گام موثر مهدی روشنفکر برای ایجاد توسعه پایدار در بخش های کبگیان و لوداب؛ نگاه ویژه به منابع آبی

به گزارش فصلی نو به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی نماینده مردم شریف شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی ؛ مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی از محل پیش‌بینی شده برای احداث چهار سد آبی در شهرستان‌های بویراحمد ، مارگون و بخش کبگیان بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید اظهار داشت: سد خاکی سقاوه در شهرستان مارگون با ظرفیت ذخیره آب به میزان ۹ میلیون متر مکعب، می‌تواند آینده روشنی را برای توسعه پایدار به ویژه در بخش کشاورزی و صنایع پیش روی منطقه قرار دهد.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مصوبات و مطالعات فاز اول این سد انجام شده‌است و آماده شروع عملیات اجرایی می‌باشد، که سعی داریم در بودجه سال آینده اعتباری برای شروع عملیات اجرایی آن در نظر گرفته شود.

وی افزود: در ادامه از محل‌های پیش‌بینی شده برای احداث سد‌های روستای سرچنار در بخش کبگیان، عزیزی و سادات در بخش لوداب بازدید داشتیم، این مکان‌ها از طرف سازمان آب منطقه‌ای، برای احداث سد در نظر گرفته شده است.

روشنفکر گفت: در صورت اخذ مجوزهای لازم و مصوبات مربوطه، به این مکان‌ها برای اجرای سد آبی توجه ویژه خواهد‌شد.

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد، سد مخزنی چنار در شهرستان مارگون با ظرفیت ذخیره ۱۱ میلیون متر مکعب آب، در عرض تقریبی ۴۰۰ متر و ارتفاع ۴۰ متر، می‌تواند برای هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی اطراف تا روستای گندی‌خوری تامین آب نماید.

وی افزود: مطالعات فاز اول سد چنار به پایان رسیده و امیدواریم این سد در سال آینده کد و مجوز اجرایی بگیرد، و در بودجه نیز ۱۴۰۰ نیز موافقت نامه آن صادر گردد.

رسول فرهادی در تشریح سد مخزنی عزیزی لوداب گفت: این سد از نوع مخزنی خاکی است، و در ارتفاع ۵۵ متر و با حجم ذخیره پنج میلیون مترمکعب، ۲۰ درصد از مطالعات فاز اول آن صورت گرفته است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: اجرای این سد علاوه بر تامین آب هزار هکتار از اراضی کشاورزی، می‌تواند در تامین آب شرب شهر لوداب و گراب نیز تاثیر گذار باشد.

فرهادی گفت: با توجه به اینکه محل مورد مطالعه سد عزیزی در کنار جاده پاتاوه _ دهدشت قرار گرفته است، این سد جنبه توریستی دارد و در ایجاد اشتغال و رونق صنعت گردشگری نیز می‌تواند موثر باشد.

وی در پایان به تشریح مطالعات صورت گرفته برای احداث سد در منطقه سادات بخش لوداب شهرستان بویراحمد پرداخت و گفت: طبق مطالعات انجام شده این سد باید به صورت بتنی احداث شود و مقدار ذخیره آب پشت این سد بیش از ۳۵ میلیون متر مکعب خواهدبود.

فرهادی در ادامه خاطر‌نشان کرد: عرض سد سادات ۲۶۰ متر و ارتفاع آن ۹۰ متر، و حجم بتن ریزی مورد نیاز قریب به ۷۰۰ هزار تن است.

وی پیشرفت مطالعات فاز اول این سد را ۲۰ درصد عنوان کرد و افزود: امیدواریم مطالعات فاز اول تا پایان سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد.

IMG 20201210 WA0015

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=13118

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: