالت پروژه ها شود ۱۳- جناب استاندار مگر فهرست بهای راهداری برای استان کهگیلویه و بویراحمد با بقیه استانها فرق میکند مگر قیمت مصالح و افزایش تورم مصالح و نیرو ی اجرایی و. کرایه ماشین آلات در استان ما با بقیه استانها فرق دارد مگر مصالح قیر و فولاد و آهن آلات از استانهای دیگر با کرایه حمل بالا وارد استان ما نمیشود جناب استاندار چرا در استان کهگیلویه و بویراحمد قیمت پیشنهادی پروژه های راهداری مدتی است تا ۳۰درصد مینوس میباشد آیا این قیمتها باعث کیفیت پایین پروژه ها نمیشود چرا در بقیه استانهای همجوار تا ۱۴۰درصد و بیشتر پلوس میباشد اما در راهداری استان کهگیلویه و بویر احمد تا ۳۰درصد مینوس میباشد مگر میشود تخصیص برای استان ما به دلار باشد و برای بقیه استانهای همجوار به ریال باشد.
ایشان مدیر کل نبودند .فقط سرپرست بودند.عناوین راداصلاح کنید
خدا میدونه بعد خوان پایه نصیری و شما راهداری در خواب زمستانه عمیق فرو رفته ای داد بی داد که استان ما را سیاست رها نمیکنه خدا میدونه راهداری عملکردش زیر صفر هست
درود بر شرفت مرد روزهای بحران
باسلام،تنها دستگاهی که در کل استان فعالیت ۱۰۰درصدی داشته راهداری هست به خدا اگه به اندازه این قریب به ۲سال طی سالهای گذشته کار میشد تا آلان هیچ جاده ای صعب العبور و خاکی نبوده،با حسادت قلم نزنید با وجدان و براساس اینکه یکی اون بالا هست که همه ما را نظارت میکند قضاوت کنید،هیچ قلم ناحقی قضاوت نمی شود خود مردم قضاوت میکنند و چشمان بینا،در ضمن چندین بار با مدیر کل کنونی برخوردی داشتم و مدیران قبلی راهم دیدم،نه در فکر پول و خودنمایی هست فقط دغدعه اش خدمت خالصانه هست،بگذارید کارهایی که میبایست ۲۰سال پیش انجام میگرفتند و آلان رو به نتیجه و بهره برداری هستند به اتمام برسند،از استاندار محترم تقاضا دارم سید هستند به قول ما لرها اولاد پیغمبرند فقط و فقط بررسی کنند که در کل استان در زمان مدیر کل فعلی چقدر پروژه فعال و به مناقضه و به بهره برداری یا در حال بهره برداری هستند.
متاسفم برای اداره رهاداری که فقط حرف مفت میرنند خود من یه پروژه کوچک با ۲۳ درصد پلوس ان هم تعمیرات راهدارخانه در مارگون برنده شدم اقایان ادعا داشتند که درصد پلوست بالاس و به ۹ درصد مینوس دادن حالا حرف از درصد پلوس نزنید لطفا
گپ خان پایه رانزن نصیری هم کارنامه خوبی نداره دکترمحمدی هم حامی نداره همیچیش تمامه
محمدی اختیاری ندارن راهداری روز به روز به اضمحلال نزدیکتر میشود کنترل و نظارتی در کارها نیست در تمام حوزه ها، کارها رها شده به امان خدا
خدا رحم کند به مردم مظلوم و بیت المال که خدا می داند چطوری حیف میل و ریخت پاش
میشود