علت سقوط هواپیمای atr72 کوه دنا است واز همه مسئولین عذرخواهی کرد
- شناسه خبر: 6175
- تاریخ و زمان ارسال: 4 اسفند 1396 - 11:02
فصلی نو- فرید یزدان پناه
کوه دنا به همه بازماندگان وملت ایران وایلش تسلیت گفت ومسولیت سقوط هواپیما را به گردن گرفت وخود را لایق هرگونه سرزنش وملامت خواند وحاضراست درهمه مجامع بین المللی وحقوق بشر وحقوق داخلی اقرار نماید که مجرم وهرگونه مجازاتی که تسکین دهنده ملت ایران وبویراحمد است از دل جان پذیرا باشد وحاضراست با هزاران هزار کیلو تی ان تی منفجر ومثل ارد پودر گردد وبه بیابان وکویری تبدیل شود و وجود خارجی نداشته باشد واما نکاتی جهت اطلاع واذهان عمومی که باعث سقوط این هواپیما شده ومنجر به متهم اصلی پرونده قلمداد شده ام با حالی که جرم خود را پذیرفته ام وجهت جلوگیری وعدم تکرار وچنین مصیبتی لازم می بینم نکاتی را یاداوری نماییم
این هواپیما به علت نقص فنی وسالها زمین گیر بودن بمدت هفت سال در شیراز وتعمیرات اساسی ودوباره برگرداندن به ناوگان هوایی ومدت قبل هم دچار نقص فنی شده بود وبه علت مهارت داشتن کاپیتان فرود اضطرای می نمایید وحتی توسط اتحادیه اروپا در لیست سیاه قرار می گیردوتولید مشترک فرانسه وایتالیا است واین هواپیما درسال ۱۹۸۹ یعنی ۲۹ سال پیش تولیدشده و۱۷ سانحه منجر به مرگ به ثبت رسیده در کارنامه ی شرکت آسمان واخرین سقوط متعلق به این هواپیما ۶۶ کشته در سمیرم ویاسوج که همگی از نخبگان بودند…واین هواپیما ۲۵ سال کارکرده بود وپایان عمر مفید ودر ابان ماه همین سال دوباره به پرواز درامد وشرکت اسمان بعد از شنیدن این خبر عکس تعمیر واورل حال (تعمیرات اساسی)این هواپیما را حذف کرد وبه نقص فنی واعتراف ایشان توسط ریس سازمان معاون وزیر محترم واما از اظهار نظرفنی وزمین گیر بودن وتعمیرات اساسی خودداری می کند
واقای بروجردی ریس امنیت ملی به فرسوده بودن ان اشاره کرد وگفت هواپیماهایی که استانداردهای لازم ندارد وضرورتی نداردکه پرواز کند وبنده از مسولین مربوطه سوال کردم وگفتندatr77 قدیمی است وغیر ازهواپیماهای جدید است که به کشور امده ویکسال ونیم است به فرسوده بودن ناوگان اشاره شده که ۲۶۶ فروند هواپیما که ۱۰۰ فروند زمین گیرشده وعمر مفید ۱۶۶ فروند دیگر بالای ۲۳ سال است که قاعدتا طبق استاندارد بین المللی باید تا یکسال دیگه بازنشسته شوندوبر اساس گفته ریس سازمان هواپیمایی پس از بیست ماه پس از اعترافش همچنان پرواز می کنند
ودر این هواپیماatr77 از سیستم e a tاستفاده نکرده وبه علت نصب ننمودن این سیستم که محل سقوط هواپیما را طبق ماهواره های تخصصی ونجات که عمدتا فرانسوی هستند وتشخیص می دهند ولی ظاهرا شرکت هواپیمایی اسمان اب نمان این سرویس را پرداخت ننموده وقطع بوده که اگر این سیستم نصب بود حداقل همان ساعات اولیه محل وقوع صانحه مشخص می شد وممکن بود خیلی از مسافران که زنده بودند نجات پیدا می کردنند وزنده به گور نمی شدندوحتی سیستم راه داری به علت نبود از راه دار خارج می شود وبا توجه به کپسول اتش نشانی مصرف شده توسط سرنشینان هم جای سوال است
واین هواپیما یک هواپیمای دوموتوره توربینی است که برای فواصل کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد ودر جاهای سردسیر وکوهستانی به دلیل خود به خود یخ زدن بدنه که بالهای هواپیمای توان گردش وزن بالای یخ زده هواپیما را ندارد وخود به باعث سقوط ان می شود
وبا توجه به پیدا نشدن جعبه سیاه هواپیما که تمام اطلاعات دران ثبت وضبط می شوند وبه زبان فرانسوی است هم گویای مطالبی است در فراخور خود
علی ایحال من دنا مقصرم وتسلیت می گویم و هرنوع مجازات که تسکین دهنده ملت ایران وایلم باشد به ان تمکین خواهم نمود وامیدوارم که شاهد این گونه حوادث نباشیم وتکرار نشود
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد