«کهگیلویه بزرگ »یا «بویراحمد بزرگ »

فصلی نو-ایمان اشکوه

«کهگیلویه بزرگ» نامی که در مدت کوتاهی میان اصحاب رسانه، سیاستمدرارن و برخی از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد رایج شد و کم کم جای استفاده از شهرستان های چهارگانه(کهگیلویه،بهمئی،چرام و لنده) را گرفت.
نامی که هنوز مشخص نیست اولین بار توسط چه کسی یا کسانی به شهرستان های چهارگانه اطلاق شد
اما نکته ای که برای هر غیر کهگیلویه ای با شنیدن نام «کهگیلویه بزرگ» به ذهنشان خطور می کند صفت «بزرگ»است که باعث به وجود آمدن دیدگاه های متفاوتی شده که بعضا باعث ایجاد حاشیه هایی نزد مردم و سیاستمداران شده است.
عده ای از منتقدان اضافه کردن صفت «بزرگ» به کهگیلویه را اعلام برتری کهگیلویه نشینان نسبت به شهرستان های دیگر می دانند و حتی برخی از مواقع نام «بویراحمد بزرگ» در واکنش به «کهگیلویه بزرگ» در شهرستان بویراحمد هم شنیده شده است.
بارزترین واکنش نسبت به این نامگذاری پرحاشیه را غلام محمد زارعی نشان داد. در جلسه ای که با حضور وزیر صنعت در اتاق بازرگانی یاسوج برگزار شد، عدل هاشمی پور بعد از به کار بردن واژه «کهگیلویه بزرگ» توسط نماینده شهرستان های کهگیلویه،بهمئی،چرام و لنده با خنده زارعی نماینده شهرستان های بویراحمد و دنا و یکی از همراهان وی روبرو شد و نمونه ای شد از تنش بین سیاستداران استان در خصوص استفاده از واژه فوق الذکر.
در میان مردم هم این نامگذاری حاشیه ایی را در فضای مجازی به وجود آورد که با واکنش مخالفان و موافقان روبرو شد.
مخالفان از حس ناسیونالیستی بیش از اندازه موافقان صفت «بزرگ» می گویند و موافقان هم از لحاظ تاریخی «بزرگ» را برازنده کهگیلویه می دانند
اما به عقیده نگارنده نه موضع موافقان در این باره صحیح و قابل استناد است و نه موضع منتقدان و مخالفان!
شهرستان کهگیلویه تا اوایل دوران نمایندگی حجت الاسلام بزرگواری بزرگ ترین شهرستان استان می بود و بعد از انتخابات مجلس در سال ۸۶ و حمایت گسترده بهمئی ها از بزرگواری، شهرستان بهمئی اولین بخشی از کهگیلویه آن زمان بود که جدا و تبدیل به شهرستان شد
و پس از آن هم دو شهرستان چرام و لنده ازشهرستان وسیع کهگیلویه جدا شده و در اغاز دهه ۹۰ شمسی تبدیل به شهرستان های چهارگانه امروزی شد.
اطلاع دقیقی از هدف و اولین مورد نام گذاری شهرستان های ۴ گانه به «کهگیلویه بزرگ» در دسترس نیست ولی تنها راهی که می توان اطلاعات ناچیزی از زمان به کارگیری از نام «کهگیلویه بزرگ» به دست آورد و درگیر حدسیات نشد موتورجست و جوگر گوگل است
دو سال قبل هیچ کدام از مردم کهگیلویه و بویراحمد قطعا نامی از «کهگیلویه بزرگ» نشنیده بودند، اما با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس و خبرهای سیاسی، کم کم استفاده از کهگیلویه بزرگ در میان اصحاب رسانه رایج شد و استفاده از شهرستان های چهارگانه یا به کار بردن نام چهار شهرستان کهگیلویه،بهمئی،چرام و لنده در متن خبر وتیتر ها توسط خبرنگاران منسوخ شد
تیرماه ۹۴ برای اولین بار کهگیلویه بزرگ توسط یک خبرنگار استفاده شد و قبل از این تاریخ به طور مکتوب و تلویحی هیچ اثری از صفت «بزرگ» برای کهگیلویه وجود ندارد که در مقاله تیر ماه ۹۴ هرجا از صفت «بزرگ» استفاده شده در پرانتز به چهار شهرستان کهگیلویه،چرام،بهمئی و لنده اشاره شده است
برخی از منتقدان از پشت پرده اضافه کردن صفت بزرگ به کهگیلویه می گویند و از سیاستمداران کهگیلویه ای که در پایتخت حضور دارند به عنوان اتاق فکر نامگذاری «کهگیلویه بزرگ» یاد می کنند و اعلام تقابلی می دانند با شهرستان و ایل بزرگ بویراحمد.
تحقیق در موتورهای جست و جو از تاریخ یک ساله این نامگذاری پر حاشیه خبر می دهد،زمانی که شروع بحث های سیاسی برای انتخابات مجلس ۹۴ بود و تنها مواقعی از «کهگیلویه بزرگ»در متن یا تیتر خبرها استفاده شده است که کلماتی مانند: «حوزه انتخابیه یا نماینده » پیش از آن آمده باشد یا هم سخنی از انتخابات باشد که به اختصار در متن یا تیتر خبرها آمده است تا جای یک جمله با کلمات زیاد (حوزه انتخابیه شهرستان های کهگیلویه،بهمئی،چرام و لنده)در متن خبر تبدیل به حوزه انتخابیه «کهگیلویه بزرگ» شود که در مقالات و متن خبرها امری طبیعی به نظر می رسد.
همچنین اعلام تقابل در برابر ایل بزرگ «بویراحمد» هم نمی تواند دلیل این نامگذاری باشد چرا که بزرگترین ایل کهگیلویه مرکزی بویراحمد است و عملا احتمال تقابل با ایل بویراحمد را به صفر می رساند.
نه کهگیلویه عقب مانده اقتصادی با اضافه شدن «بزرگ» پیشرفت می کند و جلالی می یابد نه ایل و شهرستان بویراحمد با اضافه شدن صفت بزرگ به کهگیلویه کوچک.

متاسفانه تقابل سرحد_گرمسیری یا دهدشتی_یاسوجی سال هاست در میان تمام اقشار مردم استان رایج شده و شرایطی را به وجود آورده است که با کوچک ترین اتفاقی آتش آن برافروخته تر می شود و شعله هایش سوزاننده تر؛ که عمده حاشیه این نام گذاری در دل این اختلافات سطحی به وجود آمده است تا اتفاقات بی اهمیت و کوچک این چنینی تبدیل به یک معضل اساسی شود

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=2452

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: