سنگینی ” پایتخت طبیعت ایران ” برای شهر یاسوج

فصلی نو ، ایرنا نوشت”:معضل نفس گیر ترافیک در شهر در حال رشد یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد در حال تبدیل شدن به پدیده ای ضد بهره وری، نشاط و سلامت جامعه است به گونه ای که بکار بردن جمله «پایتخت طبیعت ایران» برای شهر یاسوج کم کم سنگین می شود.

بیم آن می رود که معضل ترافیک در شهر یاسوج و گسترش روزافزون آن به یک بحران اجتماعی با ابعاد گوناگون تبدیل شود.

روزانه افراد مختلفی از قشرهای متفاوت درگیر این معضل می شوند و علاوه بر هدر رفتن ساعت ها از وقت مردم ، آسیب های روحی ، روانی و رفتاری فراوانی بر جای می گذارد که براحتی در جای جای شهر یاسوح قابل دیدن است.

اگرچه جمعیت یاسوج به عنوان مرکز استان و بدلیل پدیده مهاجرت و حاشیه نشینی بشدت در حال افزایش است اما یک بررسی ساده نشان می دهد سطح خیابان های این شهر دیگر گنجایش ورود خودروهای جدید را ندارد و حتی خودروهای موجود بیش از ظرفیت فعلی معابر شهر است.

همین افزایش سرسام آور تعداد خودرو و کوچک بودن عرض خیابان های شهر کارشناسان امور شهری بر سر دوراهی قرار داده که آیا این شهر نیاز به زیرساخت های ترافیکی جدید دارد و یا نه ،زیرساخت فعلی کفاف انتقال ترافیک کنونی را دارد اما باید فرهنگ ترافیکی شهروندان را اصلاح کرد.

برخی کارشناسان و متولیان امور شهری ، توسعه زیرساخت های سخت افزاری از جمله ساختن پل، توسعه معابر درون شهری، عریض کردن خیابان ها و ساخت روگذر به همراه تقویت برخی رویکردهای امنیتی و پلیسی را راهکار کاهش گره های ترافیکی در سطح شهر یاسوج ذکر می کنند.

** توسعه زیرساخت های سخت افزاری راهبرد یا خطا

باید دید که آیا چنین راهبردی در شرایط کنونی و با توجه به تجربه های تلخ برخی کلان شهرها که با وجود هزینه های هنگفت در ایجاد زیرساخت های سخت افزاری و ساختن پل ، تونل و زیرگذرهای طویل ، گرهی از مشکلات ترافیکی را باز کرده است.

راهبردی که معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز آن را توصیه نمی کند و خواستار آن شده که نباید این تجربه تلخ کلان شهرها در شهرهای کوچک و در حال توسعه از جمله یاسوج تکرار شود.

عزیز فیلی می گوید: افزایش معابر شهری و سایر فرآیندهای مربوط به زیرساخت های ترافیکی از جمله ساخت پل، زیرگذر یا روگذرها و عریض کردن خیابان ها در کلان شهرها یک خطای راهبردی مدیریت شهری بوده و نباید در شهرهای کوچک تکرار شود.

وی معتقد است که نباید اشتباهات گذشته در این راستا دوباره در شهرهای کوچک و در حال توسعه رخ دهد.اگر این راهبرد صحیح بوده چرا مشکلات ترافیکی کلان شهری چون تهران برطرف نشده است.

فیلی با بیان اینکه شرایط موجود و گره های ترافیکی در کلان شهرها بیانگر شکست مدل توسعه سخت افزاری در مدیریت شهری بوده است ،گفت: رویکرد اداره شهرها باید بسوی انسان محوری تغییر کند.

** توسعه فرهنگ ترافیکی مناسب ترین راهبرد

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد همچنین بر توسعه و تقویت فرهنگ ترافیکی به جای کارهای سخت افزاری در راستای کاهش معضل ترافیک تاکید می کند.

فیلی یادآور شد: راهبرد توسعه سخت افزاری شهرها به جای آنکه گره ترافیک را باز کند منجر به ایجاد جذابیت های ترافیکی جدید و افزایش ناوگان حمل و نقل و به دنبال آن آلودگی ها و چالش های زیست محیطی می شود.

وی ادامه داد که هم اینک نیز تاکید وزارت کشور و سایر متولیان امر در حوزه حمل و نقل و ترافیک کشور بر آنست که مدل های ترافیکی در شهرها و استان هایی که هنوز دچار چالش ها و مشکلات شهری ، ترافیکی، زیست محیطی و آلودگی های صوتی نشده اند باید متناسب با شرایط بومی و منطقه ای اجرا شوند.

فیلی یکی از اصول اساسی در مسایل مربوط به مبلمان شهری و ساخت شهرها را تهیه طرح های جامع و تفضیلی دانست و گفت: هر گونه فعالیت عمرانی و خدماتی در سطح شهرها باید در قالب و متناسب با این طرح ها و در روستاها نیز بر اساس طرح هادی انجام شود.

او می گوید یکی از اولویت های مهم در سطح استان نیز تاکید بر روی مسایل نرم افزاری و افزایش سطح فرهنگ و آگاه بخشی مردم در این راستا است که البته نباید از نقش ممتاز رسانه ها نیز غافل شد.

شهر توریستی و مهاجر پذیر یاسوج در حالی با مشکل گره ترافیکی به دلیل برخوردار نبودن از زیرساخت ها و هجوم بی رویه مهاجرت در سال های اخیر مواجه شده است که تاکنون بیشترین توجه مسئولان و متولیان امر در این شهر بر روی مسایل سخت افزاری و از جمله ساخت پل ها و عریض کردن خیابان ها بوده است.

** هجوم روستائیان به شهرها

برخی کارشناسان یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد معضلات و مشکلات فرهنگی و اجتماعی در شهرها به ویژه معضل ترافیک را نیز ناشی از مهاجرت بی رویه روستائیان به مناطق شهری مثل یاسوج می دانند.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه وبویراحمد در همین زمینه می گوید بروز مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی در شهر یاسوج را باید در افزایش مهاجرت روستائیان ، کم توجهی‌ها و توزیع ناعادلانه منابع در روستاها جست و جو کرد.

سید خدادوست موسوی اظهار داشت: نرخ مهاجرت از روستاهای این استان به سوی شهرهای به ویژه یاسوج رو به افزایش و نگران کننده است.

موسوی گفت: به جای صرف هزینه‌های هنگفت برای ساماندهی مکان‌های حاشیه‌ای باید سرمایه گذاری را بر روی توسعه پایدار روستاها متمرکز کرد.

** اجرای طرح های عمران شهری

شهر یاسوج که به نظر می رسد بدون جمعیت مناطق حاشیه نشین ،جمعیتی افزون بر ۱۳۰ هزار نفر را در خود جای داده همچنان با سیل جمعیت مهاجر، وجود مناطق حاشیه ای پرجمعیت ، وضعیت خاص توپوگرافی، ضعف فرهنگ ترافیکی و نبود زیرساخت های لازم در حوزه مدیریت شهری دست و پنجه نرم می کند.

از سوی دیگر زیرساخت های موجود و انتظارات شهروندان به هیچ وجه متناسب با رشد و توسعه شهری پیش نرفته و این تعارض آشکار سالهاست که شهروندان بویژه مهمانان و گردشگران این شهر را آزار می دهد.

اما در کنار این چالش ها برخی تدابیر و برنامه ریزی ها و وجود طرح های عمران شهری در دستور کار مسئولان و متولیان امر قرار گرفته که تکمیل و اجرای به موقع آنها می تواند تا حد قابل ملاحظه ای در کاهش معضل ترافیک شهر موثر واقع شود.

اعضای شورای شهر و شهرداری یاسوج برای خروج شهر از وضعیت موجود و رفع معضل ترافیکی شهر اقدام به اجرا و طراحی برخی طرح های عمرانی و زیرساختی هر چند در کوتاه مدت کرده اند.

آنان معتقدند که بهره برداری و تکمیل طرح های عمران شهری در حال اجرا می تواند تا حدود زیادی مشکلات و معضلات ترافیکی شهر را کاهش دهد.

سند تدوین طرح ترافیکی و حمل و نقل شهر یاسوج که هم اینک در حال نهایی شدن است یکی از اقدام های مناسب برای ساماندهی و خروج از بن بست ترافیکی در یاسوج است.

در طرح جامع ترافیک شهری ساماندهی ایستگاه های اتوبوس، تاکسی و ساماندهی حمل و نقل عمومی شهر و همچنین پارک سوارها و پایانه برون شهری به صورت ویژه دیده شده است.

امکان سنجی تقاطع های غیر همسطح و اصلاح هندسی میادین ، شناسایی و رفع نقاط حادثه خیز از دیگر مزایای مهم این طرح است.

وجود برخی طرح های عمران شهری و تعریض و ساماندهی خیابان ها، معابر و میادین جدید به ویژه در مناطق حاشیه ای شهر یاسوج از دیگر اقدام های مهم و ارزنده برای ساماندهی و کمک برای حل معضل ترافیکی شهر یاسوج است.

تعریض خیابان جمهوری، اجرای و تکمیل پل های سوم و چهارم بشار، چندین پارک شهری در حال اجرا ، اتصال و ساماندهی تقاطع غیر هم سطح در حاشیه شهر ، خروج و ساماندهی عمده فروشان و ساماندهی جمعه بازار یاسوج از جمله طرح ها و برنامه ریزی های مدیریت شهری یاسوج برای خروج از بن بست ترافیکی است.

شهردار یاسوج در همین زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید بدون شک وضعیت ترافیکی امروزه از جمله معضلات شهر یاسوج است.

نستهن مقدم می گوید: ترافیک شهری یاسوج در مواقع اضطراری و قفل شدن شهر با افتتاح پل سوم و در آینده نزدیک پل چهارم یاسوج از تنگنا خارج خواهد شد.

وی تصریح کرد: نگاه ویژه شورای پنجم و شهرداری یاسوج به بخش عمرانی و زیرساخت ها بوده که در حدود ۱۴ ماه گذشته اقدام های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

مقدم با بیان اینکه بیشترین عملکرد شهرداری یاسوج در سال گذشته به طرح های مواصلاتی اختصاص داشت، افزود: محور مواصلاتی ۴۵ متری بن سنجان، شرف آباد ، دولت آباد و زیرتل و اتصال آن به پل سوم بشار که ۲۷ سال پیش تصویب شده بود تاکنون اجرایی نشده است.

وی یادآور شد: ۵ فروردین سال جاری کلنگ زنی این محور مواصلاتی انجام شد و در این بازه زمانی کوتاه مدت حدود ۵۰ درصد از مسیر با تعامل و همکاری مردم و شورای شهر بازگشایی شد.

وی عنوان کرد: ساخت این معبر ۵ کیلومتری که بزرگترین خیابان شهر یاسوج است ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

شهردار یاسوج گفت که با بهره برداری کامل این طرح ، بخشی از بار ترافیک شهری از مرکز شهر به جنوب یاسوج انتقال داده خواهد شد.
وی با اشاره به طرح جامع ترافیک شهری یاسوج اظهار داشت: مطالعات این طرح انجام شده و این قابلیت را دارد که تا بیست سال آینده مشکلات ترافیکی شهر یاسوج را برطرف کند.

مقدم با بیان اینکه از برقی شدن پل های در حال ساخت در سطح شهر یاسوج خبر داد و گفت: با بهره برداری از طرح ۲۰ متری شهرک جوشکاران که به پل مختار متصل می شود در یک ماه آینده ، بار ترافیکی شهر یاسوج کاهش چشمگیری خواهد یافت.

وی ادامه داد: معبر شهرک جوشکاران با عرض ۲۰ متر و به طول ۷۰۰ متر با اتصال شهرک جوشکاران و شرف آباد به کمربندی امامزاده مختار (ع) تاثیر مهمی در کم کردن بار ترافیک و توسعه متوازن شهر یاسوج خواهد داشت.

مقدم با اشاره به بهره برداری از طرح روشنایی پارک جنگلی یاسوج در ابتدای سال جاری عنوان کرد: این مکان با ایجاد روشنایی به جایگاه امنی برای شهروندان تبدیل شده است.

وی ابراز داشت که پل چهارم بشار یاسوج هم اینک با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد روند مطلوبی را طی می کند و ظرف یک سال گذشته با وجود محدودیت های مالی بیش از ۶۰درصد پیشرفت داشت.

وی عنوان کرد: تیرهای بتنی پل چهارم بشار اجرا شده که ورودی و خروجی بلوار رجا را در بر گرفته و در آینده نزدیک کلنگ زنی می شود.

وی تصریح کرد: از ویژگی های مهم پل چهارم بشار دسترسی آسان به بیمارستان امام سجاد (ع) و روان سازی ترافیک خواهد بود.

مقدم ادامه داد که شهر یاسوج به عنوان پیشانی استان و شاخص های مهاجر پذیربودن آن نیازمند ایجاد طرح های زیربنایی و زیرساختی است.

وی گفت که شرایط خاص توپوگرافی، وجود رودخانه های فصلی ، مهاجرت های بی رویه در حاشیه شهر و برخی معضلات ترافیکی و همچنین ساخت و سازهای غیرمجاز از جمله مشکلات ساختاری در حوزه مدیریت شهری یاسوج است.

شهردار یاسوج همچنین آغاز عملیات ساخت فاز دوم پل سوم بشار یاسوج را با همکاری و تاکید استاندار کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد و گفت: افزون بر ۱۱۰میلیارد ریال برای ساخت این فاز از پل سوم تخصیص یافته است.

وی تصریح کرد: برای بهره برداری از فاز نخست این طرح نیز اعتباری افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شد.

مقدم اضافه کرد: عملیات اجرایی اتصال پل چهارم به منطقه سروک و نجف آباد با اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریال نیز آغاز شده است.

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=8188

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: