فصلی نو – مطلبی را که در زیر می خوانید از سری یادداشت های ارسالی مخاطبین فصلی نو است و انتشار آن بمعنای تایید نوشته نیست

فصلی نو – محمد امین نکویی

بسمه تعالی
جناب آقای دکتر ایلامی سلام علیکم

انتصابات اخیر در دانشگاه علوم پزشکی استان و زمزمه هایی از دخالت صریح نمایندگان در این انتصابات در کنار مشکلات متعددی که امروزه گردن آویز دستگاه سلامت استان شده است بهانه ای شد تا نکاتی چند را از سر صدق، دلسوزی و خالی از حب و بغض های شخصی با شما در میان بگذارم.
اکنون و بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی شاهد رشد چشمگیر و همه جانبه کشور در جهت برخورداری عادلانه مردم از خدمات عمومی نظام اسلامی در همه عرصه ها هستیم. یکی از این عرصه ها عرصه بهداشت و درمان است که شاید در کنار توانمندی دفاعی و تامین امنیت مرزها توانسته است در رقابت با سایر عرصه ها پیشتاز باشد و در سطح ملی و بین المللی به جایگاه قابل قبولی دست یازیده و زمینه خدمت رسانی مطلوب را فراهم آورده است. اما متاسفانه در برخی از استان های کشور و از آن جمله استان محروم کهگیلویه و بویراحمد، بواسطه مشکلات استانی این مهم محقق  نشده است.
نیک مستحضرید که رسالت حقیقی دستگاه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی بعنوان متولی سلامت و جان مردم، در سایه استقلال کامل و فارغ از بازیهای سیاسی محقق میشود.
متاسفانه در سال های اخیر و بواسطه  رفتار مداخله جویانه، غیرقانونی، غیرمتعارف و همیشگی نمایندگان مجلس، چیزی جز رکود و درماندگی عاید مردم استان نشده است. مع الاسف باید اعتراف کنیم که این مداخلات در سطحی گسترده گریبانگیر دانشگاه علوم پزشکی استان شده است و با خارج شدن قطار دستگاه سلامت استان از ریل خود خطرات زیادی بر پیکر این استان محروم و مردم مظلوم وارد آورده و خواهد اورد.
دیماه سال ۹۵ و در هنگام انتصاب حضرتعالی به ریاست دانشگاه وضع امروز قابل پیش بینی بود. پرواضح است آن نماینده ای که با تکیه به مراکز قدرت و ثروت به مجلس راه پیدا میکند، حتما مدیرانی را که نخواهند تن به خواسته غیرقانونی انها دهند برنمی تابند و ماجرای حذف دکتر چمن، که اتفاقا از صاحب نظران طیف سیاسی منتسب به دولت فعلی بودند و  انتصاب حضرتعالی نیز از همین قاعده خارج نبود.

شنیده ها حاکی از آن است  که انتصاب های اخیر شما متاثر از مداخله نمایندگان بوده است و بسیاری معتقدند که مدیریت دستگاه سلامت عملا از رویه واحد خارج شده است.
ما معتقد نیستیم که با بحران نیروی متخصص و متعهد در کشور مواجه هستیم بلکه با بحران تخصص گرایی مواجه هستیم.
پشت برده ضعف دستگاه سلامت استان را مدیران سفارشی، ناکارآمد و غیرمتخصص می‌دانیم.  مدیرانی که خارج از چهارچوب منطقی و با توسل به نهاد قدرت و ثروت به مسئولیت هایی گمارده می شوند که ارتباط مستقیمی با حقوق مردم دارد. این وابستگی به نهاد قدرت و ثروت استقلال مدیریتی را از مدیر می رباید و مجموعه تحت مدیریتش عملا بازیچه سیاسی کاران خارج از دانشگاه میشود.
متاسفانه بدلیل عدم استقلال در مدیریت این ضعف تا پایین ترین رده های مدیریتی تداوم می یابد و یک مجموعه را بصورت کامل فلج می کند.
مضافا ضعف مدیران بالادستی و عدم شایسته سالاری باعث نارضایتی، بی انگیزه شدن در محیط کار و ناکارآمدی پرسنل و نیروی انسانی هر مجموعه ای می باشد(که عدم پرداخت معوقات پرسنل و بی توجهی به حقوق و مزایای پرسنل نیز با آن مرتبط است). برای نمونه  اگر به بخش نظرسنجی سایت معاونت درمان دانشگاه  که بیش از سایر معاونت ها با مردم وحقوق بیماران مواجه است مراجعه فرمایید با نارضایتی بیش از ۸۰ درصدی (تاریخ ۱۷خرداد ۹۷)پرسنل معاونت درمان و بیمارستان ها مواجه خواهید بود. این نارضایتی گسترده علیرغم مطلوب بودن ساعات کار مفید پرسنل، سبب ناکارآمدی در حوزه عملکردی میشود که ارایه خدمات نامطلوب و تضییع روزانه حقوق بیماران را در پی دارد.
باری به هر جهت ضعف مدیریتی از یک سو و عدم پیاده‌سازی نظام کارآمد نظارت و ارزیابی از سوی دیگر،  امکان ارتقای اثربخشی و کارایی نظام سلامت استان را تحت تاثیر قرار داده است.
درک کردن حال ان که عزیزش روزها در بخش آی سی یو بستریست و بواسطه خرابی طولانی مدت دستگاه سی تی اسکن نه راه رفتن دارد و نه راه بازگشت، بسیار سخت است. او بالخره جان می دهد و می رود اما ما می مانیم و حق الناس. و البته هستند وجدان های بیدار در بخش ها و واحدهای درمانی که شوق و انگیزه ترمیم دارند لکن راهی نمی یابند.
جناب آقای دکتر ایلامی! ادرس غلط به جریان دانشجویی باعث شده است تا تشکل های دانشجویی با متن جامعه و مشکلات مردم بیگانه باشد و سرگرم مسائل ساختگی و دست چندم شوند.
در زمانی که بیماران زیادی بواسطه خرابی دستگاه سی تی اسکن بیمارستان مرکز استان و محروم شدن از اقدامات تشخیصی به جا و به موقع، براحتی جان می دهند شما با توجیه های
ناصواب و
غیرقانونی، مجدانه تمام تلاش خود برای برگزاری یک
کنسرت در ماه مبارک رمضان را علیرغم مخالفت حراست و دفتر نهاد رهبری دانشگاه به خرج می دهید اما غافل از مشکلاتی هستید که مستقیما با جان مردم مرتبط است.
ایا مسئله و مشکل امروز ما برگزاری کنسرت است یا سلامت و جان مردم؟!؟!؟ اساسا رسالت حقیقی دانشگاه علوم پزشکی چیست؟!؟
متاسفانه نگرش سطحی و ظاهرگرایانه به کار فرهنگی، خلاصه کردن آن در هیجان های کاذب و بی توجهی به معنا و محتوا در فعالیت های فرهنگی فضای دانشگاه را کاملا دودی کرده است و این برای یک دانشگاه که خود متولی سلامت مردم می باشد ایراد کمی نیست. دانشجویان با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم میکنند.
مسئله استعمال دخانیات  دانشجویان و  سایر مسائل مبتلا به فضای دانشجویی وآموزشی و دیگر مشکلات خوابگاه ها که خود بهتر میدانید و بر حسب مصلحت جای ذکر آن در این نگاره نیست و مجال گفتنش بماند وقت دگر.
جناب آقای دکتر ایلامی!
متاسفانه مردم استان در سایه نگاه غیر مسئولانه با حقوق خود بیگانه اند و همین امر باعث شده است روزانه موارد متعددی از نقض حقوق بیماران در بیمارستان ها و مراکز درمانی این استان صورت گیرد  و براحتی و حتی گاها بدون اطلاع بیمار و همراهش به اصطلاح ماست مالی شود.
چرا توجهی به منشور حقوق بیماران و تلاش موثری برای آگاهی مردم استان از حقوق خود صورت نمیگیرد؟!؟
البته همکاران ما در دستگاه سلامت استان خصوصا همکاران بومی نباید از ارتقای آگاهی
بیماران از حقوق خود و افزایش نظارت های مردمی نگران باشند چرا که این مردم همان خانواده های من و شما هستند که روزانه گذرشان به یکی از مراکز درمانی میخورد.
مع الاسف این ناآگاهی مردم از حقوق خود سبب شده تا گاها مردم استان برای استیلای حقوق خود راه خشونت در پیش گیرند که البته خط مقدم در مواجه با آن نیز پرسنل میدانی و زحمتکش است.
جناب آقای دکتر! مادامی که سلامت مردم را سیاسی کنیم و وارد بازی های سیاسی که هیچ منفعتی برای مردم ندارد شویم و مسئولیت‌ها را آنگونه که نقل مجالس شده است در کلوپ‌های سیاسی و باندی و بر سر سفره های شام و نهار در مهمانی ها و ویلاها تقسیم و تعارف می‌کنند وضع بهبود نخواهد یافت. زیرا در این صورت مردم متضرر شده و به نظام و دولت بدبین می شوند و این موجبات نارضایتی عمومی را فراهم می آورد.
راهکار رهایی از وضع موجود بازگشت به مسیر عقلانیت و انتخاب مدیران بر اساس سنجه های منظقی و علمیست.
جناب آقای دکتر ایلامی شما را همیشه بعنوان متخصص عفونی خوش اخلاق میشناسم که توصیه اکید میکنم برگردید به همان مطبتان و بگذارید زبان های مردم در موردتان به نیکی سخن برانند نه اینکه قلب های شکسته  و دل های غمگین بدرقه راهتان باشد.
والعاقبه للمتقین

محمدامین نیکویی نژاد

مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان و دبیر سابق اردوهای جهادی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور