یادداشتی از مهدی رستمی-ظرفیت های بالای شهر” یاسوج” برای توسعه و برنامه ریزی

فصلی نو-مهدی رستمی

طرحهای شهری دسته ای از طرح شهرسازی و معماری ایرانی هستند که جهت توسعه عمرانی شهرها استفاده می شوند.طرحهایی نظیر طرح هادی، طرح جامع و طرح تفصیلی از جمله این طرحها هستند.
طرح هادی شهری، طرحی است که در آن به گسترش آتی شهر و نحوه استفاده از زمین های شهری برای عملکردهای مختلف به منظور حل مشکلات حاد و فوری و ارائه راه حل کوتاه مدت استفاده می شود.
طرح جامع شهری، جز طرحهای بلند مدت است که در آن نحوه استفاده از اراضی، منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، صنعتی، بازرگنی و اداری و کشاوزی، تاسیسات و تجهیزات و نیازمندیهای عمومی شهری که خطوط کلی ارتباطی هستند، محل مراکز انتهای خط ترمینال، مناطق نوسازی و نیازمند بهسازی و…. تعیین می شود.
همزمان با تهیه طرح جامع، ضوابط حفظ بناها و نمادهای تاریخی و مناظر طبیعی تهیه می شود؛ طرح جامع بنابر ضرورت قابل تجدید نظر است.
طرح تفصیلی نیز بر اساس معیار و ضوابط کلی طرح جامع شهری تهیه می شود که در آن نحوه استفاده از زمینهای شهری که در سطح محلات مختلف شهر، موقعیت و مساحت، تعیین دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور، میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری و نقشه ها و مشخصات مربوط به مالکیت است که بر اساس مدارک ثبتی تنظیم می شود.
طرح جامع و تفصیلی هر ۱۰ سال یکبار تهیه می شود؛ در حالی که افق ۱۰ ساله این طرح آبان ماه ۱۳۹۵در شهر یاسوج به اتمام رسد، اما به نظر می رسد هنوز این طرح جایگزین نشده است.
در حالی که طرح جامع شهری خط مشی اصولی و کلی سیاست‌های شهری در حوزه‌های مسکونی، تجاری، خدماتی، صنعتی، اداری و سایر موارد را تعیین وهدف آن مشخص کردن توسعه و تدوین برنامه‌ برای شهر و تأمین نیازمندی آنان برمبنای پیش‌بینی‌ها و اهداف توسعه شهری می باشد به نظر می رسد در آینده به دلیل اجرای نامناسب و گاها اجرا نشدن این طرح در برخی از مناطق مرکزی شهر یاسوج شاهد قفل شده خیابان ها بخصوص خیابان های مرکزی پایتخت طبیعت ایران باشیم .
گسترش روزافزون مناطق شهری و تمایل به شهرنشینی لزوم برنامه‌ریزی را برای تدوین طرح تفصیلی و جامع شهر را ضروری کرده است وقاعدتا یاسوج با ظرفیت‌های بسیار زیادی که دارد اگر برای آن طرح جامعی تدوین نشود با معضلات و مشکلات زیادی روبه رو خواهد شد.
این سالها شاهدیم در شهر یاسوج شهرداری بجای اجرای طرح تفصیلی و جامع شهر رو به درآمد از طریق کمیسیون ماده ۱۰۰ کرده و طرح را به فراموشی سپرده است و ضرورت دارد شورای پنجم شهر یاسوج در همان ابتدای شروع کار بدنبال تدوین و اجرای طرحی نو و جامع برای شهر باشد.
شورای شهر باید آینده کودکان و نوجوانان شهر یاسوج را همانند دیدگاهی که برای مالکان شهری دارند ببینند و بر آن پافشاری کنند و می بایست منافع عمومی و خصوصی را در یک جهت ببرند و دیدگاه جامعی برای همه مردم شهر داشته باشند.
امروزه مشکلات و چالش‌های شهر ها از جمله آلودگی‌ها مشکلات ایمنی و محدودیت‌ها در محیط خانه، مدرسه و فضاهای بازی نگرانی‌هایی را در خصوص تامین سلامت کودکان ایجاد کرده است ، باید توجه داشته باشیم اگر فضای بازی شهرها با شرایط فیزیکی و روانی کودکان همخوانی نداشته باشد آنها را از فضاهای عمومی به فضاهای خصوصی و از فضاهای محله‌ها به درون خانه‌ها سوق می‌دهد و با شرایط موجود فعالیت آزاد و شرایط هیجانی کودکان را به فضای تخیل و افسانه‌ای در فضای رسانه‌ای و مجازی راهی کرده است.
پیوند کودکان و شهر یک فرایند اجتماعی است و باید فضا به گونه‌ای برای کودکان فراهم شود که در وجود کودکان حس تعلق و حس مفید بودن در شهر را داشته باشند و به نیازهای کودکان توجه ویژه صورت گیرد در صورتی که این مهم را مدیران شهری ما در یک گوشه شهر با چند وسیله بازی که برای رسیدن به آن باید با غول ترافیک بجنگند فراهم کرده و پارک های محله ای را فراموش کرده اند.
ادامه دارد …….

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=3630

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: