سازمان امورمالیاتی، پیشتاز اقدام وعمل

فصلی نو-مظفر عدالت نسب

تحقق اهداف اقتصادمقاومتی ودست یابی به منابع پایداردر سایه انجام سیاستگذاری،برنامه ریزی هدفمندوپیش بینی برخی تدابیر راهبردی در سه سال اخیر باعث شد که سازمان امور مالیاتی به عنوان یک دستگاه اقتصادی پیشتاز در حوزه اقدام وعمل به توفیقات بزرگی دست یابد.

اینک هفته مالیاتی از ۱۶تا ۲۳تیرماه فرصتی است که در قالب این نوشتار به شمه ای از دستاوردهای ارزنده سازمان مالیاتی بویژه در یکسال گذشته پرداخت و تلاش های موثر وکارآمدی که نیل به تحقق اهداف بزرگ از جمله اجرای طرح جامع نظام مالیاتی همراه با برکات ارزنده شد ، ارج نهاد.

پیشی گرفتن درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی در شرایطی که بازارنفت دچار نوسان ها وافت خیزهای شدیدی شده بود،نقطه عطفی در اقتصاد کشور و برگ زرینی در کارنامه مدیریت کارآمدو سازمان برنامه محورامور مالیاتی و توفیقی ماندگاربرای دولت تدبیروامید است.

درشرایطی که قیمت نفت تا بیش از۵۰درصد کاهش یافته بود و درعین حال سهمیه صادرات وفروش نفت با چالش ها وفرازنشیب های حادی همراه بود، کشور و نیاز کشور به منابع پایدار غیر نفتی به امر حیاتی تبدل شده بود ، افزایش درآمدهای مالیاتی توفیق بزرگی است که نمی توان به راحتی از کنارآن گذشت.

تاکید مقام معظم رهبری در خصوص تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ودرون زاباعث شدکه دولت و مدیران اقتصادی کشور بویژه مسئولان سازمان امور مالیاتی کشور دست به اقدام ها،برنامه های کلان نگری زدند، نظیرپیش بینی اجرای طرح جامع اصلام نظام مالیاتی به لحاظ ظرافت وجامعیت بالا ،ضمن شفاف سازی وصول مالیات افق روشنی از کارآمدی ورونق را در این عرصه بدنبال داشته است.

سیاست «تسهیل گرایانه» پرداخت مالیات با فرایند مشتری مدارانه برای جلب رضایت مودیان مالیاتی از ویژگی های طرح جامع نظام مالیاتی با قابلیت های هوشمند واثربخش است ،زیرا با وجود افزایش وصول مالیات، معافیت های زیادی را برای صاحبان مشاغل به همراه داشته که رویکرد تعاملی ومشتری مدارانه آن غیرقابل انکار است.
رویکرد جلب رضایتمندی وعادلانه محور بودن طرح جامع مالیاتی کشور به گونه ای است که ۸۰درصد میزان مالیات کشوررا کمتراز ۲۰درصد مودیان پرداخت می کنند و حدود ۶۵ درصد از کل مودیان یا معاف از مالیات هستند یا کمتر از یک میلیون تومان مالیات پرداخت می کنند.

معافیت مالیاتی برای جلب سرمایه گذاری طرحهای تولیدی وصنعتی در مناطق محروم به مدت ۱۰سال وافزایش معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولت تا۲۰میلیون ریال از دیگر اقدام های ارزنده نظام مالیاتی است که گامی مطلوب در راستای حمایت از رونق تولید و اقشارکم درآمد محسوب می شود.

نهایت تعامل با مودیان و تقسیط کردن بدهی مودیان آن هم با اتکا به خوداظهاری مالیاتی مودیان یکی از دیگر راهکارهای اثرگذار طرح جامع نظام مالیاتی بوده بگونه ای که در سال ۹۵در کشور هفت هزار و ۵۰۰مودی برای پرداخت بدهی خود از مزایای تقسیط پلکانی استفاده کردند.

رشد ۳۸درصدی وصول مالیات در سال ۹۵ با وجود پیش بینی معافیت های مالیاتی چشمگیربه گفته کارشناسان حوزه اقتصادی نشانگرکارساز بودن سیاست های مشتری مدارانه سازمان مالیاتی بوده که ضمن افزایش وصول مالیات به رضایت مندی مودیان نیز کمک کرده است.

تقدیر رئیس جمهوری از رئیس سازمان امور مالیاتی و مدیران و کارکنان این مجموعه، حق شناسی از تلاش های مجدانه ی صاحبان ایده،نیروهای انسانی متخصص ومتعهدی است که نظام مالیاتی کشور را به توفیقات بزرگی رساندند و اینک تکمیل این پیشرفت ها به عرصه ای از کاروتلاش مضاعف تبدیل شده و در عین حال افق روشنی را پیشروی نظام اقتصادی وبرنامه ریزی کشور گشوده است.

مظفر عدالت نسب ، کارشناس روابط عمومی اداره کل امورمالیاتی کهگیلویه وبویراحمد

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=4176

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: