شورایی که ظرفیت ها را نشناسد قطعا مشکلات و کمبودها را هم نخواهد شناخت/برنامه های فرهنگی حلقه مفقوده شورای شهر یاسوج
شورایی که ظرفیت ها را نشناسد قطعا مشکلات و کمبودها را هم نخواهد شناخت/برنامه های فرهنگی حلقه مفقوده شورای شهر یاسوج

فصلی نو ، تبلیغات داوطلبان حضور در شورای شهر به اوج خود رسیده است و اغلب کاندیداها بیش از آنکه به ارایه برنامه های خود برای بخش های مختلف بپردازند در حال تجزیه و تحلیل عملکرد گذشتگان هستند و اگر هم‌برنامه ای ارایه می دهند معطوف به بخش اقتصاد و مدیریت شهری است.در این میان […]

فصلی نو ، تبلیغات داوطلبان حضور در شورای شهر به اوج خود رسیده است و اغلب کاندیداها بیش از آنکه به ارایه برنامه های خود برای بخش های مختلف بپردازند در حال تجزیه و تحلیل عملکرد گذشتگان هستند و اگر هم‌برنامه ای ارایه می دهند معطوف به بخش اقتصاد و مدیریت شهری است.در این میان فرهنگ به عنوان زیربنای تمامی حوزه ها مغفول مانده است.

خبرنگار فصل جنوب ، اما به سراغ اردشیر  عباسی کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر رفته و تنها برنامه های فرهنگی وی برای شهر یاسوج را جویا شده است. او برخلاف بسیاری با دست پر در حوزه فرهنگ پا به عرصه رقابت ها گذاشته است و معتقد است داشتن یک برنامه فرهنگی علمی و منطقی می تواند تمامی حوزه ها را متحول کند.این گفت و گو را بخوانید.

 

آقای عباسی پرداختن به فرهنگ و مسائل فرهنگی تا چه اندازه برای شوراها باید مهم باشد؟

اگر بخواهیم از فرهنگ بگوییم باید ابتدا نگاهی به ظرفیتها، مزیتها و فرصتهای فرهنگی شهر یاسوج بیندازیم. ویژگیهایی که همگان آن را می دانند و گفتن آنها تکرار مکررات است. اما واقعیت این است که اگر شورای شهر ظرفیتهای فرهنگی را نشناسد از یکی از بزرگترین وظایف خود دور مانده است.در واقع « بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسائیهای اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حلهای کاربردی در این زمینه ها، جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط» از وظایف شوراست که به صراحت در ماده ۷۱ قانون و آیین نامه تشکیلات شوراهای اسلامی، شورای شهر آمده است.

شورایی که ظرفیت ها را نشناسد قطعا مشکلات و کمبودها را هم نخواهد شناخت در نتیجه چنین شورایی نمی تواند به شهر کمکی کند که اگر غیر از این بود کمیسیون فرهنگی جز کمیسیون های اصلی شورا نبود.

 

نا آشنایی اعضای شورا با وظایف فرهنگی تا چه اندازه می تواند بر شهر تاثیر بگذارد؟

اگر شورا وظایف فرهنگی خودش را نشناسد نمی تواند روی فضای فرهنگ عمومی تاثیر بگذارد.برای داشتن جامعه سالم و توسعه یافته نزدیکترین و مطمئن ترین راه از بخش فرهنگ عبور می کند. اینطور بگویم اگر قرار باشد موانع عمرانی و اقتصادی را در یک شهر برداریم یا حذف کنیم باید به عبور از مسیرهای فرهنگی فکر کنیم.

منظور از وظایف فرهنگی شورای شهر چیست؟

دقیقترین تعریفی وظایف فرهنگی همان است که در ماده ۷۱ قانون و آیین نامه تشکیلات شوراهای اسلامی، شورای شهر آمده است.اگر هر کدام از اعضای شورا بتواند مطابق یکی از بندهای این آیین نامه برنامه ارایه دهد و بر روی اجرای آن مصر باشد می توان به آینده یک شهر امیدوار بود.

جناب عباسی به نظر چرا اقدامات شورای شهر یاسوج بیش از انکه نمود فرهنگی داشته باشد نمود اقتصادی و عمرانی پیدا کرده است؟

ببینید بخشی از دلیل این موضوع به ماهیت اقدامات فرهنگی بر می گردد. اقدامات فرهنگی دیربازده هستند و البته نمود ظاهری کمتری دارند. مثل پل یا ساختمان و خیابان نیست که وقتی ساخته می شود به سرعت به چشم بیاید.
مثلا وقتی خیابانی ساخته می شود این کار عمرانی است و خیلی هم به چشم می اید اما نام گذاری این خیابان می تواند به اندازه همان ساختن خیابان اهمیت داشته باشد. اما مردم در نگاه اول خیابان را می بینند و شاید مدتها طول بکشد تا ذهن خود را به سمت نام خیابان، چرایی انتخاب آن و غیره بچرخانند.
نکته دیگر آنکه فرهنگ ابعاد مختلفی دارد. برای آنکه در بعد درونی آن که به اعتقادات ، باورها و ارزشها بر می گردد هر کاری که انجام گیرد نمود بیرونی کمتری خواهد داشت. که البته همین بعد عمیقتر و تاثیر گذارتر خواهد بود و شورای شهر بیشتر با همان بعد بیرونی فرهنگ مانند معماری، لباس، زبان و غیره سر و کار دارد که جای مانور بیشتری دارد اما کارهای سطحی تری می توان در این بعد انجام داد.

ممکن است مصداقی به ابعاد بیرونی فرهنگ بپردازید؟

ابعاد بیرونی فرهنگ آن چیزی است که ما از لحظه تولد تا مرگ با آن ها روبرو هستیم.از مکانی که در آن متولد می شویم تا آرامستانی که در به خاک سپرده می شویم علاوه بر آن بخشهای عمرانی و اقتصادی ، بخشی از هویت فرهنگی ما را به نمایش می گذارد.
مبلمان شهری، نام خیابان، تابلوها، دیوارکشی ها، مکان های تفریحی و فرهنگی و اموزشی، فضاهای ورزشی، سالن سینما و تئاترو تمامی آن چیزهایی که از نظر ما بنا و سازه هستند بعد فرهنگی هم دارند. آنقدر فرهنگ در همه بخشها تنیده شده که گاهی ما متوجه آن نیستیم .

برای اینکه اقدامات فرهنگی نمود بیشتری داشته باشند شوراها چه کار می توانند انجام دهند؟

ببینید شورا اگر به بهانه اینکه کار فرهنگی نمود ندارد آن را کنار بگذارد نتیجه آن می شود روندی که در این سالها شاهد آن بوده ایم. اما برای اینکه اقدامات فرهنگی خروجی موثری داشته باشد باید اقدامات و برنامه ریزی هدفمند و مبتنی بر نگاه بلند مدت باشد. اجرای برنامه فرهنگی نیاز به نگرش فرهنگی دارد. نمی توان به نگرش ساخت و سازی کار فرهنگی انجام داد. فرهنگ مانند خالکوبی است که اجرای آن دشوار است اما ماندگاری آن بیشتر است.

لازمه چنین نگرشی چیست؟

خلاقیت و البته مهمتر از همه باور به کارهای فرهنگی مهمترین لازمه ایجاد نگرش فرهنگی در اجراست. نمی توان با بخشنامه و اقدامات نمایشی بدون مطالعه و سطحی کار فرهنگی انجام داد.
اما در پایان مخاطبان را ارجاع می دهم به همان وظایف شورا که در ماده ۷۱ قانون و آیین نامه تشکیلات شوراهای اسلامی، شورای شهر آمده است. در واقع به همان اندازه که باید اعضای شورا به وظایف خود آگاهی داشته باشند شهروندان نیز این وظایف را بشناسند تا بتوانند بر این اساس از نمایندگان خود در پارلمان محلی و شهری مطالبه گری کنند.بخشی از این وظایف به شرح زیر است:

 

۱- بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسائیهای اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حلهای کاربردی در این زمینه ها، جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط.
۲- همکاری با مسئولین اجرائی و نهادها و سازمانهای مملکتی در زمینه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی بنا به درخواست آنان
۳- برنامه ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت دستگاههای ذیربط.
۴- تشویق و ترغیب مردم در خصوص گسترش مراکز تفریحی، ورزشی و فرهنگی با هماهنگی دستگاههای ذیربط.
۵- نظارت بر امور تماشاخانه ها، سینماها و دیگر اماکن عمومی که توسط بخش خصوصی تعاونی و یا دولتی اداره می شود.
۶- نظارت بر ایجاد گورستان غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات مطابق با اصول بهداشت و توسعه شهر.
۷- تصویب نامگذاری معابر، میادین، خیابانها، کوچه و کوی در حوزه شهری و همچنین تغییر نام آنها.
۸- تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهرداری جهت نوشتن هر نوع مطلب و یا الصاق هر نوع نوشته و آگهی و تابلو بر روی دیوارهای شهری با رعایت مقررات موضوعه و انتشار آن برای عموم.