فصلی نو ، راه‌ها مهمترین ابزار رسیدن به توسعه در هر منطقه‌ای به حساب می‌آید و رشد صنعتی و گردشگری یک منطقه با راه‌های مناسب چندین برابر می‌شود و دروازه‌های پیشرفت به روی منطقه‌ای گشوده خواهد شد. استان کهگیلویه و بویراحمد که متأسفانه در محرومیت تاریخی بسر می‌برد، راه ارتباطی مناسب و اصولی حلقه مفقوده […]

فصلی نو ، راه‌ها مهمترین ابزار رسیدن به توسعه در هر منطقه‌ای به حساب می‌آید و رشد صنعتی و گردشگری یک منطقه با راه‌های مناسب چندین برابر می‌شود و دروازه‌های پیشرفت به روی منطقه‌ای گشوده خواهد شد.
استان کهگیلویه و بویراحمد که متأسفانه در محرومیت تاریخی بسر می‌برد، راه ارتباطی مناسب و اصولی حلقه مفقوده توسعه آن به شمار خواهد رفت، متأسفانه علی‌رغم شعارهای که مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های مختلف داده‌اند، اما هنوز این استان در بن‌بست ارتباطی قرار داد. هر چند به برکت نظام اسلامی تلاش زیادی برای توسعه راه‌های این استان صورت گرفت، اما بی‌ربط نیست که بگوییم به دلیل ضعف حاکم بر بدنه مدیریتی اداره‌کل راه و شهرسازی استان در مقاطع مختلف و همچنین سیاست‌زدگی و بی‌توجهی برخی مدیران ارشد این استان هنوز اندر خم یک کوچه هستیم.
در بازدید میدانی که خبرنگار این سایت خبری از پروژه محور یاسوج-سمیرم که محدوده یاسوج-پاتاوه می‌باشد و یکی از پرترافیک‌ترین محورهای استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود، متوجه شدیم که موتور تمام ماشین آلات این پروژه از کار افتاده‌اند و پروژه تعطیل شده است و بیش از ۱۰۰ نیرو از مشاور، مهندس تا بنا و کارگر از کار بیکار شده‌اند.
البته داستان پروژه یاسوج -سمیرم همانند سایر پروژه‌های راه و شهرسازی قصه و ماجراهایی دارد که باید از «علیمردانی» مدیرکل معزول شده راه و شهرسازی بخواهیم تا شبی این قصه‌ها را برای ماها توضیح دهد. پروژه یاسوج -سمیرم یکی از پروژه@های ملی به شمار می‌رود که این طرفش از بی‌پول بی‌رمق و آن طرف (سمیرم) وفور پول است، اما پیمانکارش هنوز کیفش نگرفته که کار را شروع کتد.
به قطعه سمیرم تا پل قره ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اختصاص دادند که ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پیمانکار جدید پیش پرداخت دریافت کرده است و این در حالی است که استان کهگیلویه و بویراحمد در این مسیر ۲۰ میلیارد تومان بدهی و ۸۰ میلیارد تومان هم قرارداد جاری دارد که با توجه به شزایط اقتصادی و ضعف مسوولان و بی‌توجهی برخی نمایندگان مجلس در جذب اعتبارات، پیمانکاران هم انگیزه کافی برای اجرا ندارند. اگر چه باید این موضوع به دقیق بررسی شود که چرا پروژه‌های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد به همچنین حال و روزی افتاده‌اند.
آیا قضیه پروژه سمیرم-یاسوج ربطی به کاندیداتوری آقای مدیرکل در سمیرم دارد یا خیر. حمایت نماینده بویراحمد و دنا از وزارت راه و شهرسازی در بحث استیضاح آخوندی و موضوع سقوط هواپیمای مسافری تهران-یاسوج، انتظار می‌رفت که اعتبارات زیادی به پروژه‌های راه استان و به ویژه شهرستان بویراحمد و دنا تزریق شود اگر چه تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.
به گفته یکی از پیمانکاران؛ این پروژه احداث باند دوم یاسوج سمیرم تحت عنوان احداث باند دوم بابامیدان – یاسوج و سمیرم عملیات اجرایی آن در سال ۸۹ شروع گردیده است.
این پروژه هم اکنون از سمت یاسوج بابامیدان کیلومتر ۲۰ و از سمت یاسوج سمیرم کیلومتر ۱۹ به چهار قطعه تبدیل شده است و از سمت یاسوج – سمیرم قریب ۹۰ کیلومتر در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع گردیده است.
هم اکنون کیلومتر ۲۴ از سمت یاسوج – -سمیرم (یاسوج – پاتاوه) در حال اجراست و از سمت یاسوج – بابامیدان حدفاصل (تنگاریسفیدار) ۳ کیلومتر آن در حال انجام می‌باشد.
در این محور پلهای با دهانه بیش از ۱۰۰ متر پیمانکاران آن مشخص گردیده که بایستی عملیات را شروع کنند.
اداره کل راه و شهرسازی استان هم اکنون قریب ۸۰ میلیارد تومان قرارداد باز در این محور دارند.
در سال ۹۶ از مجموع اعتبار مصوب حدود ۷۰ درصد تخصیص با اسناد خزانه اسلامی یکساله و دو ساله به پروژه تزریق گردید که در سال ۹۷ اعتبار مصوب نسبت به سال ۹۶ پنجاه درصد کاهش پیدا کرد.
شرکت ساخت و توسعه راههای وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۷ اقدام به برگزاری مناقصه از سمت سمیرم نموده که چهار خطه شدن محور یاسوج تا سمیرم آرزوی هر ایرانی مخصوصا کهگیلویه بویراحمدی‌هاست.
سوال اینجاست چرا شرکت ساخت بدون توجه به مبالغ قراردادهای منعقده در استان اقدام به انجام این کار کرده است در حالیکه اعتبارت پروژه را به پنجاه درصد تقلیل داده و بدون پشتوانه مالی حتی موجب تعطیلی همه پروژه‌ها هم از یاسوج هم از سمت سمیرم می‌گردد.
از میزان تخصیص سال ۹۷ تاکنون ۳۶ درصد به استان کهگیلویه و بویراحمد و ۶۴ درصد به استان اصفهان اختصاص شده است.
با این تفاسیر و ۸۰ میلیارد قرارداد در استان کهگیلویه و بویراحمد و ۴۰ میلیارد تومان به استان اصفهان که چند کیلومتر از سمیرم به یاسوج مناقصه رفته باید پرسید که با این وضعیت اعتبارات این محور طی چند سال باید به بهره برداری برسد؟.
فیلی معاون استاندار: قبول دارم که اعتبارات این پروژه ناچیز است
عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد همین در این زمینه گفت: امسال اعتبارات این پروژه از ردیف ملی ۱۲ میلیارد تومان است.
معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل کم بودن این اعتبار از محل اعتبارات توازن حدود ۱۲ میلیارد تومان دیگر تقاضا کرده‌ایم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا اعتبار کنونی برای پروژه‌ای به این بزرگی ناکافی نیست؟ تصریح کرد: ما هم قبول داریم که کم است.
در ادامه به سراغ یکی از پیمانکاران این پروژه که نام وی نزد خبرگزاری محفوظ است رفتیم.
وی  اظهار کرد: تاکنون در سال ۹۷ که ۷ ماه از سال می‌گذرد تنها ۱.۵ میلیارد تومان آن هم از محل اسناد خزانه اسلامی به این پروژه تخصیص یافته که سر رسید آن هم برای سال ۹۹ است و جالب اینکه همین مبلغ ناچیز هنوز توزیع نشده است!!.
نان ۱۰۰ کارگر بریده می‌شود
این پیمانکار پروژه، کل اعتباری که شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی برای پروژه در سال ۹۷ در نظر گرفته را تنها ۱۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: از این مبلغ تاکنون تنها ۱.۵ میلیارد و آن هم در قالب اسناد خزانه در نظر گرفته شده است.
وی گفت: در این محور ۲۰ کیلومتر از قبل تحویل داده شد که اکنون نیز ۲۰ کیلومتر در دست اقدام است و ۷ کیلومتر از ۲۰ کیلومتر کنونی بیس‌ ریزی شده و آماده اسفالت بود که به دلیل دست خالی ما و بی‌پولی مجبور به تعطیلی آن شدیم و این در حالیست که ۱۰۰ نفر کارگر و پرسنل در این پروژه امرار معاش می‌کردند.
این پیمانکار پروژه چهار خطه یاسوج به سمیرم خاطرنشان کرد: هر چند لحظه به لحظه خانواده کارگران با ما برای جلوگیری از تعطیلی پروژه و بیکار شدن این تعداد تماس برقرار می‌کنند اما ما نیز به دلیل مشکل اعتبارات مجبور به تعطیلی پروژه هستیم و در صورت تعطیل شدن بیس ریخته شده برای آسفالت هم از بین می‌رود.
 نماینده بویراحمد، به جد پی‌گیر اعتبارات است
این پیمانکار محور یاسوج به سمیرم با بیان این که جالب است به پیمانکار این محور در حوزه استان اصفهان از محل پل قره قول پیش پرداخت هم داده شده است تصریح کرد: ما نیز خوشحال می‌شویم که این پروژه چه از سمت اصفهان و چه از سمت استان ما به سرانجام برسد اما می‌بینیم که مطالبات ۴ سال پیش ما داده نمی‌شود اما به طرف مقابل قول پیش پرداخت داده می‌شود!.
وی با قدردانی از نماینده بویراحمد و دنا برای پی‌گیری مشکل اعتبارات این پروژه گفت: هر چند که از نظر تشکیلاتی و انتخاباتی با وی همراه نیستیم اما آقای زارع نماینده بویراحمد با ما برای پی‌گیری افزایش اعتبارات پروژه به وزارت راه و شهرسازی آمد اما بعد از یک ماه که شرکت ساخت قول همکاری داد هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته و پیمانکار مجبور به تعطیلی پروژه است.