همتی که بن بست راه های ارتباطی را به زانو درآورد
- شناسه خبر: 8024
- تاریخ و زمان ارسال: 4 دی 1397 - 10:25
فصلی نو ، تلاش برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل در دامنه های سترگ زاگرس که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد به شکل جدی آغاز شد این استان را از بن بست خارج کرد و با تکمیل طرح های جدید یکی از کریدورهای مهم کشور می شود.
از آنجا که حمل و نقل جاده ای به عنوان مهمترین رکن توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی هر جامعه ای محسوب می شود تحقق کامل خروج از بن بست راه های ارتباطی تحولی چشمگیر در زندگی مردم ایجاد می کند.
علی رغم اینکه که استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به قرار داشتن در دل رشته کوه های زاگرس هزینه های راه سازی در آن چندین برابر سایر مناطق کشور است اما نگاهی به توسعه زیرساخت های جاده ای در این خطه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می دهد تحولی چشمگیر در این حوزه صورت گرفته است.
** بالا بودن هزینه های راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد
کارشناسان هزینه هر کیلومتر ساخت راه در کهگیلویه و بویراحمد را ۴۰ میلیارد ریال برآورد می کنند در حالی که در برخی استان ها با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار می توان یک کیلومتر جاده احداث کرد.
توسعه زیرساخت های حمل و نقل در استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور اتصال استان های مرکزی به جنوب کشور که سالانه ۲۰ میلیون تردد در جاده های مواصلاتی آن انجام می شود افزون بر رفاه و ایمنی مردم این خطه نقش مهمی در توسعه پایدار در کشور دارد.
** شرایط سخت زندگی با راه های ناهموار
یک پیرمرد ۷۰ ساله گچسارانی گفت: جان باختن بیماران ساکن روستاها به دلیل نبودن زیرساخت های حمل و نقل برای رساندن به مراکز درمانی غم انگیزترین پیامدهای زیرساخت های جاده ای در کهگیلویه و بویراحمد پیش از پیروزی انقلاب بود.
روزبه کرمی افزود: بسیاری از زنان باردار،کودکان و سالخوردگان در دوران طاغوت قبل از ویزیت پزشکان جان خود را از دست می دادند.
وی بیان کرد: هم اکنون به همت نظام جمهوری اسلامی در سخت گذرترین مناطق این استان بیماران با بالگرد به مراکز درمانی اعزام می شوند.
یک بانوی کهنسال باشتی بیان کرد: بسیاری از کودکان که برای تحصیل ناچار به سفر به شهر یا روستاهای پرجمعیت بودند در راه جان خود را از دست می دادند یا به شدت بیمار می شدند.
شاه بگم مرادپور افزود: در آن زمان سفر با پای پیاده یا با استفاده از چهارپایان انجام می شد.
وی ابراز داشت: با توجه به نبودن مراکز خرید و فروش در روستاها مردم برای تامین نیازهای اولیه مانند قند وچای ناچار بودند که همواره در جاده های خاکی سفرهای سختی داشته باشند.
**وضعیت جاده ها به روایت آمار
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مجموع راه های خاکی، شوسه،اصلی و روستایی در این استان ۸۰۰ کیلومتر بود که بیشتر در مناطق شهری قرار داشت.
علی خوان پایه با اشاره به وجود تونل های بسیار در مسیرهای ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به دلیل کوهستانی بودن منطقه بسیاری از جاده ها با شکافتن صخره ها احداث شده است.
وی بیان کرد: هم اکنون افزون بر جاده ها ۷۰ کیلومتر شبکه روشنایی در تونل ها و جاده های بین شهری کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده است.
خوان پایه تصریح کرد: نصب ۸۰ دستگاه زیرساخت های هوشمند جاده ای نظیر دوربین های پایش تصویری و دستگاه های تردد شمار از زیرساخت های ایجاد شده نوین در ۲ سال پیش تاکنون برای افزایش ایمنی کاربران جاده ها در این استان بوده است.
وی ابراز داشت:هم اکنون افزون بر ۶ هزار کیلومتر راه ارتباطی شامل بزرگراه، جاده های اصلی، فرعی و روستایی در این استان وجود دارد.
خوان پایه بیان کرد: ۱۵۹ کیلومتر بزرگراه، ۹۸۶ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۹۹۸ کیلومتر راه فرعی و بیشتر از چهار هزار کیلومتر راه روستایی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
وی گفت: ۷۰درصد راه های کهگیلویه و بویراحمد کوهستانی و بقیه تپه ماهوری بوده که راهسازی در این شرایط سخت با همت مضاعف انجام شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد گفت: هزینه های راهسازی این استان سه تا چهار برابر استان های دیگر است.
عبدالمجید نژاد صفوی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد تا قبل از انقلاب اسلامی در بن بست کامل به سر می برد و بخش عمده ای از جاده های ارتباطی غیراستاندارد و ناایمن بود.
**چشم انداز آینده
وی با اشاره در حال اجرا بودن ۱۲۰ طرح راهسازی در این استان چشم انداز آینده توسعه زیرساخت های حمل و نقل در کهگیلویه وبویراحمد را امیدبخش دانست.
نژاد صفوی طرح های یاسوج، سپیدان به شیراز، باباکلان،گچساران،دوگنبدان به بهبهان و یاسوج به سمیرم را از مهم ترین طرح های راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه طرح ساخت پاتاوه به دهدشت یکی از مهمترین طرح های راهسازی این استان است گفت:اعتبار تخصیص یافته به این طرح در سال جاری یکهزار و ۱۳۰ میلیارد ریال است که پس از افتتاح کریدور شما جنوب کشور می شود.
محمد علی احمدی تصریح کرد: این میزان اعتبار تخصیص یافته برای تکمیل و شتاب بخشی قطعه سوم این محور به طول ۶۳ کیلومتر است.
وی افزود: پیشبینی میشود با ادامه روند پرشتاب اجرای این محور در نیمه نخست سال ۹۸ زیر بار ترافیک رود.
قطعه سوم جاده ملی پاتاوه – دهدشت ۶۳ کیلومتر طول دارد، دارای ۱۱ دهنه پل به طول سه هزار و ۱۶۰ متر و حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گفته مسئولان راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ظرف سال گذشته تاکنون افزون بر ۷۰۰ میلیارد ریال نقدینگی به این قطعه تزریق شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال گذشته از محل اعتبارات ملی افزون بر یک هزار میلیارد ریال به جاده ملی پاتاوه – دهدشت که عملیات اجرایی آن مربوط به سفر رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۷۳ بوده اختصاص یافت.
این جاده حدود ۱۳۷ کیلومتر طول دارد که تاکنون ۷۴ کیلومتر آن افتتاح شده است.
قطعه دوم این جاده به طول ۲۸ کیلومتر با اعتباری افزون بر ۹۵۰ میلیارد ریال اواخر اردیبهشت سال ۱۳۹۶ با به بهره برداری رسید.
**دیگر طرح های مهم حوزه راه
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: احداث تونل در گردنه دیل در شمال گچساران به طول ۲ هزار ۶۰۰ متر از مهمترین طرح های مهم حوزه راهسازی است که بخشی از مناطق محروم این خطه را از بن بست خارج خواهد کرد.
غلامرضا تاجگردون اظهار کرد: این تونل با یکهزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار ساخته می شود.
علیمردانی گفت: با احداث این تونل دهستان بویراحمد گرمسیری در شهرستان گچساران به بنادر جنوبی متصل می می شود .
تاجگردون ابراز داشت: برای اجرای این طرح در فاز اول جاده آبریگون به شهر دوگنبدان به طول هفت کیلومتر در دست ساخت است.
وی همچنین به احداث و بهسازی جاده گچساران به گناوه اشاره و ابراز کرد: این جاده ۵۲ کیلومتر طول دارد که در چهار قطعه و هر بخش توسط یک پیمانکار احداث و بهسازی خواهد شد.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در راستای تلاش وزارت نفت برای توسعه زیرساخت های راه و محورهای ارتباطی در مناطق عملیاتی صنعت نفت، محور ارتباطی گچساران به گناوه، دو بانده و مسیر فعلی از تقاطع چهار راه بی بی حکیمه تا بندر گناوه، تعمیر اساسی می شود.
وی گفت:مدت زمان اجرای این پروژه حدود پنج سال پیش بینی شده است که در قالب دو پروژه شامل احداث جاده جدید از گچساران تا چهارراه بی بی حکیمه در قالب پنج قطعه به همراه احداث پل جدید روی رودخانه زهره، به طول ۲۸۰ متر و تعمیرات اساسی جاده فعلی از چهار راه بی بی حکیمه تا گناوه در سه قطعه تعریف شده است.
** برنامه ریزی برای اتصال به شبکه ریلی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اتصال یاسوج مرکز استان به شبکه ریلی کشور از برنامه های دولت برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل این استان است.
عزیز فیلی اظهار داشت: دولت در یک چشم انداز ۱۰ ساله به منظور کاهش هزینه ها، افزایش ایمنی و کم کردن مصرف سوخت توجه خاصی به حمل و نقل ریلی دارد.
وی با اشاره به اینکه در برنامه دولت ، مراکز استان ها از طریق خطوط ریلی به هم وصل خواهند شد، عنوان کرد: اتصال گچساران به خوزستان مسیر مطالعاتی دیگری در استان است که در حال حاضر این طرح در مرحله امکان سنجی اولیه است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ابراز داشت: تا پایان سال ۱۳۹۶ با احداث بزرگراه های چهار خطه، جاده های اصلی، فرعی و روستایی پنج هزار و ۹۴۰ کیلومتر راه آسفالته در کهگیلویه و بویراحمد احداث شد.
فیلی تصریح کرد: در زمینه حمل و نقل هوایی ۲ فرودگاه در استان وجود دارد که فرودگاه گچساران با هفته ای سه پرواز فعال است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد جمعیت و وسعت ایران، حدود ۷۱۳ هزار نفر جمعیت دارد.
این استان در منطقهای سخت گذر و کوهستانی در جنوب غربی ایران واقع شده است.
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد