در ۷۵ درصد تصادفات رانندگی استان ،عوامل انسانی تاثیرگذار است

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای نمونه محور یاسوج به باغچه سادات و چرام یکی از محورهای حادثه خیز کهگیلویه و بویراحمد است که از نیمه دوم فروردین امسال 3 فوتی ناشی از تصادفات رانندگی داشته است.

فصلی نو ، رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد مهمترین عامل تأثیرگذار در بروز حوادث رانندگی و جاده ای را عامل انسانی دانست و گفت: این عامل ۷۵ درصد در ایجاد حوادث رانندگی در جاده های این استان تاثیر گذار است.

سرهنگ بهنام ویسی پور روز یکشنبه در گفت و گو با  فصلی نو ، اظهار داشت: عامل انسانی به آموزش، تغییر رفتار و فرهنگ سازی نیاز دارد، از همین رو به سختی تغییر پیدا می کند.

وی افزود: نیاز است در زمینه فرهنگ سازی و مدیریت خانواده ها برای آموزش فرزندان در کهگیلویه و بویراحمد در بحث رانندگی بیشتر کار شود زیرا که بهترین راهکار برای کاهش تصادف های رانندگی در آینده، آموزش و فرهنگ سازی است.

سرهنگ ویسی پور بیان کرد: افرادی که گواهی ندارند و یا هنوز به سن قانونی نرسیده اند بدون اطلاع خانواده هایشان زمینه ساز بسیاری از تصادفات اخیر کهگیلویه و بویراحمد در یک ماه اخیر امسال بوده اند.

وی وضعیت نامناسب راه ها و جاده ها را یکی دیگر از عوامل حوادث جاده ای عنوان کرد و یادآور شد: راه ها و جاده ها به عنوان یکی از مهمترین علت های ایجاد حوادث جاده ای به شمار می روند.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بسیاری از جاده های کهگیلویه و بویراحمد در مناطق کوهستانی و دارای شیب تند هستند.

وی افزود: بخش قابل توجهی از تصادفات آستانه سال ۹۸ در این استان در نقاط حادثه خیز و به سبب نقص جاده ای و بیشتر در معابر کم عرض بوده است.

سرهنگ ویسی پور ابراز داشت: برای کاهش میزان تصادفات در کهگیلویه و بویراحمد چهارخطه کردن جاده ها و جداکننده های فیزیکی بسیار موثر خواهد بود.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای نمونه محور یاسوج به باغچه سادات و چرام یکی از محورهای حادثه خیز کهگیلویه و بویراحمد است که از نیمه دوم فروردین امسال ۳ فوتی ناشی از تصادفات رانندگی داشته است.

وی بیان کرد: این جاده بافت روستایی داشته و دارای عرض کمی است که با توجه به ترافیک زیاد و عبور مسافران زیادی از شهرهای چرام، دهدشت، لنده و بهبهان از این جاده، پاسخگوی این حجم ترافیک نیست.

سرهنگ ویسی پور عنوان کرد: جاده های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند تجهیزات الکترونیکی از جمله دوربین های پایش تصویری است که بتوان بر رفتار رانندگان نظارت کرد.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد افزود: رانندگان غیر حرفه ای و ناآشنا به معابر برون شهری با بی احتیاطی و سرعت بسیار زیاد زمینه ساز بروز چنین تصادفاتی می شوند.

وی تصریح کرد: هم اینک تصادفات کهگیلویه و بویراحمد به سمت راه های روستایی کشیده شده و بیشتر تصادفات موجود واژگونی، شاخ به شاخ یا برخورد با عابر پیاده بوده است.

سرهنگ ویسی پور یکی دیگر از دلیل های تصادف های جاده ای و مرگ در سوانح رانندگی کهگیلویه و بویراحمد را بی کیفیت بودن و ناایمن بودن برخی از خودروها دانست که بیشتر آن ها قدیمی و فرسوده هستند.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: برخی از افراد نیز از بستن کمربند ایمنی امتناع می کنند که این خود نیز زمینه ساز بروز مرگ رانندگان در حوادث می شود.

وی ابراز داشت: در سال ۹۷ برخی از نقاط حادثه خیز از جمله پیچ های عبدالخانی در گچساران و دوراهی سپیدار تا تنگاری با چهار خطه کردن رفع شدند.

هم اینک اولویت رفع نقاط حادثه خیز در این استان با کمربندی یاسوج، پل تلگاه سه ریز و کریک و همچنین جاده یاسوج به چرام است.

بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۶ رتبه سوم میزان مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بر حسب جمعیت داشته است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.

کهگیلویه و بویراحمد حدود ۶ هزار کیلومتر جاده ارتباطی اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز راه روستایی است.

این استان بیش از ۴۰ گردنه خطرناک و حدود یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر نقاط حادثه خیز دارد.

بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.

از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.

راکد ماندن طرح های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=9006

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: