شورا محل تجمیع افکار مختلف است ، اختلاف سلیقه وجود دارد و شهرداری یاسوج هم که همزمان بیش از ۲۰ واحد و سازمان را میبایست زیر نظر داشته باشد ،  با این حجم کاری هر لحظه هزینه دارد ، هر لحظه باید پاسخگوی اتفاق جدیدی باشد .

  • فصلی نو ، در جلسه این هفته شورای شهر یاسوج پیرامون وضعیت نیروهای شهرداری ، طرح بازآفرینی شهری ،  جمعه بازار و همچنن تشکیل تیم فوتبال شهرداری یاسوج بحث و تبادل نظر شذ .

به گزارش فصلی نو ، در دو جلسه این هفته که بنا به گفته آشنا آخرین جلسات این شورا در سال جاری بود علاوه بر موارد ذکر شده ، پیرامون تجمع کارگران نیروهای خدماتی بمنظور اعتراض به عدم پرداخت سه ماهه حقوق خود ، با دعوت از مدیر مالی شهرداری و پیمانکار مربوطه با راهکارهای ارائه شده توسط اعضای شورای شهر این مشکل با قول مساعد دو مدیر دعوت شده به خیر و خوشی پایان یافت .

در زیر گفته های اعضای شورای شهر یاسوج را در دو جلسه هفته اخیر شورا  در  خصوص وضعیت نیروهای حجمی و شرکتی شهرداری مرور می کنید .

محمدرحیم دهراب پور :

اول باید بپرسیم چرا بچه گریه می کند وقتی بچه ای که نادان است گریه می کند حتما مشکلی دارد ، این تجمعات کارگران از سرناچاری است ، شورا مرجع رسیدگی است ما باید بررسی کنیم میبایست استقبال کنیم ، اما چه بهتر که اول مستندات در شهرداری پی گیری شود ، بجای تجمع اول به شهرداری مراجعه کنند .

ما در شورای دوم و سوم مصوب کردیم هر وقت شهرداری به مشکل مالی برخورد کرد اول حقوق کارگران داده شود بعد پرسنل ستادی و فنی ، یک مدت اجرایی شد ، الان خوب است کل حقوق پرداخت نشده شهرداری بنا به گفته پیمانکار و مدیر مالی شهرداری دو ماه است ، در برخی از شهرهای استان حقوق و دستمزد تا ۹ ماه پرداخت نشده است ،

الان شنیده شده که با همه مشکلات موجود نیرو به بدنه شهرداری تحمیل شده است ، وقتی توان پرداخت نیست چرا اضافه می کنند تا کاری شود که کنترل از دستمان خارج شود .

بحران شهرداری در بحث حقوق کارگران است ، همه ما می دانیم جذب غیر قانونی نیرو در همه دستگاهها وجود دارد ، اما همه هیاهوها بدنبال شورای شهر و شهرداری یاسوج است ، برای اولین بار می گویم اگر شورا سهمی در جذب نیرو دارد اعلام کنید ، حالا که در حق نیروهای مستحق و بیکار و  به قولا بی صاحب ظلم می شود تا ما هم نیرو اضافه کنیم ، همین ما بودیم  که در شهریور ۹۶ قول دادیم نیرو به بدنه شهرداری تحمیل نکنیم و اجازه  تحمیل هم به کسی ندهیم باید از خودمان بپرسیم چطور اضافه  شده اند .

من شنیدم ظرف همین یکی دو ماه ۶۰ تا ۷۰ نفر به بدنه شهرداری نیرو تحمیل شذه است این چه مجوزی است این چه منطقی است شهرداری که این همه مشکل دارد ما نباید اجازه دهیم .

علی اکبری تبار :

شورا محل تجمیع افکار مختلف است ، اختلاف سلیقه وجود دارد و شهرداری یاسوج هم که همزمان بیش از ۲۰ واحد و سازمان را میبایست زیر نظر داشته باشد ،  با این حجم کاری هر لحظه هزینه دارد ، هر لحظه باید پاسخگوی اتفاق جدیدی باشد .

من دیروز بنا به دلایل مختلف سکوت کردم، در بحث نیروهای جدید می گویند دو سازمان زیر نظر من است ، صادقانه می گویم طی دو دوره حضورم در شورا دنبال بحث جذب نیرو نبودم ، همه دوستان می دانند در بحث جذب نیرو شهرداری یاسوج چگونه است .

بخشی از صحبت های دوستان را قبول دارم وقتی سازمانی در طول دو ماه ۴۲ نیرو اضافه می کند در سازمان دیگر ۸ نیرو اضافه می شود ، این بر کسی پوشیده نیسنت ، گاها اعضای شورا خطاب قرار می گیرند ، در برخی موارد مدیران و مسئولان سواستفاده می کنند ، اما باید بپذیریم که نیرو اضافه شده است دو حالت دارد یا شهرداری در حال توسعه است و نیاز به جذب نیرو اجتناب ناپذیر است یا هم غیر قانونی جذب شده اند .

اما همین جذب نیرو در  هر صورت قوانین خاص خودش را دارد ، من اولین کسی هستم که اعتقاد دارم باید برخورد شود واقعا نیرو تحمیل می شود همین ۴ روز پیش در سازمان حمل و نقل  بار ومسافر نیرو اضافه شده است بیایید مستند سازی کنیم برای یکبار این معضل را تمام کنید یا مصوب کنید ورود نیرو بدون ضوابط ممنوع است یا هم یک کاسه کنید .

شهرداری شیراز را ببینید سبک نیرو اضافه کردن را به چه شکلی انجام می دهد ، من بعد از دو دوره فلسفه نیروهای حجمی  شرکتی و یا قراردادی را در شهرداری یاسوج بلد نیستم می پرسیم این نیرو به چه شکل ورزود کرده می گویند شرکتی اسنت می گوییم آن یکی می گویند حجمی است ،

کارگروهی تشکیل شود از اداره کار ، سازرمان بازرسی هم دعوت کنند یک نفر را هم از تهران  بیاوریم تا تعریفی از جذب نیرو در شهرداری ها را برای ما ارائه دهد .

شهرداری یاسوج و شورا در حد توان خود تلاش می کنند همین امروز برای تعطیللات نوروزی ۱۵ نقطه شهر را المان گذاری کردیم بچه های شهرداری در حوزه های رنگ آمیزی و لکه گیری تلاش می کنند اما توقع از شورا و شهراری بیشتر از این است .

در بحث نیروی انسانی هم همکاران شورا تصمیم جدی بگیرند اول از همه اگر من نیرویی آورده ام اخراج کنید اول اسامی  نیروهای بنده را بنویسید گاهی از شورا سو استفاده می کنند طرف کارمند جز شهرداری است ۵ نیرو سرکار آورده است باید مستند سازی کنیم بانک اطلاعاتی تشکیل بدهیم که نیروها چگونه وارد بدنه شهرداری شدند نیروهای رسمی و پیمانی را از نیروهای قراردادی و حجمی و شرکتی تفکیک  کنیم همه ما حرف می زنیم این همه حرف می زنیم فردا از فلان سازمان شهرداری نیرو اضافه می کنند .

کیوان آشنا گفت :

پیشنهاد اقای اکبری تبار خیلی خوب است  می توانیم با تشگیل کارگروهی سه نفره به نمایندگی از بقیه اعضای شورا تصمیم گیری کنیم، اما نه فقط نیروهای این ۶ ماهه، همه در مجاری این قانون قرار می گیرند ان نیرویی که ۵ سال پیش امده یا ده سال پیش هم غیر قانونی بوده با همه برخورد شود اگر قرار است که مست گیرند در شهر هر آنچه که هست گیرند ،تکلیف  شان را روشن کنید .

دهراب پور : هدف ما اخراج نیست شناسنامه دار کردن و ساماندهی نیروها است من سراغ دارم نبرو معلوم نیست کجا هست و کجا بوده در شهرداری حق بیمه و حقوق برایش واریز می شود .

مسعود خوبانی :

ضمن تبریک سال نو به همشهریان عزیز ، در خصوص نیروها من بحثی در ارتباط با اخراج نیروها ندارم  اکثر آنها کارگران نیازمندی هستند که به هر حال امرار معاش می کنند هدف نباید حذف باشد هدف باید تخصص گرایی باشد و آموزش پرسنل به طریق مختلف ، شهر در حال توسعه است ، بخش های مختلف به دلیل مهاجرت های بی رویه و گسترش شهر و شهرک های اطراف و حاشیه شهر اضافه می شود ما تازه نیرو نیاز داریم ، این طور که سایت ها می گویند نیرو اضافه نشده است .

اختیاج به ترزیق نیروی تخصصی داریم به شرطی که ساماندهی شوند و هر نیرویی جای خود گمارده می شود .

فرشاد نگین تاجی :

ببینید ما الان ۱۴۰۰ نیرو داریم ماهیانه ۳ و نیم میلیارد تومان حقوق پرداخت می کنیم ،در نقدینگی مشکل داریم .

مسعود خوبانی :

در بحث خدمات واقعا تعهدات شهرداری بیشتر شده است روز به روز به وسعت شهر اضافه می شود

هدایت اکبری :

بالاخره سال ۹۷ با همه فراز ونشیب ها به پایان رسید ، از فصلی نو هم که معمولا در تمامی جلسات شورا حضور داشت و خروجی شورا را حالا، خوب یا بد منعکس کرد قدردانی می کنیم ، هر جایی که رسانه حضور واقعی داشته باشد و بی طرفانه قلم بزند قطعا انحرافات کمتر می شود .

در سال کنونی ۶ ماه من رئیس بودم و ۶ ماه هم جناب آشنا ،و الان هم بعنوان نایب رئیس در خدمت شورا هستم اگر کوتاهی شکل گرفت پوزش می طلبم هر چه توانستم کار کردم و اگرکاری نشد نتوانستم.

الان ما همه می گوییم هر که نیرو آورد دو حالت دارد یا ما شوراها در جذب نیرو دخیل هستیم یا هم نقشی نداشته ایم به کارگروه نیاز نیست در اولین حلسه شورای شهر سال بعد مصوب کنیم که سبقه هر نیروی شهرداری به چه کسی برمی گردد طرف فلان کار خدمات را برداشته بعد به واسطه امثال ماها به بدنه شهرداری تحمیل شده ایشان حق ندارد جذب شود چون باید میدان رقابتی باشد که افراد قوی جذب شود ما خودمان را دور می زنیم ما از سال ۹۲ ،۹۳ و ۹۴ هر کسی به هر دلیلی وارد شهرداری شده اخراجح  شود ما مخالف قطع نان سفره های مردم هستیم اما شتر سواری دو لا دو لا ندارد یا نیاید نیرو به سیستم شهرداری تحمیل کنیم یا هم اگر اوردیم دایه مهربانتر از مادر نشویم چرا ما چپ چپ راه برویم .

یا  ما دخالت داریم یا  شهرداری،  شهردار را بخواهیم بررسی کنیم نیروها چگونه به بدنه شهرداری جذب شدند .باید مصمم مصوب کنیم کمیسیون تطبیق هم تایید می کند که نیروهای که غیرقانونی جذب شدند اخراج شوند اگر نیروهای همه اخراج شدند به نیرو نیاز باشد از طریق روزنامه و رسانه اگهی استخدام منتشر کنیم تا لایق ها جذب شوند .

شورای شهر تاریخ مشخصی را اعلام کند که نیرهایی که بدون ضابطه جذب شدند اخراج شوند اگر قرار بر رفتن باشد همه باید بروند صاحب دار و بی صاحب نباید باشد تا مردم متوجه شوند جریان ها از چه قرار است نیرو اضافه شده به شهرداری  شورا ، به پرسنل  به هر کی گوییم اظهار بی اطلاعی می کنند .

اکر می خواهیم صداقت داشته باشیم تاریخی مشخص کنیم شهردار را ملزم کنیم ظرف یکماه اخراج شوند ما هم حمایت می کنیم .

فرشاد نگین تاجی :

زمانی که بحث اخراج نیروهای غیر قانونی می شود، همه ما با اراده می گوییم اخراج شوند اما زمان تصویب یک نفر نیست اقای رئیس این را در دستور کار قرار دهید چون بخش اعظمی از درامد شهرداری هزینه نیروهایی می شود که ناکارامد هستند و خدماتی به شهر ارائه نمی دهند الان اگر نیرو خدماتی نیاز داریم سازو کار دارد تمام نیروهای ما تقریبا آموزش ندیده هستند عمده نیروها چون آموزش بلد نیستند قطعا به شهروند و شهرداری و شورا لطمه می زنند .به شکلی نباشد هر کسی هر طور دلش خواست نیرو جذب کند مثلا من اگر به سلیقه خودم چند نفر را جذب کنم هم مشکلی بین خود همکاران ایجاد می کند و هم باعث بی اعتمادی می شوند ،و هم نیروهای ناکارامد به شهرداری می کنیم .

من نمی گویم نیرو نیاوریم اما نیرو باید برود اگر قرار به جذب نیرو باشد به تعدادی که بقیه آورده اند من هم نیرو می خواهم اضافه می کنم .

دهراب پور،

من می گویم با توجه به شرایط کاری نیروها را اخراج کنیم مثلا اگر کسی خوب کار کند بماند

هدایت اکبری: 

شاید نیروی دیگری هم باشد که از این کسی که الان خوب کار می کنذ  بهتر باشد .

اگر قرار بر رفتن باشد همه نیروهای بدون ضابطه جذب شده اخراج شود استثنا قایل نشوید

فرشید احمدی کیش :

من سخنرانان خوبی هستینم و پیشنهادت خوبی هم  داریم اما عملیاتی کردن پیشنهادات ما مهم است اطلاعات دقیقی از ریز و درشت شهرداری دارم هر نیرو را می دانم که از کجا توسط چه  کسی و چگونه جذب شده نحوه واگذاری پیمان ها را می دانم در تمام سازمان ها اتفاقاتی افتاده که مکتوب آنها را دارم من انتظار دارم این پیشنهاد عملیاتی شود من مخالف قطع کردن نان دیگران هستم اما ساز و  کار باید برای همه باشد .

ساختار اداری شهراری تعریف نشده است ،باید ساختار تعریف شده باشد هر  کدام پرسنل جایگاه مشخص و کد  خصوص دارند  از همه سالهای قبل هر شورا و شهرداری امده نیرو بدون ساختار و تعریف چارت سازمانی تحت عناونین مختلف جذب کرده تعداد محدودی از بعد ساختار استخدامی و ازمونی گذشته اند .

باید ساختاری تعریف کنیم تا بتوانیه به عملیاتی بودن شورا دست پیدا کنیم . کدام یک از شما همکاران دارای بانک اطلاعاتی هستید تا بتوانیم برای رفع مشکلاعات گام بردازیم .

 

ما بعنوان حوزه مدیریت شهری وقتی فاقد بانک اطلاعاتی قطعا کاری نمی توانیم کاری از پیش ببریم ، در زمینه واگذاری ها توقع داریم ریز و درشت واگذاری ها مشخص شود این همه از جیب مردم مثل صدقه تامین می شود ،حق مردم قابل بخشیدن نیست .

کیوان آشنا :

در درستی سخنان شما شکی نیست برنامه ها در شهرداری خیلی منظم نیست اما خوب بی اطلاع هم نیستیم هر سازمانی نیروهای مشخص دارد .بانک اطلاعاتی هر سازمانی نیرو مشخص دارد

در بحث جذب برخی نیروها شرایط خاص خودش را دارد مثلا راننده اتوبوس که بازنشسته شده باید در جا باید راننده ای جایگرین شود اتوبوس ها با دانشگاهها و دیگر دستکاهها قرار داد دارند .

اما برای جذب نیرو باید از طریق شهرداری و شورا  اقدام شود .

نگین تاجی:

اکر سازمانی ۴ تا نیرو نیاز داشته باشد اعتقاد دارم ، این نیروها را یا خودش مشخص کند یا با روند قانونی جذب شود .

کیوان آشنا :

همه پروژ ها استعلام می شود کمتر کسی در مناقصه ها ی شهرداری شرکت می کند الان رفتن برای پسماند ناحیه یک رفتن به پیمانکار شیراز رو طدن که در مناقصه شرکت کند ، الانبرای پسماند یک پیمانکار معرفی کنید این مناقصه ۳ بار تجدید شده است هیچ پیمانکار یاسوجی حاضر به شرکت نشده است .

 

مشروح گفتمان اعضای شورای شهر را در خصوص تشکیل تیم فوتبال شهرداری یاسوج فردا بخوانید .