“کهگیلویه و بویراحمد”نماد عزت و یادآور جانفشانی هاست

فصلی نو-زریر پناهی
با رجوع به سابقه توطئه طرح تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد که بحمدالله با هوشیاری قشرهای مختلف مردم از اقصی نقاط این دیار برای همیشه پرونده آن بسته شد، چنین بنظر می رسد افراد خاصی از دهه ۸۰ بانی و مامور به جرقه این موضوع بوده اند که یا در ساختارهای نظام اییلاتی استان اساسا فاقد جایگاه اجتماعی بوده و بیشتر با انگیزه کسب شهرت به ماجرا جویی پرداخته اند و یا اینکه عده ای با حسن نیت و یدک کردن گذر از جوامع سنتی به مدرنیته تصور می کردند که صرف یک سیلابی کردن آن می تواند در سرنوشت استان غرورآفرین کهگیلویه و بویراحمد و خروج از توسعه نیافتگی تأثیرگذار باشد. با وجود حسن نیت گروه دوم که بخشی در لایه های دانشگاهی و یا مناصب و مسئولیت های اداری هستند، چنین فرضی برای دستیابی به توسعه محال و غیر ممکن و بیشتر به رویا شبیه است که ما برای دغدغه این گروه با وجود اختلاف فکری حرمت قائلیم و فرصتی پیش آمد تا محاسن و معایب آن روشن شود.
آخرین اظهار نظر جناب دکتر خادمی استاندار محترم استان گویای آن است که این پرونده برای همیشه بسته خواهد شد.
مزید اطلاع ،سرزمین مقدسی که اکنون استان کهگیلویه و بویراحمد خطابش می کنیم، تثبیت و شکل گیری آن خونبهای گذشتگانی بوده که برای نیل به چنین مقصدی از همه وجود خود و خانواده ،ایل و تبار مایه گذاشتند و از پای ننشستند تا به چنین توفیقی که دست نیافتنی به نظر می رسید فائق آمدند . عده ای که اکنون با فراغ بال و غافل از نقش تاریخی نیاکان این قوم از نعمت های آن برخوردار شده و صاحب مکنت و جایگاهی قابل قبول برای خود گردیده اند ، شایسته است به گذشته این استان نیم نگاهی داشته باشند که با چه مخاطراتی موجودیت آن روبرو بوده است .
این دیار زمانی نچندان دور در زیر سلطه سناتورهای قدرتمندی چون اشرف اجمدی ( سناتور انتصابی و اسدالله موسوی (سناتور انتخابی) بوده که هر کدام در سطح مملکت تأثیرگذار و تصمیم گیرنده نهائی و همزمان با وکالت سلطانی نماینده مورد حمایت دربار در مجلس شورای ملی که نمایندگی این حوزه جغرافیایی را موروثی خود با مرکزیت بهبهان می دانست، از کمترین امکاناتی برخوردار نبوده و مردم استان به مثابه بردگانی محکوم به فنا و تبعیت بی چون و چرای ابر قدرت های حاکم وقت بودند.
در چنین شرایط دردناکی که توأم با خفت و خواری بود، پدران ما با رشادت ، جانفشانی و استقبال از همه خطرات قابل پیش بینی، تابلوی مرکزیت بهبهان را با اعمال سیاست و قدرت مثال زدنی همه جانبه ای که حاصل غیرت و تعصب نیکوی آنان بود از شهر بهبهان به یاسوج که قصبه ای بیش نبود و اندک ساکنین آن عموماً کپرنشین بودند انتقال دادند .
نیاکان ما در ادامه این مسیر کمر خم نکردند تا آنرا به استانی مطرح و قابل قبول تبدیل نمودند.
حال عده ای با استدلال بی پایه و بی اعتنایی به چگونگی شکل گیری استان می خواستند هویت ملی و تاریخی ما را مخدوش و فدای خواست خود نمایند که ظلم به تاریخ سازان و نامداران نقش آفرین بوده است.

باید بدانند مردم حق طلب این استان عشیره ای هرگز اجازه نخواهند داد با هویت تاریخی آنان که مایه فخر و عظمت استان بوده و خواهد بود بازی گردد و بازیچه دست افرادی قرار گیرد که کمترین هزینه ای در به ثمر رساندن اعتلای آنن متحمل نشده اند.تابلوی کهگیلویه و بویراحمد باید بر فراز استان بالا نگه داشته می شود چرا که در دوران جنگ تحمیلی نیز حماسه ها و عزت آفرینی به نام آن ثبت شده است.

از مسئولین محترم و جناب استاندار در راس آنها و نیز نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی انتظار می رود با همگرایی و همراهی با مردم گام بردارند که این وظیفه ذاتی و قانونی آنهاست.

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=2584

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: