پروگرام ،رزومه و برنامه های دولت اعتماد از زبان دبیر زاگرسیان ستاد انتخابات دکتر قاضی زاده هاشمی
- شناسه خبر: 13958
- تاریخ و زمان ارسال: 9 اردیبهشت 1400 - 04:45
فصلی نو،پروگرام_رزومه وبرنامه های دولت_اعتماد در مصاحبه اختصاصی فصل جنوب با دبیر زاگرسیان ستاد دکتر سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی
دکتر قاضی زاده هاشمی را یکی از بهترین و اصلح ترین کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ میدانم. ایشان چهره جدید با سوابق روشنی است که پا به عرصه انتخابات گذاشته است. مردم سالهاست فقط عده ای خاص را میبینند ، با وعده های خاص تر! که همیشه این پست ها بین آنها در گردش بوده است.و شاید همین عوامل از نظر برخی نظرسنجی ها حکایت از کاهش حضور مردمدرانتخابات پیش رو شده است .
اما این بار باتوجه به فرمایشات مقاممعظم رهبری و همچنین اعتماد به جوانان باعث شده که پزشک و سیاستمداری همچون قاضی زاده هاشمی که بطور پلکانی و تخصصی مراحل قانوگذاری و اجرایی را طی کرده و الان اعلام حضور درانتخابات را دارد .چهره ای که تکراری نیست و تعادل را در بین جناح اصلاح طلب و اصولگرا و حتی کسانی که با عملکرد دولت فعلی دلزده شده است حفظ و توازن ایجاد کند.
دکترسیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ میباشد که اعتقاد راسخ دارد باید نحوه اداره کشور را تغییر دهیم.
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی معدود سیاست مداری که تاکنون انتخابی بوده نه انتصابی !
قاضی زاده هاشمی اعتقاد دارد ، ظاهر مردم باطن مسئولان است!
اصلاح ساختاری را علاج مشکلات کشور میداند ،برای همین برنامه های کاملی رو آماده و ارائه کرده است.
ایشان نام دولت خود را دولت اعتماد گذاشته است.
برای همینم بهتراست زندگی ایشان را مورد بررسی و تفتیش وتفحص کرد ،چرا که نقطه سیاهی رو نخواهیم یافت، پزشک و سیاستمدار مردمی که با برنامه های کامل پا به عرصه انتخابات گذاشته است.
اگد بخواهم شرح مختصری را در خصوص زندگینامه ایشان شرح دهم باید گفت :دکترسید امیر حسین قاضی زاده هاشمی متولد ۱۳۵۰ در فریمان است.
او درخانواده مذهبی و با اصالت متولد شد . در ۱۵ سالگی بسوی جبهه جنگ شتافت. در عملیات های متعدد ازجمله کربلای ۱ _بازپس گیری مهران شرکت نمود و در سال ۱۳۶۶ از ناحیه پا به درجه جانبازی ۲۵ درصد نائل شدند.
ایشان رتبه ۵ کنکور سراسری تحصیل در رشته پزشکی ( دانشگاه علومپزشکی مشهد) را کسب نمود .
دکترسید امیر حسین قاضیزاده هاشمی دانشآموخته دکتری پزشکی و جراح و متخصص گوش، حلق و بینی است
دکتر سید امیرحسین پیشتر در سه دورهٔ هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان نماینده حوزه انتخابیه مشهد و کلات رای مردم را کسب میکند . در دوره نهم و دهم به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس نقش پر رنگی را داشت.
و در دوره یازدهم بعنوان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.
دبیر زاگرسیان درخصوص برخی سوابق دکتر امیرحسین قاضی زاده عنوان میکند:
جراح و متخصص گوش،حلق وبینی
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی دوره دهم
نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی
عضو کمیسیون های اصل نود_ تلفیق برنامه پنجم وششم_بودجه
هیئت رئیسه تحقیق وتفحص مجلس شورای اسلامی
مشاور ارشد (سابق) وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی
عضو کمیته مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام
عضو کمیته مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تدوین سیاست های کلی سلامت
عضو کمیته شورای عالی انقلاب فرهنگی
عضو هیئت علمی دفتر اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
عضو شورای سیاست گذاری وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی
عضو شوراهای مشورتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی وکشور
عضو شورای عالی اداری کشور
عضو شورای معین در شورای تخصصی و فوق تخصصی پزشکی کشور به مدت هشت سال
رئیس دفترمطالعات اجتماعی موسسه سیاست پژوهی تمدن اسلامی
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی پزشکان کشور
رئیس فراکسیون اقدامات پیش دستانه علیه تهدیدات آمریکا
مسئول پیگیری مشکلات حوزه استارت آپ ها وشرکت های دانش بنیان از سوی مجلس
رئیس هیئت مدیره اندیشکده بسامدگام دوم انقلاب اسلامی
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
معاون درمان بنیاد جانبازان استان خراسان
ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان
در اینمصاحبه دبیر زاگرسیان ستاد دکتر سیدامیر حسین قاضی زاده هاشمی در خصوص برنامه های ایشان اینگونه عنوان میکند :
دکتر قاضی زاده هاشمی باتوجه به اینکه هم چند دوره عضو هیئت رئیسه مجلس و اکنون نایب رئیس مجلس میباشد ،زیر وبم کار را میداند و بطور تخصصی هم میداند و برای همین پکیج کامل و برنامه های مفصلی را دارد . ایشان در اندیشکده ای که باحضور وزیران ومعاونین وزیر سابق ،مدیران جوان و افرادی باتجربه مدتهاست جلسات و برنامه های خوبی را تدوین و آماده کرده اند.
بطور مثال و بامراجعه به سایت و یا آپ اینستاگرام ایشان میتوان برنامه های ایشان را دید که برخی از نظرات و برنامه های ایشات را برای شما شرح میدهم:
●بورس و سرمایه های مردم
دکترسیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی،در خصوص بورس عنوان میکند بورس قتلگاه سرمایه های مردم شده است!
ایشان در اقدامی انقلابی ،طرح «مجمع سهامداران حقیقی بازار سرمایه» را ارائه و با محوریت خود دکتر قاضی زاده هاشمی در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.
ایشان باجلسات متعدد با نمایندگان سهامداران حقیقی و خرد بازار سرمایه و هم با سهامداران حقوقى بازار سرمایه علاوه بر اعلام طرح مجلس با عنوان «مجمع سهامداران حقیقى بازار سرمایه»، تاکید میکند حقوقىها باید همراهى کنند. اما ایشان منتظر دولتی ها هم نماند و به همین جهت لیست ۵۰ متخلف حقوقی را به دادستانی ارائه کردند.و درنامه ای به رئیس محترم قوه قضاییه تخلفات بورس را به مدارک و مستندات لازم طی مکاتبه ای تقدیم به آیت الله رئیسی، ریاست محترم قوه قضائیه میکنند و در بخشی از این مکاتبه چنین آمده است :آمادگی اینجانب و گروه کارشناسی جهت حضور در جلسات بررسی و کارشناسی تخلفات و جرائم، تقدیم مستندات لازم، حضور در جلسات رسیدگی دادگاه و نیز ارائه راهکارهای اصلاحی در خصوص بازار سرمایه در چارچوب اختیارات قوه قضائیه را اعلام میدارم.
●حوزه مسکن
دکتر سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی درخصوص حوزه مسکن ،طرح خانه دار شدن مردم را ارائه میکند. برنامه ای که مسئله خانه را شامل زمین ،مصالح و منابع مالی که در سه سال اول دولت ایشان مردم صاحب خانه و طی ۲۵ سال پول مسکن را پرداخت کنند .
دکتر قاضی زاده هاشمی :در خصوص خشکسالی خصوصا درفلات مرکزی ایران برنامه مدیریت آب وهوا با فن آوری جدید را که به فلات های خشک کمک میکند و زیر ساخته های آن درکشور ما وجود دارد که باید به سمت استفاده از مدیریت بارندگی منطقه ای یاهمان مهندسی آب وهوا پیش برویم که این در دنیا اجرا و جواب داده است.
●طرح مدافعان سلامت
دکتر قاضی زاده هاشمی که خود پزشک میباشد ،تدوین طرح مدافعان سلامت را درصحن علنی مجلس شورای اسلامی کلید زد .
در این طرح تسهیلات ویژهای برای حمایت و پشتیبانی از کادر درمانی در نظر گرفته شده است .
کادر درمان؛ مشغول مجاهدت هستند ما باید از آنها پشتیبانی هایی انجام دهیم و آنها بدانند مجلس و دولت به فکرشان هستند و به وضعیت آنها رسیدگی میکنند. دکتر قاضی زاده عنوان میکند :برای پیشگیری از فرسودگی مدافعان سلامت، علاوه بر طرح های تشویقی، به بازآرایی تلاشگران خط مقدم مبارزه با آن نیاز داریم. طرح “سربازان سلامت” برای بکارگیری فارغ التحصیلان پزشکی و پیراپزشکی در حوزه کرونا، با لحاظ امتیازات ویژه و به جایگزینی دوره خدمت سربازی، طرحی هوشمندانه خواهد بود.
●روابط خارجی
دکتر سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در اینمورد عنوان میکند:
مخالف مذاکره کردن نیستیم .
اما سه اصل مهم در سیاست خارجه را بر مبنای اصول سه گانه عزت، حکمت و مصلحت می داند.
این به آن معناست که عزت ملت بزرگ ایران باید حفظ شود، اقدامات بدون هرگونه تندروی، افراط و تفریط و حکمت آمیز باشد، آثار حکیمانه، درازمدت و بر اساس منافع و مصالح عمومی ملت ایران باشد و چنین برخوردی با همه کشورهای دوست و دشمن جاری و ساری باشد..
دیگر کشورها نیز راهبردهای خود در همه بخشها را بر اساس منافع ملی کشورشان تدوین و اجرا می کنند.
نایب رئیس مجلس : علاوه بر این اصل ایجاد روابط استراتژیک و اقدامات جبههای در جهان در حال پیشروی است به این معنا که دشمنان ما اقدامات جبههای میکنند و به عنوان نمونه آمریکا، اروپا و ایادی آنان در منطقه به صورت یک جبهه واحد اقدام و عمل می نمایند. ما هم باید به صورت جبههای اقدام کنیم که البته کشورهایی مانند روسیه و چین هم به این ضرورت رسیدهاند، اظهار کرد: کشورهایی که میخواهند مستقل از فشار غرب زندگی کنند به ضرورت تشکیل این جبهه رسیدهاند.
وی بیان کرد: ما هم اول باید روابط خارجی و بینالملیمان را توسعه دهیم تا بتوانیم از خودمان بیشتر محافظت کنیم.
ما مخالف مذاکره نیستیم امامی گوییم که مذاکره و گفتگو باید با چاشنی اقتدار باشد.
●نخبگان کشور
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با جامعه اندیشکدهها در مورد زیست بوم اندیشکدههای کشور گفت: مهمترین دغدغه ما «افزایش نقش نخبگان در اداره امور کشور» است. پایههای نظامات مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و. … در کشور مبهم و دارای اشکال است؛ به همین خاطر کار اندیشکده ها پیش از پرداختن به مسائل در نظام حکمرانی موجود، تعمق در مبانی جهت تحول در نظام حکمرانی است.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ترسیم مسیر حل مسئله در کشور، حرکت در مسیرِ «مبانی»، «مدل»، «برنامه»، «قانون» و «اجرا» است. تخطی از این مسیر شاید به حل مسئله در «موضوع» منجر شود؛ اما چون پایههای فکری دارای تزلزل است، همین امر به «مسئله» ای در آینده تبدیل خواهد شد.
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه رویکرد مقام معظم رهبری در زمامداری کشور را «نگاه به آینده» دانست، تصریح کرد: در حالی که رویکرد مسئولین نظام «نگاه به گذشته» است ولی مسائل امروز ما، نتیجه تدابیر خیرخواهانه ما برای مسائل دیروز است و تفاوت مقام معظم رهبری، درک این نکته است، در حالی که مسئولین بر گذشته و نقایص آن تمرکز دارند و مادامی که این فاصله وجود دارد، کشور به نقطه مطلوب نخواهد رسید. چرا که نظام فکری و نظام برنامه ریزیِ کنونیِ کشور بر مبنای نقاط مطلوبی است که در گذشته تعریف شده؛ و نه نقاط مطلوبِ آینده.
نایب رئیس اول مجلس با بیان اینکه ترسیم زیست بوم اندیشکده ها با تفکیک مکاتب فکری متعدد موجود در این فضا مربوط بود، تصریح کرد: خط و ربط فکری، سیاسی و اندیشگی اندیشکده ها به احزاب و جریانات فکری و سیاسی داخلی باید مشخص و واضح باشد تا هر جریان و حزبی برای مسائل خود به اندیشکده های متناسب با منظومه فکری خود رجوع کند و در واقع ابهام در ریشههای فکری اندیشکده ها را نقد کرد؛ بر همین اساس طبقه بندی اندیشکده ها بر اساس «مبانی» یک مسئلهای اساسی است.
وی با بیان اینکه «سناریوسازی اندیشکده ها بر اساس زمینه» است، اظهار داشت: این زمینه گسترهای شامل بسترهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تاریخی و جغرافیاییِ جامعه است. اکنون سناریوسازیهای متعددی که در اندیشکده ها صورت میگیرد، دچار انقطاع از زمینه و زمانه است و همین موجب شده که مهمترین کار نخبگانی و اندیشکده ای کشور، یعنی مسکن مهر، در زمینِ عمل، با نتایجِ ناکامی در حوزههای تأمین مالی، جانمایی و… مواجه شود؛ بنابراین اهمیت شاخص سازی جهت سنجش سناریوها در حوزه «آرمان و هدف»، «عمل و اجرا» و «پیامدها» ضروری است.
قاضی زاده هاشمی به نقد ترکیب اعضای اندیشکده ها پرداخت و گفت: ترکیبِ ایده آل شامل «جوانان آکادمیک» و «باتجربه های اجرایی» است و این ترکیب را برای احتراز از غفلت از نگاه جامع اجرایی ضروری است.
به گفته وی، جوان گرایی کنونی در اندیشکده ها، باعث کاهش اطمینان بخشی در بدنه اجرایی حاکمیت میشود و به مشاور و ناقدی که به تمامی سطوح الزامات اجرایی واقف است نیاز داریم.
وی در پایان بر اهمیت و ضرورت نظام ارزیابی و ارزشیابی اندیشکده ها تاکید کرد و گفت: ایجاد و تداوم نظام ارزیابی اندیشکده ها عاملی مهم در رفتارسازی در اندیشکده ها جهت حل مسائل اساسی کشور است.
●اصلاح نظام مالیاتی به سمت شفافیت
دکتر قاضی زاده هاشمی : اصلاح نظام مالیاتی باید به سمت عادلانه، شفاف و واقعگراتر شدن مالیات پیش برود.
سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، یکی از محورهای اقتصادی سیاستهای کلی نظام را عادلانه و منطقی و شفاف شدن سیستم مالیاتی دانست و اظهار داشت: این بدان معنا است که افراد متناسب با درآمد واقعیشان موظف به پرداخت مالیات باشند.
وی با تاکید بر اینکه فرایند و نحوه محاسبه مالیات باید شفاف باشد، افزود: باید منازعات حقوقی پیرامون تعیین مالیات، که به شدت برای تولید مخرب و مضر است به حداقل برسد.
اگر چه در شرایط رکودی تشدید فشار مالیاتی ممکن است منجر به تشدید رکود شود اما اصلاح نظام مالیاتی اگر در جهت عادلانه شدن مالیاتها و نه افزایش نرخ مالیات باشد میتواند موتور مولد تولید باشد.بخشی از آن ریشه در پولیسازی کسری بودجه دارد لذا تداوم بیانضباطی دولت و تکیه بر منابع ناپایدار در بودجه میتواند منجر به تداوم تورم شود.
قاضیزاده هاشمی در ادامه عنوان کرد: برای کمک به تولید باید ساختار بودجه به شکلی اصلاح شود که اولا انضباط مالی دولت تقویت شده و در ثانی بودجه عمرانی که موتور محرک تولید در کشور است افزایش یابد.
وی برهمین اساس اضافه کرد: افزایش بودجه عمرانی میتواند درآمدها را رشد بخشد و اگر نظام مالیاتی واقعا متکی بر درآمدهای واقعی بخش خصوصی باشد درآمد دولت از محل رشد درونزای اقتصادی نیز افزایش مییابد.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بر ضرورت افزایش پایه مالیاتی از طریق اعمال مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان ابزاری برای تنظیم گری اقتصاد و همچنین مهار سفتهبازیهای مخرب تاکید کرده و افزود: در طرحهای مالیاتی جدید باید به اثرات جانبی اعمال سیاستها توجه مضاعفی نمود تا مبادا منجر به فرار سرمایه از بازارهای شفاف و مولد به سمت بازارهای غیرمولد و ناشفاف شود.
نظام مالیاتی یکپارچه بر اساس اعلام تمام داراییها تدوین شود.
نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اکنون در کشور دیوان سالاری داریم که مقرارت، ساختار و عملکرد تربیت نیروی انسانی در آن با توسعه تولید به عنوان راهبرد کلان کشور تناسبی ندارد.
وی ادامه داد: اکنون در مجلس یازدهم به عنوان سومین مرتبه در طول سال های گذشته ایجاد زیرساختهای توسعه اقتصاد صنعتی دنبال شده است و در این راستا سازمان های پیشران توسعه گرا و مجتمع های بزرگ اقتصادی، کشاورزی و صنعتی را داریم.
قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه هر وقت دولتها درآمدشان افزایش داشت نیاز آنها به بخش خصوصی کمتر شده است ، افزود: به عنوان نمونه به سمت سرمایهگذاریهای یارانه ای متکی بر پول نفت حرکت شد و بعد از کاهش در آمدهای حاصل از این بخش سرمایه گذاریهای حاصل از آن هم کاهش یافت و بنگاههای اقتصادی وابسته به این نوع سرمایه گذاری هم با مشکلاتی مواجه شد.
●ضرورت تغییر در نظام اداری و دیوان سالاری
دکترسیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی گفتگو با پیران دیر و افراد باتجربه، همواره فرصت مغتنمی برایم بوده که از آن استقبال کرده و بسیار آموختهام. امیدوارم با استفاده از تجربیات عملی مردم، اصناف و بخش خصوصی بتوانیم تصمیمات مهم بگیریم، نظام اداری نوین کشور از ۱۰۰ سال قبل نهادینه شده و بسیار قدیمی است.
نایب رئیس مجلس با اشاره به تصدی گری دولت در امور اقتصادی، افزود: از وقتی نفت در کشور کشف شد، دولت بزرگ و بر سایر امور حاکمشد. ایران تا ۵۰ سال پیش کشوری با جمعیت فراوانى روستایی بود اما با کشف نفت، تغییراتی در بافت آن ایجاد میشود و مهاجرت گسترده از روستاها به شهر انجام میشود.
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه عدم تقارن تنها به حوزه شهرها منحصر نشده و در نظام صنفی همرخ داده است، ادامه داد: در کشور، دولت بزرگ با منابع مالی زیاد داریم که تحریمها و مشکلات امنیتی باعث شده بهانه دخالتش بیشتر شود. اگر دولت زمان جنگ متهم بود که همه چیز را دولتی کرده است؛ هم اکنون نیز همان بهانه ها باعث دخالت بیشتر دولت در امور اقتصادی شده است و اینروند منجر به برهمزدن نظام توزیع و تولید شده است.
نائب رئیس مجلس با بیان اینکه قوانین مربوط به حوزه تولید و توزیع در کشور قدیمی هستند، افزود: تا ثبات و بهم پیوستگی بهصورت خودکنترلی در تولید و توزیع شکل نگیرد، مشکلات این بخش مرتفع نمیشود؛ حال ریشه آن کجاست؟ بحثهای زیادی دارد . در طول این سالها، بارها در ظاهر گفتیم که قصد کوچک سازی دولت را داریم اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاده است.
وی با تاکید براینکه حرف اساسی برای کوچک سازی دولت تنها یک تصمیم بزرگ و عملی است، بیان کرد: نزدیکبه ۲ سال است که اندیشکدهای را با کمک برخی دوستان و بعد از ابلاغ بیانیه گام دوم تاسیس کردهایم؛ یکی از مواردی که در این اندیشکده مورد مطالعه قرار گرفت این بود که آیا با مدل حکمرانی که داریم می توانیم، ادامه دهیم یانه؟ ما نیاز به تحول در حوزه حکمرانی داریم همچنین نظام اداری و دیوانسالاری کشور باید کلا تغییر یابد.
نایب رئیس مجلس یازدهم تصریح کرد: همه دولتها تاکنون ها با هر فکر و جریانی روی کار آمدهاند، نوع روش حکومتیشان یکی بوده است، لذا نوعی اصلاح همه جانبه در دولت لازم است و این اقدام شاید ۲۰سال طول بکشد و باید یکجریان ومکتبی راه بیفتد و در طول زمان کارش را بکند.
●سربازی اجباری
دکتر سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی : سربازی اجباری جمع شده و نیروهای متخصص نظامی برای حراست از امنیت و اقتدار کشور استخدام شوند؛ وجود ۳ میلیون مشمول غایب نشان دهنده ناکارآمدی مدل فعلی است.
در شرایط جنگ اقتصادی باید از توان جوانان برای سازندگی و جهش تولید استفاده کنیم؛ نسل جوان سربازان خط مقدم این جنگ هستند.»
نامزد انتخابات ۱۴۰۰ در خصوص سربازی اجباری می افزاید: سالانه ۴۰۰ هزار نفر به سربازی اعزام میشوند که نیاز نیروهای مسلح ۵۰ درصد کمتر از این تعداد است هزینه ۲۵ هزار میلیاردی استخدام سرباز حرفهای و تجهیزات مورد نیاز کمتر از یک درصد از بودجه سالانه کشور است با حذف ریخت و پاشهای غیرضروری در بودجه میتوان دغدغه میلیونها جوان را رفع کرد.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی بر تعامل مجلس و ستاد کل نیروهای مسلح برای اصلاح قانون سربازی تاکید کرد و گفت: مدل فعلی سربازی به دومین مانع ازدواج و فرزند آوری تبدیل شده است.
سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی دوشنبه ۲۳ فروردین ماه ۱۳۹۹ در دیدار با سردار محمدجواد زاده کمند معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، با اشاره به تعامل مجلس و سازمان نظام وظیفه عمومی برای اصلاح قانون سربازی، گفت: امنیت و اقتدار مرزها خط قرمز ماست و ما آمادگی داریم بودجه مورد نیاز برای استخدام نیروی انسانی و خرید تجهیزات را تصویب کنیم.
دکتر قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه مدل فعلی سربازی به دومین مانع ازدواج و فرزند آوری تبدیل شده است، تصریح کرد: نحوه به کارگیری سربازها و استفاده از توانمندی آنها به دغدغه بزرگی برای جوان ها تبدیل شده و می توانیم با تامین بودجه شرایط را برای سربازی حرفه ای فراهم کنیم.
●ریال(پول ملی)
دکتر امیرحسین قاضیزاده هاشمی نایب ریس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره نابسامانیهای اخیر اقتصادی، گفت: اگرچه مردم به خاطر افزایش سطح عمومی قیمتها، خصوصا مسکن، طلا و ارز تحت فشار هستند و تمام این گرانیها را متاثر از بالا رفتن مستمر نرخ ارز میدانند اما باید اذعان کرد مشکل اقتصاد ایران دلار نیست، ریال است.
وی افزود: تداوم تورم نه تنها موجب کوچکتر شدن سفره مردم شده است بلکه تولید و فعالیت اقتصادی را نیز با مشکل مواجه ساخته است. اما این بحران بیش از آن که ناشی از تحریمهای اقتصادی باشد متاثر از فقدان کنترل بر خلق پول و رشد نقدینگی است. نرخ متوسط رشد نقدینگی در سالهای گذشته در کشور معمولا بین بیست تا بیست و پنج درصد در نوسان بوده است و این بدان معناست که اگر حجم آنچه در اقتصاد کشور تولید شده تقریباً ثابت مانده باشد، سالانه دست کم ۲۵ درصد تورم به کشور تنها از محل رشد نقدینگی تحمیل شده است. به عبارت دیگر در شرایطی که رشد درونزای اقتصاد ما منفی، صفر یا عددی کمتر از دو یا سه درصد است، طبعا کل افزایش نقدینگی بدل به تورم می شود.
ایشان افزود :طی یک سال اخیر رشد نقدینگی از بیست و چهار به سی و یک درصد افزایش پیدا کرده است. پس طبیعی هست که ارزش اسمی کالاها و خدمات تولید شده بدون این که ارزش ماهوی رشدی داشته باشد سی درصد اضافه بشود و این دقیقا یعنی رشد تورم.
وی در توضیح چرایی عدم هدایت نقدینگی به تولید اضافه کرد: در شرایط تورمی، مردم پول را پس انداز نمی کنند، و پساندازها نیز سرمایهگذاری نمیشوند. بلکه دارایی نقدی مردم به داراییهای با ارزش نسبتاً پایدارتر تبدیل میشوند؛ یعنی دارایی های غیر منقول، طلا، خودرو ، ارز و هر چیزی که بتواند ثروت مردم را از دستبرد تورم حفظ نماید. لذا به جای هدایت نقدینگی به تولید شاهد انتقال سیلاب نقدینگی از بازاری به بازار دیگر هستیم.
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد