گزارش – شهر پس از زلزله ،سی سخت و مردمانی که استرس رسیدن سرما دارند

به گزارش فصل جنوب  صحبت از فرا رسیدن فصل سرما ، آن هم در شرایطی که بخش های زیادی از کشور گرفتار گرمای طاقت فرسا هستند شاید کمی عجیب به نظر بیاید اما واقعیت این است که در سی سخت و مناطق سردسیری  استان کهگیلویه و بویراحمد تابستان که به نیمه می رسد فصل ها هم مغلوب سرما می شوند و در شهریور ماه گویی همه چیز رنگ و بوی پاییزی به خود می گیرد و این سرما و پاییز زودرس در دامنه های دنا بیشتر خود را نشان می دهد و دنا نشینان هم همیشه خیلی زودتر، خود را برای رویارویی با این سرما آماده می کنند.

با این حال از ۲۹ بهمن سال ۹۹ و زمین لرزه ۵.۶ ریشتری،  آنهایی که خانه هایشان آسیب جدی دیده بود با اینکه می دانستند تا بهار فاصله ای ندارند اما ترسشان از همین سرمایی بود که می دانستند خیلی زود از راه می رسد.

مجموعه ای از عوامل باعث می شد که این نگرانی ها بیشتر هم شود. ویروس کرونا و محدودیت ها و تعطیلی هایی که به کشور تحمیل می کرد، تعطیلی بانکها و بخش تسهیلات در نوروز، کمبود مصالح ساختمانی در شهری که یک دفعه غافلگیر شده بود و آمادگی لازم برای رویارویی با چنین موضوعی را نداشت و بعد هم انتخابات و تغییر  دولت و نگرانی از بی توجهی دولت جدید و قدیم به قول ها و وعده ها باعث شد مردم نگران شروع و نقطه پایان کار باشند.

مسئولان ارشد دولت دوازدهم  وعده دادند که سی سخت بازسازی شده تحویل دولت بعد می شود و این شرایط باعث شد نه تنها عزم استانی که در سطح ملی نیز عزم همگان برای بازسازی سی سخت و شهرستان دنا جزم شود.

حالا ۶ ماه از آن پدیده تلخ و زیانبار گذشته است و با اینکه تمامی مراحل ، آواربرداری، صدور پروانه و نقشه و ساخت و ساز هم  خوب پیش رفته است اما این روزها اگرچه  بازسازی متوقف نیست اما سرعت آن کاهش پیدا کرده است.

برای اینکه بدانیم چرا سرعت بازسازی شهر سی سخت کم شده است ،  به سراغ مردم و مسئولان این شهر رفته  و پیرامون مسائل و موضوعات مختلف با آنها به گفت و گو نشسته ایم.

ازدحام ناگزیر

گفت و گو با مردم سی سخت را از ستاد بازسازی که در ساختمان سه طبقه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر است آغاز کردیم. ستاد بازسازی برای جلوگیری از ازدحام، روزهای فرد به روستاها و روزهای زوج به شهرها خدمت رسانی می کند با این حال حجم کار زیاد است و به رغم آنکه مرکز بهداشت شهرستان دنا تا پلمب این ستاد هم پیش رفت اما به نظر می رسد برخی ایرادات که بیشتر آن هم ساختاری است باعث می شود ازدحام همچنان ادامه داشته باشد.

WhatsApp Image 2021 08 28 at 23.29.47

مهمترین دلیل ازدحام نیز مراجعات حضوری برای پیگیری آزادسازی تسهیلات است. تسهیلاتی که متناسب با پیشرفت کار در چندین مرحله و هر بخش از آن نیز در یکی از بانکها پرداخت می شود و برای تکمیل پرونده در هر بانک باید ضامن، نامه نگاری و مدارک مجزا تحویل  بانکها شود همین هم انرژی زیادی از مردم و ستاد بازسازی می گیرد.

نکته دیگر اینکه آزادسازی تسهیلات در گرو پیشرفت کار است و آنچنان که سجاد ضیائی یکی از شهروندان سی سختی حاضر در ستاد می گوید: به دلیل حجم بالای ساخت و ساز در شهر و  کمبود استادکاران و کارگران ساختمانی ، بازسازی شهر به کندی پیش می رود و تسهیلات هم آزاد نمی شود.

تسهیلات ناچیز است

اما مساله اینجاست که  روند ساخت و ساز بسیاری از کسانی که تسهیلات خود را به صورت کامل دریافت کرده اند نیز متوقف شده است که صاحبان این واحدها بدون استثا کمبود تسهیلات را دلیل این موضوع عنوان می کنند.

محمد  دوستانی یکی دیگر از سی سختی های حاضر در ستاد بازسازی  می گوید: از زمانی که دولت ۱۸۵ میلیون تومان اعتبار را برای احداث و بازسازی خانه های این شهر  مصوب کرد تا حالا که ۶ ماه گذشته است قیمت مصالح ساختمانی به صورت تصاعدی بالا رفته و در خوشبینانه ترین حالت این تسهیلات می تواند واحدها را به مرحله سقف برساند و بسیاری هم می گویند اگر تسهیلات افزایش پیدا نکند، با آورده شخصی دست کم سه تا چهار سال دیگر باید منتظر بمانند شاید بتوانند خانه بسازند.

WhatsApp Image 2021 08 28 at 23.29.39 1

اما مردم این شهر همه به صحبت های روز دوم فروردین معاون اول رئیس جمهوری پیشین اشاره می کنند که  در جمع مردم سی سخت گفته بود  نگران تسهیلات و اعتبار نباشند و از مسئولان استانی خواسته بود که هر کجا احساس کردند باید  اعتبار بیشتری برای بازسازی شهر دریافت کنند، بلافاصله آن را درخواست و اعلام کنند. حالا مردم سی سخت از دولت  جدید می خواهند که در میزان تسهیلات تجدید نظر کند و پیش از شروع فصل سرما دست کم بخشی از نگرانی هایشان را برطرف کند.

کمبود اعتبار موضوعی است که فرماندار شهرستان دنا نیز آن را تایید می کند با این حال یادآوری می کند دولت پس از زلزله سی سخت  تسهیلات ساخت مسکن را ۲ برابر کرد با این حال ۱۸۵ میلیون تومان تسهیلات اعطایی ، ۱۶۰ کیسه سیمان بلاعوض بنیاد مستضعفان، ۱۰ میلیون تومان بلا عوض ستاد اجرایی فرمان امام و رایگان شدن هزینه های صدور پروانه و نظام مهندسی و غیره برای ساخت خانه هایی با زیربنای ۸۰ متر و پایین تر برآورد شده بود.

عبدالحمید پناهی می افزاید: در حال حاضر در شهرستان دنا از میان یک هزار واحد احداثی شهری و ۶۸۰ واحد احداثی روستایی کمتر خانه ای پیدا می شود که زیر بنای کمتر از ۱۰۰ متر داشته باشد که همین هم دلیل توقف کار است.

عبدالحمید پناهی

وی با بیان اینکه فصل سرما نزدیک است و زمان کمی برای ساخت و ساز وجود دارد می گوید: تقریبا ۶۵ درصد مردم در مرحله  ساخت سقف هستند که احتمال اینکه این افراد بتوانند تا اول مهر خانه خود را تکمیل کنند زیاد است ولی  تقریبا ۳۰ درصد از مردم به فصل سرما کشیده می شود.

پناهی ادامه می دهد: قرار است با هماهنگی  و نظارت بنیاد مسکن قسمتی از خانه، و سرویس های بهداشتی خانه هایی که پیش از فصل سرما تمام نمی شود آماده و ساخته شود و صاحبان این خانه ها به جای استقرار موقت در کانکس یا چادر در خانه خود مستقر شوند تا دولت جدید برای آنها برنامه ریزی کند.

بازپرداخت پیش از دریافت تسهیلات!

کند شدن روند بازسازی سی سخت البته دلایل دیگری هم دارد که برخی از آنها بر روی تمامی واحدها تاثیر گذاشت و برخی نیز موردی بوده است.

موضوع قطع برق کارخانه های تولید سیمان در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مواردی بود که حدود یک ماه کار بازسازی سی سخت را عقب انداخت. با رایزنی فرماندار و مسئولان استان کارخانه سیمان مارگون اجازه پیدا کرد روزانه به اندازه نیاز شهر زلزله زده سی سخت تولید داشته باشد. با اینکه مشکل برطرف شده اما عقب افتادن از برنامه ترس نزدیک شدن به فصل سرما را در میان مردم افزایش داده است.

WhatsApp Image 2021 08 28 at 23.29.40

در گفت و گو با مردم موضوع تامین ۱۶۰ کیسه سیمان بلاعوض  اهدایی بنیاد مستضعفان  به مردم نیز مطرح بود. بسیاری گلایه داشتند که این وعده محقق نشده است که فرماندار دنا اما می گوید تاکنون ۶۰ هزار کیسه سیمان بلاعوض بین مردم توزیع شده، که این تعداد حدود  ۲۵ درصد از میزانی است که وعده داده شده است و مابقی آن هم حتما توزیع می شود.

از دیگر دغدغه های مردمی در شهر زلزله زده موضوع تسهیلات بلاعوضی بود که قرار بود به واحدهای احداثی تعلق گیرد اما تاکنون محقق نشده است.پناهی درباره این موضوع نیز می گوید: تاکنون ۶۰ تا ۶۵ درصد تسهیلات بلاعوض به مردم پرداخت شده است.ضمن آنکه هزینه میلگرد مورد نیاز خانواده ها از این تسهیلات کم شده است و ممکن است برخی این را ندانند و بر همین اساس تصورشان این باشد که هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده اند.

و در میان دغدغه های عمومی پیامک های بانکی آن هم برای تسهیلاتی که هنوز بخشی از آن پرداخت نشده است. مردم می گویند: در هنگام اعطای تسهیلات دولت قول داده بود بازپرداخت تسهیلات با دو سال تنفس آغاز شود و شاید همین پیامک ها در کنار بسیاری از مشکلاتی که امروز مردم سی سخت گرفتار آن هستند بیشترین فشار روانی را به مردم وارد می کند. مردمی که هنوز در چادر و کانکس زندگی می کنند و خانه هایشان به نیمه هم نرسیده و این روزها باغ و سرمایه های خرد و درشت خود را در سایت دیوار و بنگاه های املاک گذاشته اند تا فقط بتوانند سقفی بسازند.

با این حال به نظر می رسد برای این مساله برنامه خاصی وجود ندارد زیرا فرماندار دنا در توضیح این موضوع می گوید: بر اساس قانون در مواقع بحران برای طرحهای گردشگری، کشاورزی و صنعتی مهلت ۲ ساله و بخشودگی سود پیش بینی شده است که برای سی سخت هنوز منابع آن توسط دولت تامین نشده ، اما وی توضیحی درباره تسهیلات خانه ها نداد.

WhatsApp Image 2021 08 28 at 23.29.34

البته علاوه بر مشکلات عمومی برخی نیز مشکلاتشان خاص است. خانم فرهادی یکی از این افراد است. او خود سرپرست خانواده است و حالا خانه قدیمی اش که آسیب جدی دیده و غیر قابل سکونت است در طرح تفضیلی شهر قرار گرفته و بخشی از آن در مسیر خیابان قرار می گیرد.

اداره کل راه و شهرسازی از ابتدا و پس از زمین لرزه وعده کرده بود که دولت معوض خانه ها و املاکی که چنین شرایطی دارند را در اختیار این افراد قرار خواهد داد با این حال شهرداری زمینی که برای جایگزین معرفی کرده است بر اساس طرح تفصیلی باز هم فضای سبز است.

حالا این خانم با دو فرزندش در چادر زندگی می کند و حتی کانکس هم دریافت نکرده است و دوست دارد که تکلیفش روشن شود تا ساخت و ساز را آغاز کند و از این بلاتکلیفی خارج شود. آنگونه که فرماندار دنا می گوید تعداد کسانی که مشکل خانم فرهادی و یا مسائلی شبیه به وی را دارند ۵۰ تا ۶۰ خانواده هستند.

WhatsApp Image 2021 08 28 at 23.29.38 1

اگر چه در شهر سی سخت کوچه و خانه ای نیست که از گزند زلزله در امان مانده باشد اما در کوچه های این شهر آرامشی مثال زدنی برقرار است. زنان مثل گذشته میوه ها را فراوری می کنند و در حیاط خانه ها سینی های بزرگ میوه خشک و لواشک و سایر محصولات خانگی در میان مصالح خانگی شور زندگی را نوید می دهد. مردم از مشکلات گلایه مند هستند اما کمتر کسی پیدا می شود که قدردان زحمات شبانه روزی مسئولان نباشد و تلاشهای مدیران در چشمش نباشد.

در نهایت باید گفت مهمترین دغدغه و مشکل مردم سی سخت این روزها کمبود اعتبارات ، منابع و تسهیلات است. سی سخت شهری گردشگری است که پیش از زمین لرزه هیچ کس در خانه های با متراژ پایین زندگی نکرده است و حالا نیز مردم به سختی می توانند ساختار زندگی خود را در قالب های ۷۰ و ۸۰ متری بگنجانند و وقتی مهمترین توقع مردم افزایش سقف تسهیلات است انتظار می رود  دولت  باز هم انعطاف به خرج دهد و پیش فرا رسیدن فصل سرما با تزریق منابع به این شهر در قالب تسهیلات سرعت ساخت و ساز را افزایش دهد و سی سخت را به نماد خروج از بحران میان دو دولت تبدیل کند.

زمین لرزه ۵.۶ ریشتری شامگاه ۲۹ بهمن ماه سال ۹۹ به شهر سی سخت و روستاهای دنا خسارت بسیاری وارد کرد تعداد  یک هزار و ۶۸۰ واحد از ساختمان های مسکونی این شهرستان پس از زمین لرزه تخریب و باز سازی آن ادامه دارد.

با اینکه ۶ ماه از وقوع این زمین لرزه می گذرد ولی همچنان مردم پس لرزه های آن را احساس می کنند.

گزارش – فاطمه رشیدی

در همین ارتباط بخوانید

زلزله در سی‌سخت

لینک کوتاه خبر:

https://faslejonoob.ir/?p=14999

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تصویر روز: