فصلی نو، نخستین جایزه علمی در کهگیلویه و بویراحمد به نام دکتر رضا امید بیگی با حضور رئیس دانشگاه یاسوج، رئیس بنیاد نخبگان استان، رئیس بنیاد نخبگان فارس و جمعی از دانشگاهیان در یاسوج رونمایی شد.   رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد روز شنبه در آیین رونمایی از جایزه علمی امید بیگی در یاسوج […]

فصلی نو، نخستین جایزه علمی در کهگیلویه و بویراحمد به نام دکتر رضا امید بیگی با حضور رئیس دانشگاه یاسوج، رئیس بنیاد نخبگان استان، رئیس بنیاد نخبگان فارس و جمعی از دانشگاهیان در یاسوج رونمایی شد.

 

رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد روز شنبه در آیین رونمایی از جایزه علمی امید بیگی در یاسوج گفت: در حالی که جمعیت زیادی از دانش آموخته های استان بیکار هستند با استفاده از کمک های بنیاد نخبگان و ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه می توان گام های موثری در این زمینه برداشت.
سید حمدالله اکوانیان اظهار داشت: این اولین جایزه علمی استان است که به نام مشاهیر، صنایع و حوزه‌های مختلف برون دانشگاهی تعریف می‌شود.

بنیاد نخبگان مکمل طرح های دانشگاهی

وی افزود: بنیاد نخبگان حلقه اتصال حوزه‌های دانشگاهی، پژوهشگران و مخترعان به بخش های اجرا، فرهنگ و صنعت است تا بتوانند از دانش انباشته شده پس از ۴۰ سال تلاش و مجاهدت علمی در ایران بهره مند شوند.
اکونی بیان کرد: از ۲ جایزه دیگر در نیمه اول سال آینده در حوزه علوم انسانی و فرهنگ و دیگری در بخش صنعت و کشاورزی رونمایی خواهد شد .
وی با اشاره به وجود بیش از هفت هزار دانشجوی درحال تحصیل در دانشگاه یاسوج، عنوان کرد: دانشگاهیان و فرهنگیان باید برای گام دوم که گفتمان سازی در مورد این جوایز و حرکت به سمت اثربخشی و نتیجه بخشی است بنیاد نخبگان را همراهی کنند.
اکوانی با اشاره به همکاری دانشگاه یاسوج و بنیاد نخبگان استان فارس برای طراحی این جایزه، تصریح کرد: هدف اصلی این است که حوزه‌های علمی و فرهنگی و صنعت استان بتوانند از دانش نخبگان بهره مند شوند.
رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در حال حاضر مکانیسم های ارتباطی بین نخبگان، فرهیختگان، دانشگاهیان و مخترعان با حوزه های اجرا، فرهنگ و صنعت محدود است.
اکوانی با اشاره به پایین بودن ظرفیت استخدام ها، گفت: یکی از حوزه های مرسوم در دانشگاه ها بحث استخدام پس از فارغ التحصیلی برای اشتغال در صنعت است.
وی اظهار داشت: یکی دیگر از حوزه های مرسوم در دانشگاه ها، طرح های پژوهشی است که در این زمینه نیز محدودیت‌هایی به خصوص در بخش های دولتی وجود دارد.
اکوانی افزود: حوزه فعالیت بنیاد نخبگان مکمل ۲ بخش دیگر یعنی استخدام و طرح‌های پژوهشی است و یک پل ارتباطی بین آنها ایجاد می کند.
وی بیان کرد: بنیاد نخبگان استان ایده های نو و ابتکارات در مجموعه مخترعان و فرهیختگان حوزه‌های اجرایی، فرهنگی و صنعت را به جامعه وصل خواهد بود.
اکوانی عنوان کرد: ویژگی های اخلاقی و پذیرش عمومی و مهم تر ازهمه شایستگی‌های علمی و اثرگذاری بر نیازهای روزمره مردم، ۲ شاخصه برای نامگذاری جایزه به نام یک شخص یا نهاد است.
وی ابراز داشت: هدف از جایزه پروفسور امید بیگی ایجاد انگیزه در بین جوانانی است که به صورت هدفمند در راستای گسترش مرزهای دانش و اثرگذاری در جامعه فعالیت دارند.

نیروی انسانی مهمترین سرمایه سازمانی

رئیس بنیاد نخبگان فارس نیز در این آیین گفت: یکی از اهداف بنیاد نخبگان شناسایی و هدایت استعدادهای برتر به سمت نخبه شناسی، نخبه پروری و نخبه گزینی است.
حبیب شریف اظهار داشت: بعد از شناسایی و پرورش نخبگان، تکریم و الگوسازی این افراد برای ایجاد انگیزه در دیگر جوانان مطرح می شود.
وی افزود: مهمترین بخش هر تشکیلاتی نیروی انسانی توانمند آن سازمان است و هدف بنیاد نخبگان آماده سازی نیروهای مستعد و توانمند نخبه است.

مجمع خیرین نخبه پرور

شریف با اشاره به محدود بودن بودجه دولتی بنیاد نخبگان، بیان کرد: برای رهایی از این قید و بندها یک’ ان جی او’ به نام مجمع خیرین نخبه پرور ثبت شده است که دومین مرکز آن در یاسوج تاسیس خواهد شد.
وی عنوان کرد: مجمع خیرین نخبه پرور یک تشکیلات موازی با بنیاد نخبگان خواهد بود.
شریف تصریح کرد: شخصیت های برتری در کهگیلویه و بویراحمد و استان های پهنه جنوب کشور وجود دارد که می توان جوایزی را به نام آنها طراحی کرد.
وی ابراز داشت: جایزه علمی امیدبیگی اولین جایزه مشترک بین کهگیلویه و بویراحمد و فارس است.
شریف گفت: خیرین کشور در کارهای سخت افزاری بسیار فعال هستند که به کمک آنها می توان پروژه ها را به نیروی انسانی توانمند مجهز کرد.
وی افزود: ۱۰ دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۱۷ مبلغ هشت و نیم میلیارد دلار از طریق خیرین جذب کردند و باید از این ظرفیت برای اعتلای کشور استفاده کرد.
شریف بیان کرد: به منظور حمایت بیشتر از دانش آموزان نخبه کمیته شناسایی بنیاد نخبگان در کهگیلویه و بویراحمد شکل خواهد گرفت.

ارزش افزوده با گیاهان دارویی

رئیس دانشگاه یاسوج نیز در این آیین گفت: نمی توان با تکیه بر عمر محدود منابع نفت و گاز معضل بیکاری را برطرف کرد.
احمد عریان اظهار داشت: صنعت گیاهان دارویی، تشخیص خاک، شناسایی و درمان بیماری ها، برداشت و فرآوری، تخلیص، جداسازی ماده موثره یک رویکرد مهم در زمینه ایجاد اشتغال است که می تواند جایگزین نفت شود.
وی افزود: باید از تجربه کشورهای بدون نفت استفاده کرد و تاکنون کم کاری در زمینه گیاهان دارویی مانع پیشرفت قابل توجه در این زمینه بوده است.
عریان بیان کرد: باید اشتباهات را پذیرفت و برای پیشرفت در زمینه گیاهان دارویی هر بخشی فقط کار تخصصی خود را انجام دهد.
وی عنوان کرد: قرن حاضر متعلق به گیاهان دارویی است و با تغییر رویکرد از نفت به دیگر صنایع می توان ثروت ایجاد کرد.
عریان ابراز داشت: گیاهان دارویی با این رویکرد در دنیا مطرح هستند که امروزه تعداد زیادی از بیماری ها را درمان می کنند.
وی گفت: گیاهان دارویی ثروت عظیمی هستند و می توان با ارزش افزوده صد برابری آنها را به محصولات گران‌قیمتی تبدیل کرد.
بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد با همکاری مجمع خیرین نخبه پرور فارس و شرکت دارویی دانش‌بنیان زردبند و به منظور توسعه ارتباط نخبگان با صنعت، اولین جایزه علمی استان با عنوان «جایزه علمی دکتر رضا امیدبیگی» در حوزه‌ی کاشت و فرآوری و فرمولاسیون گیاهان دارویی را تعریف و آئین رونمایی از آن را برگزار کرد.
این جایزه هر ساله پس از تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای تعیین معیار و امتیاز‌بندی لازم، مشمولان را انتخاب و با حضور نماینده شرکت زردبند طی مراسمی اهدا خواهد شد.
جایزه علمی دکتر رضا امید بیگی شامل پرداخت سالانه مبلغ یکصد میلیون ریال، تندیس طلایی و لوح تقدیر خواهد بود.