سریال سنگ اندازی در مسیر توسعه استان توسط یک دستگاه دولتی این بار محور یاسوج به سی سخت
- شناسه خبر: 15059
- تاریخ و زمان ارسال: 13 شهریور 1400 - 06:29
فصلی نو ، در حالیکه بخشی از طرح ۴ بانده محور یاسوج – سی سخت در مرحله اتمام است اما پیمانکار این پروژه از سنگ اندازی برخی از دستگاهای دولتی به ویژه محیط زیست گلایه دارد .
به گزارش فصل جنوب ، نقل قول معروفی است در زمان های قدیم که برخی از سران بویراحمد نزد شاه حضور یافتند و هر کدام به فراخور نیاز درخواست های خود را مطرح می کردند نوبت به ملاقباد نیک اقبال فقید که رسید از شاه درخواست یه معلم کرد او از شاه وقت ایران خواست یک آموزگار به اوبدهد تا فرزندان مرز و بوم خود مدارج علمی را طی کنند و نتیجه این تفکر ملا قباد چندین سال است بوضوح در استان کاملا هویدا است .
اما پس از سالها و در زمان وقوع زلزله تاریخی سی سخت اواخر بهمن ماه ۹۹ بهنگام ورود مسئولان کشوری از جمله آیت الله رئیس رئیس وقت قوه قضایه ، معاون اول رئیس جمهور و مابقی مدیران ارشد کشوری مهم ترین درخواست مردم در اوج زلزله و کرونا مهم ترین خواسته خود را تطویل جاده یاسوج به سی سخت عنوان کردند .
این مردم دردهای این مسیر پر خطر را بر روی گوشت و پوست خود و همشهریان خود حس کرده اند ، مطالبه آنها سنگین نیست ، دولت هم به درخواست آنها جواب داده ، اعتبارات مصوب شد تا به کمترین خواسته آنها پاسخ مثبت داده شود اما آنسوتر بنا به گفته پیمانکار پروژه محیط زیست استان در به در در تلاش است تا به هر شکلی جلوی پیشرفت جاده گرفته است جاده ای که خود آقای مدیرکل آن را تاید کرده است .
شفیع رحیمی پور پیمانکار شناخته شده استان در استان و پیمانکار محور یاسوج به سی سخت درد دل های زبادی دارد از دردسرهای بعد از انعقاد پیمان می گوید اینکه مرسوم است در تمامی دنیا که پیمانکار بعد از عقد قرارداد فقط دغدغه فعالیت روی پروژه را داشته باشد اینکه مجری طرح همزمان با فعالیت خود در راهروی دادگاههای استان از این شعبه به آن شعبه در مسیر باشد در نوع خود جالب است .
با مانع تراشی محیط زیست دوباره مسیر نقشه تغییر کرد
رحیمی پور یک ساعت با خبرنگاران درد و دل کرد اینکه بعد از مدتها بابت طلب خود اوراق قرضه دو ساله دریافت کرده اسا و با فروش آن در کارگزاری عملا ۴۷ درصد از کل مبلغ هزینه کرده ایت دیگر جای اذیت کردن در دیگر دستگاهها نوعی دهن کجی است .
مهم ترین موضاعات مطرح شده توسط رحیمی پور مجری طرح تعریض و ۴ بانده شدن بخشی از مسیر یاسوج به سی سخت را در زیر می خوانید .
جاده یاسوج – سی سخت به عنوان احداث راه اصلی یاسوج و سی سخت در مشخصات موافقت نامه و در ردیف طرح به این نام تعریف شده است و کیلومتر صفر از سمت سی سخت شروع می شود ، صفر از پمپ بنزین سی سخت تا ۱۵ و ۶۰۰ که ابتدای ورودی روستای گنجه ای است..
از این مسیر تاآخر دشت بازار را پیمانکار قبلی انجام داد و از کیلومتر ۳و ۷۰۰ تا کیلومتر ۸ کار نشده است که قسمتی به عهده ما بود اما آن زمان مسیر نقشه از سه راهی کریک که دو تونل در مسیر قرار داشت و محیط زیست هم مجوز صادر کرده بود این جاده حد مرز محیط زیست و منابع طبیغی است ، زیر جاده متعلق به منابع طبیعی و پشت جاده متعلق به محیط زیست است .
ولی به خاطر اینکه محیط زیست مانع از انجام کار شدند دوباره نقشه و مسیر تونلها را تغییر داده شد.
محیط زیست قانون را دور زد تا از ما شکایت کرد
وظیفه تمام دستگاههای اجرایی این است که اول تمام مجوز ها از آب منطقهای که تمام پل روی رودخانه احداث می شود و منابع طبیعی و محیط زیست اخذ شود بعد از دریافت مجوز ها طرح به مناقصه گذاشته شود و این اسناد با به پیوست ارائه شود زمانی که یک طرح به مناقصه گذاشته می شود پیمانکار بدون معارض محلی و دولتی شروع به کار کنداما بعد از اینکه قرارداد بسته شد تا یک سال و نیم بعد از شروع جاده مجوز منابع طبیعی و محیط زیست صادر شد، مشکل این است در اختلافات بین دستگاههای اجرایی و در زمان آقای جهانگیری تاکید شد که دستگاه های دولتی حق شکایت از همدیگر را ندارند ولی محیط زیست قانون را دور زد و از آن طرف شکایت پیمانکار را کرد که چرا کار می کنید در حالیکه مناقصه انجام شده مسیر تعیین شده بود ماجراها حل شده بودند اما پیمانکار که شروع کرد محیط زیست شکایت می کند.
زمان مدیریت آقای جعفرنژاد ما از این گونه مشکلات نداشتیم
یک زمانی آقای جعفر نژاد مدیرکل بودند از این مشکلات وجود نداشت در حالیکه مجوز این جاده توسط آقای هاشمی تایید شده بود چه اتفاقی افتاده است که مانع تراشی می کند ما نمی دانیم
مشکل بعدی این است که ۹۰ درصد از این جاده در حریم قانونی اداره راه واقع شده است همه مسیرهای چهار خطی ۳۸ متر حریم دارند و الان اداره راه در حریم قانونی خود کار می کند اما محیط زیست شاکی شده است الان ۴ شکایت محیط زیست علیه ما در دادگستری مفتوح است از این شعبه به آن شعبه دادگاه در مسیر هستیم وظیفه نیست که در دادگاه حضور داشته باشیم نباید این درد را داشته باشیم .
از ابتدای روستای گنجه ای این جاده در کنار آسفالت است تا آخر روستای ده برآفتاب همه در حریم قانونی است قبلاً جاده فرعی ۱۷ مترونیم حریم داشت که الان با چهار خطه شدن حریم ۳۸ متر شده است برای یک پایه برق قریب ۷ ماه را اجازه جابجایی ندادند خوشبختانه آقای حسنی معاون محترم پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ورود کردند و نهایتاً جابجایی شد الان هم محیط زیست شکایت کرده که چرا پایه برق را جابجا کرده اید
می گویند دره پلنگی اما نمی دانند پلنگی در این مسیر وجود ندارد
میگویند. این مسیر در دره پلنگی واقع شده است آنهایی که تهران می نشیند فکر میکنند در این در این دره پلنگ آدم را می خورد و یا پلنگ عبور و مرور می کند اما نمی دانند که پلنگ وجود ندارد از قدیم الایام به نام دره پلنگی مشهور شده است جاده باید طوری طراحی شود که کمترین آسیب را در پی داشته باشد حالا خودشان ادعا دارند که در مناطق حفاظت شده است اما این منطقه در منطقه حفاظت شده نیست بعد از این جاده سه رشته کوه با کوه گل فاصله دارد.
درهمین جا به درختان بلوط نگاه کنید درخت ها از داخل پوسیده شده است چرا اینجا رسیدگی نمی کنند اگر دغدغه دارند جلوی نابودی درختان را بگیرند اما بخوبی در محور قانونی سنگ اندازی می کنند الان دو اداره محیط زیست و راه اختلاف ایجاد شده چه کسی باید این اختلاف را حل کند استاندار محترم و معاونت عمرانی می بایست به این قضیه حل اختلاف ورود کنند.
فرماندار و دادستان دنا همه تلاش خود را برای حل مشکلات بکار بستند
ما مجری هستیم دستگاه آورده ایم این دستگاهها و نیروی انسانی هزینه دارد باید هزینه آن تأمین شود مشکل دیگر اینجاست که تا آخر روستای ده برآفتاب در شهرستان بویراحمد واقع شده است دریغ از اینکه یک بار فرمانداران بویراحمد در این شش سال از این منطقه بازدید کرده باشند و مشکلات را بررسی کند.
فرماندار دنا خیلی همکاری می کند اما مشکل اینجاست که عمده معضلات ما در شهرستان بویراحمد است دادستان دنا و فرماندار دنا همکاری لازم را دارند و از هیچ تلاشی دریغ نکردند، جزء محدود پیمانکاران بودیم درختانی که قطع شدند را تحویل منابع طبیعی دادیم معاونت محترم عمرانی استاندار حسن نیت دارند اما تمام تمرکزایشان روی زلزله سی سخت است در اختلاف بین اداره راه و محیط زیست بهتر است ایشان ورود کنند.
در حوزه منابع طبیعی مشکلی نداریم وقتی کارشناس از تهران برای بررسی آمد هزینه مصوب شد پس از اخذ هزینه ها و صدور مجوز توسط منابع طبیعی این اداره دیگر مانع کار نشد می باشد اما محیط زیست علیرغم این که مجوز صادر می کند سنگ اندازی می کند آنها حتی هزینه مارمولک ،پرنده، قورباغه به پیوست محیط زیست مشاور محاسبه کردند هزینه ها محاسبه شد اداره موظف به پرداخت است.
منابع طبیعی اعلام کرده است این اراضی ملی است
اداره محیط زیست مشاور فرستاد عرض جاده راه علامت گذاری کردند درختان حیوانات به تعداد محاسبه شد و بعد از محاسبه مجوز صادر شد اما باز هم مانع تراشی کردند ۲۵۰۰ نهال کاشتیم ولی در بخش محیط زیست گودال زده شد اجازه درختکاری داده نشد مردم گنجه ۳ تا ۴ سال است که ادعا دارند روی پل و در مسیر رودخانه تنگ گنجه ای زمین زراعی ما بوده است اداره را هم استعلام کرد خود افراد رفتند استعلام به منابع طبیعی اجرا نشد اما منابع طبیعی در جواب استعلام نوشت این اراضی برای منابع طبیعی است.
اعتقاد دارم که فرماندار محترم بویراحمد می بایست در این قضیه ورود کنند ،با اهالی و دهیار روستاههای معارض صحبت کند تا این مشکلت پیش نیاید.
هیچ کجای ایران مثل استان کهگیلویه و بویراحمد نیست
هیچ کجای ایران مثل این استان نیست شما ببینید از سپیدان تا شیراز با فاصله ۳۸ متری حریم قانونی با بلدوزر تمام مغازه ها منازل و هر چه سر راه مسیر بود تخریب شد حریم هر سال پاکسازی می شود اما این جا کنار جاده ها کار میکنیم این مشکلات به وجود می آید ما دستگاه اجاره کرده ایم فعالیت کنیم دو ماه دیگر در فصل بارندگی امکان فعالیت گرفته می شود چه کسی پاسخگو است.
مشکلاتی که محیط زیست برای ما بوجود آورده سیاسی است
اطمینان دارم در مشکلات به وجود آمده نظرات سیاسی اختلافات شخصی پشت دستگاه اجرایی پنهان شده است تمام جاده های استان در حال فعالیت هستند چرا محیط زیست کاری با آنها ندارد مانع تراشی فقط برای جاده سی سخت است همه اینها سیاسی است آقایان فکر می کنند که برخورد نماینده وقت با ایشان از طرف بنده بوده است و الان هم به همین دلیل به دنبال تسویه حساب شخصی هستند .
در اوج بحران زلزله سی سخت مهمترین مطالبات مردم از مسئولین همین جاده و بیمارستان بود که کار شود حداقل حق مردم جاده است محیط زیست چرا ما نع می شود.
اگر دغدغه محیط زیست را دارند از داشته های خود نگهداری کنند
شما در همین مسیر ده بر آفتاب نگاه کنید بررسی کنید ببینید حتی اگر یک درخت ۲ تا ۸ ساله کاشته شده است بدانید محیط زیست درست کار کرده است ، وظیفه محیط زیست این است که از جنگل محافظت کند ، برخی جاهها باید فنس کشی شود تا مانع از عبور احشام در دل طبیعت شود و از کوچ عشایر جلوگیری کنند تا از داشته ها نگهداری کنند ، بی خیال داشته ها شدند اما حریم را پی گیر شده اند، همه هم و غم محیط زیست این شده است که ببیند ما کجا کار کنیم با شکایت کشی مانع شود .
باید نواقصات جاده مرتفع شود تا بشود افتتاح کرد ، خط کشی ، تابلو ، نیوجرسی همه باید انجام شود تا به مرحله بهره برداری برسد ، تا زمانی که تحویل نداده ایم جاده بر عهده ما است ، قیمت مصالح به شدت در حال افزایش است ما معمولا رشد سالی ۱۵ درصد را در نظر می گیریم ولی سال گذشته نزدیک ۷۰درصد افزایش وجود داشته است همه این هزینه بر روی دوش مردم است .
بر اساس قرارداد ما ده درصد مطالبات داشته باشیم و یک ماه سپری شده باشد می توانیم خاتمه بگیریم اما بیشتر تعهد اخلاقی داشتیم که انجام دهیم می توانستیم خودمان را درگیر معارضات دولتی و محلی نکنیم .
این قدرمشکلات زیاد است که ما به مشکلات اعتباری اصلا وقت فکر کردن نداریم ، قبلا که شروع به کار کردیم از محیط زیست درخواست کردیم که برای اسکان کارگاه مکانی را در اختیار ما بصورت موقت قرار دهند ،هماهنگی کردیم در این مکان گفتند درخت نیست ، و کارگاه را مستقر کردیم اما الان محیط زیست دوباره شکایت کرده است که چرا اینجا مستقر شدیم .
چندین مرتبه مصویب کردند که مشکلات جاده حل شود محیط زیست شکایت خود را پس بگیرد بقیه دستگاهها همکاری کنند اما بعد از جلسات همه چیز به سرجای خود برگشت .
در همین ارتباط بخوانید
محور ارتباطی یاسوج – سی سخت مسدود شد
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد