شرایط بازار عادی است /وقتی مسئولان ، بازاریان را برای کنترل بازار به مشارکت می طلبند

فصلی نو ،نشست ستاد تنظیم بازار کهگیلویه وبویراحمد که مدتی است بویژه از زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین با محوریت حوزه معاونت اقتصادی و تاکید استاندار روال منظم و موثرتری را در پیش گرفته این بار نیز با دعوت از مدیران و تمامی اتحادیه های صنفی و دست اندرکاران اصلی بازار، متفاوت تر و اثربخش تر از گذشته برگزار شد.

به گزارش فصلی نو ،البته این نشست متفاوت نیز حضور متفاوت رسانه ها را به دنبال داشت و برای دقایقی به دلیل نبود فضای کافی برای نشستن خبرنگاران ،آنها ایستاده و حتی با اشتیاق و حساسیتی بیش از همیشه، به پوشش این جلسه مهم پرداختند.

مهمترین نکته در اثربخشی این نشست در وهله نخست همراهی، همکاری و مشارکت طلبیدن اتحادیه های صنفی از سوی مسئولان و دست اندرکاران برای کنترل ، سامان دهی و خودنظارتی بیشتر و بهتر بازار بود.

نکته جالب تر انکه هر یک از اتحادیه های صنفی نیز در فضایی صمیمی و آزادانه به بیان دغدغه ها، مشکلات و حتی گلایه های شدید خود نسبت به حاکمیت، دولت ، متولیان امر از جمله برخی دستگاه های نظارتی و حاکمیتی پرداختند.

برخی از آنها نیز از اینکه دیواری کوتاه تر از دیوار اصناف و بازار برای بروز مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم وجود ندارد و به جای انکه سراغ کارخانه های تولیدی و از سرچشمه جلوی مشکل را بگیرند ، به سراغ اتحادیه های صنفی و بازار می آیند، ابراز گلایه داشتند.

این گروه مدعی بودند که دولت و دستگاه های نظارتی نباید همه تقصیرها ، افزایش و نوسات قیمتی و کمبودهای بازار را متوجه بازرایان بدانند.

انها همچنین مدعی بودند که مورد ظلم و بی مهری از سوی برخی دستگاه های نظارتی از جمله امور مالیاتی واقع می شوند و می گویند که کمر برخی صنوف زیر فشار مالیات ها و جریمه های تحمیلی خم شده است.

این اتحادیه نیز خواستار توجه بیش از پیش مسئولان و متولیان امر بویژه حوزه معاونت اقتصادی استانداری برای رسیدگی به مشکلات ، دغدغه و کمبودهای آنان شدند.

شرایط بازار عادی است

 معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: با توجه به تشدید نظارت ها ، کنترل های محسوس و نامحسوس و آمادگی کامل بازرسان و اعضای ستاد تنظیم بازار در قالب گشت‌های مشترک پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین ، شرایط بازار روند عادی خود را طی می کند و البته هرجایی هم تخلفی صورت بگیرد قاطعانه برخورد لازم انجام خواهد شد.

با توجه به شرایط خاص و برخی نگرانی ها از زمان طرح سهمیه بندی بنزین این گونه گشت های ویژه بازرسان به صورت روزانه و در دو شیفت صبح و عصر با محوریت و مدیریت معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه وبویراحمد و تیم های بازرسی از سازمان صنعت، معدن و تجارت، بازرسی استانداری، تعزیرات حکومتی و اصناف انجام می شود.

حشمت الله صمیمی دوست با بیان اینکه همه باید در حکم یک بازرس در سطح بازار هرگونه سوء استفاده و افزایش قیمت ها را رصد کنند، افزود: اتاق اصناف، صنعت و معدن و تعزیرات حکومتی گشت های بازرسی خود را در تمامی شهرستان های ۸ گانه استان فعال و افزایش دهند.

وی خطاب به اتحادیه مختلف صنفی تاکید کرد که باتوجه به اینکه به جز بنزین سایر حامل های انرژی از جمله نفت و گاز، سی ان جی و ال پی جی هچگونه افزایشی نداشته بنابراین افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی( اتوبوس، کامیون های حمل بارو..) فاقد وجاهت قانونی است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: نظارت ها و گشت های ویژه بازار تشدید و با هر گونه گرانفروشی و افزایش قیمت برخورد قاطع خواهد شد.

براتعلی صالحی همچنین از رسیدگی بیش از یک هزار مورد پرونده مربوط به صنوف مختلف پس از اجرای طرح سهمیه بنزین دراین اداره کل خبر داد و گفت: تاکنون برای ۹۰ درصد از این پرونده‌ها رای صادر شده است.

وی تاکید کرد: میزان شکایات و گزارش‌های مردمی در روزهای نخست طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین بویژه در حوزه حمل و نقل به ۳۰۰ مورد در روز رسید و البته این شکایت‌ها و درخواست‌ها اکنون به کمتر از ۱۰ مورد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه پرونده‌های گرانفروشی و یا کم فروشی در کمترین زمان ممکن رسیدگی می‌شود، افزود: افزایش قیمت تا حدودی بر حوزه حمل و نقل درون شهری و بین شهری در سطح استان به ویژه در شهر یاسوج تاثیر گذاشته است.

صالحی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه گران فروشی و یا افزایش قیمت در هر کالایی و یا در هر صنفی از طریق شماره‌های ۱۳۵ و یا ۱۲۴ موضوع را اطلاع دهند و البته پایش و نظارت بر بازار وشبکه‌های توزیع در راستای مقابله با افزایش قیمت‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز از انجام ۳۸۵ گشت مشترک نظارتی و بازرسی در بازار استان از زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین خبر داد.

سالار حسین پور تاکید کرد: برای نظارت بر بازار مشکل نیرو و همچنین تجهیزات وجود دارد و این کمبودها کار نظارت را با چالش مواجه کرده است.

وی تصریح کرد: میزان کل بازرسان در سطح استان به نسبت صنف های مختلف ۸۰ نفر به بیش از ۳۰ هزار صنف است که این مهم به هیچ وجه قابل توجیه برای کنترل و ساماندهی وضعیت بازار نیست.

حسین‌پور با بیان اینکه افزایش قیمت کالای حامل انرژی تغییراتی در قیمت سایر کالاها را رقم می‌زند، اظهار داشت: در بخش افزایش قیمت کالاهای اساسی کنترل‌ها و اعمال برنامه‌هایی شکل گرفته و از افزایش قیمت‌ها جلوگیری شده است.

وی با تاکید بر اجرای گشت‌های نظارتی شب یلدا، عنوان کرد: تمیهدات لازم برای تامین کالاهای اساسی مردم و همچنین تشدید نظارت ها و کنترل بازار اندیشیده شده و هماهنگی ها با اتاق اصناف نیز انجام شده است.

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=10796

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: