دیدار زارعی از دهستانهای دلی اولاد علی مومن و دشت روم + تصاویر

فصلی نو ، بمنظور بررسی مشکلات دهستان های دلی اولاد علی مومن و دشت روم نماینده مزدم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی بهمراه فرماندار و روسای مدیران دستگاههای اداری شهرستان های بویراحمد از این دهستان ها بازدید بعمل آوردند .

به گزارش فصلی نو استان کهگیلویه و بویراحمد ، در این بازدید که با استقبال گرم موردمی مواجه شد علاوه بر بیان مشکلات مردم در مساجد این دو دهستان ، برخی از اهالی این روستاهها مسائل و مشکلات خود را بصورت حضوری با نماینده مردم در مجلس و فرماندار این شهرستان در میان گذاشتند .

نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا درمجلس شورای اسلامی گفت: خشکسالی و کم آبی درنقاط مختلف، امروز به چالشی جدی در کشور تبدیل شده که گذر از این مساله چالش زا در وهله نخست نیازمند مدیریت صحیح و راهبردی با کمترین هزینه و درک شرایط موجود از سوی مردم و مسئولان است.

غلام محمد زارعی  اظهار داشت: بر اساس اعلام هواشناسی و متولیان حوزه آب در استان بروز بحران خشکسالی در یک دهه اخیر سبب کاهش شدید آب سدها، افت شدید و خشک شدن بسیاری از چشمه ها و قنات ها شده است.

وی با بیان اینکه مسئولان و متولیان امر باید برنامه راهبردی و مدون برای احیای منابع آب در استان تعریف و بر اساس وضعیت بارش و شرایط اقلیمی منطقه از تشدید بحران خشکسالی جلوگیری کنند، افزود: در شهرستان بویراحمد میانگین بارش سالانه از حدود بالای ۸۰۰ میلیمتر به کمتر از ۴۰۰ میلی متر کاهش پیدا کرده است.

زارعی بر ضرورت مصرف بهینه آب در حوزه های مختلف شرب و کشاورزی تاکید کرد و گفت: هم اینک و به گفته مدیران شرکت آب و فاضلاب روستایی بیش از ۱۰۰ مورد انشعاب غیرمجاز آب در روستاهای منطقه دلی اولادعلی مومن به مراجع قضایی ارسال شده که نشان می دهد هنوز مسله بحران کم آبی و خشکسالی در روستاها جدی گرفته نشده است.

نماینده مردم بویراحمد در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل عمده مردم این منطقه که مساله کم آبی در حوزه کشاورزی و آب آشامیدنی است باید ضمن رعایت مصرف بهینه و درک شرایط موجود توسط مردم ، مسئولان و مدیران استانی و شهرستانی نیز باید به دنبال راهکارهای کوتاه مدت برای گذر از این بحران باشند.

وی نوسانات و قطعی مکرر برق را از دیگر مشکلات مردم در این منطقه دانست و گفت: در کمیته برنامه ریزی شهرستان بویراحمد در سال جاری نیز حدود سه میلیارد ریال برای رفع این مشکل و ایجاد شرایط مناسب برای برق پایدار در این روستاها تخصیص می یابد.

زارعی گفت: دولت تدبیرو امید نشان داده که برای توسعه پایدار در روستاها و رسیدگی به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته مصمم است و خدمات شایانی نیز ظرف سال های گذشته در حوزه های مختلف گازرسانی، برق رسانی، آبرسانی ، بهداشت و درمان، راه ، مخابرات و ایجاد زیرساخت های توسعه ای در روستاهای بویراحمد و دنا انجام داده است.

فرماندار شهرستان بویراحمد نیز رفع مشکلات و دغدغه روستائیان و ایجاد شرایط رفا و توسعه همه جانبه در روستاها را از اولویت های اساسی مدیریت اجرایی استان و شهرستان دانست.

شاهرخ کناری با اشاره به پراکندگی، سخت گذر بودن و محرومیت بسیاری از روستاهای بویراحمد، اظهار کرد: در مناطق روستایی این شهرستان با وجود خدمات ارزنده ولی به دلیل عمق محرومیت های بر جای مانده از گذشته هنوز خدمات رسانی برای مردم قابل محسوس نیست.

وی ادامه داد: بیش از ۶۰۰ روستای دارای سکنه در شهرستان بویراحمد وجود دارد که حدود نیمی از آنها زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

کناری یادآور شد: یکی از مهمترین مشکلات روستاهای شهرستان بویراحمد نبود جاده ارتباطی مناسب است که با رفع این معضل ارائه خدمات در سایر حوزه ها نیز تسهیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: از مجموع حدود یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر جاده ارتباطی موجود در شهرستان بویراحمد حدود یک هزار و ۲۶۰ کیلومتر آن جاده های روستایی است.

وی بیان کرد: بروز پدیده خشکسالی و کم آبی ، ضعف زیرساخت های ارتباطی، مغفول ماندن ظرفیت های صنایع دستی و گردشگری و خلاء حمایت های سرمایه گذاری با وجود ظرفیت های بالقوه از دیگر چالش ها و مشکلات فراروی روستاییان این شهرستان است.

وی کمبود شدید آب به ویژه در بخش کشاورزی را از مهمترین مشکلات موجود منطقه دلی اولاد علی مومن دانست و گفت: از مجموع سه حلقه چاه کشاورزی در این منطقه ۲ مورد خشک شده و آبیاری بیش از ۴۰۰ هکتار سطح باغ های در این منطقه با وجود تنها یک حلقه چاه انجام می شود.

کناری گفت: با توجه به هماهنگی انجام شده و همکاری نماینده مردم شهرستان بویراحمد در مجلس شورای اسلامی قرار است در شرایط خاص و برای گذر از بحران موجود، آبیاری باغ های این منطقه با همکاری و رعایت مصرف بهینه مردم با ۲ دستگاه تانکر سیار البته در کوتاه مدت انجام شود.

وی گفت: برای از عبور از بحران کم آبی و توسعه و رونق بخش کشاورزی این منطقه در بلند مدت نیز انتقال آب از سد شا قاسم ، رودخانه بشار و همچنین سد در دست اجرای تنگ سرخ در برنامه کاری متولیان امر در حوزه شرکت آب منطقه ای و کشاورزی استان و شرستان قرار گرفته است.

کناری بیان کرد: دلی اولاد علی مومن از توابع بخش مرکزی شهرستان بویراحمد دارای ۱۲ روستا، ۴۳۲ خانوار و جمعیتی حدود یکهزار و ۵۶۶ نفر است.

شهرستان بویراحمد با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارای چهار بخش شامل کبگیان، مرکزی، لوداب و مارگون و بیش از ۶۰۰ روستای دارای سکنه است.

 

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=7160

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: