فصلی نو ، انرژی‌ هسته‌ای – رئیس سازمان انرژی اتمی در کنفرانس خبری با مدیر کل آژانس بین المللی اتمی گفت: به هر حال دست ایران بسته نیست، پل‌های پشت سرش را خراب نکرده و هر اقدامی که مقتضی باشد و مسئولان نظام تصمیم بگیرند، برای عملیاتی کردن ان آمادگی داریم .   به گزارش […]

فصلی نو ،

انرژی‌ هسته‌ای – رئیس سازمان انرژی اتمی در کنفرانس خبری با مدیر کل آژانس بین المللی اتمی گفت: به هر حال دست ایران بسته نیست، پل‌های پشت سرش را خراب نکرده و هر اقدامی که مقتضی باشد و مسئولان نظام تصمیم بگیرند، برای عملیاتی کردن ان آمادگی داریم

.  

به گزارش فصلی نو  به نقل از ایرنا، رییس سازمان انرژی اتمی غنی سازی پیشران ها را «یک بحث بسیار مهم فنی» دانست و گفت: در ارتباط با محتوای فرمان های رئیس جمهوری و پیشران ها صحبت کردیم که چگونه انجام می شود و چه تعهداتی درقبال آن با توجه به توافق نامه پادمانی خواهیم داشت.

علی اکبر صالحی روز یکشنبه پس از گفت و گو با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که به تهران سفر کرده است،‌ در جمع خبرنگاران افزود: امروز صحبت های مختلفی درباره تعهدات ایران و اجرای برجام داشتیم و همکاری ها را مرور کردیم.

وی با اشاره به گزارش های آژانس بین المللی اتمی اظهار داشت: این گزارش ها تعهد و التزام ایران به تمامی تعهدات خود را منعکس کرده و این نکته بسیار مهی است. امروز همچنین درباره گام های بعدی همچون آب سنگین، اورانیوم غنی شده و ذخایر ایران و تحقیق و توسعه مروری داشتیم.

صالحی با بیان اینکه روابط ایران با آژانس روابط بسیار خوبی است، اظهار داشت: اصرار ما این است که آژانس بعنوان مرجع بین المللی بی طرف عمل کند و نفوذ و اعمال نفوذ کسی در گزارش های آژانس منعکس نشود که تا به امروز همین گونه بوده و بی طرفانه عمل کرده است که جا دارد تشکر کنم.

رئیس سازمان انرژی اتمی باردیگر ضمن خوشامدگویی به آمانو اظهار داشت: ایشان جلسه ای با آقای روحانی خواهند داشت و در این خصوص،بین دو طرف گفت و گوهایی خواهند کرد و ممکن است جلساتی با مسئولین دیگر داشته باشد.

صالحی با یادآوری حضورش در اجلاس امنیتی هسته ای وین اظهار کرد: جلسه ای با آقای آمانو داشتیم و ایشان ابراز علاقه کردند تا به ایران بیایند؛ ما هم پس از بررسی و اخذ نظر رئیس جمهوری موافقت خود را علام کردیم.

پیشران ها بحث بسیار مهم و فنی
وی در پاسخ به این سوال که آیا میزان غنی سازی پیشران‌ها مطرح شده یا خیر، گفت: نخست اینکه در خصوص پیشران‌ها سه ماه فرصت داریم تا آن را بررسی کنیم، این مساله ساده ای نیست که امروز درباره آن تصمیم بگیریم و فردا اجرایی کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: بحث بسیار مهم و فنی است ولی به طور معمول غنای این محرک ها از پنج درصد پایین‌تر و تا ۹۰ درصد هم هست. این بسته به نوع محرک دارد که برای چه منظور و چه زمانی استفاده می شود؛ اینها مطالب تخصصی است که ما قطعا در چارچوب برجام و در چارچوب موافقتنامه های پادمانی آنها را انجام خواهیم داد و خارج از آن کاری نمی کنیم.

صالحی اضافه کرد: ما سه ماه زمان داریم بررسی های اولیه را در این خصوص انجام دهیم و بعد نتیجه آن را در گزارشی خدمت رییس جمهوری تقدیم می کنیم.

آمادگی برای اجرای هر اقدام مقتضی
وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان این اقدام ایران را اقدام متقابل و متناظر با اقدام آمریکا تلقی کنیم، گفت: من پیشتر هم به رسانه ها گفته ام، اگر مطلبی می گویم حتما دقیق آن را می گویم ولی به هر حال دست ایران بسته نیست، پل‌های پشت سرش را خراب نکرده و هر اقدامی که مقتضی باشد و مسئولان نظام تصمیم بگیرند، برای عملیاتی کردن ان آمادگی داریم.

پیام ما به طرف مقابل جدی است
رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد. ما در شرایطی هستیم که طرف مقابل متوجه پیام ما شده و می داند که پیام ما جدی است.

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا اقدام ما طرف مقابل را از نقض برجام منصرف می کند و بازدارندگی لازم را دارد؟ اعلام کرد: طرف مقابل پیام ما را گرفته است، شما به همین میزان بسنده کنید. مطمئن باشید آنچه من می گویم حساب شده و دقیق است.

وی در پاسخ به این سوال که موضع آمانو در خصوص اقدام ما چه بود؟ گفت: ما با آقای آمانو مروری برتوافقاتی که داشته ایم کردیم و نظرات خودمان را دادیم، آن ها هم نظرات خودشان را گفتند.

گلایه از آژانس بین المللی انرژی اتمی
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: یکی از گلایه های ما به آژانس این بود، در گزارش گفته شده صد کیلو به ۱۳۰ تن آب سنگین اضافه شده، ما گفتیم که در مقیاس صد و سی هزار کیلو آیا صد کیلو اصلا معنایی دارد؟

صالحی خاطرنشان کرد: در برجام آمده است که ما تولید بیش از ۱۳۰ تن را در معرض فروش برای خریدار بالقوه خارجی قرار دهیم، این عین عبارت برجام است، بنابر این ما می توانیم بیش از ۱۳۰ تن داشته باشیم و آن را در معرض فروش قرار می دهیم و این را هم گفته ایم و این مسایل دیگر حل شده است.

وی گفت: تاکید ما این است آژانس باید واقعا بیطرفانه عمل کند و خوشبختانه در بعد فنی ما مطالبمان کاملا روشن است و اگر غرض سیاسی در میان نباشد، ما مشکل خاصی نخواهیم داشت.

صالحی در پایان گفت: سفر آمانو سفر بسیار مهمی است چرا که ایشان از مقامات مختلف ملی شرایط ایران را برای برپا نگهداشتن برجام خواهند شنید.

وی ادامه داد: ما بارها اعلام کرده ایم و مقام معظم رهبری هم فرموده اند ما به عهدی که بسته ایم وفادار خواهیم ماند و ناقض عهد نخواهیم بود مگر اینکه طرف مقابل اقدام به این کار کند. هر کدام از این مطالب هم پیام روشنی را به همراه دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه آیا آمانو پیامی از طرف آمریکا آورده یا نه؟ گفت: خیر، ما در خصوص پیشران‌ها به طور مفصل با ایشان صحبت کردیم، اینکه اگر برای مقاصد تجاری باشد به یک نحو است، برای مقاصد نظامی به نحو دیگری است و چارجوب توافقنامه پادمانی تعیین می کند که چه شرایطی باشد و ما در چار چوب آن شرایط قطعا عمل خواهیم کرد.