روز سیاه پایتخت طبیعت ایران

این شالیزارها گستره وسیعی دارد و تمرکز آن غالبا در اطراف رودخانه بشار است و از سررود تا دمرود امتداد دارد.

فصلی نو ، آتش زدن مزارع و شالیزارهای شلتوک اطراف شهر یاسوج وضعیت ناراحت کننده برای شهر یاسوج به وجود آورده و چنین وضعیتی برای شهری که عنوان پایتخت طبیعت را یدک می کشد زیبنده نیست.

متاسفانه با سنت غلطی که از گذشته شکل گرفته کشاورزان  به جهت عدم آگاهی از مضرات سوزاندن کاه و کلش به جای مانده در شالیزار ،پس از برداشت محصول اقدام به چنین عملی می کنند. مضرات این اقدام علاوه بر آسیب به زمین زراعی باعث آلودگی هوا نیز می شود.

آتش زدن کاه و کلش و ضایعات دیرسوز به جای مانده در این مزارع، دودی غلیظ تولید می کند که  آلودگی ناشی از آن خصوصا در فصل پائیز بیشتر از هر زمانی اثر خود را نشان می داد و  این موضوع به دلیل پایداری جوی در این فصل است.

این شالیزارها  گستره وسیعی دارد و تمرکز آن غالبا در اطراف رودخانه بشار است و از سررود تا دمرود امتداد دارد.
مناطقی همچون اکبرآباد، علی آباد ،کردلاغری، زیر تل و بلکو ،جوغوره، مهریان و بلهزار،سرنجل کل و تنگ سریز ، تل گاه، کریک، سمرون و احمدغریب و پاتاوه،ساران،دروهان،ده شیخ، لما،باگ،توت نده و گندی خوری و سواحل رودخانه بشار به سمت مرز  غربی استان مناطقی است که به رغم برخورداری از بیشترین حجم تردد و گردشگر این مشکل در آن مناطق بیشتر از هر جای دیگری مشهود است.

مهاجر پذیری و حاشیه نشینی، بیکاری و مشکلات اقتصادی شهروندان ، ناهمگنی فرهنگی، نپذیرفتن هنجارهای مدنی و شهری توسط تعدادی از تازه شهروندان، سیاسی کاری و مشکلات فرهنگی احوال ناخوشایندی برای پایتخت طبیعت با وجود آورده است .

 چنین ناهنجاریهایی بخشی از مشکلات و چالش های مرکز استان است و مرتفع نمودن آن نیازمند همت جمعی سازمان های دولتی و سازمان های مردم نهاد است.

ظاهرا سازمان جهاد کشاورزی در جلوگیری از این معضل ابزار  قانونی و کنترلی لازم رو ندارد و تنها می تواند نقش ارشادی ایفا کند و نقش کنارگیرانه مدیریت گردشگری استان هم تاسف بار است.

اما نهاد متولی برای از میان برداشتن مشکلات محیط زیستی سازمان حفاظت از محیط زیست است که تاکنون اقدام محسوسی در این خصوص انجام نداده است .

اگر چه بخشی از این مشکلات ریشه فرهنگی دارد  و نیازمند اصلاح فرهنگ عمومی، اما اقدام عملی در این راستا نیازمند استفاده از ابزار قانونی و بازدارنده توسط سازمان مذکور است.

موارد مشابه در استان های شمالی مانند گیلان سبب ورود دادستان و مدعی العموم منتهی به حل و فصل ماجرا گردید.

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=10354

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: