نوروزی- نمی توانم اختیار خودم را به شورا دهم – سخنان زارعی دقیق بود- بالای ۵۰ درصد نیروهای سازمان بویراحمدی هستند
- شناسه خبر: 7167
- تاریخ و زمان ارسال: 29 تیر 1397 - 11:59
فصلی نو ، در استان کهگیلویه و بویراحمد خیلی ها بر این اعتقادند که اگر محمود احمدی نژاد هزاران تخلف در دوران ۸ ساله ریاست جمهوری انجام داده باشد حذف سازمان مدیریت و برنامه ریزی بهترین تصمیم وی در آن ۸ سال بوده است .
زمانی که غلامرضا تاجگردون با رای قاطع نمایندگان مجلس به ریاست کمیسون تلفیق بودجه برگزیده شد ، اذهان عمومی روزهای خوشی را برای دو شهرستان گچساران و باشت متصور شدند اولین اقدام تاجگردون بعد از ریاست کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در استان پیشنهاد یکی از نزدیکترین یاران خود به سید موسی خادمی استاندار وقت کهگیلویه و بویراحمد و نوبخت معاون اول رییس جمهور در زمان احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بود .
ریاست علی حسن نوروزی بر سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان که با کمترین مقاومت از سوی نوبخت و سید موسی خادمی همراه شد تنها چند ماهی بدون حاشیه بود که پس از آن ابتدا با جنجال های فراوانی همراه شد .
سازمان تازه احیاء شده مدیریت و برنامه ریزی استان در اولین اقدام بدنبال جذب نیرو بود ، نیروهایی از سازمان سابق که در هیچ یک از سالهای فعالیت خود اقتدار نونی این دستگاه را نداشت بهمراه چند نیروی انتقالی از دیگر دستگاهها و طبعا نیروهای شرکتی که این آخری بیشترین حواشی را بدنبال داشت.
پس از جنجال میرمحمدی در توزیع ناعادلانه اعتبارات آموزش و پرورش و کش و قوسهای طولانی مدت علیمردانی در حوزه تقسیم اعتبارات بویژه بافت های فرسوده و تبعیض در پرداخت صورت وضعیت پیمانکاران توسط این مدیر غیر بومی استان آخرین حاشیه پر سر و صدا در جلسه شورای برنامه ریزی استان اتفاق افتاد .
آنجا که حسن نوروزی یک تنه و البته اواخر جلسه با کمک رحیمی فرماندار گچساران مقابل همه از جمله استاندار و معاون اقتصادی وی بهمراه غلام محمد زارعی و عدل هاشمی ایستاد تا اعتبارات یک سوم نفت به شهرستان های نفت خیز تعلق بگیرد ، و در مقابل پیشنهاد استاندار مبنی بر فرصت دوهفته ای مقاومت نشان داد را معلوم نیست بحساب حس ناسیونالیستی وی گذاشت با اجرای دقیق آنچه که قانون تا آن زمان سر راه وی قرار داده بود .
نوروزی از اینکه بگوید تاجگردون را خیلی دوست دارد ابایی ندارد و در همه این احوال می گوید برای زارعی و عدل هاشمی نیز احترام خاصی قائل است .
سوالات از حسن نوروزی زیاد بود و به همین جهت راهی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان شدیم تا از وی جواب همه ابهامات را بخواهیم .
آنچه که در زیر می خوانید ماحصل گفت و گوی ما با رئیس سازمان برنامه و بودجه بود .
دوست داریم هر اعتباری وارد استان می شود از فیلتر شورای برنامه ریزی و توسعه رد شود
در خصوص موضوع اعتبارات قبل از هر چیز به یک نکته دقت کنیم که بعضی از اعتبارات از محل ردیف های در اختیار دستگاههای ملی به دستگاههای استانی ابلاغ و نیازی به تصویب آن در شورای برنامه ریزی و توسعه نیست .
قاعدتا سازمان مدیریت استان بعنوان دبیرخانه شورای برنامه ریزی و توسعه در چگونگی توزیع آن و حتی مصرف جایگاهی ندارد، ممکن است برای بازسازی بافت های فرسوده اعتباری و یا جهت مناطق حادثه خیز از طریق وزارت راه به اداره کل راه و شهرسازی ابلاغ شود یا فرض شود که برای تخریب و بازسازی مدارس آسیب پذیر ،وزارت آموزش و پرورش اعتباراتی به اداره کل نوسازی مدارس ابلاغ کند .
در این موارد ورود سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شورای برنامه ریزی و توسعه در توزیع و مصرف این بودجه ها فاقد وچاهت قانونی است .
در همین خصوص جاههای هم معترض شدیم در جلساتی که در سازمان مدیریت برنامه ریزی استانها برنامه بودجه ریزی داشتیم گفتیم که بهتر است که این ردیف ها در اختیار وزارت خانه ها کمتر باشد و از مکانیزم سازمانی استان ها عبور کند چون نظارت و پاسخگویی بهتر انجام می شود.
شاید هم حرف ما زیاده خواهی تلقی شود اما دوست داریم هر اعتباری وارد استان می شود از فیلتر شورای برنامه ریزی و توسعه رد شود ، خوب ما نماینده دولت در این زمینه هستیم دستگاه فرابخشی هستیم و از آنطرف وزارت راه می گوید اگر من متولی راههای کشور هستم اگر هواپیمایی سقوط کرد من باید پاسخگو باشم اگر قطاری ریل من باید پاسخگو باشم ، به این نتیجه رسیدم که کدام مناطق به بودجه بیشتر نیاز دارد خوب آنها اختیار مسئولیت می خواهند.
دلیل ندارد من اختیاراتم را در اختیار شورای برنامه ریزی قرار دهم
لذا دلیل ندارد که من اختیار خودم را در اختیار شورای برنامه ریزی قرار دهم که جاههای هزینه شود که بعدها من پاسخگو باشم ، خب این خودش بحث جداگانه ای دارد ؛ اگر اعتبار بافت فرسوده در شهرستانی هزینه شود یا نشود اگر پول آسیب های اجتماعی به شهرستانی برود یا نرود چون از فیلتر سازمان مدیریت و برنامه ریزی عبور نکرده است هیچ مسئولیتی متوجه ما نخواهد بود .
همانقدر که استان مورد سوال قرار گرفته است که چرا اعتبارات بافت فرسوده به گچساران رفته است همانقدر سوال شد که چرا اعتبارات آسیب های اجتماعی به گچساران نمی رود اینهمان سوالی بود که در جلسه قبلی آقای استاندار پرسید وخود شما هم این خبر را کار کردید و چون این اعتبارات از فیلتر ما عبور نمی کند پاسخگو نیستیم .
۱۷۹ میلیارد ریال برای ترمیم اعتبارات شهرستان هایی که از یک سوم برخوردار نمی شوند
در زمینه اعتبارات استانی در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی ما اعتبارات استانی را که ابلاغی به استان امسال ۶۰ میلیارد تومان اسات بر اساس شاخص هایی که اطلاعات آن را از دستگاههای اجرایی گرفتیم و مسئولیت صحت و سقم آن نیز با همان دستگاههای اجرایی است در جلسه ای که ۴ روز قبل از برگزاری جلسه در حضور ۸ فرماندار استان و معاونت امور عمرانی استانداری و سازمان مدیریت بحث کارشناسی و نحوه محاسبه کارشناسی شاخص ها را به اطلاع همه فرمانداران رساندیم در جلسه شورای استانی توزیع اعتبارات بر اساس شاخص های ارائه شده به شورا پیشنهاد دادیم .
در خصوص اعتبارات نفت نیز ما اعتبارات نفت استان را به دو بخش تقسیم کردیم که دو سوم برای مناطق محروم استان است که منهای بخش مرکزی گچساران و بخش مرکزی بویراحمد بقیه مناطق استان و دهستان های محروم حتی دهستان های محروم بویراحمد از این دو سوم برخوردار می شوند که توزیه اعتبارات استان بر اساس دو شاخص است یکی جمعیت مناطق محروم شهرستان دوم ضریب محرومیت که این ضریب محرومیت دهستان ها و بخش ها را از مصوبه هیات وزیران می گیریم .
در زمینه یک سوم اعتبارات نفت و گاز نیز تاکنون بر اساس مفاد ماده ۲۶ قانون برنامه ششم ، ماده ۳۲ قانون احکام دائمی برنامه توسعه ماده ۴۴ قانون ابلاغ ۲ و تبصره یک قانون بودجه ۹۷ و نیز توزیع ذیل جدول ۱۰-۱ قانون بودجه ۹۷ بین نقاط نفت خیز استان که شامل شهرستان های بهمئی و گچساران توزیع می شود .
قانون برای نامه آقای زارعی چیزی به ما ابلاغ نکرده است
در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی نماینده محترم بویراحمد و دنا بر این اعتقاد بودند که اعتبارات سهم یک سوم نفت میبایست به همه شهرستان های استان تعلق گیرد که ما هم گفتیم قوانین و مقررات موجود موید این موضوع نیست ضمن اینکه در قانون بودجه ۹۷ مبلغ ۱۷۹ میلیارد ریال برای شهرستان هایی که از محل یک سوم سهمی نمی برند ( ۶ شهرستان ) به مصوب و ابلاغ شده است که به وضوح منظور قانون گذار یا همان مجلس آن بوده است که اعتبارات دو سوم برای نقاط مختلف استان و یک سوم برای نقاط نفت خیز و اعتبار ۱۷۹ میلیارد ریال که برای ترمیم اعتبارات شهرستان هایی که از یک سوم برخوردار نمی شوند است .
مبلغ اعتبارات دو سوم ۵۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و مجموع اعتبارات یک سوم ۱۷۰ میلیارد تومان است.
ما زمان بندی بودجه در طول سال داریم ۳۱ تیرماه پایان سال مالی ۹۶ است و از اول مرداد ۹۷ باید وارد سال مالی عمرانی ۹۷ شویم ، قانون گذار گفته است که بعد از آنکه اعتبارات شهرستان ها در شورای برنامه ریزی و توسعه مصوب شد ۱۵ روز زمان می بایست در اختیار کمیته های برنامه ریزی شهرستان ها قرار گیرد تا پروژه های ۹۷ خود را تعریف کنند روز ۱۶ که شورا برگزار شد با فرض اینکه تا ۱۵ روز بعد یعنی تا ۳۱ تیرماه کمیته های شهرستان ها برگزار شود و ما از اول مرداد بتوانیم پیش نویس موافقت نامه های سال ۹۷ را آغاز کنیم .
تاخیر روند کار ما را با مشکل مواجه می کند
یک روز تاخیر در مصوبات شورا معادل آن میبایست مبادله موافقت نامه را با تاخیر مواجه می شود ،صحبت های آقای زارعی شمرده و دقیق بود که سال قبل موضوع را دنبال کردند ولی سازمان برنامه و بودجه خواسته ما را ابلاغ نکرد اولا سازمان برنامه و بودجه مواردی را که سیر قانونی را طی کرده می تواند ابلاغ کند یعنی در دولت تصویب شده ،مصبه مجلس گرفته و شورای نگهبان را هم طی کرده باشد را ابلاغ کند که این موارد سال قبل طی نشده بود و چون سازمان برنامه ریزی کشور به ما ابلاغ نشده بود ما اجازه اقدامی غیر از آن را نداشتیم و اطمینان دارم صحبت های آقای زارعی سازمان برنامه ریزی استان نبوده است.
–
در سال ۹۷ از مجموع ۱۰۸ میلیارد تومان اعتبار استانی ارتقا شاخص های توسعه و تبصره ۱۸ قانون بودجه ۸۰ درصد آن یعنی ۸۷ میلیارد تومان تخصیص گرفتند اعتبارات نفت و گاز از مجموع ۲۲۶ میلیارد تومان ۶۵ درصد تخصیص گرفته و ارزش افزوده برای توسعه ورزش از ۲۵/۶ میلیارد تومان ۵۴ درصد تخصیص یافته و اعتبارات جز ۱۸ ۵۵۰ هزار از مجموع ۲۹۹ میلیارد تومان ۱۱ درصد آن یعنی قریب ۳۵ میلیارد تومان تخصیص داشته است .
سرجمع ۲۸۵ میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی ۹۷ استان ما از مجموع ۶۶۰ مییارد تومان تاکنون تخصیص گرفته ایم در زمینه پروژه های ملی استانی شده نیز ۱۱۹ میلیارد تومان از ۲۱۹ میلیارد تومان مصوب سال ۹۷ استان تاکنون تخصیص پیدا کرده است .
پیمانکاران اعتبارات نفت زودتر به پول خود می رسند
کلا ۱۵ درصد عمرانی کشور توزیع استانی می شود و ۸۵ درصد اعتبارات در اختیار وزارت خانه های و یا به تعبیری اعتبارات ملی است و آن چیزی که بیشتر در تحول یک منطقه از لحاظ عمران و آبادانی به چشم می خورد پروژه های ملی است و اگر ما بتوانیم از ردیف های ملی به اندازه کافی اعتبار بگیریم بمراتب چند برابر اعتبارات استانی است.
وزارت نفت علاوه بر ۳ درصد یک واحد عمران دارد که برای مناطق محروم و نفت خیز از منابع داخلی وزارت خانه اعتبار مصوب دارد که با تفاهم نامه هایی که بین استانداری ، دستگاه اجرایی مربوطه و وزارت نفت منعقد می شود که این هم خارج از برنامه های سازمان مدیریت و برنامه ریزی است پروژه هایی را اجرا می کنند .
ما همه ساله بویژه در سالهای اخیر تخصیص اعتبارات عمرانی که سازمان به استان ها ابلاغ می کند در قالب نقدینگی اسناد خزانه اسلامی ، اوراق مشارکت که سهم غالب آن اسناد و اوراق مشارکت بوده است و نقدینگی وزن کمتر داشته است ما متناسب با نقدینگی که در اختیار ما گذاشته اند بین دستگاهها و پروژه ها سر شکن می کنیم البته چون تخصیص اعتبارات نفت عندتا بصورت نقدی یا اسناد کمتر از یکساله است طبیعی است که پروژه هایی که از طریق نفت مصوب شده اند بیشتر می توانند از نقدینگی استفاده می کنند به همین دلیل پیمانکاران پروژه هایی که طرح آن از نفت تامین اعتبار شده است زودتر به پول می رسند و برای سایر پروژه ها بیشتر اسناد و اوراق در اختیار ما قرار می دهند .
۴۱ درصا از اعتبارات استانی به دو شهرستان دنا و بویراحمد تعلق گرفته است
از اعتبارات استانی بویراحمد قریب به ۳۲ درصد ، دنا ۹ درصد ، گچساران و باشت روی هم قریب به ۲۲ درصد و کهگیلویه بزرگ ۳۸ درصد تخصیص دارند که بر اساس شاخص هایی است که از دستگاهها می گیریم .
نزدیک به ۷۰ برنامه عمرانی داریم قریب به ۲۸۰ شاخص داریم از این ۲۸۰ تعدادی ارتباط با جمعیت ندارند .
اگر به شهرستان های استان کمک کردم وظیفه ام بوده سازمان برنامه بودجه دستگاه عدد محور است و خیلی عاقمند به حضور در منازعات سیاسی نیست و همه چیز بر اساس شاخص ها است علاوه بر این دستگاههای نظارت بر کار ما نظارت می کنند ، ریال به ریال اعتبارات توسط دستگاههای نظارتی و مهمتر از همه سازمان برنامه ریزی کشور نظارت می شود و اگر ریالی در جای خودش هزینه نشود باید در محکمه قضایی جواب دهد ، یکی از دلایلی که من در شورای برنامه ریزی و توسعه مقاومت کردم به همین دلیل بود .
برای پل سوم بشار و بیمارستان ۲۸۳ تختخوابی سنگ تمام گذاشتم
پل سوم بشار سال ۹۶ به اندازه کل تاریخ این پروژه و حتی بیشتر اعتبار گذاشتیم می توانستیم اینکار را نکنیم مطمئن باشید اگر ۹۶ مبلغ ۱۹ میلیارد تومان اعتبار نمی گذاشتیم و یا بیمارستان ۲۸۳ تختخوابی که خوشبختانه هم از ردیف های ملی اعتبارات خوبی گرفت که جا دارد از تلاش های نماینده محترم بویراحمد و دنا در این خصوص تشکر کنم ،یا جاده دهدشت سوق و یا اتصال لنده به محور پاتاوه دهدشت کمک نمی کردیم خیلی از پروژه ها پیشرفت اینچنینی نداشند .
بالای ۵۰ درصد از نیروهای سازمان از بویراحمد و دنا هستند
در این سازمان قریب به ۷۰ نفر کارشناس داریم و حول و حوش ۲۰ نفر نیروی خدماتی که نیروی شرکت هستند و نیروی ما نیستند اعتقاد دارم در گزینش این ۷۰ نفر و جذب آنها که البته ما فقط ۶ نفر نیروی قرادادی و قریب به ۲۰ نفر مامور از دیگر دستگاهها گرفتیم ما بقی از نیروهای سابق سازمان بودند.
این ۲۶ نفری که در ۳ سال اخیر به سازمان اضافه شده ۲۰ نفر نیروهای رسمی سایر ادارات بودند که ما فقط جابجا کردیماز مجموع ۷۰ نفر فعال در سازمان قریب به بالای ۵۰ درصد از بویراحمد و دنا و زیر ۴۰ درصد از ۶ شهرستان دیگر و قریب به ۱۰ درصد از سایر استان ها هستند .
حداکثر تعداد نیروهای گچساران و باشت از این ۷۰ نفر ۱۴ نفر هستند که البته عمده آنها قبل از من حضور داشتند .
در رتباط با نیروهای شرکتی ۲۰ نفر هستند که سهم بویراحمد و دنا ۹ نفر سهم گچساران و باشت ۷ نفر و سهم کهگیلویه بزرگ ۴ نفر است .
معاونین من هم دکتر شهابی از کهگیلویه معاون بودجه ، آقای محمدی معاون آمار و اطلاعات از بویراحمد ، آقای هرمزی معاون منابع انسانی از شهرستان دنا ، مدیر اداری مالی ابراهیم پناهی از بویراحمد سهمگین معاون فنی از کهگیلویه و آقای سینایی تنها معاون گچسارانی ما هستند .
گفت و گو – صادق الهی نژاد
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد