هنوز یک هفته از پیروزی دولت تدبیر و امید در استان نگذشته که موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به تهران رفته و  با محمد خدادی مدیرعامل ایرنا دیدار کرده است. این دیدار از این جهت اهمیت دارد که حالا خادمی به خوبی ظرفیتهای قدیمی ترین خبرگزاری ایران را از نزدیک می بیند و می […]

هنوز یک هفته از پیروزی دولت تدبیر و امید در استان نگذشته که موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به تهران رفته و  با محمد خدادی مدیرعامل ایرنا دیدار کرده است.

این دیدار از این جهت اهمیت دارد که حالا خادمی به خوبی ظرفیتهای قدیمی ترین خبرگزاری ایران را از نزدیک می بیند و می تواند با کمی تحلیل دریابد که خبرگزاری کهگیلویه وبویراحمد  با آن همه دم و دستگاه و دبدبه و کبکبه در بزنگاه های این استان چه عملکردی داشته است.

به جرات می توان گفت خدمتی را که ایرنا به جریان رقیب روحانی در این انتخابات کرد حتی رسانه های اصولگرا هم نکردند.

در حالی که ایرنا ادعای همسویی با دولت را دارند و از بودجه و پول دولت تغذیه می شوند در این انتخابات فرمانداران را به بهانه های مختلف فیلتر کردند و استاندار را نیز سطحش را در حد خبرها و آمار و ارقام بی کیفیت تنزل دادند.

در پوشش دو رویداد خبری مهم در استان یکی آمدن رئیسی و دیگری جهانگیری به استان خبرها را به گونه ای پوشش دادند که هر کس اندک سواد رسانه ای داشته باشد به خوبی تشخیص می دهد تفکری که ایرنای استان را مدیریت می کند یک تفکر اصولگراست.

اگرچه ایرنا در سالهای اخیر به دلیل رشد رسانه های مجازی و سایت های محلی در کشور افت محسوسی داشته است اما تنزل این درگاه رسمی جمهوری اسلامی ایران در کهگیلویه وبویراحمد دست کم دریکی  دو سال گذشته آنچنان مشهود است که این خبرگزاری را به یک بولتن خبری روابط عمومی  ادارات کل مانند کرده است.بولتنی که  نه خبرهایش جذابیت بازنشر در سایر رسانه ها را دارد و نه از آن می توان به عنوان یک منبع دست اول یاد کرد.

ار آنجایی که نیروهای شاغل در ایرنا همه از چهره های باتجربه و پیشکشوت  خبری این استان هستند و بسیاری از خبرنگاران شایسته این شهر نیز برخاسته از همین خبرگزاری است پس ایراد کار جای دیگری است و بسیاری این ضعف را متوجه نوع مدیریت حاکم بر این خبرگزاری می دانند.

در همه چهار سال گذشته دولت تدبیر و امید از محرومیت رسانه ای خود نالیده است  و حتی یک بار این ضعف را متوجه رسانه خود که در بیخ گوشش خبر تولید می کند نکرده است.در بیست روز منتهی به انتخابات این خبرگزاری در استان کهگیلویه  وبویراحمد نشان داده که اگر قصد خدمت به فرد خاصی را داشته باشد توان کافی را دارد. آنچنان که به نقل از یکی از حامیان جریان رقیب روحانی تیتر می زند

رئیسی بهترین گزینه برای ریاست جمهوری است و این خبر به مذاق جریان رقیب خوش می آید و  دست به دست می چرخد تا صدای مرکزنشیان هم در می آید و در حرکتی نامعمول خبر از خروجی  خبرگزاری حذف می شود.

در این موقعیت اما اصلاح طلبان و البته دولت با عنوان سهو بودن این خبر از موضوع می گذرند اما درست به فاصله چند روز بعد وقتی رئیسی به استان می آید حاشیه هایی از سفر وی در این خبرگزاری منتشر می شود که حتی حامیان رئیسی  هم چنین مطلبی در کل انتخابات ننوشتند  تا جایی که این خبر هم پر بازدید ترین خبر این رسانه شد .

آنجا که می نویسد”خانواده شهدای کهگیلویه و بویراحمد با صراحت و قاطعیت از رئیسی در انتخابات پیش رو اعلام حمایت کردند. شعارهایی که توسط مردم در این سخنرانی سر داده شد شامل«رئیسی انقلابی صد درصد انتخابی»، «سید محبوب ما رئیس جمهور ما» و «ایران یک کلام رئیسی والسلام» بود.”

این درحالی است که در همه چهار سال گذشته اگر حتی یک بار با این قاطعیت از روحانی حمایت می کردند روحانی و عملکردش اینچنین در استان مظلوم واقع نمی شد.

حالا انتخابات تمام شده و باید ضعفها و قوتها بررسی شود  پس لازم است قیل از هر کار به پاشنه آشیل این دولت یعنی اطلاع رسانی پرداخته شود.

مردم استان کهگیلویه وبویراحمد برخلاف همه توسعه نیافتگی های استان،در تولید محتوا و خبر و سایت داری از بسیاری از استانها جلوتر هستند. شهروند خبرنگاران چنان پر قدرت شده اند که امکان در پرده سخن گفتن را ازمسئولان  سلب کرده اند. در این شرایط  تفکر حاکم بر ایرنای استان تفکری محافظه کار است که در این انتخابات نه تنها جرئت درج یک خبر و یا تولید یک گزارش ناب و دست اول به نفع روحانی را نداشته بلکه چنان حرفه ای به ستایش رقبای وی پرداخته است که بسیاری با خواندن این خبرها به این باور رسیدند که شاید روحانی رفتنی است.خبرهای روحانی آنچنان غیر صمیمی تنظیم شدند که انگار روحانی غریبه ای است که تازه از راه رسیده و قصد دارد برای اولین بار خود را معرفی کند. این در شرایطی است که خبرگزاریهای جریان رقیب لحظه به لحظه خود را وقف جریان خود کردند  و کم کم جامعه را به این باور رساندند که پیروزی اصولگرایان حتمی است

این استان رسانه های مقتدری دارد و هیچ حرکتی از چشم تیزبین جامعه و اهالی رسانه دور نمی ماند. و همگان به خوبی می دانند اگر هزاران سایت هم در این استان پا بگیرد در نهایت کسی که از بیرون خبرها را دنبال می کند ناچار است برای اطمینان به ایرنا مراجعه کند و آنچه ایرنا از خود در این انتخابات نشان داد چهر ه ای نه مخالف دولت بلکه ضد دولت بود.

ختم کلام اینکه اگرچه، وقتی مدیریت خبرگزاری ایرنا در کهگیلویه وبویراحمد به یک عکاس سپرده میشود میتوان انتظار چنین اقداماتی را بعلت عدم تخصص در حوزه خبر ازمجموعه مدیریتی وی داشت اما آرزو میکنیم درپرسابقه ترین رسانه کشور شاهد شایسته سالاری و اقدام بر اساس شعار بنیادین ایرنا در آینده عملکردی آنها باشیم.